Haza: Toivottavasti ei muutettu suodatinta, olen kanssasi samaa mieltä.
Näyttää siltä että esimerkiksi GM 5w30 moottoriöljy ei ole kovinkaan pesevää öljyä. Kovin moni sillä tuntuu ajavan koska se on edullista. Sitten jos kohdalle osuu vinkuva suodatin niin päätetään koittaa toista öljyä. Kun vaihdetaan öljyyn joka on sanotaan vaikka erittäin pesevää ja muutaman tonnin jälkeen suodatin huutaa hoosiannaa taas... Sitten tehdään pikainen johtopäätös: Uusi öljy oli huonoa, ja/tai suodatin oli viallinen,kopio tmv..
GM 5w30 öljyn KTT:n (käyttöturvallisuustiedote, sellaisen saa pyydettäessä jokaisesta ko. tuotetta myyvästä liikkeestä) öljyn koostumus on
70% Perusöljyä. Eli peruskomponenttina on jotakin: Puhtaasta mineraaliöljystä aina mineraaliöljyn jatkokäsiteltyyn (vetykrakkaus) tuotteeseen. Eli pohjimmiltaan kyse on 70%:sti mineraaliöljypohjaisesta öljystä.
Vetykrakkaamalla saadaan "täyssynteettisen öljyn kaltaisia ominaisuuksia" öljyyn jolloin sitä nykyisin voidaan myydä joko synteettisenä tai esimerkiksi Castrol magnatec 5w40 c3:n tapauksessa "Fully Synthetic" (Magnatecissä perusöljyä on 35-50% KTT:n mukaan). Tästä syystä C3 magnateckin on halpaa. Halpa hinta aika usein kertoo tuotteesta paljon... Tunnetusti markalla saa markan tuotteen. Nämä vetykrakkaamalla tuotetut öljyt kuuluvat hyvin usein EHVI, VHVI tai XHVI öljyihin, eli erittäin voimakkaasti lisäaineistettuihin perusöljyihin. Tämänlaisessa öljyssä ongelmaksi tulee lisäaineiden leikkaantuminen kovassa/pitkässä käytössä. Tämä ilmenee hyvin usein öljynkulutuksena ja muuttuneina voiteluominaisuuksilla kun öljyllä on ajettu esimerkiksi tietty kilometrimäärä... Näistä syistä minä en koske pitkällä tikullakaan (enää) esim. Castrol magnatec 5w40 c3 öljyyn.. GM5w30:stä puhumattakaan. Kaikilla varmasti perusajo onnistuu ja toimii, mutta kovassa ja kuormittavassa käytössä voi ilmetä ongelmia esimerkiksi viritetyissä moottoreissa. Tunnetusti kaikki saabithan ovat vakioita....
Edullisin oikeasti täyssynteettinen moottoriöljy, eli peruskomponentit ja pohjakin tehty synteettisesti on Mobil Super 3000 x1. (KTT:n mukaan synteettinen peruspohja).
Itse käytän jatkossa(edelleen) moottoriöljynä Castrol Edge FST-Ti 0w40. Kallista, mutta oikeasti täyssynteettistä.
Edit:
Mutuilen että mineraalipohjaiset öljyt yhdistettynä huonoon huohotukseen ovat ainakin osasyyllisiä karstoittumiseen ja niistä aiheutuviin ilmiöihin ja ongelmiin.