Mietinnässä 9-5nen...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

3J kirjoitti:Kyllähän TM 2014 kesärengasvertailussa Landsail LS288 sai hyvät arvosanat, ei ne nyt ihan huonot voi olla jos ovat vastaavat nuo LS388:t. Esim. märällä jarrutuspito 10, vesiliirto 9, melu-mukavuus-vierinvastus kaikki ysejä, kokonaispisteet 8,6.
Samaise TM testin lukeneena tilasin 1001-renkaasta testissä toiseksi tulleet Apollot.
280€ kotiovelle toimitettuna ja Pirkkalan TB:llä vaihtotyö+asennus 60€.
Renkaat tuli vaimon satkuun ja kyllähän se satkukin alkoi suoraan menemään. Hyvät ja hiljaiset renkaat 340€ alle laitettuna. Tyytyväinen olen ollut.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Autokuume ja femma on huono yhdistelmä. En mä negatiivinen halua olla, mut jäitä hattuun ja korvamerkkaat vaikka 2000€ remonttikassan valmiiksi pankkitilillesi, niin ei sit niin pahasti mee mieli maahan :D Siit ku lähet laskemaan pari sataa sinne tänne, niin äkkiähän se meni.

En siis tarkoita, et juuri kyseinen auto olis huono, mut eihän se ole uus...

Itelle osu vähä huonompi yksilö, ja vajaa 6000e siihen meni kuukaudessa... Osa töistä ulkoistettu ja osa ite tehty. Mut toisaalta eipä kymppitonnilla ton kummempaa sais - nyt se on normihintanen, vaikkaki vanhahko.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

^ En allekirjoita tuota. Syyskuussa ostin sigun femman 2500€:lla ja menneenä torstaina katsastin ilman huomautuksia kehujen saattelemana.
Uretaanipuslia vaihdettu ~200€, etupyörän laakeri motonetista ~100€ ja henkon bensapumppu 80€. Siinä mun remontit.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Yksilöitähän nämä :) Siksi kuume pois, jotta ei saa sitä huonoa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Olet oikeassa. Olen kyllä seurannut "reissupäiväkirjaasi" projekti-osiossa :) , joten ymmärrän kyllä pointtisi.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Ostin lokakuussa 9-5 2.3t Vectorin vuodelta 2002.
Ajettu ostohetkellä noin 345000km.

Tämän jälkeen laitettu:

-Huohotinpäivitys, öljyt ja suodatin (heti ensimmäiseksi)
-Stage1/Biopower -softa
-Öljypohjan avaus, puhdistus ja uudet o-renkaat öljyputkeen
-Öljynpaineanturi
-EVAP tulpattu
-Hihnapyörän torxit avattu ja liimattu
-Kampiakselin stefa kummastakin päästä uusiksi
-Vedenlämpöanturi ja termostaatti
-Jakopää kokonaan uusiksi (oli aivan loppu ja yksi ketjulaahain poikki)
-Vesipumppu
-Kolmosen laakeriluiskat
-Öljynlauhdutin
-Uusi kytkinpaketti (Aero)
-Apurungon puslat + lootan iso pusla
-Vaihdelaatikon ja koneen öljyt + ohjaustehostimen nesteet ja jäähynesteet
-Takatuennan isot puslat ja etu-ja takavakaajan puslat
-Varapyöräkotelon pohja kokonaan uusiksi pellistä

Nuo on siis tehty tähän päivään mennessä ja olen "saanut" ajaa vasta reilut 2000km. :oops:

Tiesittekö muuten, että "VECTOR" tarkoittaa englanniksi myös "taudinkantajaa"? Jotenkin osuvaa.. :mrgreen:
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
LännenLokari
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2015 12:28

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja LännenLokari »

Mulla on 9-5 ja mittarissa tällä hetkellä 446 tkm.

''Katotaan kauanko piääsee,ei ihan montaa tonnia kehtaa laitella tähän. Olis alunperin pitäny ostaa saab eikä volvoa, volvo oli mulle niin kallis auto ettei toista tule enää koskaan.''

Ens viikolla öljynpohjan putsaukseen varmuuden vuoksi ja tod näk vaihellaan pensapumppu.
9000 2.0t -98
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja 009baas »

-Kolmosen laakeriluiskat
Kuka uusii ainoastaan kolmosen laakeriliuskat jos alakerta on auki? :lol:
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja kribe »

Itse ostin kesäkuussa 2014 allekirjoituksen femman. 213tkm oli silloin mittarissa. Nyt 8kk ja 20tkm myöhemmin autoon on tehty seuraavat rempat:

- Alipaineletkuja ja pari takaiskua
- Ilmamassamittari
- Jakopääremppa
- Jarrulevyt ja palat joka nurkkaan
- Iskarit ja jouset
- Ohjaustehostin falskaa, uusi hankittu muttei vielä vaihdettu
- Laturi
- Akku
- Alustaan iso kasa puslia
- Eteen koiranluut
- Laatikon momenttituen pusla

Näiden lisäksi sytkäkasetti on alkanut hieman oireilemaan ja toisen etuvalon pissapojan runko vuotaa. Moottorintuetkin olisi aika vaihtaa. Bensapumpun ja garretin laukeamista odotellessa..

Mutta sen verran monta femmaa on omassa kaveripiirissä, että tiedän minulla olleen poikkeuksellisen paska säkä. Kyllä minä femman edelleenkin ostaisin samalla budjetilla.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

009baas kirjoitti:
-Kolmosen laakeriluiskat
Kuka uusii ainoastaan kolmosen laakeriliuskat jos alakerta on auki? :lol:
Siihenkin on joskus syynsä.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
chinatown
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ke Tammi 15, 2014 17:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja chinatown »

Vuos sitten ostin tuon 9-5 2.0t A MY06 saban ja mittarissa nyt 145tkm. Seuraavaa tehty vuoden aikana.

- Takapalat
- Akku
- Etuvakaajan pystytangot
- Taka-akselin isot (powerflex) ja pienet puslat (oli tiedossa ostohetkellä että narisee).
- Laatikon etupuolelle pusla (powerflex)
- Ajovalopesurin suutin
- Ohjaustehostimen pumppu vollottaa n1600rpm paikkeilla, tää on ainut "vika" mikä on ilmennyt, pitänee pumppu vaihtaa, öljyt jo uusittu, ei auttanut.

Eli toistaiseksi lähinnä kulutusosien vaihdolla menty. Hyvä ja viattomin auto mikä miulla on ollut.
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1062
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja Henri S »

2010 ostettiin '02 vuosimallin 2,3t Wagon Linear varustamattomuustasolla ja manuaalivaihteistolla, mittarilukema muistaakseni 285tkm. Remppaa on tehty muutama alipaineletku, huohotinpäivitys, eteen jarrulevyt ja palat, käsijarruvaijerihässäkkä, pakoputkesta puolet, jarruputket taakse (siis sieltä rintapellistä asti) ja sidin pikselit korjautettu. Plus muutama öljynsuodatin ja öljyä jokunen pänikkä. Periaatteessa meillä ihan väärässä käytössä kun ajetaan vain kaupungissa lyhyttä matkaa (n. 10tkm vuodessa) mutta kolme lasta (5v ja nuorempia) niin tilaa tarvii. Ja hyvin on sopinut tavarat kyytiin kun on lähetty kauemmas :). En tiiä onko meilä sitte ollu vain hyvää tuuria vai onko niilä marmorimyymälän huoltokirjamerkinnöilä oikeasti jotain merkitystä mutta kokonaisuutena olen kyllä erittäin tyytyväinen. Edes kulutus ei mielestäni ole paha, 10l satasele ympäri vuoden, kohtuu painava möykky kuiten ja kuormaa tulee jo pelkistä turvaistuimista jonkun verran. Huoltohistoriaa tai kuitteja/muuta dokumenttia vaihdetuista osista ja tehdyistä rempoista pitäisin kyllä korkeassa arvossa. Luotettava, mukava ja tämän foorumin ansiosta väittäisin että luokassaan melko edullinen ylläpidettävä.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

009baas kirjoitti:
99 GL kirjoitti:Jakopää ketjulla mutta ei välttämättä kestä ihan niin pitkään kuin entisaikojen Saabeissa. Kannattaa huomioida myös T7 moottoreiden murheet jotka ovat omaa luokkaansa
Aivan.. Olen jopa valmis tekemään kompromisseja kuten ottamaan automaattivaihteiston (nykyinen) Vain koska oli ainoa auto silloin myynnissä (tietyllä budjetilla) johon oli koneremppa tehty.Itsellä ei ainakaan olis varaa laittaa tonnia Koneremppaan.
Jep. Ite katson automaattia siks, että voi muijakin sit ajella. Hällä kun ei tuo kytkimen käyttö oo ihan viimesen päälle ja keskittyminen ajamiseen katoaa, kun jännittää kytkimen käyttöä. Ja onhan automaatti ihan mukava ajella. :saab: nyt on aina mukava ajaa. Itellä oli nuorena kloppina kaksi 900i saabia, enkä ole katunut niitä. Sitä olen katunut, etten ole jatkanut saab-linjalla...
Saab... Ainut millä jotain tekee!
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

9-5Vector2001 kirjoitti:Ostin lokakuussa 9-5 2.3t Vectorin vuodelta 2002.
Ajettu ostohetkellä noin 345000km.

Tämän jälkeen laitettu:

-Huohotinpäivitys, öljyt ja suodatin (heti ensimmäiseksi)
-Stage1/Biopower -softa
-Öljypohjan avaus, puhdistus ja uudet o-renkaat öljyputkeen
-Öljynpaineanturi
-EVAP tulpattu
-Hihnapyörän torxit avattu ja liimattu
-Kampiakselin stefa kummastakin päästä uusiksi
-Vedenlämpöanturi ja termostaatti
-Jakopää kokonaan uusiksi (oli aivan loppu ja yksi ketjulaahain poikki)
-Vesipumppu
-Kolmosen laakeriluiskat
-Öljynlauhdutin
-Uusi kytkinpaketti (Aero)
-Apurungon puslat + lootan iso pusla
-Vaihdelaatikon ja koneen öljyt + ohjaustehostimen nesteet ja jäähynesteet
-Takatuennan isot puslat ja etu-ja takavakaajan puslat
-Varapyöräkotelon pohja kokonaan uusiksi pellistä

Nuo on siis tehty tähän päivään mennessä ja olen "saanut" ajaa vasta reilut 2000km. :oops:

Tiesittekö muuten, että "VECTOR" tarkoittaa englanniksi myös "taudinkantajaa"? Jotenkin osuvaa.. :mrgreen:

Listan jatkoksi vielä sytytyskasetti. :mrgreen:
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3117
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Mietinnässä 9-5nen...

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tiesit kai jo kaikki tuon jos ostaessa 345tkm ajetun ¨auton¨? :mrgreen:
Samoja vikoja ja paljon muuta merkissä kuin merkissä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Vastaa Viestiin