Saab 9-5 3.0 V6 turbon tehot ja suorituskyky?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Vinkki.

Itse kun vaihdoin V6:n takapönttöä, niin en löytänyt kuin alkuperäisenä. Olisi maksanut maltaita, joten otin "riskin" ja laitoin 2.3:n tarvikepöntön ja hyvin pelaa. Ulkopuolisesti tarkasteltuna 2.3:n takavaimennin oli 100% samanlainen kuin tuo alkuperäinen V6:n vaimennin. Sisuskaluista en tiedä, mutta eipä äänet ainakaan mitenkään muuttunut, joten luulenpa että aivan samat pöntöt. Ainut ero se, että alkuperäisessä pöntössä tulee "hienosti" kaksi ulostuloa, kun 2.3:ssa on se yksi ovaali. Mutta alkuperäinen V6:n pönttö oli jotain >500Eur ja 2.3:n tarvikepönttö tyyliin "100Eur", joten eipä tuo "tupla-ulostulo" niin tärkeä ole...
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Itsellä oli mielessä aivan sama sapluuna takapöntön suhteen. Tyhmää tuhlata rahaa tyhjän takia.

Kerran pajalla tarkastelin nelarin pönttöä ja totesin sen (ainakin päällepäin) ihan samanlaiseksi kuin kuutosen pömpeli, ainoana erona tosiaan tuo ulostulo.

Yksi iso ovaaliulostulo on kuitenkin jopa paremman näköinen kuin kaksi ohutta pilliä (subjektiivinen näkemys).
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Kylläpä osuikin sopivasti tämä keskustelu!! Juuri viime viikolla vaihdoin Griffiniin alkuperäisen pöntön tilalle tarvikepöntön, jossa yksi ovaali ulostulo. Sopivuus oli miltei 100%, alkuperäinen putki katkaistaan vaan sopivasta kohdasta ja uusi pönttö jatkuu siitä. Poistin tarvikepöntöstä pienen ovaalipään ja korvasin isommalla rosteriovaalipäällä. 8) Tarvikepönttö on Bosal (samanmuotoinen kuin alkuperäinen) ja lähtöhinta abaut 250 euroa, alkuperäinen tuplaulostuloinen olisi tosiaan maksanut ~600 euroa.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

9-5 3.0t kirjoitti:Niin, ajotyyli yhdellä lohkolla siirtymässä on tietysti oltava kattia varjeleva - pienillä kierroksilla ja hitaasti.

Ainakaan minun tapauksessani ei katti ollut kokemuksesta moksiskaan.

Nordicin putki + lastu on kovin kallis pakoputkiremppa (n. 1,8 k€).
Parhaimmat kilometrit eläissäni (tai yhtä hyvät kuin Aerolla) olen Griiffinillä ajanut. Vajaa vuosi sitten sen ostin, silloin 40 tkm mittarissa ja minulla on nyt tullut 16 tkm.

Varustin autoa itse vielä juuri tuolla Nordic-paketilla; putken pitäisi nyt kestää pitkään ja tehoa + vääntöä löytyy 240 hv ja 390 Nm. Paikallinen liike teki perusteellisen huollon mukaan lukien jakopään hihnan vaihdon ja ilmastoinnin huollon kaupan päälle. Lisäksi viime syksynä asennettiin Webasto 5,2 kW.

Punainen väri ei tunnu olevan kovin monen suosiossa täällä olevan. Itsekin vierastin ennen Griffiniä punaista. Sitten kun näin tämän - se oli Royal Fixin kestovahalla laitettu (3 v takuu) - olin myyty; auto on hieno puhtaana ja kiiltävänä.

Uudet kesikset on nyt alla: Kleber Dynaxer HP2. Muutaman kymmenen kilometrin jälkeen vaikuttavat olevan ok, ainakin hiljaiset ja käytökseltään rauhalliset.

