Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ylivedettävä suojakumi on kaikista helpoin konsti. Tarvitsee tosin n. 90e arvoisen levitystyökalun.

Kartion kanssa en rupeaisi äheltämään...


Jos ei toi nappaa eikä halua vasaroida ulkoniveltä irti, ni sitten vois irrottaa sisänivelen maljasta, jolloin tarttee vinguttaa prässätty pellinpala pois maljan ja tripodin välistä.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

ni sitten vois irrottaa sisänivelen maljasta, jolloin tarttee vinguttaa prässätty pellinpala pois maljan ja tripodin välistä.
Oisko jollain kuvaa tuosta. Ottaako se kiinni siihen tripodin keskiosaan? Joku tehtaan juttu ettei vahingossa lähde uimaan maljasta pois?

Tonnarissa aina käyttänyt ulomman irti, mut vois kokeilla tuolta tripodin kautta nyt.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Joku sellanen se on joo.

Sen kun irrottaa, sisempi suojakumi pitää laittaa tosi huolella kiinni, ettei irtoa. Samassa osassa on se huullos...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tänään vaihdoin tuon kumin ja otin koko vetarin pöydälle. Se huullos oli helppo homma kun taittoi vain sitä peltireunaa pihdeillä niiden tripodin "kiekkojen" kohdalta niin sai vetarin kokonaan irti eikä laatikosta tullut öljyt pihalle.

Eli sisemmän vetonivelen suojakumin vaihto:
-Napamutteriauki
-Pallonivel irti olkavarresta
-Kallistuksen vakaajan yläpää irti
-Kääntää napaa ja naputella vetari irti navasta
-Sisempi kumi pois paikoiltaan ja katsoa missä kohdin tripodin "kiekot" ottaa kiinni pelti reunukseen. Väännellä pihdeillä peltiä sen verran että nivel pääsee pois.
-Vetarin pois autosta ja pöydälle. Tripodin edestä sokka pois ja naputella tripodi pois
-Ujuttaa uusi kumi paikoilleen ja kasata
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja baasenar »

No nyt voit jOne kertoa, kumpi tapa on vähempi työläämpi. :)
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

No nyt voit jOne kertoa, kumpi tapa on vähempi työläämpi.
Huomattavasti mielekkäänpää on mielestäni ottaa koko vetari pöydälle. Luultavasti myös vähemmän työtä kun ei mene aika nyhvätessä.
Repolainen
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Vuoden päivät ja lähes 30tkm ajettu ja hyvin on kestänyt laakeri ja kumi on ollut tiivis. Kiitoksia taas kerran foorumilaisille hyvistä vinkeistä ja avusta!
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Repolainen
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Vetonivelen ulomman suojakumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Nyt n. 100 000km ajettu tuolla orkkis suojakumilla ja hyvin on kestäny sekä kumi että nivel 8) :saab:
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Vastaa Viestiin