Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos tutina tuntuu penkissä, niin silloin syy löytyy todennäköisimmin taka-akselilta. Tutina/tärinä ratissa viittaisi etuakselistota löytyvään vikaan.

Nokian renkaita on tullut vastaan turhan useita joissa on runkovikoja. Pyöränlaakerit on hyvä tarkastaa kuten Bapsu sanoi. Koskas auto on nelipyöräsäädetty? GM-Saabeissa on omat niksinsä liittyen nelipyöräsäätöön. Jos säätö tehdään niinkuin tyypillisesti moni tekee väärin ja aloittaa säätämällä etupyörät ensin, niin säätö epäonnistuu ja lopputulos on kamala. GM-Saabeissa ensin säädetään takapyörät ja sitten vasta etupyörät.

Nelipyöräsäätöön vinkki: Takapää femmassa kannattaa säätää auraamaan. Neuvottelin säätäjän kanssa niin, että aurausta taakse laitetaan hyväksyttävien säätöarvojen sisällä lähes ns. maksimimäärä. On mukavan vakaa ajettava. Ennen nelipyöräsäätöä alustan osat kannattaa hoitaa kuntoon, eli puslat ja nivelet jotka vaikuttavat pyöränkulmiin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Aikoinaan aurauksen säätöön, olikohan mimmin, oli vinkki: Etupää toleranssin minimiin ja taakse tuplat siitä. Näin olen käskenyt säätämään ja menee kuin juna. Joskus unohdin kertoa säätäjälle ja sääti tehdasarvoon. Auto oli melko vahdittava ajaessa. Säädettiin uudestaan ja kulku muuttui heti. Tosiaan takapää ensin. Olikohan ne arvot eteen 0.6 ja taakse 1.2.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
009baas
"Viggen"
Viestit: 553
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Itselläni esiintyy vastaavaa tutinaa ainoastaan tietyssä nopeudessa, just tasan 130 ja toinen on 50 km/h ja se johtuu yhden renkaan pienestä pystyheitosta.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8244
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja dimebak »

soap95 kirjoitti:
Su Touko 05, 2019 08:12
Aikoinaan aurauksen säätöön, olikohan mimmin, oli vinkki: Etupää toleranssin minimiin ja taakse tuplat siitä. Näin olen käskenyt säätämään ja menee kuin juna. Joskus unohdin kertoa säätäjälle ja sääti tehdasarvoon. Auto oli melko vahdittava ajaessa. Säädettiin uudestaan ja kulku muuttui heti. Tosiaan takapää ensin. Olikohan ne arvot eteen 0.6 ja taakse 1.2.
Mulla menee kinneri puslan vaihtoo ensi viikolla ja joutuvat tieten noi kulmat kans kattoon. Eli eli, nuo arvot varmaan pätee myös Aerolle?!??
009baas kirjoitti:
Ke Touko 15, 2019 16:17
Itselläni esiintyy vastaavaa tutinaa ainoastaan tietyssä nopeudessa, just tasan 130 ja toinen on 50 km/h ja se johtuu yhden renkaan pienestä pystyheitosta.
Joo, renkaissa on eroja. Edelliseen kinneriin ostin viimeisiksi renkaiksi Michelinin Energy Saverit ja X-Ice North 3:t. Oli muuten vähillä painoilla ja tasaisesti pyörivät renkaat. Seuraavat renkaat mitä laitan on kyllä Michelinit, ehkäpä ne Primacy 4:t. Nykyiset on aika väkevällä painomäärällä vaikkakin pyörivät suht tasaisesti mutta ovat äänekkäät.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1086
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Miksi se takapää säädetään ensin?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Koska etupyörien suuntaus säädetään takapyörien mukaan, jotta auto saadaan säädettyä. Jos etupää säädetään pielessä olevan takapään mukaan, ja sen jälkeen säädetään takapyörät, on lopputulos huono tai erittäin huono.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
turskale
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Loka 23, 2008 20:35
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja turskale »

Kannattaa käyttää rengasliikkeessä mittauttamassa pystyheitot koska rengas ja vannehhan ei koskaan ole täysin pyöreät. Jos sattunu jossain renkaassa korkeimmat kohdat samalle kohtaa nii 180 astetta pyöräyttää kumia vanteella.
9-5 2.0t biopower -99
Lada 1200L -79, Chevrolet Blazer s10 4x4 -92, Chevrolet Astro AWD -92
Ex. 2x 9000, -90 900s -98
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 972
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Henri S kirjoitti:
La Touko 18, 2019 12:29
Miksi se takapää säädetään ensin?
Takapyörien auraus määrää kulkukulman. Kun takapyörät säädetään ensin, auto ei kulje kuin rapu
NG9-3 Aero MY05
puntti1
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Huhti 14, 2013 01:38

Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja puntti1 »

Itselläni tutinaa ja rallatusta aiheuttaa kuskinpuolella sisempi vetarin kiinnityspesä laatikossa. Vanhoissa 9-3 ja 900 siellä on joku holkki joka väljistyy ajanoloon ja vaihtamalla korjaantuu, mutta 9-5 liekö tätä holkkia ollenkaan? Mistä välys sitten tulee, en jaksa uskoa turpalaakerin rikkoutuneen kun ajellut jo vuoden rallatellen? Öljyä myös vuotaa stefasta, se kannattaa vilkaista jos haluat pois sulkea tämän vian. Olisko kellekään siunaantunut tarkempaa tietoa asiasta?
puntti1
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Huhti 14, 2013 01:38

Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja puntti1 »

Alkaa vahvistua, että vika on tasauspyörästön pikkulautaspyörässä toisella puolella.
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Tilannepäivitystä täältä mun osalta: se mun tutinasyy, jota on tutkittu vuosia ja autosta vaihdettu about kaikki mahdolliset osat, on lopultakin paikallistumassa vialliseen Nokian Hakka Blue -renkaaseen. Yhdessä niistä on pystyheittoa kun rengasta pyörittää, vanteet ovat suorat ja pyöreät.

Asiaa tutkittiin monella eri tavalla, renkaiden paikkaa vaihdeltiin keskenään (ei pienentänyt tutinaa mutta sen sijainti ehkä muuttui vähän). Auto nelipyöräsuunnattiin joka vähensi huomattavasti tutinaa, ilmeisesti viallinen rengas oli sen verran vinossa että oli enemmän pystyheittoa sillä kohdalla jossa oli painoa.

Otettiin rengas sitten vanteelta pois ja laitettiin takaisin jos auttaisi, ja auttoi se sikäli että pystyheitto hävisi mutta kumi heiluu nyt sivusuunnassa - näkyy tasapainotuskoneessa. Susi mikä susi kumi. Ensi kesäksi sit uudet alle. Mutta hyvä että lopulta syy selvisi, tulipahan tätä prosessia selvitettäessä vaihdatettua samalla kaikki muutkin vähänkään löysät / huonot osat mitkä voisivat liittyä millään tavoin tutinaan (mm. toinen alapallonivel, puslia, koiranluut, raidetangon päät, vetarin päiden rasvausta yms. yms.)

Mutta se on pakko sanoa, että tää femma (ainakin Aeron alustalla) on selkeästi hyvin herkkä millekään epätasapainolle, kuten tästä ketjusta on nähty: tosi monella on vastaavaa ongelmaa mutta melkein jokaisella syy on osoittautunut eri paikkaan. Toivotaan että kaikilla löytyisi ratkaisut omiin tutinoihin mahd. helposti!
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
009baas
"Viggen"
Viestit: 553
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen tutina 120 km/h vauhdissa...

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Tutinan syy selvisi.Oikea takajarrulevy.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Vastaa Viestiin