Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

No, niin Motonetistä käyty ostamassa uutta kumiletkua ja vaihdoin pahimman näköisen yhden letkun.
Letku lähtee tulipellistä (mötikästä josta lähtee kaksi letkua, toinen ns. kaasarin suuntaan). Vaihdoin nyt ekaksi letkun joka tulee edestä päin katsottuna oikealle suuntaan missä ennen oli virranjakat ja ne johdot sytkäkasetille nykyisissä. Siitä hiukan eteenpäin on jonkinlainen isompi putki ja päässä pieni "alipaine" liitin. Hiukan vaikea kertoa ilman kuvaa, mutta jos joku ei ymmärtänyt niin laitan kuvan tulemaan.
Vikavalo sammui... Ja pätkimistä ei rajussakaan kiihdytyksessä tunnu enään.

Mutta tietysti lämpötila on nyt taas muutaman asteen pakkasella, joten hiukan varauksella vielä asiassa ja vaihdan huomenna loputkin letkut mitä ei ole vaihdettu edes
merkkihuollossa (miksi eivät olleet tota jo vaihtaneet kun oli ihan lakua, s....na).

Nyt vielä yksi kysymys :oops: Vaikuttaako käynnistyksien määrä vikavalon sammumiseen, vai se että vika korjaantui. Jouduin tänään tekemään lyhyitä ajoja paljon ja käynnistyksiä oli paljon. Mutta kuitenkin tuon letkun vaihdon jälkeen vikavalo sammui.
Mikä on siis logiikka tuon vikavalon suhteen???
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

kovasuo kirjoitti:No, niin Motonetistä käyty ostamassa uutta kumiletkua ja vaihdoin pahimman näköisen yhden letkun.
Letku lähtee tulipellistä (mötikästä josta lähtee kaksi letkua, toinen ns. kaasarin suuntaan). Vaihdoin nyt ekaksi letkun joka tulee edestä päin katsottuna oikealle suuntaan missä ennen oli virranjakat ja ne johdot sytkäkasetille nykyisissä. Siitä hiukan eteenpäin on jonkinlainen isompi putki ja päässä pieni "alipaine" liitin. Hiukan vaikea kertoa ilman kuvaa, mutta jos joku ei ymmärtänyt niin laitan kuvan tulemaan.
Vikavalo sammui... Ja pätkimistä ei rajussakaan kiihdytyksessä tunnu enään.
Luulen kuvauksesi perusteella että olet vaihtanut bypass ja magneettiventtiilin välisen letkun. Se eka siinä lähellä syyläriä on silloin tuo em. bypass venttiili.
Tuossa omassa kulkineessa oli tuo letku hapertunut ja poltti check engine valoa. Vikakoodi (tai sen lukija ilmoitti) viaksi bypass venttiili mutta tuo letkuhan siinä oli mennyt. Vaihdoin uuden letkun ja venttiilin uusiin maaliskuussa -08.

Ei enää vikavaloa sen jälkeen. :)



Uskoisin sun autossasi vian korjaantuneen tuolla letkun vaihdolla ja ettei vikavalo enää syty.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Johan sanoin tuossa ensimmäisessä viestissäni, että vaihda kaikki alipaineletkut uusiin, mielellään silikoonisiin. Kolmen euron sijoituksella voi välttää hyvinkin 1700e merkkiliikkeen valohoidot...

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Joo, kiitoksia kaikille vinkeistä.
Ja ei innostuta vielä jos se nyt ei tuossa ollutkaan. Jotenkin tullut
epävarma olo viimeaikoina kun saanut tosiaan ravata huollossa
vikavalon vuoksi.
Ostin 3 metriä tuota letkua, joten täytynee vaihtaa samalla ihan kaikki
letkut.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1345
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja koistha »

Jos mieli muuttuu siten, että haluatkin laittaa silikoniletkuja kumiletkujen sijaan, niin Doc-Powerilta Haagasta saa tarkoitukseen sopivaa 3mm sisähalkaisijaltaan olevaa letkua.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

koistha kirjoitti:Jos mieli muuttuu siten, että haluatkin laittaa silikoniletkuja kumiletkujen sijaan, niin Doc-Powerilta Haagasta saa tarkoitukseen sopivaa 3mm sisähalkaisijaltaan olevaa letkua.
Oikein hyvä, kiitoksia tiedosta!
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: edit Moottorin vikavalo/Check Engine 2.3t vm. 2002

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Eilen pohjoisesta tullessa pääsin minäkin ekaa kertaa "nauttimaan" tuosta valoilmiöstä. Auto pelaa ihan normaalisti. Toista tankillista menossa 95E10....... ei kait. Noo ei laiteta bensan syyksi :wink: Maanataina käydään johdon päässä niin olaan viisaampia.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

jcarlson kirjoitti: Vuotoa voi yrittää etsiä paineistamalla kevyesti ilmansuodattimen päästä koko imujärjestelmän, muistaa vain tulpata huohotuksen ettei kampikammiokin paineistu.
mitkä letkut tarvitsee tulpata että huohotus on tukittu? Koneena 2.0t t7.
T7 vm. 2001 9-3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Imukobrasta lähtevä banjoliitos (uudemmissa punainen pikaliitin) pitää tulpata. Imusarjasta menevä pikkuletku on takaiskulla joten jos takaisku on ehjä, ei paine pääse venakoppaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin