Satunnainen ei-starttaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja JKen »

- starttimoottorin plus-kaapeli löysällä
- automaatin asentoanturi
- virtalukon pohja
- "key not accepted" eli auto ei tunnista avainta. Vilkkuuko ajoneston ledi, kun autossa on virrat päällä? Helppo kokeilla ja autonhan saa käyntiin ohjekirjan neuvojen mukaan eli START-asennossa painetaan avaimesta takaluukun aukaisunappia.

Asentoanturin voi testata jumpperilla sulakkeelta suoraan releelle
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2A#p898729

Virtalukon vaihto onnistuu ilman vaijerin irroitusta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3F#p864978

Tunnisterenkaan korjaus
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2A#p890713
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
TurboSaapi
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 10:56

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja TurboSaapi »

Jos vika olisi kampiakselin asentotunnistimessa todennäköisin oire olisi, että startti pyörittäisi mutta auto ei käynnistyisi (näin minulla). Tällöin myöskään rpm mittari ei liikahda. Bensa V6 kampiakselin asentotunnistin on tietääkseni kalliimpi noin 150€, korjaamo veloitti minulta 236€ töineen. Kannattaisi ehkä ensiksi tsekata kaikki liitokset ja sen sellaset että virrat ja jännitteet tms pelaa.
Entäs toi virtalukko?
9-5 vm2002 3.0t V6
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1350
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Antaakos tuo femma startata N asennossa, vai pitääkö olla P? En tiedä onko järkeä, mutta vois koittaa startata N asennossa. Mutta jokatapauksessa kyllä tuo vika nyt kovin viittaa akselille, vaihdevivun asentotunn. Virtalukko, startti. Ja tietenkin kaikkien yllämainittujen liittimet ja johtosarjat.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Kannattaisi kokeilla ohittaa tuo laatikon asentotunnistin ihan testimielessä.

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Mennyt puoli vuotta ilman oireita. Tänään kuitenkin, ei kuulu siis klik, ei pyöritä, ei tapahdu mitään. Siirtelen automaattivaihteita edestakaisin ja koetan pysyä rauhallisena. Sitten se taas starttaakin. Näyttääkö vikalukija sen onko kyseessä tuo asentotunnistin vai starttimoottori.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Jos ei inahdakaan niin ajonesto kyseessä todnäk, tai tuo kepin asennontunnistin.

Ajoneston ohitus:

Kun ei inahdakkaan, älä palauta avainta alkuasentoon, vaan jätä starttivirrat päälle. Kaukosäätimestä painat takaluukun nappia. Jos sitten lähtee niin sulla on jotakin häikkää avaimen tunnistuksessa, jonka korjaaminen onkin sitten ihan eri asia. Nimim. Tätä tässä kummasteltu vähän aikaa nyt omassakin kärryssä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Moi Bapsu! Kiitokset, mielenkiintoinen mahdollisuus. Kysyisin vielä, häikkää avaimen tunnistuksessa, auttaisiko lähtökohtaisesti käyttää toista hiljakkoin hankittua avainta harmin estämiseksi. :D
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Peter Finn kirjoitti:Moi Bapsu! Kiitokset, mielenkiintoinen mahdollisuus. Kysyisin vielä, häikkää avaimen tunnistuksessa, auttaisiko lähtökohtaisesti käyttää toista hiljakkoin hankittua avainta harmin estämiseksi. :D
Juurikin tuolla toisella avaimella pitäisi häikkä poistua, jos on avaimen lähettimessä (eli avaimessa) vikaa. Jos vika on auton päässä niin toinen avainhan ei silloin auta.

