EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Tero »

Eikös se riitä jos on vaan imucobran punaisen ja vihreän letkun molemmät päät tulpattu?
Saab 9-5 Aero -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ecu ohjaa evapin venttiiliä. Avaako ecu venttiiliä silloinkin, kun imusarjassa on painetta? Ajatus lähinnä siinä, että jos cobralle menevä letku tukittu ja evap menee kaasuläppäkoteloon, voiko takaiskuventtiilin vikaantuessa evap-venttiili laskea ahtopaineet polttoainetankkiin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Tero »

Poistin omasta autosta nyt kokonaan tuon evap letkuhässäkän.. Tulpat siis cobralla ja kaasuläpällä. Evap venttiili hönkii siinä paikallaan nyt ilman tulppaa. Pitäskö ne höyryt sitten vetää jonnekin kauemmas siitä?
Saab 9-5 Aero -00
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Nxi »

En oo ite ainakaan jaksanu :) siitä venttiilistä sen letkun pätkän käänsin vaan sinne lokasuojan sisään.
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Riittääkö se, että on tulpat cobran läheellä molemmissa päissä ? eli kuvan vihreässä letkussa t haarassa, ja punaisen letkun päässä ? jos laittaa tulpan tuonne kaasuläppäkotelon taakse molempiin päihin, niin minne ne huurut sitten menevät ? ja jos sinne laittaa tulpan, ja tuohon evapin sähkö hässäkkään, niin silloinhan tuon koko punaisenpätkän voi ottaa pois, kun ei sille jää mitään virkaa ?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Itse riisuin tuon punaisen pätkän kokonaan pois moottoritilaa kaunistamasta.

Tulppa läppäkotelolle ja evap venttiilin pään jätin auki, puhaltelee höyryt konehuoneeseen, meinasin jossain vaiheessa jatkaa tuota evap venttiilin letkua tuonne sisälokasuojaan, niin ohjautuu edes vähän kauemmas konehuoneesta, toki lähes vuosi jo menty ilman jatkoakin joten toimii niinkin.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Taidanpa siis itsekin vetää tänään irti sen sieltä läppiksen takas, milloin sinne jää pieni letkun nysä, ja tulpata sen nysän. Ja jätän sinne cobran T haaraan tulpan, tai haen uuden r letkun. Eli siis jätän laittamatta tulpan tuohon härpäkkeeseen mihin tulee piuha kiinne, ja heitän vesilintua tuolla punaisella pätkällä?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Joo, punainen kokonaisuus pois , tulpattu nysä läppäkotelolle, evappiventtiilin letku jää auki , ja se r-letkun T-haara tulpaten tai siistimmin tehtynä koko letku vaihtaa kokonaiseen T-haarattomaan malliin. Ja tietysti kannattaa vaihtaa kaikki muutkin alipaineletkut uusiin laadukkaisiin letkuihin , jos ei ole vielä vaihdettu...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja 3J »

Pitäisköhän se tuo r-letku vaihtaa myös itsellä, näyttää ulkoapäin jo melko haperolta. Toimisiko siinäkin joku silikoniletku ja paljonko on sisähalkaisija? Alipaineletkua jäi yli mutta lienee liian ohutta. Meinaan kun tuon vanhan haperon ottaa pois ja mittaa niin sitä tuskin enää saa takaisin laitettua, että saisi uuden letkun jo valmiiksi. Vaiko kenties marmorilta uusi satsi ilman t-haaraa, onhan tuo entinenkin jo 12v tuossa kestänyt?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Onko tuo EVAPin poisto syynä techin vikakoodille P0455 (Säiliön huohotus, suuri vuoto järjestelmässä)? Vai oonko onnistunut munimaan tuon poiston jotenkin?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Jos homma on tehty oikein, niin ei kyllä pitäisi mitään vikakoodeja pukata.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Fakiiri kirjoitti:Jos homma on tehty oikein, niin ei kyllä pitäisi mitään vikakoodeja pukata.
Mitähän sitä on sitten töpeksinyt... Johtuneeko lie siitä, että tuota keskimmäistä T:tä ei ole tukittu? Mulla on käytännössä tuosta ekan postin kuvasta tuo vihreän letkun T tukossa sekä sininen letku tukossa. Muuten on kaikki auki. Pitäisikö se vielä tuo keskimmäinen T jaksaa tukkia, että jäisi käytännössä tuo punainen letku täysin irtaalleen..?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

En tiedä vaikuttaako vikakoodiin, mutta ota siitä evappi venttiilistä se punainen letku kokonaan irti , niin että pääsee hönkimään vapaaseen ilmaan, eli älä tuki vaan irrota.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Fakiiri kirjoitti:En tiedä vaikuttaako vikakoodiin, mutta ota siitä evappi venttiilistä se punainen letku kokonaan irti , niin että pääsee hönkimään vapaaseen ilmaan, eli älä tuki vaan irrota.
Juu, pitää koittaa tänään kaivella esiin se ja tarkistaa vaikuttaako tilanteeseen.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Mulla hönkii kaasuläpän taakse nytten. Tulppasin sen nysän sieltä, ja cobralta molemmat päät on myös. Pitää repiä irti tuo punainen letku kun jaksaa. Eli ilmeisesti myös se T haara ja jättää se pieni 10cm Pätkä siihen evappiin hönkimään.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Vastaa Viestiin