Mitään toimintahäiriötä ei ole ollut, paitsi parina kovana pakkaspäivänä toisen takaoven lukko ei auennut avaimesta. Rento ja hyvä fiilis on aina Griffiniin istuessa ja sillä ajaessa.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Niitä hevosvoimia tulee sillä Nordicin steg 2:sella 260. Tuo 240 tuli siitä, kun V6-moottorinen 9-5 katsottiin omaksi mallisarjakseen ja teholisäys saa olla max. 20% mallisarjan tehokkaimpaan malliin nähden (200x1.2=240).

Nordicin sivuilla oli aiemmin arvot 260hv/390 Nm. Ei tuo teholukema ole muuttunut kuin paperilla.

Itse vaihdoin tuon Nordicin steg 2 -boksin alkuperäisen paikalle torstaina. Nyt vetää suuta hymyyn ajellessa. Vientä viilausta vielä ja kohta hymyilyttää vielä enemmän.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ihan mielenkiinnosta kysäisisin että kuinkas tuo epäsymmetrinen ahtaminen vaikuttaa koneen oletettuun kestoikään, siis etenkin jos tehoja aletaan kasvattamaan johonkin 260hv:n tietämille?
Jos joskus hankkisin 9-5 V6:n niin eikös siitä voisi heipata mäelle koko GT17:n ja asentaa vaikka tonnarin pakosarjan ja softan (ynnä muut kilkkeet) tilalle, jolloin tehotkin nousisivat 10hv vakioon matalapaine-ahdettuun verrattuna? :)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuo on kyllä ihan fiksun oloinen kone mitä griffinin kyydissä olen saanut istuskella ja "kuulemma" automaatti MV6 Omegalla(211hv) ei ole saumaa vakio griffinille :wink:

Ja kyydissä istuneena ainakin tuntuu tehokkaammalta mitä tuo 200hv, :roll: :D ilmeisesti myös vääntöä on jonkin verran enemmän mitä esim. tonnarin/mv6 3litrasessa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Tuo on kyllä ihan fiksun oloinen kone mitä griffinin kyydissä olen saanut istuskella ja "kuulemma" automaatti MV6 Omegalla(211hv) ei ole saumaa vakio griffinille :wink:

Ja kyydissä istuneena ainakin tuntuu tehokkaammalta mitä tuo 200hv, :roll: :D ilmeisesti myös vääntöä on jonkin verran enemmän mitä esim. tonnarin/mv6 3litrasessa.
Oukkidoukki, ovat tietysti herrasmiesmäisesti vahvasti vähätelleet teholukemia :D
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ja ainakin kyseisen Griffinin kulku parani huomattavasti, kun softa päivitettiin huollossa uudempaan versioon. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Siinä Opelin\Saabin veekuutosessa on muutama tyyppivika jotka tulevat ajan mittaan esille. Yksi sellainen on taaempi pakosarja, joka alkaa hajota vanhetessaan. Vika saattaa tulla nopeammin esille Saksan tuontiautoissa, joilla on hönkästy varmaan pikkasen kovempaa.

Pakosarja on koottu päätylaippojen lisäksi kahdesta peltisarjasta; sisempi ja ulompi peltisarja joiden välissä on vain ilmaa. Tämä sisempi peltisarja irtoaa vanhuuttaan kiinnekohdistaan, jotka ovat moottorin puoleisessa päässä. Liikkuessaan se pääsee osumaan ulompaan pelsisarjaan ja tekee siihen reiät molemmille sivuille samaan kohtaan.
Pakokaasu pääsee myös tällöin peltisarjojen väliin moottorin päässä olevista raoista päätylaipan ja sisemmän peltisarjan välistä ja ulos ulompaan peltisarjaan syntyneistä reijistä.
Tämä vika aiheittaa pörinää, joka kuuluu selvästi auton ulkopuolelle välittömästi käynnistyksen jälkeen sekä kaasuteltaessa.

