Lohkolämmitin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hanskalokeron pohjassa olevan kannen voi laittaa parilla pienellä ruuvilla kiinni, niin jo vain pysyy paikallaan. Mitään johtoja sen kannen alla ei ole.

Eski
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re:

Viesti Kirjoittaja O.K. »

ijw kirjoitti:Laitoin Calix RE196 lohkolämmittimen 9-5:teen. Tuntuu toimivan. Asentaminen on aika tuskaa, jos lohkossa oleva tulppa on lyöty jo tehtaalla mahdollisimman syvälle.
<klip>
Tulppaa pitää lyödä pistepuikolla oikeanpuoleiselta reunalta (apukuskinpuoli) niin, että tulppa pyörähtää reijässään poikittain ja sen jälkeen pääsee vetämään pihdeillä tulpan pois. Jos tulppaa lyö "väärältäpuolelta", niin se ei mahdukkaan kääntymään, koska sylinterin ulkoseinämä tulee vastaan ja se saattaa kimmahtaa moottorin sisälle niin sanottuun taskuun. Sieltä sen saa ongittua esim. mangneetin avulla reijän kohdalle ja siitä kampeamalla ulos. Ps. perskohtaista kokemusta!!
Tuota minäkin yritin viikonloppuna, mutta eipä kääntynyt, vaan painui tulppa kokonaan lohkon sisään. :evil:
No onneksi tulppa jäi lohkon ja sylinterin väliin jumiin ja siten puoliksi näkyviin, niin "pienen" tappelun (lambda ja flektit irti, että sai kunnon pihdeillä otteen että pystyi käyttämään voimaa) jälkeen sain revittyä tulpan ulos. Eli reikä keskelle ja ulos kampeaminen olisi ehkä voinut jälkikäteen olla parempi yritystapa, kun kerran tulppa oli noin tiukassa.

Läpiviennin tein rintapeltiin, kun ei tuo yläkumin lävistys innostanut. Tässä poraamisesta kiinnostuneille paikka (helpompi porata jalkatilan puolelta)

Moottoritilan puoli (näkyy myös jonkun eläimen yritys rakentaa pesää :D ). Lisäksi laitoin johdon menemään ensin alaspäin noiden lähimpien letkujen alta, niin ei pääse vesi valumaan läpivientiä kohti.
Kuva

Jalkatilan puoli
Kuva

Jalkatilan puoli ohjausboksi paikallaan
Kuva

Ja vielä tuosta läpi, pistokkeen laitoin siihen keskitunnelin "pikkuosaan", joka on kiinni 3 muovinastalla.
Kuva
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Bamse »

O.K. kirjoitti:Tässä poraamisesta kiinnostuneille paikka (helpompi porata jalkatilan puolelta)
Kiitokset O.K.:lle hyvistä kuvista, tuo läpiviennin reiän osoittava sisäkuva auttoi huimasti oikeaa kohtaa hakiessani 8) Hienoa, että jotkut näkevät kuvien ottamisen vaivan remppojensa yhteydessä!

Sisäpistokkeen laitoin kiinni hanskalokeron alla olevaan suojamuoviin, ihan kuskinpuoleiseen laitaan (en siis siihen klipseillä suojassa olevaan muovinpalaan, joka tuntuu irtoavan helposti). Siinä oli juuri sopivankokoinen kohta Defan pistokkeelle, johto tulee samoista rei'istä kuin O.K.:lla.

Vielä kun itse sisälämppärin laittelee kiinni jotenkin kivasti läpipulteilla siihen samaan suojaan niin jo kelpaa lämmittää kabiinia :)
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Vastaa Viestiin