Automaatti limp home tilaan

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Automaattivaihteiston ja mottorin vikavalo syttyivät, kävin sitten luettamassa vikakoodin viereisessä AD-korjaamossa, kyseinen testeri antoi koodin: P0747 paineensäätömagneettiventtiili katkos/oikosulku. Kertookohan kyseinen koodi mitään, vai pitääkö mennä kuitenkin Saabille luettamaan koodi? Vika ei poistunut, vaikka se nollaattiin.
Kun vikavalo syttyi, automaatti meni limp home tilaan maantieajossa ja ilmeisesti iso vaihde meni päälle ja vaihteisto ei vaihda, vaan käyttää samaa vaihdetta. Sitten kun vaihtaa vaihdetta esim. R:n ja D:n välillä, niin päästä toisinaan melkoisen jysähdyksen. Onko teille kokemuksia kyseisistä vioista tai aavistusta mikähän osa tuo paineensäätömagnettiventtiili on ja mitä tekee?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Mimmi kirjoitti:P0747 ei ole oikea vikakoodi. Pirkkatesterin ihanuuksia.
Vaihteisto käyttää vain 3 vaihdetta.
Sinä siis mimmi edelleen kyseenalaistat kansainvälisesti sovitut standardit, eli obd-koodit? Se, ettei tuota numeroa löydy wis:stä, kertoo vain sen, että saabin omissa järjestelmissä se numero on toinen.

Lisäksi olet väärässä tuon vaihteen suhteen. Limp home-tilassa käytetään 5. vaihdetta etenemisessä, paitsi L-asennossa 2. vaihde.

Se mitä mimmin rivien välistä voi lukea, niin tuo vikakoodi ei tosiaan hirveästi kerro, TECH2 kertoisi enemmän, mutta suurin veikkaus on tuolle vuosimallille tyypillinen venttiilipesän vika, eli SLT-solenoidi (käyttöpaine-venttiili) jumii. Putsaamalla tuon solenoidin voi laatikkoa saada tekohengitettyä, mutta varsinainen suunnitteluvirhe ei poistu silti. Saab on noita venttiilipesiä vaihdellut takuuseenkin ja kuulemma alle 8 vuotiaille vaihdettu ainakin keväällä vielä. Uusi maksaa marmorilla jotain 3500e, Kanadasta saa kunnostetun noin 500e, sitä en muista sisältyykö rahdit ja tullit ja alvit yms.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t&start=15

-Sami
Viimeksi muokannut Tobbana, La Syys 18, 2010 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On aivan oikea standardin mukainen OBD-koodi.
Powertrain obd-dtc, jossa 7-alkuinen koodi liittyy vaihdelaatikkoon.
Tuo "suomennoskin" on aivan oikein, eli vaihteiston paineensäätösolenoidissa vikaa. Voi johtaa joskus harhaan, mutta se usein tiedetään.

Menee varmasti vikatilaan ja toimii 3-pykälällä, jolla autoa voi ajaa. Tyypillistä sekin, että paukkuu keppiä liikuteltaessa välillä D-R.

Saabin testeri Tech2 saattaa antaa jonkin muun "oman" vikakoodin, mutta uskoisin tuota vikakoodia kyllä täysin luotettavaksi. Oireiden perusteella sekä mikäli "pirkkatesteriksi" haukuttu testeri on nyt vähänkin ammattitason testeri. En tarkoita mitään 100...200 ekun halpiskapulaa vaan esim. Bosch jne.
Kyllä ne lukevat Powertrain väylästä vikakoodit ihan ok.

Missäpäin ketjun aloittaja asustelee?
Löytyy osaavia (ja edullisia) autom. laatikko velhoja eri puolilla Suomea.
Sellaisia joita ei merkkiliikkeessä ole.
Viimeksi muokannut petrisa, La Syys 18, 2010 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jaaha...

Sieltähän tulikin Savon Voimalta jo vastaus.
Olen samaa mieltä!

Olkoon 5-vaide pesässä, jos niin on, en väitä vastaan. Luulin, että 3 olisi sellainen välimallin pykälä, jolla mennään kaupungissa ja kohtuudella myös maantiellä.

Sieltä Savon seudulta löytyy myös osaavia laatikko-korjaajia.
Kuten myös Hämeenlinnasta, oikea Velhojen velho.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

Helsingissä asutaan, jos automaattikorjaus pajoja löytyy tältä suunnalta niin lähetelkää tietoja, tosin eihän tuo Hämeenlinnakaan ole kovin kaukana. Mutta täytyy nyt ensin käydä luettamassa vikakoodi Saabilla.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Powermatic (vantaalla) on ainakin yleisesti tunnettu, hyvässä vaiko pahassa, en tiedä.

Hämeenlinnassa (saattoi olla joku Hattulakin) tai siinä lähellä on sellainen korjaamo kuin (Automaattikorjaamo tai Automaattihuolto tai Autokorjaamo) Päivinen. Todennäköisesti yksi Suomen pätevimmistä alallaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

No lähdimpä kokeilemaan autoa, nyt toimii taas normaalisti. Vikavalot palaa, mutta laatikko pelaa vanhaan malliin. Täytyy alkuviikkosta ajella Vantaan Magneettiin luettamaan vikakoodit.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

Hämeenlinnan suunnalla myöskin toinen pätevä automaattien huoltaja: American Power

Tuolla on meidän talouden automaattiaskit huollettu menestyksekkäästi.
900T16 Classic -93
KaikkiNimetVarattu
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja KaikkiNimetVarattu »

