Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Voin vahvistaa väittämän että öljypohja lähtee konetta kampeamatta my2003 2.0t tomaatista.
Eipä ollu pahemmin sihti tukossa http://navettaperformance.kuvat.fi/kuvat/Lietepohja/
216t ajettu ja kolmas etanolitankki menossa. Ennen konversiota öljynvaihto huuhteluaineineen.
Mutta valitettavasta runsaasti laakerihilettä oli tuolla tuolla öljypohjassa, ihan liuskojakin että laakerien vaihdoksi menee.
Johtuu ehkäpä siittä että viallisella huohotuksella ajanut edelleen omistaja eikä seurannut öljyntasoa.
Sen verran savutti ostaessa ja alle minimin öljytaso.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Riksa80
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Syys 16, 2010 08:16

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Riksa80 »

Tuota YouTube-pätkää kuunneltuani musta tuntuu siltä, että tuo on just se "raitiovaunusurina", jota juuri ihmettelin toisessa ketjussa.

Kysymys:

Parin sadan metrin ajon jälkeen ääni loppuu. Tarkoittaako se sitä, että siinä vaiheessa on jo turvallista ajaa, vai uhkaako laukeaminen joka tapauksessa?

Länsikeskuksen autohuollon numero menee suoraan vastaajaan, ja autoa tarvittais pitkään ajoon lähipäivinä. Onko Turun lähellä joku, joka avaisi öljypohjan?
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja oju »

Mielestäni Autolife Raisiossa on ollut ihan asiallinen paikka, kysy sieltä.
http://www.autolife.fi/
Riksa80
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Syys 16, 2010 08:16

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Riksa80 »

Onko joku avannut 2002 automaatti-Aeron? Vaatiiko se poraa tai vastaavaa? Tarviiko pajan jätkille kertoa jotain muuta olennaista tästä toimenpiteestä?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei ole automaatissa sellaista vahvistettua öljypohjaa josta täytyy pultteja kaivella esille, eli ihan perusohjeilla mennään.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
vallu
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2012 22:30
Paikkakunta: Turku

-

Viesti Kirjoittaja vallu »

-
Viimeksi muokannut vallu, Ti Marras 16, 2021 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kun Ukista kaipaat apuja, niin rekisteröidy http://www.ugsaabistit.net saitille ja mene keskustelufoorumiin siellä. Laita yv nimimerkille 9-5T, niin apuja voisi löytyä. Hän asustaa Ukissa ja on viimosen päälle Saabbi mies.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

vallu kirjoitti:Aloitteleva Saab-harrastaja tarjoaa työtä.

Allekirjoituksen mukaisesta manuaalivaihteisesta porrasperä-Femmasta tarvitsisi öljypohja availla ja ensisijaisesti tarkoituksena olisi teettää työ muualla kuin oma piha öljystä lainehtien.
Hakusessa olisi siis harrastaja, joka omaa asiasta riittävän tietotaidon ja on halukas asiallista korvausta vastaan hoitamaan homman pois alta.

Mikäli taksoista päästään yhteisymmärrykseen, mahdollisuus sopia myös muutamasta muusta lisätyöstä:
- tiputtaa ajon jälkeen muutaman öljypisaran maahan, vuotokohtaa ei ole paikannettu (tiivisteen vaihdolla selviää?)
- Eberspächer toimintaan - aloittaa SID:istä käskytettäessä pienen hurinan ja polttoainepumppu alkaa napsuttaa, mutta sammuu hetken ajan kuluttua (tod.näk. ei käytetty ainakaan vuoteen, edellinen omistaja ei myydessä tiennyt koko varusteesta)
- huohotinpäivitys
- kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvien kiristys


Asun itse Uudessakaupungissa, joten tekijä mieluusti Varsinais-Suomen tai Satakunnan alueelta.

Hintoja voi tarjota yksityisviestitse - tärkeimpinä tuo öljypohjan puhdistus sekä öljyvuodon fiksaus, mutta myös muiden huoltojen työsuoritteille voi laittaa hintaa.
Hinnat joko sisältäen osat (mikäli potentiaalisella tekijällä tiedossa esim. hyvä klubialennus osista) tai pelkkä työ, jolloin hankin itse tarvittavat varaosat.
kannattaa laittaa ilmoitus myös tonne osto-palstalle...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

tUrpoEinari kirjoitti:Seuraavaksi avataan MY2001 2,3t 4 vaihteisen automaatin ö-pohja. Saas nähdä kuinka sen kanssa käy.
Tänään tuli tuo tehtyä ja ei se ihan niin kivuttomasti mennyt, kuin 5 lovisen automaatin mutta mitään ei irroteltu eikä nostettu konetta. Vinkalla sen verran mitä käsin sai paaksattua vasemmalle ja pienellä maanittelulla tuli pois ja meni paikoilleen. Ei ollut turha homma vaikka imusihti ei isommin tukkeessa ollutkaan, mutta paksua lietettä pohjassa lilli ja se irtonainen siirtoputki lohkosta joko oli irti tai niin huonosti paikoillaan, että putosi saman tien irti kun öljypohja saatiin pois paikoiltaan.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
vallu
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2012 22:30
Paikkakunta: Turku

-

Viesti Kirjoittaja vallu »

-
Viimeksi muokannut vallu, Ti Marras 16, 2021 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Perjantaina tuli allekirjoituksen femmaan tehtyä puhdistusoperaatio. Homma aloitettiin huuhtelemalla konetta forte motorflushilla n. 20 min ja reilu 2000 rpm. Sitten puotettiin öljyt pois ja ne näytti tältä:

http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030440.jpg

Seuraavaksi laitoin n. 4,5 l dieseliä koneeseen muhimaan. Tässä vaiheessa käytettiin ne hihanpyörän torxit auki ja kiristettiin ruuvilukitteen kera(kiinni olivat vielä avattaessa). Sitten laskettiin dieselit pois:

http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030443.jpg

Sitten irroitettiin öljypohja:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030449.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030452.jpg

Nuo sihdissä näkyvät pitkät soirot olivat ö-pohjan tiivisteainetta. Lopuksi auto kasaan, uudet öljy ja suodatin, sytytystulpat ja polttoainesuodatin. Aikaa tuossa meni apumiehen kanssa noin 5 h. Ennen puhdistusoperaatiota autolla oli ajettu n. 2,5 tankillista RE85:llä.

Öljypohjaa irroitettaessa ei tarvinut nostaa konetta taikka vääntää mihinkään suuntaan. Auto on manuaalivaihteinen. Mielestäni auton käyntiääni on hieman nätimpi remontin seurauksena. Öljyä auto kulutti noin litran / 10 000 km ennen remonttia. Saa nähdä miten jatkossa.

EDIT: Autolla ajettu 261 tkm.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

veijostin kirjoitti:Perjantaina tuli allekirjoituksen femmaan tehtyä puhdistusoperaatio. Homma aloitettiin huuhtelemalla konetta forte motorflushilla n. 20 min ja reilu 2000 rpm. Sitten puotettiin öljyt pois ja ne näytti tältä:

http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030440.jpg

Seuraavaksi laitoin n. 4,5 l dieseliä koneeseen muhimaan. Tässä vaiheessa käytettiin ne hihanpyörän torxit auki ja kiristettiin ruuvilukitteen kera(kiinni olivat vielä avattaessa). Sitten laskettiin dieselit pois:

http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030443.jpg

Sitten irroitettiin öljypohja:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030449.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 030452.jpg

Nuo sihdissä näkyvät pitkät soirot olivat ö-pohjan tiivisteainetta. Lopuksi auto kasaan, uudet öljy ja suodatin, sytytystulpat ja polttoainesuodatin. Aikaa tuossa meni apumiehen kanssa noin 5 h. Ennen puhdistusoperaatiota autolla oli ajettu n. 2,5 tankillista RE85:llä.

Öljypohjaa irroitettaessa ei tarvinut nostaa konetta taikka vääntää mihinkään suuntaan. Auto on manuaalivaihteinen. Mielestäni auton käyntiääni on hieman nätimpi remontin seurauksena. Öljyä auto kulutti noin litran / 10 000 km ennen remonttia. Saa nähdä miten jatkossa.
kai vaihoit kampuran tiivisteen ja ö-pumpun o-renkaan...itellä autto noiden vaihto pienen öljynkulutukseen...

etkö luottanut e85:n liuottavaan voimaan vai miksi laittelit vielä noita motorflusseja ja diisseleitä, EN siis kysele vittuillakseni vaan mielenkiinnosta... :mrgreen:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja veijostin »

En vaihtanut. Päätettiin, ettei aleta "ehjää korjaamaan", kun ei auto tiputa öljyä. Forten ajattelin auttavan mahdollisesti jumineisiin männänrenkaisiin.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

tuolla jenkkipoikahan ei vinkaa vaihteistoa sivulle vaan nostaa sitä tunkilla altapäin...

http://saabworld.net/f29/saab-9-5-oil-p ... -sludge-7/

...tiedä sitten helpottaisko ahtaissa tapauksissa, nimittäin liikkuuko tuo vaihteisto enemmän ylös vai sivulle?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Voisko vielä kerran joku kuiskia mulle mitä täytyy hankkia ennen kuin ölljypohjaa tiputtaa? Yritän hankkia originaali osia, niin olisi kiva saad ne sarjanumerot.

Mikä se tiivistemassa oli? Anaerobinen Loctite? Mikä olikaan sen numero?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin