Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Pitäisi tuosta allekirjoituksen aerosta käyttää öljypohja pois ja nuo tarvittavat o-renkaat on haussa. Auton mukana sain edelliseltä omistajalta yhden isomman o-renkaan sekä tuon tiivistiaineen. PCS on kesälomalla, joten heiltä ei kummene kysellä loppuja o-renkaita. Ouluun aineelta kyselin saatavuutta ja sain tällaisen vastauksen:
"Öljysihdin putkeen menee yksi o-rengas , 3.90 Euroa , löytyy varastosta.
Öljyputkeen menee 2 kpl , ei saatavissa toistaiseksi.
Mittatikunputken alapäähän yksi kpl , 1.00 Euroa , löytyy varastosta.
Nämä kaikki sijaitsee öljypohjassa ."
Kysymys kuuluu, mistä nuo 2 öljyputkeen menevää o-rengasta saisi ostettua, tai onko jollain heittää mittoja niistä? Olen käsittänyt, että minulla on jo tuo öljysihdin putken o-rengas.
"Öljysihdin putkeen menee yksi o-rengas , 3.90 Euroa , löytyy varastosta.
Öljyputkeen menee 2 kpl , ei saatavissa toistaiseksi.
Mittatikunputken alapäähän yksi kpl , 1.00 Euroa , löytyy varastosta.
Nämä kaikki sijaitsee öljypohjassa ."
Kysymys kuuluu, mistä nuo 2 öljyputkeen menevää o-rengasta saisi ostettua, tai onko jollain heittää mittoja niistä? Olen käsittänyt, että minulla on jo tuo öljysihdin putken o-rengas.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Päivitin tuonne ketjun alkuu tarvikelistaan O-renkaiden koon. Yrittäkää sitten löytää sopivasta materiaalista tehtyjä, itse en ole materiaaliekspertti
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Onkohan se ölppäputki samaa kokoa kun tonnarissa? Tonnarin putkeen käypiä o-renkaita nimittäin sai muistaakseni ihan tarvikeliikeistä.
Nettikaupoissa noita näkyy myös olevan:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... n/1016029/
http://www.ebay.co.uk/itm/Saab-1990-200 ... 35bddffbd9
Nettikaupoissa noita näkyy myös olevan:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... n/1016029/
http://www.ebay.co.uk/itm/Saab-1990-200 ... 35bddffbd9
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Öljypohja tiputettu "T7-öljyliete-vatkain-moottorista".
Operaation tuotti todella mieluisen yllätyksen kun yli 250 tkm ajettu ja lähes pelkästään kaupunkiajossa olleen moottorin öljypohja osoittautui uskomattoman puhtaaksi !
Ei tietoakaan öljymoskasta tai karstasta ja imusihti oli täysin puhdas. Kerrankin tällainen yllätys autoremontissa.
Auto on minulla ollut nyt yli kymmenen vuotta ja öljyjä olen vaihtanut kausiluontoisesti kaksi kertaa vuodessa (n. 6-7 tkm välein) ja huohotin on päivitetty toimivaan muistaakseni 2006. Ilmeisesti kannattaa jatkaa tällä linjalla.
Ja kiitoksia "vesa67":lle erinomaisista ohjeista! Ainut ongelma oli kun ei meinannut tuon puristimen avustuksella kone liikkua millään tarpeeksi sivusuunnassa. Mutta tippuihan öljypohja sieltä lopulta alas
Operaation tuotti todella mieluisen yllätyksen kun yli 250 tkm ajettu ja lähes pelkästään kaupunkiajossa olleen moottorin öljypohja osoittautui uskomattoman puhtaaksi !
Ei tietoakaan öljymoskasta tai karstasta ja imusihti oli täysin puhdas. Kerrankin tällainen yllätys autoremontissa.
Auto on minulla ollut nyt yli kymmenen vuotta ja öljyjä olen vaihtanut kausiluontoisesti kaksi kertaa vuodessa (n. 6-7 tkm välein) ja huohotin on päivitetty toimivaan muistaakseni 2006. Ilmeisesti kannattaa jatkaa tällä linjalla.
Ja kiitoksia "vesa67":lle erinomaisista ohjeista! Ainut ongelma oli kun ei meinannut tuon puristimen avustuksella kone liikkua millään tarpeeksi sivusuunnassa. Mutta tippuihan öljypohja sieltä lopulta alas
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
ÖP:n tiivisteaineen valinnasta. Ostin "ulkomuistista" loctiten 5910 putkilon koska -09 vuosimallin husabergin koneen lohkot tiivistetään manuaalin mukaan juuri tuolla aineella. Puoliskot ovat kevytvalua, ja tiiviste on kosketuksissa öljyn kanssa. Motarin koneen olen purkanut ja kasannut ko. aineella ja hyvin toimii. 5910:llä kasaavat koneen jo tehtaalla. Mikä sabassa on erilaista sillä tavalla ettei tuo aine toimisi siinä missä husan koneessa? Ko. tavara ei kuivuttuaan lähde öljyn mukaan tukkimaan öljykanavia, vaan pysyy lohkon pinnoissa kiinni.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
5910 näyttää olevan silikonipohjaista kun taas 510 anaerobista jotain akrylaattikakkaa.