Onkos Oulun suunnilla? Automaattia ei vielä ole ja pitää tässä funtsia uskaltaako hankkiakkaan. Mieli tekisi kyllä.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Aisin-Warnerin laatikot kyllä kestää kunhan muistaa huoltaa toisin kuin VAG:n käyttämät ZF:t. 5-vaihteinen kestää yli 400nm ja 4-vaihteinen vähän enemmän
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä ZF:t kestää myös, jos niihin vaihdetaan öljyt+suodatin 60 tkm välein.
Huolto-ohjelmaan ei kuulu laatikon öljyn ja suodattimen vaihtoa ollenkaan. Niissä on kuulemma valmistajan mukaan "ikiöljyt". Tätä sitten pääsääntöisesti noudatetaan uskollisesti. Eipä juuri kukaan takuuaikana huollata laatikkoa ylimääräisenä työnä.
Ongelmat siirtyvät sitten yleensä seuraaville omistajille.

ZF:n laatikko kestää useinkin "jopa" n. 300 tkm ilman, että sitä on mitenkään huollettu. Liian myöhäinen öljyn ja suodattimen vaihto aikaansaa lähes varmasti ongelmia. Uusi öljy "puhdistaa" laatikkoa ja paskat irtoaa liikenteeseen ja tukkivat venttiilikoneiston. Tästä on lukemattomia tapauksia. Osa ei usko, että öljyn vaihdosta voisi koskaan olla haittaa, mutta haittaa siitä nyt vain on.

Kirjoitan tätä kokemuksesta, koska edellinen autoni oli juurikin VAG-konsernin tuote ZF:n tiptronic-laatikolla. Ultimatevw-palsta on täynnä juttua tästä laatikosta ja sen "ongelmista". Ongelma ei ole suinkaan laatikossa vaan valmistajassa ja ennenkaikkea maahantuojassa. Ostin aikoinani ko. auton n. 200 tkm ajettuna (diesel). Suunnittelin laatikon huoltoa, mutta törmäsin tähän mystiseen asiaan. Soitin tänne Hämeenlinnaan (tai Hattula) Automaattihuolto Päiviselle ja hän vahvisti asian olevan juuri näin. Kehoitti nyt ajamaan niin kauan kuin laatikko kestää. Kestihän se tasan 300 tkm ajot. Sitten hävisi pakista "tehot". Luisti lämmetessään niin per...sti. Siitä eteenpäin tarina onkin sitten historiaa.

Nykyiseen Aisin-Warneriin tehtiin huolto heti, kun se minulle tuli n. 120 tkm ajettuna. Jos en väärin muista, niin 110 tkm kohdalla laatikko olisi pitänyt huoltaa. Tuskinpa nyt venyi liian myöhään. Olen vannoutunut automaatin kannattaja eikä minusta Manuhanua kovin helposti saa. En pelkää automaattivaihteisia autoja, paitsi VAG-konsernin DSG-laatikollisia, jotka ovat aivan susia.

ps. Kestää se ZF:n 5-v. tiptronic 400 nm vääntöä (vai tätäkö tarkoitettiin).
Samaa laatikkoa käyttää myös bemari (ja samat ongelmat).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

petrisa kirjoitti:Kyllä ZF:t kestää myös, jos niihin vaihdetaan öljyt+suodatin 60 tkm välein.
Saabin käyttämässä 4-pykäläisessä AW:ssa ei ole edes suodatinta mitä vaihtaa, uudemmasta 5-pykäläisestä en tiedä, ei taida olla vaihdettavaa suodatinta siinäkään? Automaatin öljynvaihto taisi huolto-ohjelmissa kyllä olla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja petrisa »

ZF:ssä on suodatin.

Saabin (AW 5-v.) huollon annoin myyjäliikkeen toimesta sen tehtäväksi huolto-ohjelman mukaisesti merkkihuollossa. Siitäpä en voi kommentoida mitä sinne vaihdettiin ja kuinka paljon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja Maikki »

5-vaihteisessa automaatissa ei ole suodatinta ja ~7 litraa öljyä menee öljynvaihdossa kun se tehdään ohjeen mukaan.

Minulla ei riittänyt rohkeus ostaa automaattivaihteista VAG-konsernin tuotetta joten paluu saabistiksi oli selvyys.

Sehän on selvää miten käy jos öljyjä ei vaihdeta ja väitetään kyseessä olevan "ikiöljyt". Tosin ei nuo tippilootat muutenkaan ole vakuuttaneet kestävyydellään ja sellainen käsitys olisi että VAG käyttää hennompia laatikoita kuin esim BMW vastaantehoisissa vehkeissä (VAG:ssä 4HP19 kun samantehoisessa bawariassa 4HP24). Tosin en tiedä mitä eroa noilla 2 laatikolla on.

DSG-lootan suhteen iso ongelma on ettei varaosia saa muuta kuin kytkinpaketin. Edukkaana vaihtoehtona korjaukselle tarjotaan vaihtolaatikkoa = ihanan halpaa :mrgreen:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
laakkonen13
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatti limp home tilaan

Viesti Kirjoittaja laakkonen13 »

No vihdoin sain auton ajettua Metro autoon, vikakoodiksi tuli PO748 Solenoidi paineensäätö, katkos oikosulku maahan, oikosulku B.
Nythän tässä ei ole hätää toistaiseksi, kun auto toimii normaalisti ja koodi nollattu, mutta toki tulevaisuutta varten hyvä tietää, mitä saattaa olla tulossa. Mutta nyt taas ajellaan niin pitkään kun....

Onkohan kyseinen osa vaihdelaatikon sisällä vai ulkopuolella?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Vastaa Viestiin