Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Roissa makso 40 rahaa koodien luku. En tiedä sitten saiko eukko jotain "olen nainen enkä tiiä mitään" alennusta.. :D
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

JL79 kirjoitti:
Sabanisti kirjoitti:Voihan sielä merkkiliikkessä vain luetuttaa ne koodit ja itse korjata vika.
Eikä se koodien luku niin kallista ole :mrgreen:
Itse asiassa sainkin ajan jo tänään kolmeksi. Hieno homma.
Muistaakseni pari vuotta sitten maksoi koodien luku reilu 70 euroa, joten ei se ainakaan halpaa ollut :D
Olis kannattanut vaan munkin suosiolla varata eilen aika merkkiliikkeeseen koodien lukuun. Noh, ei auta ei kun on tyhmä pää :roll:
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja JL79 »

Omani kävi nyt merkkiliikkeessä.
Kaasuläpän letkun takaiskuventtiilli hajonnut. 100euroa
No onneksi tuli näin nopeasti kuntoon :)
9-3ss 1.8t -07
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

JL79 kirjoitti:Omani kävi nyt merkkiliikkeessä.
Kaasuläpän letkun takaiskuventtiilli hajonnut. 100euroa
No onneksi tuli näin nopeasti kuntoon :)
Aika hieno juttu, sait tosi nopeesti asian kuntoon ja ei tuo hinta tosiaan
kuulosta pahalta.
Toivotaan, ett pääsis halvalla munkin kohdalla :)
Niin auto muuten käynnistyi hetken yrityksien ja odottelun jälkeen ennen kuin hinuri
tuli paikalle. Toivottavasti tallentui edes jotain vikakoodia.
Mutt odotellaan ensi keskiviikkoa kun ottavat auton työnalle... Harmi sinänsä ett auto
odottelee pajalla sinne asti.
Joku viisaampi olisi varmasti pystynyt auttamaan nopeammin :lol:
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Juuh, auto haettu huollosta. Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu.
Tosin yksi vika suljettu pois, koska tosiaan vikakoodeja ei löytynyt. Mutta
seuraillaan tilannetta.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja JL79 »

Jaahas.
Äsken reilusti kiihdyttäessä syttyi taas tuo tuttu valo.
Nyt samaan aikaan palaa TCS ja Check Engine. Lisäksi tyhjäkäynti kierrokset ovat jossain 1500RPM:n paikkeilla. Muuten tuntuu tehot olevan edelleen tallessa. Kiertää kone ainakin hyvin.
Taasko se on käytävä koodit luetuttamassa? Vai onko jollain fiksummalla antaa ideoita, mitä tapahtui?

EDIT:
Näköjään yksi alipaine letku irronnut. Olisiko tuo syy? Kiinnittin letkun takaisin ja ainakin tyhjäkäynti palasi normaaliksi. Edelleen käynnistäessä jokin rele naksuttaa ja TCS ja Check Engine valo palavat.
Miten nuo saisi sammumaan?
Kuva
9-3ss 1.8t -07
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja JL79 »

Nollasin CE valon käyttämällä sulakkeen 17 irti. JA valot sammuivat.
Pienen ajelun jälkeen syttyi taas ja kaasupoljin tuntuu oudolta. Eli taitaa olla Limb Home tilassa. Täytyy nyt yrittää ensimmäistä kertaa tuon nollaaminen kaasuläpän kautta.
Onko asiaan suomenkileisiä ohjeita?

Edit:
Olipa se helppo homma kun hoksasi mitä siellä piti kääntää. Nyt näyttäisi taas olevan kunnossa ja säästöä tuli.
9-3ss 1.8t -07
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

JL79 kirjoitti:Nollasin CE valon käyttämällä sulakkeen 17 irti. JA valot sammuivat.
Pienen ajelun jälkeen syttyi taas ja kaasupoljin tuntuu oudolta. Eli taitaa olla Limb Home tilassa. Täytyy nyt yrittää ensimmäistä kertaa tuon nollaaminen kaasuläpän kautta.
Onko asiaan suomenkileisiä ohjeita?

Edit:
Olipa se helppo homma kun hoksasi mitä siellä piti kääntää. Nyt näyttäisi taas olevan kunnossa ja säästöä tuli.
Ei tosiaan kannata nollata tuota vikavaloa, vaan suosiolla vikakoodien lukuun!
Saa aika hyvin vian rajattua.

Itsellä on ollut jos vaikka mitä ongelmia tässä kuukauden sisällä.
Asentoanturin vaihdon jälkeen viikko siitä niin oli irronnut imupuolen letku joka sytytti vikavalon ja
sen jälkeen taas viikko ja sytytyskasetti sytytti taas vikavalon.
Sytkäkasetti oli puhdas arvaus (huollossa), kun en saanut autoa huoltoon joulun alla, yllätys. Noh, vaihdoin sytkäkasetin ja vikavalo kyllä paloi jonkun aikaa kunnes sammui itsestään juuri ennen kuin sain ajan huoltoon joulun jälkeen. Mutta arvaus oli oikein, eli vikakoodi viittasi siihen suuntaan. Ja vikavalo ilmeisesti sammuu ajan myötä...
Tässä nyt vaan vaan omaa stooria, mutta nyt alkaa olemaan vaihdettu kaikki paitsi bensapumppu "tyyppivioista".
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja LR »

Nyt varmaan kannattaisi myös se pa-pumppu vaihtaa. :wink:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Täällä on käynyt melkoinen rumpa asioiden kanssa ja aina vikavalo vaan syttyy kuukauden välein. Alkaa ottaa pattiin.
Eli sama vika jatkuu moottorin vikavalo syttynyt aika tasaiseen tahtiin vaikka merrkiliike korjannut vikaa aina jollain syyllä :roll:

Alkaa käydä tää auto kalliiksi, joten olis hyvä jos sais jonkun oikeen paikan mikä osaa korjata viat.

Jos haluutte kuulla vikojen syyt niin laitan niitä sitten tänne oman autoni osalta.

Ja vikavalo palaa taas. Auto nykii kiihdyttäessä hiukan rajummin.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Tiedätkö sitä vikakoodin numeroa? Antaako saman koodin joka kerta?
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Sabanisti kirjoitti:Tiedätkö sitä vikakoodin numeroa? Antaako saman koodin joka kerta?
Aina on ollut imupuolen vuoto, eivät ole kirjanneet vikakoodia kuitteihin mutta yhdessä kuitissa oli P0101. Ihmettelen etteivät koodia ole laittaneet joka kuittiin, mutta tuosta
vika on alkanut ja aina sanottu imupuolen vuodoksi jne...
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kovasuo: Mitä siihen autoon on vaihdettu tai korjattu?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Ettei vaan olis immu paskana? ainakin hakua ku käyttää niin immuun viitataan melko usein. Jos jossaki on tuttu Saabi mies femman kans niin kokeilee toimivalla immulla.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin, sitä tässä oikeastaan kyselinkin osien vaihdosta, ettei turhaan jo vaihdettuja osia uudelleen ehdota ensimmäiseksi. Jotain kai on vaihdettu, koska rahaa oli viestin mukaan jo mennyt vian korjaukseen. Näin ainakin ymmärsin. Oikeastaan yhtä tärkeää on myös tietää mitkä mahdolliset vikapaikat on tutkittu ja todettu kunnossa oleviksi.

Ainahan on olemassa mahdollisuus, että vikaa ei ole huomattu tai vaihdettu osa on ollut viallinen. Jälkimmäinen epätodennäköistä, ensimmäinen ei niinkään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin