Etupään narina?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja rocco »

9-5 aeron etupää pitää ärsyttävää narahtelua ajettaessa hidastetöyssyistä ym. epätasaisuuksista. Autoon on juuri vaihdettu GTS-iskarit sekä FK -35mm jouset. Keula piti narinaa jo ennen alustan laittoa mutta nyt tuntuu, että kyseinen narina vain voimistui. Mikähän mahtaa pitää moista ääntä?
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja nix0n »

rocco kirjoitti:9-5 aeron etupää pitää ärsyttävää narahtelua ajettaessa hidastetöyssyistä ym. epätasaisuuksista. Autoon on juuri vaihdettu GTS-iskarit sekä FK -35mm jouset. Keula piti narinaa jo ennen alustan laittoa mutta nyt tuntuu, että kyseinen narina vain voimistui. Mikähän mahtaa pitää moista ääntä?
Mulla on omassa aerossa FK:n jouset. Repsikan puolelta pitelee vähän ääntä. Tutkittiin nosturilla asiaa, mitään ei ollut hajalla. Jousi vain elelee omaa elämäänsä, eli kolahtelee välillä lautaseen.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
rocco
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 15:50
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja rocco »

Eli ilmeisesti eivät ole laadukkainta tavaraa, tokihan se olis jo hinnasta pitänyt tietää, vaikkakin muuten paketti tuntuu ihan sopivan jämäkältä. Onko kellään muulla vastaavia kokemuksia FK:n jousista?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja Eski »

FK-jousista ei ole hajuakaan, mutta yleensähän GM-saabien keulassa narisevat ja paukkuvat iskaritolpan yläpään kääntölaakerit. Jos ei niitä uusittu alustaremontissa, niin ei muuta kuin etupää purkuun uudestaan...

Eski
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja arilar »

Klonksuttelua alkoi kuulumaan myöskin etupäästä. Kuvittelen, että vasemmalta. Useimmiten hiljaisessa vauhdissa ja kääntäessä, ensin tuntui kuin liittyisi jarrutukseen.
1) Jarrut auki, kaikki ok, mäntä liikkuu jne.
2) Koiran luu tuntui jämäkältä. Huomaako sen jos romuna ?

Tuntuu, että useimmiten ääni pääsee kun päästää vedon pois = jalka pois kaasulta.
Kyseessä on automaatti -07 wagon.

Mites tuo iskarin yläpään laakerointi, voiko sen yläpään avata ja todeta vian silmämääräisesti ? Eli ei jaa palaset käteen :) Entäs vaihdossa, pitääkö koko setti irrottaa, jos se menee vaihtoon ?
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mites laatikon / moottorin etummainen momenttituki? Yleensä huomaa auton alapuolelta kiiinniotettaessa, että on väljä. Kannattanee kokeilla...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja arilar »

Joo, ainakin se on ihan löysä.
Tuollainen "suorakulmainen" 3 * 6 cm.
Sen uskaltanee ruuvata irti, kunhan ensi hakee uuden ?
Onko tuo momenttituki oikea nimi ?
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Wissin mukaan se oli kai niin, että ensin sen tuen pultit irti, sitten laatikon kyljestä ne kolme pulttia (ainakin manuaalivaihteisessa) irti ja tuki vaihtoon. Olikohan niitten kolmen kiristys jotain about 38 - 47 Nm vuosimallista riippuen ja ne tuen pultit muistaakseni 90 Nm + joku kulmakääntö lisäksi... Joku, jolla on Wis nettikoneessa voisi kai laittaa ne tarkat arvot ja ohjeet, mulla Wis on tallissa eikä netin päässä...

