Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Osaako kukaan arvioida, että kuinka karstainen on -07 Viirun öljypohja 107tkm jälkeen? Huollettu edellisen omistajan toimesta määräaikaishuoltojen mukaisesti ja itse olen nyt pariin kertaan vaihtanut öljyt n. 10tkm välillä.
Eli onko oletettavissa ongelmia karstan kanssa, jos alkaa RE85 ajeleen?
Eli onko oletettavissa ongelmia karstan kanssa, jos alkaa RE85 ajeleen?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Uskallan veikata että puhdas on, useamman uudemman lohkomallin öljypohjan katsoneena tosi harvinaista olisi noilla kilometreilla että karstaa löytyy.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
sattuipa toistamiseen tapaus jossa jouduin avamaan ö-pohjan uudestaan vähälle aikaa sihdin puhdistuksen jälkeen.ensimmäisellä kerralla oli puhdistuksen jälkeen ajettu toista tuhatta ja sihdissä oli uutta sohjoa havaittavissa jonkun verran,ei tukossa,mutta alkavaa.tällä oli ennen ensimmäistä aukaisua ajettu etanolilla tankillinen,ei lähtenyt kaikki moska eka kerralla.
toisella kerralla ostin hyllystä motor flushia ja aukaisin pohjan pesun jälkeen,mäskiä oli ihan miehekkäästi,mutta öljy kierti suht hyvin.toisen avauksen tein 20km tämän jälkeen ja mäskiä oli melkein saman verran.nuo pesu aineet on ihan hyviä,mutta ne pitäisi saada pois kanavista kaikki.muuten jäämät irrottaa karstaa pitkään jälkeen päin ja mahdollinen tukkeutuminen on edessä uudelleen.ja öljy oli miltei piki mustaa.öljynpaineen rajoitus venttiilistä paineilmalla puhaltamalla tuli uskomaton määrä siirappia laakerien voitelu reijistä pihalle sekä karstan palasia muualta koneen uumenista kun puhaltelin.
jos tuosta koneesta meinasi sihdin puhdistuksen yhteydessa ja pesuaineiden käytön jälkeen tehdä puhtaan pitäisi käyttää laakeri pukit ja/tai laakerit poissa ja puhdistaa kaikki kanavat ja saada irto mössö pois.jos ei käytä irti,jää mukavasti hiova aines osa laakereihin tekemään tehtävänsä tai tukkii kavavia.todistin tämänkin.
outoa oli myös motonetin hylomar jota laitoin oli hävinnyt tiiviste pinnoilta miltei kokonaan.ei ollut mennyt kiertoon eikä pohja vuotanut.
nuilla pesuaineillakin on reilusti eroa,30e maksava "hyllyn alta" saatava pesuaine irrottaa huomattavasti enemmän moskaa kun 7e pesuaine jota löytyy useista liikkeistä.
toistakymmentä sihtiä olen puhdistanut joilla ajettu 250tkm+ joita muutettu etanolille tai kone pesty kaupan aineilla ei kerta aukaisu pohjalle näköjään riitä.
toisella kerralla ostin hyllystä motor flushia ja aukaisin pohjan pesun jälkeen,mäskiä oli ihan miehekkäästi,mutta öljy kierti suht hyvin.toisen avauksen tein 20km tämän jälkeen ja mäskiä oli melkein saman verran.nuo pesu aineet on ihan hyviä,mutta ne pitäisi saada pois kanavista kaikki.muuten jäämät irrottaa karstaa pitkään jälkeen päin ja mahdollinen tukkeutuminen on edessä uudelleen.ja öljy oli miltei piki mustaa.öljynpaineen rajoitus venttiilistä paineilmalla puhaltamalla tuli uskomaton määrä siirappia laakerien voitelu reijistä pihalle sekä karstan palasia muualta koneen uumenista kun puhaltelin.
jos tuosta koneesta meinasi sihdin puhdistuksen yhteydessa ja pesuaineiden käytön jälkeen tehdä puhtaan pitäisi käyttää laakeri pukit ja/tai laakerit poissa ja puhdistaa kaikki kanavat ja saada irto mössö pois.jos ei käytä irti,jää mukavasti hiova aines osa laakereihin tekemään tehtävänsä tai tukkii kavavia.todistin tämänkin.
outoa oli myös motonetin hylomar jota laitoin oli hävinnyt tiiviste pinnoilta miltei kokonaan.ei ollut mennyt kiertoon eikä pohja vuotanut.
nuilla pesuaineillakin on reilusti eroa,30e maksava "hyllyn alta" saatava pesuaine irrottaa huomattavasti enemmän moskaa kun 7e pesuaine jota löytyy useista liikkeistä.
toistakymmentä sihtiä olen puhdistanut joilla ajettu 250tkm+ joita muutettu etanolille tai kone pesty kaupan aineilla ei kerta aukaisu pohjalle näköjään riitä.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Oisko syy esim. tän tapainen:
Jos padalla ajettu noin. 200tkm, purun yhteydes http://aijaa.com/a66824
Täs padas ei mitään häikkää bensalla...juuri ajettu viinalla ja ne vaaleat läikät jos kuvissa näkuu niin tod.näk. viinan irroittamia.
Jos padalla ajettu noin. 200tkm, purun yhteydes http://aijaa.com/a66824
Täs padas ei mitään häikkää bensalla...juuri ajettu viinalla ja ne vaaleat läikät jos kuvissa näkuu niin tod.näk. viinan irroittamia.
9-3.1972
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Aivan mahtava ohje! Oma saab 9-5 2.3t lämpöleikkasi moottoritiellä koska öljysihti veti tukkoon. Omaa hölmöyttäni en tiennyt,että kyseinen moottori karstoittaa näin. Vaihtomoottori on onneksi tulossa, niin saadaan saab taas tulille.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Moi.avannut muutamia öljypohjia jos ajettu max.10tkm öljynvaihtovälillä niin ovat ollut aikasta puhtaita.tuo ylempi kuva näyttää siltä kun öljynvaihto olis unohtunut tai ajettu tosi huonoilla öljyillä?
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
tänään otin ukkon saabista ton öljypohjan auki ku se sitä on varmaa ainaki vuodenpäivät jo vaatinu
elikkäs potilaana oli vuoden 03 2.0 automaattifarkku 70tkm ajettu ja ainaki vuodenpäivät rullattu viinalla,
moottoria ei tarvinnut kammeta mihinkään suuntaan eikä myöskään pakoputkea irrottaa ku ahtimen päästä, siinä meni semmone 1h 40min ku tehtiin ekaa kertaa ja putsattiin kunnolla ö-pohja jne.. siinä se aika menee ku sitä putsailee, ite kattila on lattialla varmaa kahdessakymmenessä minuutissa eli ei oo tosiaankaa paha homma !
pikkusen oli sihdissä tavaraa mut ei mitenkää erityisen paljon, karstaakin oli yllättävän vähän öljypohjassa =) mikä oli tietysti mukava yllätys.
prkl kuvat ku pitää olla pikkusia... panen niitä ihan just
e. kuvia..
elikkäs potilaana oli vuoden 03 2.0 automaattifarkku 70tkm ajettu ja ainaki vuodenpäivät rullattu viinalla,
moottoria ei tarvinnut kammeta mihinkään suuntaan eikä myöskään pakoputkea irrottaa ku ahtimen päästä, siinä meni semmone 1h 40min ku tehtiin ekaa kertaa ja putsattiin kunnolla ö-pohja jne.. siinä se aika menee ku sitä putsailee, ite kattila on lattialla varmaa kahdessakymmenessä minuutissa eli ei oo tosiaankaa paha homma !
pikkusen oli sihdissä tavaraa mut ei mitenkää erityisen paljon, karstaakin oli yllättävän vähän öljypohjassa =) mikä oli tietysti mukava yllätys.
prkl kuvat ku pitää olla pikkusia... panen niitä ihan just
e. kuvia..
NG 9-5
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 97
- Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
- Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Nuo Razz3:n "ukon autosta" otetut kuvathan ovat kuin uudesta autosta. Tuon verran nimittäin löytyy sihdistä ensikäynnistyksen jälkeen...
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja
Snabb, Snabbare, Saab
Snabb, Snabbare, Saab
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Jakopään puoli on ihan ihmeenkin puhdas, eli tuo kone ei vielä suuremmalti huohota. Mutta tuo nelospytyn alla oleva karsta...veikkaisin että männänrengasjumia siellä on.
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Liekö tuollaisia öljysihdin puhdistusluukulla varustettuja öljypohjia nähty täällä härmässä? Ks. http://roadtestedsaabs.com/?page_id=28
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24048
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
vasta oli klubilehdessä juttu moisesta. eli vastaus lienee kyllä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tuollainen tuli tosiaankin parisen vuotta sitten väsättyä. Tarpeellinen lienee ollut, siksi paljon "puruja" on tullut pois luukun kautta.
https://www.dropbox.com/s/x32111trb2c01 ... .07.16.jpg
https://www.dropbox.com/s/7ijzjdev4rmk5 ... .15.57.jpg
Edit: Ja aina katsastuksessa muistavat kysyä: "Mikä tuo on?"
https://www.dropbox.com/s/x32111trb2c01 ... .07.16.jpg
https://www.dropbox.com/s/7ijzjdev4rmk5 ... .15.57.jpg
Edit: Ja aina katsastuksessa muistavat kysyä: "Mikä tuo on?"
M01 9-5 Aero M5 Biopower Stage 1.1
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Sehän on hieno! Tuollaisille voisi olla kysyntää.Aero-san kirjoitti:Tuollainen tuli tosiaankin parisen vuotta sitten väsättyä. Tarpeellinen lienee ollut, siksi paljon "puruja" on tullut pois luukun kautta.
https://www.dropbox.com/s/x32111trb2c01 ... .07.16.jpg
https://www.dropbox.com/s/7ijzjdev4rmk5 ... .15.57.jpg
Edit: Ja aina katsastuksessa muistavat kysyä: "Mikä tuo on?"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Aero-san kirjoitti:
Edit: Ja aina katsastuksessa muistavat kysyä: "Mikä tuo on?"
Kai sä kerrot että parantaa moottoria ja antaa +100kW ?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tämän näköistä jälkeä loytyi 155tkm (Joista viimeiset 5tkm E85) ajetun -03 Aero femman öljypohjasta ja lohkosta. Kansi ja venttiilikoppa oli yhtä siistejä ja puhtaita.
Öljyjä tuohon on vaihdeltu 10-15tkm välein ja ainakin viimeisen 50tkm ajan öljy on ilmeisesti ollut Mobilin 0W-40 ja sellaiset sinne lorahti nytkin.
Öljyjä tuohon on vaihdeltu 10-15tkm välein ja ainakin viimeisen 50tkm ajan öljy on ilmeisesti ollut Mobilin 0W-40 ja sellaiset sinne lorahti nytkin.