Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

mulla oli ng satkussa sama ongelma,se ratkesi...tässä mun vanha kirjoittama ohje--->

soitin lukkoliikkeeseen,kävin teettämässä uuden avaimen(tehtiin jollain tietokonehommalla,eli 100%alkuperäisen uuden kopio 8O ).seppä sanoi että katko kaikki vanhat avaimet+suutarillakin tehty eikä ikinä enää niitä sinne lukkopesään!eikä ikinä mitään öljyä saabin virtalukkoon!!!nyt saa auton käyntiin,tosin siinä on pieni "pykälä" kun kääntää virtoja päälle,tarttee myöhemmin viedä kuulemma putsattavaksi toi lukkopesä sinne liikkeeseen.viimeinen ohje sepältä oli joka myös tepsi:"uusi avain lukkoon,lukkopihdeillä avaimen juuresta kiinni-->pyöräytys,kuului iso naks ja virrat päällä!hiukan hirvitti vääntää,seppä lupaili ettei UUSI avain katkea kun juuresta ottaa kiinni.
tämä ohje siis oli Tampereen Aseman lukkoliikkeestä.
kuluneista avaimista EI kannata kopioita KOSKAAN tehdä missään!
#2285
rami22

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Tuo vaseliini jippo on toimiva joissain lukkotyypeissä,rötös lehdistä lukeneena ovat pöllineet monia autoja sinne päin olevilla avaimilla ja irtolukkoja avanneet.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Muistelin että joskus yksi venäläinen kaveri kertoi tarinan että sai sen lukon palautumaan terävällä esineellä, tais olla pitkä neula, jonka päähän piti tehdä pikku koukku, ja jossain OFF alueella piti sillä jotain tökätä, silloin lukko palautui. Jotkut käyttävät sielläpäin 0.5mm paksuista kupariliuskaa avaimen tueksi, jos tuo koukku ei auta.

En nyt itsekkään hoksaa mitä sillä koukulla täytyy tökätä, mutta jos joku ymmärtäis ja aukasis jutun??

Kuulemma täytyy olla valoa, ja tarkka näkö.. Eli luultavasti jossain siellä lukon pohjalla joku pikkureikä / kolo??
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Nyt on vaseliinit laitettu, rauhallisesti nitkuteltu melkein kaikki keinot käytetty. Lopuksi otettiin vähän rajummat otteet ja avain meni tietty solmuun. https://www.dropbox.com/sc/72rgivzav4uq0hr/65BifRxE7g Pitää huomenna käydä lukkoliikkeessä oisko niillä mitään rajumpia vehkeitä lukon aukaisemiseen.
rami22

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja rami22 »

pura,ota pohja puoli näkyviin.menee aikaa,mutta jos jotain hajonnut joudut joka tapauksessa aukasemaan.pakkilukot kivoja josta taannoin kinasteltiin mutta siitä ei sen enempää.
rami22

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja rami22 »

tyhmä kysymys sulle,mutta eihän tässä mallissa tarvitse painaa jarrua avainta käännettäessa?tarkoitan jos pesä jo sökö ja lukkoa yrität avata ja unohtaa polinta painaa niin eihän se käänny sitä vähänkään.ainakin vm.02 löytyy moinen toiminto automaatista.eikös valoa tarvitse pimeässä,omilla valoilla aika turaamista.


edit.
mitäs nyt tehdään? Tilannehan on nyt se ettei tuota autoa edes pysy siirtämään minnekkään koska parkkilukko on päällä.

tuttua,tämä ei ole mahdollista.tai mulle väitettiin aikoinaan.tosin manuaali puolelta löytyy nyt onneksi videopätkä kun mikään ei liiku ja liikkua pitäs ja niin ei kuulemma voi käydä.?katellaan joskus sit vaikka potkuissa yhdessä.tuossa linkkii jos haluatte verestellä vanhoja ja naureskella.omat poistin oikoinaan ja pyysin sulkemaan "tilini" tuloksetta.ei pysty.jatketaan vanhaa rataa...
Jorma Tapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jorma Tapio »

Entä jos ostaisit korkeammilla nousuilla olevan avaimen lukkosepältä niin saattais kuluneet haitat asettua oikealle kohdalle,muistaakseni näin mua neuvvoi lukkoseppä kun uutta avainta kyselin ku nousi joka asennossa poijes mutta putsasin lukkosysteemin ja heittelin haitat parempaan järjestykseen ja muutaman roskiin nii alko pelaamaan 8)
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Onko kukaan löytänyt kuvallisia ohjeita tuon keskikonsolin purkamiseen?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
rami22

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Omissa manuaalissa sekä 5v automaatissa teki eilen saman.avain ei käänny.olin kaukaa viisas ja kuvasin irroitukset.heti kunhan saan youtuben hyväksymään avin tai mpegin laitan linkin.tuohon jarrupolkimen sähkölukitukseenkin tein havainnon,ennen automaatin pakkilukon avautumista solenoidi piti hyvin vaimeaa avautumis ääntä.starttilaatikon avustuksella sain herätettyä,nyt napsuu iloisesti.tuntee lukossa ja kepissä.pakkilukon vapauttimen painamisella ei ole merkitystä kun on oikein jumissa.pesät sain irti aseöljyllä ja omilla kätösillä malttia käyttäen.vaijerin irroituksella ei ole merkitystä tähän.mikkelistä 40-50e kpl pesän kunnostus ja avaimenkin saa ilman sirua ja perää.nämä saa näppärä käsistään istutettua vanhasta uuteen,tämänkin olen nähnyt livenä.
rami22

