Startti/nykimisongelmia AeroWagonissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tämä viestiketju toimii hyvänä muistilistana AeroWagonin temppuilulle, joten päivitetäänpä taas tilannetta. Tänään teki toisen kerran tuon saman tempun kuin noin vuosi sitten, mistä kaikki tämä alkoi, eli ei startannut ollenkaan. Käänsin avaimesta, valot syttyivät mittaristoon ja sidiin tuli CHECK OK, mutta mitään ei tapahtunut starttiasennossa. Sitten siirtelin vaihdekepin vapalle ja takaisin P:lle ja avot auto starttasi. Starttasi myös uudestaan kotipihassa ihan normaalisti...

EDIT: Viime vuoden huhtikuusta, jolloin temppu tapahtui ekan kerran on kertynyt kilometrejä reilut 21K. Nyt mittarissa 175K.

Eski
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Haulla löytyi tämä aihe ja osittain saamaa vikaa alkoi kaksi viikkoa sitten tekeen omassa 2.3t. Startatessa ei vain lähtenyt käyntiin. Veivasin useampaan kertaan, pyöritti hyvin muttei käynnistynyt. Sulakkeet tarkastin , ei vikaa ja yritin taas käyntiin ja lähti heti. Ajoin merkkiliikkeeseen TECH2 kiinni ei mitään vikakoodeja. Maksun jälkeen ei käyntiin millään. Jätin virrat päälle ja uusi tarkastus ei koodeja. Asentaja starttasi ja heti käyntiin. Puhui jotain mahdollisesta polttoainepumpun viasta. Kaksi kertaa valoissa meinannut tyhjäkäynnillä sammahtaa. Ei ole ajossa nykinyt ja tehot tuntuu olevan tallessa. Juuri emäntä soitti ja oli startannut useampaan kertaan, eikä lähtenyt. Käskin painaa keskuslukitusta päälle ja pois. Heti hörähti käyntiin. Mistä nyt kannattaisi alkaa vaivaan syytä etsimään. Akku ja sytyskasetti on uusia Eiko auta muuta kun vaihtaa se polttoainepumppu, asentoanturi/putsaus tai ???. Miten ajonesto toimii, voisiko olla vikaa siinä??? Vielä on lähtenyt käyntiin, mutta mietityttää vain milloin ei enää lähde. Tv Ari
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

VectorKombi9-5-02 kirjoitti:Startatessa ei vain lähtenyt käyntiin. Veivasin useampaan kertaan, pyöritti hyvin muttei käynnistynyt.
Hyvin todennäköisesti vika on kampiakselin asentoanturissa.

Eski
kampsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2007 22:08
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kampsa »

keskustelua seuranneena heräsi kysymys, jos asentoanturi noin yleensä on mittauksella selvitettävissä,,
voiko ilmamäärämittarin kuntoa myös vastus mittauksin katsastella, onko kunnossa tms??
9-5 wagon vector 2.3T 02
Saab club
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Viesti Kirjoittaja artako »

Asentoanturin vikaa ei välttämättä saa selville mittaamalla. Itse vertailin ehjän ja rikkonaisen anturin vastuksia, sekä kylmänä että kuumana ja molemmat olivat raja-arvojen sisällä.

Jos auto ei lähde kuumana käyntiin ja käynnistyy normaalisti moottorin hieman jäähdyttyä, voi kokeilla anturin jäähdyttämistä esim. kylmäsprayllä tai vedellä silloin kun vika on päällä.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Päivitetään nyt tähän ketjuun vielä, että tuli vaihdettua 319 euron hintainen vaihdelaatikon asentotunnistin (#5256060), joka on paras arvaus noiden satunnaisten käynnistysongelmien aiheuttajaksi. Tuossa kuva vanhasta:

Kuva

Eski
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Eski kirjoitti:Päivitetään nyt tähän ketjuun vielä, että tuli vaihdettua 319 euron hintainen vaihdelaatikon asentotunnistin (#5256060), joka on paras arvaus noiden satunnaisten käynnistysongelmien aiheuttajaksi. Tuossa kuva vanhasta:

Kuva

Eski
Kyllä suomessa on kaikki ihanan kallista, amerikoissa $ 292 = 225 e

Part Number 5256060
Description NEUTRALPOSSWITC
Saab Suggested List $292.00
Quantity package?
Part Code (D = discontinued)
Superseded use this new number >click link
Core Charge $ 0.00
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, täytyy tunnustaa, että sain osan suunnilleen tuolla amerikanhinnalla, mutta Saabin listahinta on tuo 319e. Täytyy vain toivoa, että tuo vika ei enää uusiinnu, tai silloin lähtee koko pa$ka paaliin :twisted:

Eski
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Eski kirjoitti:
VectorKombi9-5-02 kirjoitti:Startatessa ei vain lähtenyt käyntiin. Veivasin useampaan kertaan, pyöritti hyvin muttei käynnistynyt.
Hyvin todennäköisesti vika on kampiakselin asentoanturissa.

Eski
Asentoanturihan se temppuili ja näkyi jo Tech:ssäkin.. Auto Åstromillä Kokkolassa kustansi 181€. Ite anturi 108€. Muija meinas jo hermostua, kun aina kaupassa käynnin jälkeen sai vartin starttailla. Ois shoppailu kunnolla, että lämmöt moottorista olis kerenny laskea. Halvemmaksi tais tulla kumminkin vian korjaus. Tv. Ari
tonnari
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: To Loka 06, 2005 17:00

Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tonnari »

Mulla ilmeni eilen sama vika. Muijan kanssa kaupasta tultua ei saab käynnistynyt. Startti pyörittää hyvin, mutta ei lähde. hetken kun antaa jäähtyä niin toimii hyvin. Vielä en ole päässyt viemään autoa pihojen päähän, että näkis mitä vikakoodeja sieltä ilmenee.
Toinen vika tuli tossa viikko takaperin...Konehuoneesta kuskin puolelta kuuluu vihellys... Jarrun löysäyksen jälkeen jää viheltävä ääni, joka loppuu kun jarrua kevyesti painaa?????Mikähän vika toikin on?

Saab 9-5 2,3t Vector 2002
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re:

Viesti Kirjoittaja Pola »

valtteri kirjoitti:
Eski kirjoitti:Päivitetään nyt tähän ketjuun vielä, että tuli vaihdettua 319 euron hintainen vaihdelaatikon asentotunnistin (#5256060), joka on paras arvaus noiden satunnaisten käynnistysongelmien aiheuttajaksi. Tuossa kuva vanhasta:

Kuva

Eski
Kyllä suomessa on kaikki ihanan kallista, amerikoissa $ 292 = 225 e

Part Number 5256060
Description NEUTRALPOSSWITC
Saab Suggested List $292.00
Quantity package?
Part Code (D = discontinued)
Superseded use this new number >click link
Core Charge $ 0.00
Onks kellää käryy millä osanumerol löytyy kyseinen tunnistin 5-loviseen laatikkoon?
#3272
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Startti/nykimisongelmia AeroWagonissa

Viesti Kirjoittaja Julle »

Eikös tuo kuitenkin ole vain tomaattilootaan? En ole perehtynyt onko niitä 6 lovisena.
9-5 Aero - 00
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Startti/nykimisongelmia AeroWagonissa

Viesti Kirjoittaja Pola »

Siihenpä. 6-lovisena ei saa mutta neliportainen on mihin sattuu tuo kyseinen osa. Oon huomena menossa yhtä pommia kattomaan missä on käynnistysongelmia ja koitan tässä vähän kartottaa paljon pitäis tinkiä hinnasta pois. Toistaseks en onnistunu löytämää mistää nettikaupasta.
#3272
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Startti/nykimisongelmia AeroWagonissa

Viesti Kirjoittaja Pola »

Vai onko nää reistaavat asentotunnistimet vain ton 4-lovisen laatikon ongelma? Muuta hyvää ideaa miksi avainta pitää renkata 3-5 kertaa että alkaa startata?
#3272
j-k
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Marras 27, 2011 21:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Startti/nykimisongelmia AeroWagonissa

Viesti Kirjoittaja j-k »

Mahollisesti virtalukonpohja ?

Mulla 4-lovisen asentoanturin kenkkuilu ei vaikuta käynnistykseen mitenkään
9-3 2.0t AT -01 stg1
Vastaa Viestiin