Uutta murhetta..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Onkohan toi haaroitus ahtopainemittaria varten? Onko ollut joskus lisämittari?
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Minusta toi näyttä vähän eri proseduurilta, mitä itse tein ton EVAP järjestelmän kanssa. Eli siinä on kaksi takaiskua, jotka on apukuskin puolella. Se yleisimmin antautuva takaisku on siinä melkein heti etuvalon umpion takana. Eli katso vielä niitä aikaisemman linkin ohjeita ja kokeile niillä...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

usvaa putkeen kirjoitti:Onkohan toi haaroitus ahtopainemittaria varten? Onko ollut joskus lisämittari?
Kun ostin auton, tuo kyseinen letku oli tulpattu ja tuon nykyisen t-liittimen tilalla oli valkoinen muovinen t-liitin, vaihdoin itse tuohon mikä kuvassa näkyy.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

9000 automaatilla kirjoitti:Minusta toi näyttä vähän eri proseduurilta, mitä itse tein ton EVAP järjestelmän kanssa. Eli siinä on kaksi takaiskua, jotka on apukuskin puolella. Se yleisimmin antautuva takaisku on siinä melkein heti etuvalon umpion takana. Eli katso vielä niitä aikaisemman linkin ohjeita ja kokeile niillä...
Täytyy kai lukea vielä pari kertaa se threadi läpi, ja sen jälkeen ulos myrskyn keskelle katsomaan minne nuo letkut johtavat.. Alkaa tuntua niin turhauttavalta koko homma :/
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eli konepelti auki ja heti siinä venttiilikopan ja keulapellin välissä on cobran imukärsän pidikkeessä kiinni musta möllikkä, josta lähtee kolme letkua: w, r, c. Aikaisemman linkin mukaisesti seuraat sitä R -nimettyä letkua T -haaraan asti. T -haarasta apukuskin umpiolle menevä letku siis liitoksesta auki ja kumpaankin päähän tulpaksi pultti. Toiseen isompi, toiseen pienempi ja klemmarilla varmistus. Laita varoilta letkut jotenkin vaikka nippusiteellä kiinni, etteivät tärinässä heilu ja lipsahda vääriin paikkoihin...Sitten testilenkille!
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

9000 automaatilla kirjoitti:Eli konepelti auki ja heti siinä venttiilikopan ja keulapellin välissä on cobran imukärsän pidikkeessä kiinni musta möllikkä, josta lähtee kolme letkua: w, r, c. Aikaisemman linkin mukaisesti seuraat sitä R -nimettyä letkua T -haaraan asti. T -haarasta apukuskin umpiolle menevä letku siis liitoksesta auki ja kumpaankin päähän tulpaksi pultti. Toiseen isompi, toiseen pienempi ja klemmarilla varmistus. Laita varoilta letkut jotenkin vaikka nippusiteellä kiinni, etteivät tärinässä heilu ja lipsahda vääriin paikkoihin...Sitten testilenkille!
Noniin, löytyihän se oikea paikka, kiitos! :)

Allaolevassa kuvassa näkyy kyseinen t-liitin, ja se mikä pitäisi tulpata on näköjään revennyt juuresta..
http://edix.shelli.fi/Saab/T-liitin.jpg

Kun nyt tuo oikea paikka löytyi, niin voin vaan ihmetellä että miksi tuo ylempään t-liittimeen tuleva letku on tulpattu aikaisemman omistajan tekemänä?

Tulpattu letku on kiinni puna/valkoisessa pienessä mötikässä jonka funktiota en tiedä, täytynee katsoa jos EPC/WIS auttaa..

Kun sormella kokeilin tuota t-liittimen auki olevasta liittimestä, niin siinä tuntui imua.

Alla pari kuvaa siitä miten ne on nyt (kuten oli ostaessa) ja punaisesta mötikästä.

http://edix.shelli.fi/Saab/YlempiT.jpg
http://edix.shelli.fi/Saab/Motikka.jpg

edit

Taitaapi olla takaiskuventtiili tuo kyseinen mötikkä? Miksiköhän se on tulpattu?

Lisää tutkittu, eli tuo takaiskuventtiili menee kiinni ohitusventtiiliin (osanro 4396172 heater control valve), joka ilmeisesti tekemisissä lämppärin kanssa jotenkin? Oikeasti vähän pihalla näiden kanssa.. En tajua miksi tuo letku oli/on tulpattu..

Lämppäriin liittynyt sellainen asia että kun akun ottaa irti, ja laittaa takaisin, niin heti ei tule muuta kuin kylmää ilmaa. Vasta seuraavana päivänä, tai 3+ käynnistyksen jälkeen alkaa puhaltaa lämmintä. Tätä se tekee kun tuo tulpattu letku on kiinni t-liittimessä..
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

Nyt on tulpattu t-liittimen haara sekä siitä lähtevä letku, ohjeiden mukaan -> Ahtopaine itseasiassa laski aikaisempaan verrattuna.....

PWM arvo oli täyskiihdytyksessä max 450, kertooko se jotain? Pbef tosiaan noin 20 yli Pinl arvon samassa tilanteessa.. Magneettiventtiili hajalla? Kunhan arvuuttelen..

Turhauttavaa.
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Niin nää on niiin hienoja vehkeitä. :) Tulppasitko läppäkotelon takaa lähtevän EVAP linjan niin että läppäkotelon päähän 10mm pultti ja letkuun 8mm pultti?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja edix »

deportivo kirjoitti:Niin nää on niiin hienoja vehkeitä. :) Tulppasitko läppäkotelon takaa lähtevän EVAP linjan niin että läppäkotelon päähän 10mm pultti ja letkuun 8mm pultti?
Tämä on se mikä on niin hauskaa näissä aina että ei ihan tasan tarkkaan tiedä mitä kaikkea pitäisi tehdä. Yrittänyt lukea eri foorumeista ohjeita, ja lopputulos oli että pitäisi tulpata se t-liittimen haaroitus ja siihen kiinni tuleva letku.

Taitaa nyt meikällä olla luetun ja ymmärretyn välinen dilemma :P En löytänyt paikkaa mihin tuo 10mm pultti olisi pitänyt tunkea.. Letkuun meni 6mm pultti jonka kyllä sain tarpeeksi tiiviiksi kiristettyä että sieltä ei todellakaan tule mitään läpi.

Eli, oisko näyttää jollain kuvalla että mitä pitää tehdä ja missä? Sorry :)
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Kuvaa ei ole, ehkä joltain muulta löytyy.

Tarkoitan kaasuläppäkotelon ns. takaa eli tulipeltiin ja tuulilasiinpäin lähtevää letkua. Ota se liitoksesta auki n. 5cm päässä läppäkotelosta ja tulppaa letkut.

Siihen läppäkoteloonpäin jäävään 5cm pituiseen letkun pätkään 10m pultti ja EVAP systeemiin lähtevään 8mm pultti. Selkiskö nyt?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Edix oletko nyt tulppaillu bypassin letkuja?

Evap löytyy kun avaat konepellin ja katsot mankkuvenaa kohti, sen alla on nuo kolme letkua, joista ylimmäisen tulppaat. Tässä vielä kuva, joka voisi selventää: http://media.photobucket.com/image/saab ... CF2609.jpg
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja jameli »

deportivo kirjoitti:Kuvaa ei ole, ehkä joltain muulta löytyy.

Tarkoitan kaasuläppäkotelon ns. takaa eli tulipeltiin ja tuulilasiinpäin lähtevää letkua. Ota se liitoksesta auki n. 5cm päässä läppäkotelosta ja tulppaa letkut.

Siihen läppäkoteloonpäin jäävään 5cm pituiseen letkun pätkään 10m pultti ja EVAP systeemiin lähtevään 8mm pultti. Selkiskö nyt?
http://julkaisu.kuvat.fi/kuvat/letkut/lopputulos6.JPG
__________________
Harrastus tauolla.
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

jameli kirjoitti:
deportivo kirjoitti:Kuvaa ei ole, ehkä joltain muulta löytyy.

Tarkoitan kaasuläppäkotelon ns. takaa eli tulipeltiin ja tuulilasiinpäin lähtevää letkua. Ota se liitoksesta auki n. 5cm päässä läppäkotelosta ja tulppaa letkut.

Siihen läppäkoteloonpäin jäävään 5cm pituiseen letkun pätkään 10m pultti ja EVAP systeemiin lähtevään 8mm pultti. Selkiskö nyt?
http://julkaisu.kuvat.fi/kuvat/letkut/lopputulos6.JPG
Pieni pesu tekis tolle konehuoneelle hyvää :)
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja jameli »

JanisHell kirjoitti:Pieni pesu tekis tolle konehuoneelle hyvää :)
Tekis toki pesu hyvää ulkonäöllisesti, mutta vasta nyt on saatu konetta vaivannut öljyvuoto kuriin (ilmeni että todellakin tiputti ketjun kiristimen tiivisteeltä). Varsinainen esittelykonehuonehan tuo ei ole, ihan alkuperäistä likaa vuodesta 1997 ;)
__________________
Harrastus tauolla.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uutta murhetta..

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Noita imuvuotoja T7 koneessa pystyy etsimään näköjään siten että
a) kumikärsä ennen cobraa irti ilmamassamittarilta
b) tuki kärsä esim 1L muovipullolla, koko on melko passeli
c) C-letku eli turbon kompressorikoteloon menevä letku irti mankkuvenalta (joka löytyy turbolle menevän cobran yläpäästä)
d) paineilmaa pienellä paineella C-letkuun joka paineistaa järjestelmän. Muovipullo lentää mäkeen jos yrittää liialla paineella
e) hiljaisessa ympäristössä kuulee jos vuotaa jostain
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin