Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...
Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...
Jos tutina tuntuu penkissä, niin silloin syy löytyy todennäköisimmin taka-akselilta. Tutina/tärinä ratissa viittaisi etuakselistota löytyvään vikaan.
Nokian renkaita on tullut vastaan turhan useita joissa on runkovikoja. Pyöränlaakerit on hyvä tarkastaa kuten Bapsu sanoi. Koskas auto on nelipyöräsäädetty? GM-Saabeissa on omat niksinsä liittyen nelipyöräsäätöön. Jos säätö tehdään niinkuin tyypillisesti moni tekee väärin ja aloittaa säätämällä etupyörät ensin, niin säätö epäonnistuu ja lopputulos on kamala. GM-Saabeissa ensin säädetään takapyörät ja sitten vasta etupyörät.
Nelipyöräsäätöön vinkki: Takapää femmassa kannattaa säätää auraamaan. Neuvottelin säätäjän kanssa niin, että aurausta taakse laitetaan hyväksyttävien säätöarvojen sisällä lähes ns. maksimimäärä. On mukavan vakaa ajettava. Ennen nelipyöräsäätöä alustan osat kannattaa hoitaa kuntoon, eli puslat ja nivelet jotka vaikuttavat pyöränkulmiin.
Nokian renkaita on tullut vastaan turhan useita joissa on runkovikoja. Pyöränlaakerit on hyvä tarkastaa kuten Bapsu sanoi. Koskas auto on nelipyöräsäädetty? GM-Saabeissa on omat niksinsä liittyen nelipyöräsäätöön. Jos säätö tehdään niinkuin tyypillisesti moni tekee väärin ja aloittaa säätämällä etupyörät ensin, niin säätö epäonnistuu ja lopputulos on kamala. GM-Saabeissa ensin säädetään takapyörät ja sitten vasta etupyörät.
Nelipyöräsäätöön vinkki: Takapää femmassa kannattaa säätää auraamaan. Neuvottelin säätäjän kanssa niin, että aurausta taakse laitetaan hyväksyttävien säätöarvojen sisällä lähes ns. maksimimäärä. On mukavan vakaa ajettava. Ennen nelipyöräsäätöä alustan osat kannattaa hoitaa kuntoon, eli puslat ja nivelet jotka vaikuttavat pyöränkulmiin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...
Aikoinaan aurauksen säätöön, olikohan mimmin, oli vinkki: Etupää toleranssin minimiin ja taakse tuplat siitä. Näin olen käskenyt säätämään ja menee kuin juna. Joskus unohdin kertoa säätäjälle ja sääti tehdasarvoon. Auto oli melko vahdittava ajaessa. Säädettiin uudestaan ja kulku muuttui heti. Tosiaan takapää ensin. Olikohan ne arvot eteen 0.6 ja taakse 1.2.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...
Itselläni esiintyy vastaavaa tutinaa ainoastaan tietyssä nopeudessa, just tasan 130 ja toinen on 50 km/h ja se johtuu yhden renkaan pienestä pystyheitosta.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...
Mulla menee kinneri puslan vaihtoo ensi viikolla ja joutuvat tieten noi kulmat kans kattoon. Eli eli, nuo arvot varmaan pätee myös Aerolle?!??soap95 kirjoitti: ↑Su Touko 05, 2019 08:12Aikoinaan aurauksen säätöön, olikohan mimmin, oli vinkki: Etupää toleranssin minimiin ja taakse tuplat siitä. Näin olen käskenyt säätämään ja menee kuin juna. Joskus unohdin kertoa säätäjälle ja sääti tehdasarvoon. Auto oli melko vahdittava ajaessa. Säädettiin uudestaan ja kulku muuttui heti. Tosiaan takapää ensin. Olikohan ne arvot eteen 0.6 ja taakse 1.2.
Joo, renkaissa on eroja. Edelliseen kinneriin ostin viimeisiksi renkaiksi Michelinin Energy Saverit ja X-Ice North 3:t. Oli muuten vähillä painoilla ja tasaisesti pyörivät renkaat. Seuraavat renkaat mitä laitan on kyllä Michelinit, ehkäpä ne Primacy 4:t. Nykyiset on aika väkevällä painomäärällä vaikkakin pyörivät suht tasaisesti mutta ovat äänekkäät.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...
Miksi se takapää säädetään ensin?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...
Koska etupyörien suuntaus säädetään takapyörien mukaan, jotta auto saadaan säädettyä. Jos etupää säädetään pielessä olevan takapään mukaan, ja sen jälkeen säädetään takapyörät, on lopputulos huono tai erittäin huono.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...
Kannattaa käyttää rengasliikkeessä mittauttamassa pystyheitot koska rengas ja vannehhan ei koskaan ole täysin pyöreät. Jos sattunu jossain renkaassa korkeimmat kohdat samalle kohtaa nii 180 astetta pyöräyttää kumia vanteella.
