Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Tässä kaikki huolto toimenpiteet ja oireet kuiteista kopioituna minun ajalta:

-Huohotinpäivitys 06/10 147000km

-Jäähdytysnesteet pihalle: Jäähdyttäjän ohitusventtiili (tulipellissä oleva venttiili), samalla vaihdettu öljyt, suodatin ja jäähdytinnesteet 08/10 159958km

-Moottorin vikavalosyttyi: Vikakoodi kuitattu 12/10

-Sammui ajosta, käynnistyi kuitenkin puolen tunnin päästä uudelleen: Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu 12/10 163693km

-Moottorinvikavalo syttyi: Vikakoodi P0101, imuvuodon korjaus GM o-rengas(4940698), imuvuodonletku pois paikaltaan. Samalla vaihdettu öljyt, suodatin ja takajarrupalat 12/10 163916km

-Moottorin vikavalo syttyi, tyhjäkäynti heittelee ja käy huonosti: Sytytyskasetti 12/10 165000km

-Moottorin vikavalo syttyi, ei oireita: vaihduttu tulpat BCPR6ES 11, vikavalo kuitattu 12/10 166000km

-Moottorin vikavalo syttyi, oireina pakkasella käynnistyy mutta sammuu heti käynnistyksen jälkeen, mutta käynnistyy heti uudestaan: Ilmamassamittarin korjausarvot -14% viittaa vialliseen ilmamassamittariin--->mahdollisuus suljettu pois kokeilemalla uutta mittaria. Lähdetty hakemaan imuvuotoa moottorista ja 2 alipaineletkua oli väärinpäin(vesiventtiilin luota), aiheutti imuvuodon. Korjausarvo korjaantui -8-9%. Moottoriin lisätty öljyä 01/11 167135km

-Moottorin vikavalo syttyi, kaasua rajummin painettaessa pätkii/hyytyy. Muuten toimii ok 02/11 ???????? Tässä tilanteessa ollaan :(
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Sabanisti kirjoitti:Tiedätkö sitä vikakoodin numeroa? Antaako saman koodin joka kerta?
Kysäisen huomenna huollosta mitä koodeja siellä on ollut
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Ja rahaa palanut tähän mennessä n. 1700€ Että ei paljon naarata sano ukko kun anoppi järveen tippu. Eli kerran kun käy huollossa niin ei 300 riitä valohoitoon/toimenpiteisiin...

Aina ollut uskollinen :saab: mies, mutta nyt alkaa olla jo merkin vaihto mielessä :evil:
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Kokeileppa että se imuputki siinä kaasuläpän päällä on kunnolla kiinni.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Sabanisti kirjoitti:Kokeileppa että se imuputki siinä kaasuläpän päällä on kunnolla kiinni.
Kaikki letkut kävin läpi, ja kaikki näyttäisi olevan ok.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5259
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Omassa femmassa vuoti jarrutehostin. Vasta sen vaihdolla asettui ilmavuoto ja arvot kohdalleen.

Testaa ottamalla jarrutehostimelta letku irti ja tulppaa se. Aja varovasti, sillä jarrupoljin vaatii noin viisinkertaisen poljinvoiman ilman tehostusta. Rötäilyn ja pätkimisen pitäisi vähetä huomattavasti yläkierroksilla, mikäli vuoto paikallistui tuohon. Jos vika on siellä, niin lisäohjeita löytyy allekirjoittaneelta.

Ja jos ei vielä ole vaihdettu, niin vaihda _kaikki_ alipaineletkut uusiin, mielellään silikoonisiin, niin ei tarvitse enää sen auton elinkaaren aikana niiden pelätä porsivan.

-Sami
Viimeksi muokannut Tobbana, Ma Helmi 28, 2011 09:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kuulostaa edelleen siltä että jossain on imuvuotoa, letkut väärin tai sitten hyvin yleinen vika 9-5:ssä eli vuotava jarrutehostin kuten edellä mainittiin.