Tämä siis muistin varaisesti heitettynä. Tarkasta vielä, ennen kuin alat töihin...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja Pola »

itellä kävi narisemaan H&R:n jousien laiton jälkeen. Erikoista on se että keulan kun nostaa kerran ilmaan niin sen jälkeen saa taas ajaa ilman narinoita :o viimeksi narina taas alkoi kun vaihdoin kesärenkaat nostaen autoa helmoissa olevista paikoista vain toinen puoli kerrallaan.
#3272
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja arilar »

Huh huh,
momentti/vääntötuki marmoritiskillä 115 EUR.

Taitaa mennä Elkpartsin uretaanipusla n. 51 EUR tilaukseen.
http://www.elkparts.com/saab-95-m98-to- ... p3920.html
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Pro-Car Service myi tota orkkista Klubin jäsenille alta satasella...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Orkkis vääntötuki ei sitten kestä vähän tehokkaammassa (Aero tai enemmän) kovinkaan kauaa jolloin uretaanipusla lienee järkevämpi vaihtoehto.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja arilar »

Vääntötuki aiheella käsitelty samaa vaihteiston kumipuslaa. Otin sieltä kumilenkki & klemmariohjeet, eli sikaa kehiin. Käytin mustaa sikaa ja täytin puslan, tuli jämäkämpi kyllä joo :) Jos häiriköi liian jämäkkänä niin pitänee porata joustoreikä. Ei hetku eikä vatku enää, mutta klonksunta ei kylläkään täysin kadonnut. Pitää kesemmällä ottaa iskari & jousisetti irti ja tsekata se laakerointi.
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Tuollainen epämääräinen klonksunta ainakin itsellä oli molemmissa 9-5 saabeissani, liikkeelle lähtiessä hitaasti, samalla ehkä hieman rattia kääntäen tuntui käsiin todella pieni "klappi" ja klonksahduksen ääni ja se johtui molemmissa rasvan puutteesta rattiakselin booreissa. Molemmat saabit olivat n. 100tkm ajettuja ja boorit olivat aivan kuivat.

Helppo homma tsekata, eli ratin alta muovit pois, matto syrjään, ratin kiinnitys paikalleen, aivan alhaalta rattiakselista muttteri auki, siirto sen verran sivuun että saa akselin vedettyä ulos "holkistaan". Itse laiton suihkutettavaa vaseliinia boorit täyteen ja takaisin kiinni ja ulos pursuavan ylimääräisen vaseliinin pyyhkäisi ja heti auttoi. Kannattaa merkata tussilla ennen kuin vetää akselin pois, jotta saa takaisin samassa asennossa.

Tuolta löytyi viimeksi oikeen ohjeetkin:
http://www.cozmopolitan.net/?p=668

edit: ja tosiaan laatikon momenttitukikin oli molemmissa samoilla kilometreille sökönä, nyt tosin on vielä uudempaan vaihtamatta, mutta klonksuu selvästi jopa suuremmilla vaihteilla eli pikapuoliin on ryhdistäydyttävä senkin vaihtoon, onneksi ei ole iso homma ja tilallehan tulee elkpartsin uretaaninen vaikkakin pientä ylimääräistä värinää saattaa tulla, ainakin aerossa tuli hieman
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
arilar
"Ruisku"
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 11:09
Paikkakunta: masku

Re: Etupään narina?

Viesti Kirjoittaja arilar »

No nyt on boorit rasvattu, oli muuten ihan kuivat mullakin kun 152 tkm takana. Tuntui, että klonksunta väheni, mutta vieläkin hiljaisessa vauhdissa jarrutus-kiihdytys vähän klonksahtelee.

Onko jollakin tiedostoja mistä noiden koiranluiden statuksen tietää vai onko se vaan aika ja kilometrit ? Vanhaan femmaan vaihdoin ja tuolloin kuvittelin, että pienet klonksahtelut tuolloin katosi, ainakin joksikin aikaa.

Narinasta oli muuten tuolla ed. mainitulla saitilla kaveri laittanut, että kallistuksen vakaimen puslien vaihdolla hävisi narinat. Ei paha rasti testata.
Saab 9-5 2.0t Wagon -07
Vastaa Viestiin