Minulla ei ole edelleenkään vinkunut yksikään motonetin suodatin. Ei 9-5:ssa eikä GM900ssa.
GM900sta mainittakoot että sillä on ajettu nyt n.5tkm "E50" polttoaineella. Ennen tätä kokeilua oli mittariin rullattu 350tkm.
Ei ole siis vinkunut, öljypohjaan kurkistettu endoskoopilla ja siellä näytti erittäin puhtaalta, kiiltävää pintaa joka pinta joten ei edes ole katsottu aiheelliseksi avata öljypohjaa.
Olen edelleen sitä mieltä että autoissa joissa alkuperäinen öljynsuodatin alkaa pitämään asiaankuulumatonta ääntä on jotain vikaa.
Tällähetkellä on 2 suodatinta minulla hyllyssä. Toinen motonetin toinen metroauton, siis merkkitiskin. Molemmista pakkauksista ja suodattimista löytyy samat numerot. Ainoa ero on että motonetin suodattimen paketissa lukee "Saab Automobile parts ab" kun metroauton suodattimen paketissa lukee jo "Orio AB"
Ylempänä Metroautosta ostettu, alempi motonetin.
Oikealla Metroauton, vasemmalla motonetin.
Pakari kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä että autoissa joissa alkuperäinen öljynsuodatin alkaa pitämään asiaankuulumatonta ääntä on jotain vikaa.
Onhan se mahdollista, mutta mitä vikaa? Itsellä oli ainakin sihti putsattu jo ennen vinkumista. Ja jos se vika oli jossain muualla kuin suodattimessa, niin miten se korjaantui vaihtamalla uuden samanlaisen suodattimen ja uudet öljyt, nekin samaa GM-laatua? Ikinä en ole muita kuin GM-suodattimia käyttänyt, mutta vain yksi niistä on vinkunut. Öljyjä on ollut kyllä muitakin.
Ainakin tämä ketju vinkumisongelmista näyttää hiljentyneen, niin vahvasti uskon että niitä suodattimia oli vain viallinen erä. Nyt ne on kaikki käytetty eikä kellään juurikaan ulise enää.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Kun öljynsuodatin tukkeentuu, täytyy jostain tietenkin irrota likaa öljyyn joka tukkii sen, tai vastaavasti öljy ei pidä puhdistamaansa epäpuhtautta liuenneena öljyyn. Eli öljyn ominaisuudet loppuvat: joka taas voi johtua mm. liian pitkästä öljynvaihtovälistä, ohipuhalluksesta joka pilaa öljyä (eteenkin T7 koneet), huohotinongelmista... Tai kenties vaikka ajotapa, matalat kierrokset ja muu sellainen ajotavallinen käytös joka synnyttää karstaa (Pihistely/ecoajo, lyhyt kaupunkiajo kylmällä moottorilla, kylmä moottori - Viallinen termostaatti?)
Mutuilen: Suodattimen tukkeentuminen on seuraus - ei syy. Eikä se ole vika, vaan oire viasta. Vikaa on siis mielestäni haettava siitä että miksi karstaa/epäpuhtauksia syntyy liikaa, eli enemmän kuin suodatin pystyisi suodattamaan.
Onko kukaan kuullut/huomannut että esimerkiksi tehdasuudessa koneessa vinkuisi suodatin? Minä en ole, vielä ainakaan. Mielestäni voidaan olettaa tehdasuuden moottorin olevan täysin kunnossa.
kolmeen autoon on tullut laitettua samalla kerralla ostettuja suodattimia (useammassa erässä, yleensä 5 kerrallaan) kahdesta on kertaalleen vaihdettu öljyt etuajassa vinkuvan suodattimen takia. Vinkuvat M01 ja M00 T7 koneita, M96 T5 ei ole viimeisistä n 15 suodattimesta yksikään vinkunut ja se on noista se jolla ajetaan lähes aina todella pihistellen ja liukkaalla kelillä tai jos on mummoilijoita edessä ei välttämättä paljoa käy kierrokset yli 2000..