Itse en silikonimatoja haluaisi omasta öljysihdistä rapsia pois kuten sitä on tullut useammasta sihdistä löydettyä. Tämä ei tarkoita sitä että tuo 5910 olisi huono tuote, miksi vaan käyttää jotain muuta kuin hyväksi havaittua. Mutta tekijähän aina tekee omat valintansa.
Itse en silikonimatoja haluaisi omasta öljysihdistä rapsia pois kuten sitä on tullut useammasta sihdistä löydettyä. Tämä ei tarkoita sitä että tuo 5910 olisi huono tuote, miksi vaan käyttää jotain muuta kuin hyväksi havaittua. Mutta tekijähän aina tekee omat valintansa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Kuva poistettu.
Yllä linkissä kuva 255068 km ajetusta öljypohjasta. Sakkaa paljon mutta
ei sihti vielä ollut kovin tukossa. Noin sentin keko ruuvarin kärjen kohdilla.
Tuntus siltä että edelliset omistajat ovat ajaneet pitkiä öljynvaihtovälejä. Olen
ajanut autolla vasta 5tkm.
Automaatista ei tarvinnut nostaa taikka kammeta konetta mitenkään.
Samalla vaihdan Mitsun ahtimen Garrettin tilalle. Garretti päästi savut Piikkiössä.
Vaihtolavalla kotiin.
Kampiakselin navan ruuvit tarkistan myös. (Olivat piukassa)
edit: korjailtu lauseita ymmärrettävämpään muotoon.
edit2: kilometrit kohilleen.
Yllä linkissä kuva 255068 km ajetusta öljypohjasta. Sakkaa paljon mutta
ei sihti vielä ollut kovin tukossa. Noin sentin keko ruuvarin kärjen kohdilla.
Tuntus siltä että edelliset omistajat ovat ajaneet pitkiä öljynvaihtovälejä. Olen
ajanut autolla vasta 5tkm.
Automaatista ei tarvinnut nostaa taikka kammeta konetta mitenkään.
Samalla vaihdan Mitsun ahtimen Garrettin tilalle. Garretti päästi savut Piikkiössä.
Vaihtolavalla kotiin.
Kampiakselin navan ruuvit tarkistan myös. (Olivat piukassa)
edit: korjailtu lauseita ymmärrettävämpään muotoon.
edit2: kilometrit kohilleen.
Viimeksi muokannut tUrpoEinari, Pe Syys 07, 2018 10:48. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Niin häh? Jos on automaatti niin ei tarvitse nostaa konetta ollenkaan???
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Tuossa omassa ei tarvinnut nostaa tai kammeta konetta, eikä kuminuijaa.mienkoiv kirjoitti:WIS ei ainakaan kehoita kampeamaan mitään tieltä (vm.-99)Vigge kirjoitti:Sama huomio MY98 femman kanssa, että öpohjan saa irti ilman että joutuu konetta nostamaan. Toki ahdasta on mutta kyllä se sieltä naaraamalla tulee sopivassa kulmassa ilman että joutuu 10kg asennusvasaraa käyttämään.
mutta jos tenkkapoo tulee, niin ainakin nyt ketjussa on hyvät vinkit siirtoon!
Kuivaharjoittelin takaisinlaiton ennen liiman laittoa.
Hyvin onnistui.
Kiitos vihjeestä ja kuvasarjasta, antoi rohkasua että saan tuolla pihalla homman
tehtyä. WIS auttoi myös, sitä tutkimalla selvisi tuo ettei konetta tarvitse tosiaankaan automaatissa siirrellä.
edit: poistin turhan lainauksen......hi
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
tähän sirkukseen ois kyllä kiva saada pätevä vastaus, eli missä vm:ssa tarttee sitä konetta nostaa ja missä ei..automaatti/manuaali -erot kenties...
on nimittäin ainakin omalla kohdalla sellanen työvaihe tuo moottorinnosto, että menee sitten pajaukolle jos tarttee nostella, jos ei, ite teen perkele!
voiko olla muka niin että osalla tarttee ja osalla ei, mistä tämä ero sitten johtuu?