Vuotoa voi yrittää etsiä paineistamalla kevyesti ilmansuodattimen päästä koko imujärjestelmän, muistaa vain tulpata huohotuksen ettei kampikammiokin paineistu.

Massamittarin korjausarvoa (long term trim, amul) voi myös seurata halvalla OBD-lukijalla tai SID Info enabloidulla softalla eli ei tarvita välttämättä kallista arvailijaa ja TECH:n käyttäjää merkkiliikkeestä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Kiitoksia vinkeistä, täytyypä alkaa tutkimaan asiaa.
Ja toisaalta luulisin merkkihuollon tulevan asiassa vastaan
jos samaa vikaa on korjattu uudelleen ja uudelleen. Mutta
voisi käydä ainakin vikakoodin luetuttamassa. Ja varmistaa
että koodi on taas tuonne imupuolelle viittaava.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5259
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Luuletko tosiaan, että merkkiliikettä tai muutakaan vastaavaa toimijaa kiinnostaa muu kuin raha. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5259
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ainiin, voihan sen jarrutehostimen testata myös sammuttamalla auton ja polkemalla pedaalia muutamia kertoja, mikäli tuntuu tehostus vielä noin kolme tai neljä kertaa, niin kalvon pitäisi olla ehjä.
Iltasella voin kotona katsella wis:stä tarkemmat ohjeet tähän testiin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Tobbana kirjoitti:Luuletko tosiaan, että merkkiliikettä tai muutakaan vastaavaa toimijaa kiinnostaa muu kuin raha. :)

-Sami
:lol: joo, tottahan se on tosiaan. Se on sitä tämän päivän bisnestä
joka firmassa.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Tobbana kirjoitti:Ainiin, voihan sen jarrutehostimen testata myös sammuttamalla auton ja polkemalla pedaalia muutamia kertoja, mikäli tuntuu tehostus vielä noin kolme tai neljä kertaa, niin kalvon pitäisi olla ehjä.
Iltasella voin kotona katsella wis:stä tarkemmat ohjeet tähän testiin.

-Sami
Käynpä kokeilemassa tuota samantien. Ja jos vaan viitsit niin wis:n ohjeet olisi
tervetuleet. Ja kiitoksia jo etukäteen :)
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Suosittelen lämpimästi jotain softapuukottajaa joka saisi auki tuon Opensidin päälle niin näet suoraan vikakoodit sieltä+muuta mukavaa. Eikä tarvis juosta merkkiliikkeessä vikakoodeja luetuttamassa.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

kovasuo kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:Ainiin, voihan sen jarrutehostimen testata myös sammuttamalla auton ja polkemalla pedaalia muutamia kertoja, mikäli tuntuu tehostus vielä noin kolme tai neljä kertaa, niin kalvon pitäisi olla ehjä.
Iltasella voin kotona katsella wis:stä tarkemmat ohjeet tähän testiin.

-Sami
Käynpä kokeilemassa tuota samantien. Ja jos vaan viitsit niin wis:n ohjeet olisi
tervetuleet. Ja kiitoksia jo etukäteen :)
Eli automaattilaatikko, vaikuttaneeko asiaan. Mutta seuraava huomio: Painelin muutamia
kertoja jarrupoljinta pohjaan, ainakaan pedaali ei painunut mielestäni enempää pohjaankaan. Mutta ei se kyllä, niin kuin edellisessä 9000:ssa poljin ns. kovettui.
Eli onko tuo nyt normaalia?
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin vikavalo/Check Engine 2.0t vm. 2001

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Sabanisti kirjoitti:Suosittelen lämpimästi jotain softapuukottajaa joka saisi auki tuon Opensidin päälle niin näet suoraan vikakoodit sieltä+muuta mukavaa. Eikä tarvis juosta merkkiliikkeessä vikakoodeja luetuttamassa.
Toi olis kyllä tosi hyvä ominaisuus, säästäisi sievoiset summat.
Joten jos täältä Espoon läheltä joku löytyy niin viestii tulemaan mulle.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Vastaa Viestiin