9-5 2.0t biopower -99
Lada 1200L -79, Chevrolet Blazer s10 4x4 -92, Chevrolet Astro AWD -92
Ex. 2x 9000, -90 900s -98
Lada 1200L -79, Chevrolet Blazer s10 4x4 -92, Chevrolet Astro AWD -92
Ex. 2x 9000, -90 900s -98
Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...
Takapyörien auraus määrää kulkukulman. Kun takapyörät säädetään ensin, auto ei kulje kuin rapu
NG9-3 Aero MY05
Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...
Itselläni tutinaa ja rallatusta aiheuttaa kuskinpuolella sisempi vetarin kiinnityspesä laatikossa. Vanhoissa 9-3 ja 900 siellä on joku holkki joka väljistyy ajanoloon ja vaihtamalla korjaantuu, mutta 9-5 liekö tätä holkkia ollenkaan? Mistä välys sitten tulee, en jaksa uskoa turpalaakerin rikkoutuneen kun ajellut jo vuoden rallatellen? Öljyä myös vuotaa stefasta, se kannattaa vilkaista jos haluat pois sulkea tämän vian. Olisko kellekään siunaantunut tarkempaa tietoa asiasta?
Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...
Alkaa vahvistua, että vika on tasauspyörästön pikkulautaspyörässä toisella puolella.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 86
- Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32
Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...
Tilannepäivitystä täältä mun osalta: se mun tutinasyy, jota on tutkittu vuosia ja autosta vaihdettu about kaikki mahdolliset osat, on lopultakin paikallistumassa vialliseen Nokian Hakka Blue -renkaaseen. Yhdessä niistä on pystyheittoa kun rengasta pyörittää, vanteet ovat suorat ja pyöreät.
Asiaa tutkittiin monella eri tavalla, renkaiden paikkaa vaihdeltiin keskenään (ei pienentänyt tutinaa mutta sen sijainti ehkä muuttui vähän). Auto nelipyöräsuunnattiin joka vähensi huomattavasti tutinaa, ilmeisesti viallinen rengas oli sen verran vinossa että oli enemmän pystyheittoa sillä kohdalla jossa oli painoa.
Otettiin rengas sitten vanteelta pois ja laitettiin takaisin jos auttaisi, ja auttoi se sikäli että pystyheitto hävisi mutta kumi heiluu nyt sivusuunnassa - näkyy tasapainotuskoneessa. Susi mikä susi kumi. Ensi kesäksi sit uudet alle. Mutta hyvä että lopulta syy selvisi, tulipahan tätä prosessia selvitettäessä vaihdatettua samalla kaikki muutkin vähänkään löysät / huonot osat mitkä voisivat liittyä millään tavoin tutinaan (mm. toinen alapallonivel, puslia, koiranluut, raidetangon päät, vetarin päiden rasvausta yms. yms.)
Mutta se on pakko sanoa, että tää femma (ainakin Aeron alustalla) on selkeästi hyvin herkkä millekään epätasapainolle, kuten tästä ketjusta on nähty: tosi monella on vastaavaa ongelmaa mutta melkein jokaisella syy on osoittautunut eri paikkaan. Toivotaan että kaikilla löytyisi ratkaisut omiin tutinoihin mahd. helposti!
Asiaa tutkittiin monella eri tavalla, renkaiden paikkaa vaihdeltiin keskenään (ei pienentänyt tutinaa mutta sen sijainti ehkä muuttui vähän). Auto nelipyöräsuunnattiin joka vähensi huomattavasti tutinaa, ilmeisesti viallinen rengas oli sen verran vinossa että oli enemmän pystyheittoa sillä kohdalla jossa oli painoa.
Otettiin rengas sitten vanteelta pois ja laitettiin takaisin jos auttaisi, ja auttoi se sikäli että pystyheitto hävisi mutta kumi heiluu nyt sivusuunnassa - näkyy tasapainotuskoneessa. Susi mikä susi kumi. Ensi kesäksi sit uudet alle. Mutta hyvä että lopulta syy selvisi, tulipahan tätä prosessia selvitettäessä vaihdatettua samalla kaikki muutkin vähänkään löysät / huonot osat mitkä voisivat liittyä millään tavoin tutinaan (mm. toinen alapallonivel, puslia, koiranluut, raidetangon päät, vetarin päiden rasvausta yms. yms.)
Mutta se on pakko sanoa, että tää femma (ainakin Aeron alustalla) on selkeästi hyvin herkkä millekään epätasapainolle, kuten tästä ketjusta on nähty: tosi monella on vastaavaa ongelmaa mutta melkein jokaisella syy on osoittautunut eri paikkaan. Toivotaan että kaikilla löytyisi ratkaisut omiin tutinoihin mahd. helposti!
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
jäsen #7627
Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...
Tutinan syy selvisi.Oikea takajarrulevy.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)