WISiä selasin eikä missään vuosimallin ohjeissa puhuttu sanaakaan moottorinnostamisesta 99-07, onko tuo WISkään NIIN todellinen, koska monihan on nostellut ja kampeillut moottoria ties mihin suuntaan ja WISin mukaan pitää yskäistä ja ottaa öljypohjasta koppi...
on nimittäin ainakin omalla kohdalla sellanen työvaihe tuo moottorinnosto, että menee sitten pajaukolle jos tarttee nostella, jos ei, ite teen perkele!
voiko olla muka niin että osalla tarttee ja osalla ei, mistä tämä ero sitten johtuu?
WISiä selasin eikä missään vuosimallin ohjeissa puhuttu sanaakaan moottorinnostamisesta 99-07, onko tuo WISkään NIIN todellinen, koska monihan on nostellut ja kampeillut moottoria ties mihin suuntaan ja WISin mukaan pitää yskäistä ja ottaa öljypohjasta koppi...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
MY2003 mallin 2.0T automaatin (5vaih.) 9-5:n konetta ei tarvinnut nostella/kammeta.
Seuraavaksi avataan MY2001 2,3T 4 vaihteisen automaatin ö-pohja. Saas nähdä kuinka sen kanssa käy.
Muusta ei ole minulla tietoa.
Mahtaako tätä propleemaa kukaan tietää?
Seuraavaksi avataan MY2001 2,3T 4 vaihteisen automaatin ö-pohja. Saas nähdä kuinka sen kanssa käy.
Muusta ei ole minulla tietoa.
Mahtaako tätä propleemaa kukaan tietää?
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
veijostin kirjoitti:Pitäisi tuosta allekirjoituksen aerosta käyttää öljypohja pois ja nuo tarvittavat o-renkaat on haussa. Auton mukana sain edelliseltä omistajalta yhden isomman o-renkaan sekä tuon tiivistiaineen. PCS on kesälomalla, joten heiltä ei kummene kysellä loppuja o-renkaita. Ouluun aineelta kyselin saatavuutta ja sain tällaisen vastauksen:
"Öljysihdin putkeen menee yksi o-rengas , 3.90 Euroa , löytyy varastosta.
Öljyputkeen menee 2 kpl , ei saatavissa toistaiseksi.
Mittatikunputken alapäähän yksi kpl , 1.00 Euroa , löytyy varastosta.
Nämä kaikki sijaitsee öljypohjassa ."
Kysymys kuuluu, mistä nuo 2 öljyputkeen menevää o-rengasta saisi ostettua, tai onko jollain heittää mittoja niistä? Olen käsittänyt, että minulla on jo tuo öljysihdin putken o-rengas.
Kysyppäs tauno tasanto oy:ltä.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Ei puhuta, mutta muistaakseni jonkin mallin (Aero kenties) oli erillinen ohje vääntää konetta sivulle kampiakselin päästä esim. sorkkaraudalla. Mutta yksilöitä nämä tuntuisi olevan; omasta MY00 manuaalista ei konetta olisi tarvinnut nostaa, mutta sivulle piti saada se 5mm, jotta sai kaukalon pujoteltua ulos. Yllättävän vaikea oli siltikin.mienkoiv kirjoitti:WISiä selasin eikä missään vuosimallin ohjeissa puhuttu sanaakaan moottorinnostamisesta 99-07
EDIT: typo
ex-9-5 2.0t '00
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Sattui tuossa pöydällä lojumaan PCS:n pussissa nämä väliputken O-renkaat ja tönärillä mitattuna sisähalk. 13,5mm ja profiili 3mm. Materiaali lienee öljynkestävä NBR eli nitriilikumi kuten moottoreiden O-renkaissa yleensä.veijostin kirjoitti: Kysymys kuuluu, mistä nuo 2 öljyputkeen menevää o-rengasta saisi ostettua, tai onko jollain heittää mittoja niistä?
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
O-renkaat ostettu Oulun AutoÅströmiltä. Osa o-renkaista oli hyllyssä ja loput löytyi Ruotsista tilaamalla. Mutta kiitokset kuitenkin vastauksista. Itse öljypohjan irroitusta en ole vielä tehnyt.
Vähän jäi sellainen maku Oulun Aine Oy:stä, ettei niitä Saabin osien myynti edes kiinnosta.. Åströmillä tiesi varaosamyyjä sanoa, että Aineelta on pari Saabin varaosamyyjää kuulemma lähtenyt. Ehkä siitä johtui tuo palvelualttius Aineella...
Vähän jäi sellainen maku Oulun Aine Oy:stä, ettei niitä Saabin osien myynti edes kiinnosta.. Åströmillä tiesi varaosamyyjä sanoa, että Aineelta on pari Saabin varaosamyyjää kuulemma lähtenyt. Ehkä siitä johtui tuo palvelualttius Aineella...