virilastusta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Onko maahantuojalla joku toimipiste jossa noita autoja on rakennettu vai onko viritykset tehty jonkun piirimyyjän toimesta? :roll:
Matti
2571
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Mimmi kirjoitti:Maahantuojan autotkin hoidetaan merkkiliikkeissä.
Näin varmaan tehdään. Luulen, että v. 2005 305 hepat (ne muutamat) on maahantuoja rakennuttanut Suomessa (verotuksen takia) jossakin merkkiliikkeessä ko. Aero-kiertuetta varten, sillä omani ei ennättänyt mennä maahantuojalta jälleenmyyjälle. Maahantuoja on kierrättänyt ko. "kotteroita" erinäisissä tapahtumissa. Itse huomasin kun ajelin juuri ostetulla autolla juhannusviikolla hiekkatietä mökille, että autoni oli käynyt jossakin välissä Atomicin tapahtumassa. Asia paljastui kun mökkitien hiekka oli tarttunut liimajäänteisiin auton kyljessä. Kyljessä luki iloisesti ATOMIC!

Että sillai. t: 2571
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
Ford Explorer
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuossa kuumeisille, käykää joku hakemassa pois.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=195893

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re:

Viesti Kirjoittaja jlu »

9-5T kirjoitti: Tähän asti vertailuautona on ollut saman mallisarjan auto jossa on ollut saman verran tai enemmän tehoa eikä saman vuoden Aero. En tiedä muuttuiko ensimmäisen faceliftin yhteydessä mallisarja kuten toisessa kävi joten vertailu kohtana voi käyttää ainakin 2.3T 220hv mallia vuodelta -04 ja -05 jolloin muutokset maksaa alta 500e eli etujarrut.
Olisi harkinnassa 2,0t:hen (vm 2005) Hirschin 210 hv päivitys. Mm. täältä foorumilta olen moneen kertaan tämän 2.3T 220 hv vertailuautoasian ja siitä seuraavan etujarrujen päivityksen lukenut ja tiedustelin asiaa Tampereen Metroautosta. Siellä sitten EPC:stä tavattiin ja kuulemma myös maahantuojalta kyseltiin ja minulle sitten todettiin, että 2,0t:ssä ja 2.3T:ssä olisi samat jarrut. Minä kyllä uskon, että jarrut ovat isommat, mutta osaisiko joku kertoa, mistä tarkalleen pitäisi neuvoa tamperelaisia tuo asia löytämään. Eivät ole kuulemma yhteenkään 2,0t:hen Hirschiä asentaneet.
9-5 2,0t Wagon -05
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei kannat uskoa itseään vaan tällä kertaa merkkiliikettä. Ainoastaan Aerossa, bensa V6:ssa ja 3.0 diiseleissä on isommat jarrut. 2,3T, joka on myös mitsun ahtimella varustettu 220hv kulkine, omaa ne pienemmät 15" jarrut. Konekoodi paljastaa asian, eli B235R, B308E ja D308L on isompien jarrujen konetyyppi.

Article : Jarrukotelo
PartNo : 5391990
Usage : 2002-2005, B235R, B308E, D308L, LH. 16'' Brakes
Order Quantity : 1

Article : Jarrukotelo
PartNo : 5392014
Usage : 2002-2005, B205E, B235E, D223L, B235L, LH
Order Quantity : 1

Ainakin 9-5T:llä oli jossain vaiheessa Hirschin sarja 2.0 koneessa. Ei tuo pitäisi vaatia mitään jarrumuutoksia tms, ohjelma sisään vain ja muutoskatsastus. Ja tuo Hirsch on kaiken lisäksi ihan laillinen viri.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja J8 »

Täällä myös 2.0T Hirschin virillä ja muutoskatsastettu on 155kw tehoille ja minulla on myös nuo pienemmät jarrut. Auto oli jo muutoskatsastettu saksassa ja siinä oli muutoskatsatuksessa mainittu hirschin alusta -35mm ja lastu(sis. suuttimet). ei ongelmia suomen rekisteröinti katsastuksessa. Eli alusta ilmeisesti täytyy muuttaa, ja jos ei tarvi, niin kyllä se ainakin kannattaa :D jarrut kyllä päivitän keväällä noihin 308mm kokoisiin ihan omasta tahdosta.
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja george »

WISsin 2007 mukaan moottorilla B235L 2.3T varustetuissa autoissa on seuraavat jarrut;

VM 2004 etu 308 mm taka 300 mm tämä oli ensimmäinen 2.3T
VM 2005 etu 308 mm taka 286 mm koskee EU ja GB, US-versiossa oli pienet jarrut 288/286 mm.

VM 2006 ja 2007 samat kuin VM 2005.

Toisaalta katselin yhtä myytävää 95:sta 2.3t . Se oli esittelyauto, ja myyjä sanoi siinä olevan 220 hp. Se oli katsatettu. Minusta sen jarrut olivat silmämääräisesti samankokoiset kuin itselläni on 2.0T:ssä. Vertasikn jarrulevyä jarrukilpeen ja vanteeseen.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja jlu »

9-5T kirjoitti:2.3T:ssä eli 220hv on edessä 16" ja takana 15" kuten 00-01 aeroissakin.
Tässä käsityksessä minäkin olen koko ajan ollut, mutta ongelma on nyt vakuuttaa myös M-auto siitä.

Olivatko nämä peräisin siis EPC:stä:
G-mies kirjoitti:Article : Jarrukotelo
PartNo : 5391990
Usage : 2002-2005, B235R, B308E, D308L, LH. 16'' Brakes
Order Quantity : 1

Article : Jarrukotelo
PartNo : 5392014
Usage : 2002-2005, B205E, B235E, D223L, B235L, LH
Order Quantity : 1
mutta WIS 2007 sanoo georgen mukaan juuri kuten 9-5T. Eli M-autossa pitäisi katsella EPC:n sijasta WISiä?
9-5 2,0t Wagon -05
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ristiriitaista tietoa löytyy, EPC sanoo yhtä WIS toista. Löysin minäkin nyt WISsistä tuon jarruhomman, jopa vertailutaulukon, mitä jarruja missäkin mallissa on käytetty. Sen perusteella tarvitset 16" jarrut eteen, kuten tässä ovat jo viisaammat todenneet. Aikaisemman postauksen tiedot olivat EPC:stä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

jlu kirjoitti:
9-5T kirjoitti:2.3T:ssä eli 220hv on edessä 16" ja takana 15" kuten 00-01 aeroissakin.
Tässä käsityksessä minäkin olen koko ajan ollut, mutta ongelma on nyt vakuuttaa myös M-auto siitä.
Kannattaakos tuota vakuuttaa, jos maahantuojakin on ollut samaa mieltä?
jlu kirjoitti:
Siellä sitten EPC:stä tavattiin ja kuulemma myös maahantuojalta kyseltiin ja minulle sitten todettiin, että 2,0t:ssä ja 2.3T:ssä olisi samat jarrut.
Nopeeta vaan sama kirjallisena ennen kuin mieli muuttuu :D Itsellänkin voisi olla tuollaiselle paperille käyttöä...
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
jlu
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 18:12
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja jlu »

Saab-man kirjoitti:
jlu kirjoitti:
9-5T kirjoitti:2.3T:ssä eli 220hv on edessä 16" ja takana 15" kuten 00-01 aeroissakin.
Tässä käsityksessä minäkin olen koko ajan ollut, mutta ongelma on nyt vakuuttaa myös M-auto siitä.
Kannattaakos tuota vakuuttaa, jos maahantuojakin on ollut samaa mieltä?
Lopullinen kanta tuo ei vielä ollut kummaltakaan. Kaikki keskustelut käyty vasta puhelimessa.
9-5 2,0t Wagon -05
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Onko kellään kokemusta V6:n virittämisestä. En nyt tunne suurta intohimoa sen suuntaan mutta kaipa tämä on avoin foorumi kysellä. 8)
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja george »

Mimmi kirjoitti:Mistäs kohdasta sinä tuollaisia luet, kun minun WISsisäni lukee vain vakio ja raskas auto?
Löytyvät:
jarrut --> jarrulevyt ja -palat --> mittarin kuva --> jarrukonfiguraatiot

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
pocky
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 18:33
Paikkakunta: Tampere

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja pocky »

Peter Finn kirjoitti:Onko kellään kokemusta V6:n virittämisestä. En nyt tunne suurta intohimoa sen suuntaan mutta kaipa tämä on avoin foorumi kysellä. 8)
On niin tehokas auto jo, ettei paljoa tarvi! :lol:
(Ei löydy Hirschiä eikä Maptunia, mutta voimaa.com löytyy 3.0TiD:lle. BSR:ää löytyy pensa V6:lle sitten. Vakio 200hp ja 310Nm, PPC:llä 220hp (+20hp) ja 340Nm (+30Nm).)
#3431
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: virilastusta

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Kyllä tuo Pockyn BSR väitti voivansa sen tehdä, miten, en tiedä.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Vastaa Viestiin