Kaikki kolme käy E85:lla ja vinkumiset tuli muistaakseni reilu vuosi viinalla ajelun aloittamisen jälkeen, M00 taisi se vinkuva olla vieläpä konerempan jälkeinen ensimmäinen öljynvaihtoväli joka oli tarkoitus ajaa normaalipituisena (10tkm) joka jäi sitten vajaaksi.
Tukkoonhan ne kaiketi menee, ennen E85 ajeluja kun näistäkin autoista ainoa "sisältä siisti" kone oli juuri se T5. Nyt on kyllä tainnut vinkuvien jälkeen mennä toiseen kaksi ja toiseen kolme tai neljä jotka eivät ole enää vinkuneet.
Toivottavasti ei tehdas reagoinut "ongelmaan" muuttamalla suodatinta niin että enää ei pidä ääntä vaikka olisi täysin tukossa. Toimiihan ne kuplatkin ilman suodatinta...
Haza: Toivottavasti ei muutettu suodatinta, olen kanssasi samaa mieltä.
Näyttää siltä että esimerkiksi GM 5w30 moottoriöljy ei ole kovinkaan pesevää öljyä. Kovin moni sillä tuntuu ajavan koska se on edullista. Sitten jos kohdalle osuu vinkuva suodatin niin päätetään koittaa toista öljyä. Kun vaihdetaan öljyyn joka on sanotaan vaikka erittäin pesevää ja muutaman tonnin jälkeen suodatin huutaa hoosiannaa taas... Sitten tehdään pikainen johtopäätös: Uusi öljy oli huonoa, ja/tai suodatin oli viallinen,kopio tmv..
GM 5w30 öljyn KTT:n (käyttöturvallisuustiedote, sellaisen saa pyydettäessä jokaisesta ko. tuotetta myyvästä liikkeestä) öljyn koostumus on 70% Perusöljyä. Eli peruskomponenttina on jotakin: Puhtaasta mineraaliöljystä aina mineraaliöljyn jatkokäsiteltyyn (vetykrakkaus) tuotteeseen. Eli pohjimmiltaan kyse on 70%:sti mineraaliöljypohjaisesta öljystä.
Vetykrakkaamalla saadaan "täyssynteettisen öljyn kaltaisia ominaisuuksia" öljyyn jolloin sitä nykyisin voidaan myydä joko synteettisenä tai esimerkiksi Castrol magnatec 5w40 c3:n tapauksessa "Fully Synthetic" (Magnatecissä perusöljyä on 35-50% KTT:n mukaan). Tästä syystä C3 magnateckin on halpaa. Halpa hinta aika usein kertoo tuotteesta paljon... Tunnetusti markalla saa markan tuotteen. Nämä vetykrakkaamalla tuotetut öljyt kuuluvat hyvin usein EHVI, VHVI tai XHVI öljyihin, eli erittäin voimakkaasti lisäaineistettuihin perusöljyihin. Tämänlaisessa öljyssä ongelmaksi tulee lisäaineiden leikkaantuminen kovassa/pitkässä käytössä. Tämä ilmenee hyvin usein öljynkulutuksena ja muuttuneina voiteluominaisuuksilla kun öljyllä on ajettu esimerkiksi tietty kilometrimäärä... Näistä syistä minä en koske pitkällä tikullakaan (enää) esim. Castrol magnatec 5w40 c3 öljyyn.. GM5w30:stä puhumattakaan. Kaikilla varmasti perusajo onnistuu ja toimii, mutta kovassa ja kuormittavassa käytössä voi ilmetä ongelmia esimerkiksi viritetyissä moottoreissa. Tunnetusti kaikki saabithan ovat vakioita....
Edullisin oikeasti täyssynteettinen moottoriöljy, eli peruskomponentit ja pohjakin tehty synteettisesti on Mobil Super 3000 x1. (KTT:n mukaan synteettinen peruspohja).
