Biltema turbo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
trapper
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:54

Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja trapper »

Tilailin tossa nuukuuksissani kyseisen laitteen ja pakettia aukaistuani ja ahdinta käsissä pyöritellessäni huomasin että hukka portti jää kosolti ravolleen eli ei sulkeudu kunnolla liekkö muilla ollu samanmoisia ongelmia onneksi ei ehtiny paikalleen ois saattanu olla vian etsintä mielenkiintoista :x :cry: :cry: Täytyy jäädä odotteleen toista liekkö yhtään parempi
levis
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 08:10
Paikkakunta: JKL

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja levis »

trapper kirjoitti:Tilailin tossa nuukuuksissani kyseisen laitteen ja pakettia aukaistuani ja ahdinta käsissä pyöritellessäni huomasin että hukka portti jää kosolti ravolleen eli ei sulkeudu kunnolla liekkö muilla ollu samanmoisia ongelmia onneksi ei ehtiny paikalleen ois saattanu olla vian etsintä mielenkiintoista :x :cry: :cry: Täytyy jäädä odotteleen toista liekkö yhtään parempi

Aina kannattaa yrittää säästää, mutta miettiä ensin missä säästää...
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja Passi »

Josko oli vaan hukkaportin kellon tanko säädetty perseelleen? Vai oliko siellä jotain koneistusjämiä välissä?
99T-museopeli
trapper
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:54

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja trapper »

Juu eiku otti se lautanen pakoaukon reunaan ei mahtunu kiinni jäi ravolleen :(
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Itte laitoin edelliseen femmaan bilteman turbon ja autolla ajettiin 40 000 km ongelmitta, kunnes myin sen isälleni.... ja autopalvelee edelleen isälläni ja kilsoja kertyy kokoajan...
ei se ihan Pee ole :D
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
trapper
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:54

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja trapper »

Juu tuli toinen biltema joka oli vielä hullumpi tilasin paikallisesta varaosaosa liikkeestä karretin saapanähä joko huomenna pääsis laittaan takas vois suositella öljynvaihto välin kohtuullistamista vois olla huomattavasti vähempi noita turbo öljynpaine ym. onkelmia itte aattelin viimeistään 10tkm välein alkaa vaihteleen :?
rado
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 13:08

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja rado »

Miten turbo oikutteli ?
Vinkuiko ?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Itse ostaisin mieluummin kopion Mitsusta kuin kopion GT1752.sta. Ex-femmaan tuli hankittua stcs:n kautta uusi tuontapainen: http://cgi.ebay.co.uk/SAAB-9-3-9-5-TD04 ... 5d2c3c76fe
Silloin ei ollut puhetta noista kopioturboista niin ei ollut oikein tietoa mikä ahdin se oli. No joka tapauksessa oli ihan laadukkaan oloinen ja toimi hienosti. Auto vaihtoi omistajaa eikä ahtimella tullut kovin kauaa ajettua niin vaikea tietää kauanko kesti, ja toimiiko ahdin edelleen. Auto taisi olla viimeksi 900S:n omistuksessa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja Eski »

Noita kiinakopioita ja bilteman turboja voi huoletta viritellä juurikin ng900aeron tyyliin sellaisiin autohin, jotka laitetaan myyntiin heti kun isompi sininen savutus saadaan rauhoittumaan.

Itse en omaan autooni noita virityksiä laittaisi, kun tehdasuuden GT17:n hinta on esim. FIN-Turbossa 785e ja PCS:ltä Garretin saa asennettuna tonnilla (PCS:n hinta pelkälle Garretille lienee hyvin lähellä tuota FIN-Turbon hintaa). Garretti väittää nyt jotenkin parantaneensa surullisen kuuluisaa GT17:a siten, että uusien versioiden pitäisi kestää paremmin. Itse en kuitenkaan Garrettia enää autooni huolinut, kun alkuperäinen GT17 kesti peräti 75K... Tehdasuusi Mitsu TD04 maksaa 900e (vesiputket täytyy tosin modata, mutta siinä voi halutessaan säästää satasen prikkavirityksellä).

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Noita kiinakopioita ja bilteman turboja voi huoletta viritellä juurikin ng900aeron tyyliin sellaisiin autohin, jotka laitetaan myyntiin heti kun isompi sininen savutus saadaan rauhoittumaan.

Itse en omaan autooni noita virityksiä laittaisi, kun tehdasuuden GT17:n hinta on esim. FIN-Turbossa 785e ja PCS:ltä Garretin saa asennettuna tonnilla (PCS:n hinta pelkälle Garretille lienee hyvin lähellä tuota FIN-Turbon hintaa). Garretti väittää nyt jotenkin parantaneensa surullisen kuuluisaa GT17:a siten, että uusien versioiden pitäisi kestää paremmin. Itse en kuitenkaan Garrettia enää autooni huolinut, kun alkuperäinen GT17 kesti peräti 75K... Tehdasuusi Mitsu TD04 maksaa 900e (vesiputket täytyy tosin modata, mutta siinä voi halutessaan säästää satasen prikkavirityksellä).

Eski
Vai niin, hienoa että Herra Eski osaa toimia noinkin viisaasti :D Ihan mainittakoon että kyseiseen autoon tuli tehtyä täydellinen koneremontti ALKUPERÄISOSILLA liiallisellakin pieteetillä. Itse luulin ostaneeni uuden alkuperäisen Mitsun stcs:n myyjältä, Mitsuna sitä minulle kaupattiin, ja luulin sen sellainen olevankin. Sillä nyt tuli ajettua reilut 10tkm ilman ongelmia, joten ei ainakaan itseäni huolettanut myydä autoa eteenpäin.(kieltämättä kyllä kummastutti miksei ahtimessa lukenut Mitsubishi, vaan ainoastaan sen tyyppi, ajattelin että se on jokin tehdaskunnostettu ahdin tms, eikä siihen oltu niitattu kiinni sitä peltistä tyyppikilpeä, jossa on yleensä valmistajan nimi).

Kuinkahan monta kertaa Garrett on muka parannellut tuota GT17:ää, tuskin kiinakopiokaan voi olla niin huono, jossei kestä uudessa autossakaan kuin 75tkm:n verran?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ti Helmi 22, 2011 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti: Vai niin, hienoa että Herra Eski osaa toimia noinkin viisaasti. Ihan mainittakoon että kyseiseen autoon tuli tehtyä täydellinen koneremontti ALKUPERÄISOSILLA liiallisellakin pieteetillä. Itse luulin ostaneeni uuden alkuperäisen Mitsun stcs:n myyjältä, Mitsuna sitä minulle kaupattiin, ja luulin sen sellainen olevankin. Sillä nyt tuli ajettua reilut 10tkm ilman ongelmia, joten ei ainakaan itseäni huolettanut myydä autoa eteenpäin.


No jatketaan nyt tätä provoilua sitten täältäkin; mitä järkeä tehdä autoon täydellinen koneremontti liiallisella pieteetillä ja laittaa se myyntiin 10K jälkeen...
(Ja jos nyt tälle linjalle haluat lähteä, niin kukahan hävitti oman 9-5 Aeronsa eteenpäin kyllästyttyään mm. sen öljynkulutusongelmaan ja raporttiesi mukaan lukuisiin vikoihin ja murheisiin, jotenkin voisin epäillä muistitko kertoa kaiken tietämäsi seuraavalle omistajalle (ehkä autoliike)? Itse en ole koskaan myynyt autoa sen vuoksi että siinä on ollut jokin tiedossa oleva vika.)
Ei liittyne tähän aiheeseen mitenkään, mutta Aeron öljynkulutus oli luokkaa litra/10K ja lienee johtunut jumineista männänrenkaita. Tuollainen vika on hyvin useissa huohotinvaivaisissa Saabeissa. Aeroonkin vaihdoin aikanaan tehdasuuden mitsun ja olen kyllä jutellut asiasta auton aikanaan liikkeestä ostaneen nykyisen omistajan kanssa, joka kertoi tuolloin että autossa ei ole ollut mitään vikaa (ei pitänyt tuota öljynkulutusta häiritsevänä vikana).
Kuinkahan monta kertaa Garrett on muka parannellut tuota GT17:ää, tuskin kiinakopiokaan voi olla niin huono, jossei kestä uudessa autossakaan kuin 75tkm:n verran, tai sitten auto on ollut todella huonolla pidolla ja huollettu miten sattuu (tätä pitäisin hyvinkin todennäköisenä).
Epäilen silti että kiinakopiot yltävät edes tehdasuuden Garretin tasolle, mutta onhan se ihan mahdollista, kun alkuperäinenkin on täysi susi. Jos 10K öljynvaihtoväli on huonoa pitoa ja miten sattuu huoltamista, niin kerro ihmeessä miten homma pitäisi tehdä..? Mikähän muu huoltotoimenpide tuon ahtimen ikään voisi vaikuttaa merkitsevästi kuin tuo öljynvaihto. Öljynmäärän olen tarkastanut yleensä aina tankkauksen jälkeen, eli lähes joka viikko ja nyt se oli ensimmäisen kerran vähän alle ylämerkin, kun Garretti alkoi valskaamaan. Ilmansuodatintakin on vaihdettu useammin kuin huolto-ohjelma edellyttäisi...