Yhdellä tapauksella(ajettu alle 200tkm) oli koko sisempi pelsisarja mennyt ajan myötä säpäleiksi ja palasethan menevät seuraavaksi kattiin.
Itse korjasin pakosarjan eilen kun jonkin aikaa pörinöitä kuunneltuani paikansin vian. Siinä päivä meni mutta nyt nyt olen onnellinen. Hitsaamalla ja vinkuttamalla siitä selviää. Pakosarjan saa pois yläkautta, mutta pari pakosarjan pulttia on aika ikävässä paikassa. Irroitin myös pakoputken ensimmäisestä liitoksesta katin takapuolelta saadakseni pakosarjan ja pakoputken väliseen liitäntään vähän joustavuutta. Auton alle vaan täytyy päästä.

Jos siis 9-5 V6 sabiisi pörisee edestä, niin kannattaa tutkia. Jos kuitenkin pakosarja täytyy uusia, niin pakosarjan päällipuolella olevassa lämpöpellissä on osanumero ja GM:män logo :)
Kun kyseisen vian saa pois päiviltä, on taas kiva kuunnella V6:sen hyrinää.
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
PP440
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 01:40

Viesti Kirjoittaja PP440 »

Mimmones putkisto sulla "Frostgrey" on tossa sun 2.3T saabissas?
Putket kummaltaki puolelta ulos.. mm.. :)

On vaan meidän 9-5 V6 saabbiin tulossa takapöntön vaihto eteen ja oon katellu erillaisia vaihtoehtoja.. toi sun näyttää ihan fiksulle.

PS. Hyvän näköinen peli toi sun 2.3;)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

PP440 kirjoitti:Mimmones putkisto sulla "Frostgrey" on tossa sun 2.3T saabissas?
Putket kummaltaki puolelta ulos.. mm.. :)

On vaan meidän 9-5 V6 saabbiin tulossa takapöntön vaihto eteen ja oon katellu erillaisia vaihtoehtoja.. toi sun näyttää ihan fiksulle.

PS. Hyvän näköinen peli toi sun 2.3;)
Toi on ihan "home made" malli, eli itse oon hitsaillut 3&2.5" tuuman haponkestävästä ja vaimentimina on Simonsin pönttöjä.

Speedpartsilta saa myös tuplaputkistoja ihan kohtuu hintaan ja äänet hieman pienemmät mitä omassa "virityksessä" :)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
PP440
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 01:40

Viesti Kirjoittaja PP440 »

no perskele.!
onks noilla speedpartseilla kotisivuja tms mistä noita putkistoja löytää?
Vai ihan puhelimella kyseltävä..
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

http://www.speedparts.se

ja sieltä löytyy suomen jälleenmyyja jyväskylästä, eli http://www.pro-carservice.com
Saab 9-3 TTID Vector 2008
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

pajunen3 kirjoitti:Siinä Opelin\Saabin veekuutosessa on muutama tyyppivika jotka tulevat ajan mittaan esille. Yksi sellainen on taaempi pakosarja, joka alkaa hajota vanhetessaan. Vika saattaa tulla nopeammin esille Saksan tuontiautoissa, joilla on hönkästy varmaan pikkasen kovempaa.
Allekirjoituksen autossa taitaa olla samainen vika, korjaaja epäili tiivisteen vuotavan, mutta kirjoittamasi perusteella lienee sama vika. Sait sarjan siis itse hitsailtua kasaan ja nyt toimii? 195tkm tuolla on nyt ajettu ja Saksasta raahattu reilun satatonnia ajettuna tänne.
Täytyy käskeä huomenna katsoa sitä pakosarjaa kun auto menee alustanvaihtoon, että onko sille mitään tehtävissä vai laitetaanko uusi pakosarja :roll:

Kiitoksia muuten hyvästä tiedosta :wink:
BMW 320dA Coupe LCI
Vastaa Viestiin