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja rami22 »

kyseessä ekana manuaali,mutta sama idea automaattiin.nämä kun tuppaa joko irtoamaan paikat ehjänä tai palasina yläkautta.tai purkamalla ehjänä alakautta,tuskin tarvitsee mainita kumpi jos liikkeelle päästävä nopeasti.

suht yksinkertaisesti irtosi:
http://www.youtube.com/watch?v=j91Z4Bav ... e=youtu.be

tässä tapaus josta väännettiin ja käännettiin joku aika sitten.tämä ei ole mahdollista ja tuossa linkki keskusteluun,automaatissa kävi sama homma:
https://www.youtube.com/watch?v=zcuRqPAROTI
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... pakkilukko

niille jotka ei tiedä miten automaatissa jarrun painaminen vapauttaa kepin:
http://www.youtube.com/watch?v=XnmW_yum ... e=youtu.be

näin ei voi myös käydä automaatissa,ainakin minulle väitettiin:
http://www.youtube.com/watch?v=5LoNsO1y ... e=youtu.be

ja kappas,puhdistus ja aukaisu:
http://www.youtube.com/watch?v=ASv0Qa_B ... e=youtu.be

tätähän ei ole pakko uskoa,mutta jos laitetaan aika haitariin 20 minuuttia liukuvaa niin automaatin ja manuaalin(beige penkkisen)lukon jumimisen väli oli 10minuuttia.puolen tunnin sisään molempien lukot jouti huoltoon.
näin jälkiviisana on hyvä todeta,kuvaa todisteeksi mahdollista väittelyä varten ja anteeksi aloittajalle tunkeutuminen tonteille.en viittinyt uutta aloittaa kun aihetta käsitellään joka talvi.

edit:olen muuten ajanut automaatilla josta lukkopesä poissa,pakkilukko päällä ja vaihdevaijeri irti laatikosta.vaatii jonkun näköisen pönkän kun haluaa ajaa taakse päin.pönkkä jarrulle,konehuoneesta pakki päälle ja takas kajuuttaan,en suosittele.vaarana menettää auton hallinta...
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja Makwe »

rami22 kirjoitti: näin ei voi myös käydä automaatissa,ainakin minulle väitettiin:
http://www.youtube.com/watch?v=5LoNsO1y ... e=youtu.be
Mulla ei tuo P:n vieressä oleva nappi painu yhtään ja loppupeleissä se antoi periksi.... Eikö tämä parkkilukon vapauttava nappi toimi silloin jos virtalukko saadaan off asentoon, ja avaimet pois asennossa se ei toimi?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja smeq »

rami22 kirjoitti:tyhmä kysymys sulle,mutta eihän tässä mallissa tarvitse painaa jarrua avainta käännettäessa?tarkoitan jos pesä jo sökö ja lukkoa yrität avata ja unohtaa polinta painaa niin eihän se käänny sitä vähänkään.ainakin vm.02 löytyy moinen toiminto automaatista.
Menee vähän OT:n puolelle, mutta mun vm02 automaatissa ei tarvitse painaa jarrua avainta kääntäessä.
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Kuinkas on, oireilevatko virtalukot jollain tapaa ennen jumiutumistaan? Ja onnistuuko jumittavan virtalukon huolto ja mahdollinen vaihto lukkosepiltä, vai kannattaako ongelman ilmaantuessa kääntyä merkkihuollon puoleen?
rami22

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja rami22 »

smeq kirjoitti:
rami22 kirjoitti:tyhmä kysymys sulle,mutta eihän tässä mallissa tarvitse painaa jarrua avainta käännettäessa?tarkoitan jos pesä jo sökö ja lukkoa yrität avata ja unohtaa polinta painaa niin eihän se käänny sitä vähänkään.ainakin vm.02 löytyy moinen toiminto automaatista.
Menee vähän OT:n puolelle, mutta mun vm02 automaatissa ei tarvitse painaa jarrua avainta kääntäessä.

ohjelmasta poistettavissa,näin minulle on kerrottu.
rami22

Re: Virtalukko totaalijumi, apuja kaivataan

Viesti Kirjoittaja rami22 »

pilkkitikka kirjoitti:Kuinkas on, oireilevatko virtalukot jollain tapaa ennen jumiutumistaan? Ja onnistuuko jumittavan virtalukon huolto ja mahdollinen vaihto lukkosepiltä, vai kannattaako ongelman ilmaantuessa kääntyä merkkihuollon puoleen?

ensin alottaa tahmimisen eli ei käänny herkästi avain.on käynnyt kertalaakista jumiinkin.itse olen liottanut rasiassa jossa löpöä välillä ravistellen.paineilmalla kuivaksi,paljon pakkasen kestävää aseöljyä reilusti,paine ilmalla ylimääräiset pois.jos ei auta,lukko huoltoon paikkaan jossa korjaavat.itse purkamalla ja haittoja siistimällä saa puhtaaman ja jatkoaikaa lukolle.pahimmassa tapauksessa käy niin kuin alottajalle tai niin ettei irtoa alapuoleltakaan kuin väkisin hajottamalla paikkoja.ite olen mikkeliin lähettänyt ja erittäin tyytyväinen olen ollut.jokaisella on omat aineet puhdistukseen jota käyttää...
Vastaa Viestiin