Eli ajonestohan toimii seuraavasti:

Siellä kojelaudan päällä vilkkuu se punainen ledi, kun esto on aktivoitu.
Kun käännät starttivirrat päälle, tuo ledi sammuu
Jos ajonesto hankaa vastaan, niin se ledi jää vilkkumaan ja auto ei pihahdakkaan kun käännät avaimesta.
Ajonestohan siis ohitetaan painamalla tuota takaluukun avausnappia kun starttivirrat on päällä. ;), tämä on ihan ohjekirjassakin mainittu. :D

Katsoppa vielä seuraavat:

Jos opensid on aktivoitu (eli jos autossa on viina/virisofta) niin katso fCod, jos on 5216, tarkoittaa, että avainta ei ole hyväksytty. Tuo on siis avaimentunnistuksen vikakoodi.

Toinen asia: Eihän sid ole sattunut sanomaan näissä tilanteissa, kun ei starttaa; "Key not accepted"? Sid ei aina sano sitä, vaan yleensä jos on pidempään ollut virrat päällä ja ajonesto on aktivoituneessa tilassa (ledi vilkkuu - auto ei käynnisty). Jos key not accepted on käynyt ruudussa, löytyy todennäköisesti vikakoodikin. Vikakoodi häviää parin onnistuneen startin jälkeen.

Ajonesto on aika kinkkinen näissä femmoissa, mutta kuitenkin korjattavissa oleva järjestelmä. Itsekin pitäisi toinen avain hommata, jotta näkisi jos vika on tuossa avaimessa (niinkuin epäilen). Koeta sinäkin sillä toisella avaimella vähän aikaa, jos oireet katoaa niin se on sitten sökö se toinen avain pikkuhiljaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Ok - thks again!
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Peter Finn kirjoitti:Ok - thks again!
Mitenkäs tässä tapauksessa kävi?

Itsellä ajonesto alkanut lämpösillä keleillä jankkaamaan enemmän vastaan. Tuntuu, että avaimen toinen puoli ei kelpaa ollenkaan ja toinen toimii jotenkin. Onneksi on trunk-nappula...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
sefo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Elo 19, 2006 19:36
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja sefo »

Itse ratkaisin satunnaisen vaihdeanturin sekoilun laittamalla konehuoneeseen sen rinnalle katkaisimen. Kun sen kääntää 1 -asentoon lähtee käymään kaikissa vaihdeasennoissa. Sen jälkeen sen voi kääntää takaisin 0-asentoon ja ehkä toimii taas puoli vuotta hyvin.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki merkkihuolto Riihimäellä. Sefotec Tmi
Puppeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Touko 04, 2014 17:34
Paikkakunta: Inkoo

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja Puppeli »

Moro, vaihteiston anturin kanssa sellasta temppua voi kokeilla, että pitää vesipulloa mukana, kun ei käynnisty kaataa vettä anturin päälle, joka jäähtyessään lähtee käymään. Ja tämähän toimii silloin jos se lämpimänä temppuilee niinkuin omassa, tällä oli helppo diagnosoida vika, osa (julmetun kallis) vaihtoon ja hyvin pelas.
Aero -01 Farkku
perttih
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 00:05
Paikkakunta: Kajaani

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja perttih »

Sama vika täälläkin, vissypullosta vettä anturin päälle ni johan lähtee. Paikallisella Delta-autolla anturin hinta 220€, pitänee tutkia ulkomaisia
toimittajia josko huokeammalla saisi.
-00 95 Aero farkku
perttih
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Huhti 07, 2011 00:05
Paikkakunta: Kajaani

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja perttih »

Jaa, ei näköjään kannata. Kymppiä, paria vaille sama hinta kaikkialla plus postit, tullit, alvit jadajada. Sentään 3v takuu kotomaasta ostettuna
niin menköön samaan konkurssiin sekin homma. Elämä on...
-00 95 Aero farkku
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Satunnainen ei-starttaa

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Jos Lontoo menee nii tuola on ihan hyviä kuvia.
Asentoanturin ohituksesta ja virtalukon vaihdosta.

https://www.pistonheads.com/gassing/top ... 58807&i=20
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Vastaa Viestiin