Itse käytän jatkossa(edelleen) moottoriöljynä Castrol Edge FST-Ti 0w40. Kallista, mutta oikeasti täyssynteettistä.
Edit: Mutuilen että mineraalipohjaiset öljyt yhdistettynä huonoon huohotukseen ovat ainakin osasyyllisiä karstoittumiseen ja niistä aiheutuviin ilmiöihin ja ongelmiin.
Kertauksena tällaista kokemusperäistä tietoa tuosta GM öljystä!
"n.1,5 milj km GM öljyillä. Kun fiat pohjainen diesel kestää ilman murheita 1/2 milj km ja siltin öljyn paine kuumalla koneella tyhjäkäynnillä on yli 2bar ei se kovin huonoa öljyä voi olla. Jos se tuntuu liian halvalta hakekaa merkkiliikkeestä jolloin hinta nousee reilusti tai jos haluaa tosi hyvää (joistakin hinta kertoo kaiken) GM öljyä Trollparts myy sitä omaan astiaan 50e/l"
Omassa Saabissa käytössä tuo GM öljy ja toistakymmentä Motonetin suodatinta, eikä ongelmia toistaiseksi!
Pakari kirjoitti:Olen edelleen sitä mieltä että autoissa joissa alkuperäinen öljynsuodatin alkaa pitämään asiaankuulumatonta ääntä on jotain vikaa.
Ainakin tämä ketju vinkumisongelmista näyttää hiljentyneen, niin vahvasti uskon että niitä suodattimia oli vain viallinen erä. Nyt ne on kaikki käytetty eikä kellään juurikaan ulise enää.
Ketju hiljentynyt, en vain jaksanut sinne kirjoitella.
Juuri vaihdoin öljyt ja suodatin vinkun. En muista mikä?Yli 4v edellisestä kerrasta.
Ajotapa ei ole tuona aikana muuttunut. Öljyt enimmäkseen GM 5W-30, suodattimet wix/gm. Ainoa muutos on yli 2v sitten tehty etanolisoftaus. Öljypohjassa jotain mujua oli, ei pahasti kuitenkaan. Syitä vinkumiselle en edes lähde arvailemaan. Öljyt hyvän väriset aina vaihdettaessa. Ei perinteisen pikimustat kuten bensalla ajellessa.
Pakari kirjoitti:
Edit: Mutuilen että mineraalipohjaiset öljyt yhdistettynä huonoon huohotukseen ovat ainakin osasyyllisiä karstoittumiseen ja niistä aiheutuviin ilmiöihin ja ongelmiin.
Yhdistettynä pitkiin öljynvaihtoväleihin. Olen itseni antanut uskoa että kun tiheästi vaihtelee, niin se GM-öljykin on ihan riittävä. Samoin Magnatec tuskin kerkeää kovin pahasti pilkkoutuan 10tkm/6kk matkalla. Mutua tämäkin tosin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Wagonisti kirjoitti:Öljyt hyvän väriset aina vaihdettaessa. Ei perinteisen pikimustat kuten bensalla ajellessa.
Mielestäni tämä voisi viitata juuri niihin seikkoihin että GM5w30 ei ole kovinkaan pesevää ja siihen että öljyn mukana normaalisti kulkeva lika, karsta.. tm. puhdistuksen lopputuote ei kestä öljyssä liuenneena vaan kerääntyy sinne suodattimeen tukkien sen.. (tai sinne imusihtiin, ja moottorin muihin osiin) Kyllä moottoriöljyn kuuluu tummua käytössä, muutenhan se ei hoida moottoriöljyn erästä päätehtävää eli puhdistusta ja puhtaana pitämistä.
Tuossa mun femmassa öljy kyllä menee etanolilla ajettaessa normaalisti tummaksi 10tkm vaihtovälillä.. Eikä se kovin "uuden näköisenä" kestä kovinkaan pitkään vaihdon jälkeen. Femma on tosiaan T5-sisuskaluilla 20tkm sitten kasattu T7 lohkoon.
Jos suodatin vinkuu nii silloinhan se selvitetään yksinkertaisesti avaamalla vinkuva suodatin ja todetaan onko valmistusvika vai onko karstahiutaleet tukkineet suodattimen vai jokin muu syy ja se selviää vain aukaisemalla suodatin ei pitäisi olla vaikeaa ...
Olihan täällä yksi avattunakin ja ei siitä muistaakseni tullut hullua hurskaammaksi. Hiutaleita oli mutta ei tukossa. Jos resonointi tapahtuu paineen alla, niin ei siitä katselemalla välttämättä mitään vikaa näe. Ja oma 3tkm jälkeen ulissut yksilö ulisi vain kylmänä, eli oletettavasti silloin kun ohivirtausventtiili oli auki. Lämpimällä öljyllä kun meni taas tavara paperin läpi, niin ei ulissut. (Spekutaatiota siltä osin että en voi mistään tietää onko se ohivirtausventtiili siltikin auki mutta lämpimänä ei ulise enää, mutta ulina kuului vain kylmillä öljyillä.)
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Jos moottoriöljyn seassa on silmin nähtäviä karstahiutaleita niin sehän kertoo jo paljon ...
Kunnossa olevan moottorin (T7:n) voiteluöljyssä ei ole lainkaan silmin havaittavaa karstaa ...
Jos sieltä löytyy karstaa niin sehän aiheuttaa varsinkin kylmällä öljyllä kerrotun kaltaisia ongelmia ...
Wagonisti kirjoitti:Öljyt hyvän väriset aina vaihdettaessa. Ei perinteisen pikimustat kuten bensalla ajellessa.
Mielestäni tämä voisi viitata juuri niihin seikkoihin että GM5w30 ei ole kovinkaan pesevää ja siihen että öljyn mukana normaalisti kulkeva lika, karsta.. tm. puhdistuksen lopputuote ei kestä öljyssä liuenneena vaan kerääntyy sinne suodattimeen tukkien sen.. (tai sinne imusihtiin, ja moottorin muihin osiin) Kyllä moottoriöljyn kuuluu tummua käytössä, muutenhan se ei hoida moottoriöljyn erästä päätehtävää eli puhdistusta ja puhtaana pitämistä.
Kyllähän se tummuukin, mutta aika hurja on ero öljyssä bensa/viina ajossa. Bensalla ihan piki mustaa lähes heti vaihdon jälkeen kun tikusta kurkkaa. Viinalla n. 10tkm ajettuna on vaihdettaessa ihan eri väri. Eikä merkitystä mitä öljyä käyttää. Vai peseekö GM öljy paremmin kun ajoi bensalla ja viinalla ajaessa ei enää pese
Eikä sitten tarvitse tunkea rokkapurkkia nokkaan. Omia havaintoja vailla sen kummempaa faktaa. Kunhan ajattelin kertoa. Viinalla ja bensalla kertaalleen suodatin vinkunut kolmessa eri autossa. -95 NG900 bensalla, -97 NG900 viinalla ja -99 femma molemmilla. Jokainen päätelkööt mitä parhaaksi katsoo
Tuosta ostamastani kolmen GM-suttarisatsista oli vielä yksi jäljellä ja laitoin sen femmaan. Saas nähdä alaako sekin huutamaan? Jotakuinkin 5tkm on nyt tultu äänettömästi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kun on muitakin autoja huollellut, (myös semmoisia, joissa erilaisia longlife-huoltovälejä), niin tuo Saabissa käytetty suodatin on kooltaan varsin pikkuinen purkki. Pienessä purkissa on myös vähemmän suodatuspinta-alaa, jolloin se myös herkemmin tukkeutuu. Vaikkapa ihan tuommoisessa perusykskuusbensaVAGssä on suodatin puoltoistakertainen kooltaan. Samoin ihan pikkukoneisissa bemareissa on ollut huomattavasti isompi suodatin.
Omilla noin kympin väleillä ei ole kuitenkaan gm:t tai wixit vinkuneet.