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ti Helmi 22, 2011 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei kiinnosta provoilu (itsehän kirjoitit epäasiallisesti, ja vastasin samalla tavalla). Varmaan itseltäni meni samaan tyyliin usko omaan 9-5:een kuin varmaan sinullakin omaan Aeroosi, kun omastani sai uusia koneen, kytkimen ja ahtimen lisäksi vähän kaikenlaista, ja kun viat oli viimein selätetty, niin ei yksinkertaisesti enää luottanut kyseiseen vehkeeseen, ja siksi ajosuoritus jäi siihen kymppitonniin (ja samaan aikaan oli tarve raksahomman vuoksi pakettiautolle). Sen kymmpitonnin se ainakin pelasi täydellisesti, ja ymmärtääkseni olisi toiminut myös kahdella seuraavallakin omistajallaan.

Eikait tosiaan turbon kannalta ole juuri muita säästäviä huoltotoimenpiteitä kuin säännöllinen öljynvaihto ja huohotusjärjestelmän kunnon seurailu.

Onko muuten porukalla pidempiaikaista kokemusta noista kiinakopioista, onko esim meikäläisen ex-femmassa ahdin vielä kunnossa, jos kyseinen auto sattuisi oleman forumilaisella (täytyy kaivaa auton rekisterinumero esiin jostain vanhoista valokuvista, jos selaisia vielä löytyy vanhalta koneelta)?

Silti tosi outoa että yli 40t autoon on ympätty samaa ahdinta vielä vuonna 2007 vaikka sen ongelmat on olleet tiedosa jo viime vuosituhannen puolella.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Helmi 23, 2011 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja Eski »

Erityisesti kiinnostaisi myös miten nämä TI-miesten itse korjaamat GT17:t ovat kestäneet. Tuntuu uskomattomalta, että ahdin, jota eivät turbohuoltojen ammattilaiset suostu korjaamaan, saadaan itse kuntoon jollain prikkasarjalla...

Eski
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Tohon omaan "talvi"saabiini on asennettu gt17 korjaussarja jossain 210tkm paikkeilla ja nyt mittariin pyörähti 372tkm. Öljyä palaa 1litra noin 6tkm aikana, ei tosin pahemmin savuttele joten varmuutta kulutuksen syylle ei ole. Veikkaus osuu kuitenkin tuohon pakosarjan jatkeeseen.
Toinen samanlainen gt17 on hommattu varalle, mut vaihtamiseen ei ole vielä löytynyt motivaatioo :D
Enemmän huolestuttaa kovaa vauhtia katoavat takalokarinkaarien alaosat!
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Biltema turbo

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:Erityisesti kiinnostaisi myös miten nämä TI-miesten itse korjaamat GT17:t ovat kestäneet. Tuntuu uskomattomalta, että ahdin, jota eivät turbohuoltojen ammattilaiset suostu korjaamaan, saadaan itse kuntoon jollain prikkasarjalla...

Eski
9-5T:llä taitaa olla enemmänkin kokemusta noiden GT17:n huoltamisesta, kannattaisi varmaankin tiedustella asiasta häneltä?
Älä nyt kuitenkaan hävitä sitä vanhaa ahdintasi, se kun saattaa tulla "kuntoon" pelkästään sillä huoltosarjalla, luultavammin vain ne "männänrenkaat" jumiutuneet kiinni akselille tms. pientä. Voi olla tarpeellinen aihio jollekin asianharrastajalle.
Itse olen vaihtanut noita huoltosarjoja T25:een ja T3:een. Jos akselissa, siivissä, tms, ei ole kulumaa niin kyllä huollettu ahdin saattaa kestää pidempäänkin, etenkin jos tasapainotus ei muutu tai jos tasapainotetaan uudestaan.
Noista huoltosarjojen laadusta on tietty vaikea tietää mitään, itselläni on odottamassa T25:n laukeamista (jossa ei ainakan vielä ole mitään merkkejä väsähtämisestä) jokin japanilainen huoltosarja, jonka muka pitäisi olla parempi kuin kiinalaiset, tai no hinta oli ainakin selkeästi suurempi, laadusta ei mitään hajua, ihan samanlaiselta se näyttää kuin kiinalaisetkin, voi olla sama tavaraa eri paketissa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin