Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Allekirjoituksen Femma on jonkin verran syönyt öljyä omistuksessamme. Huollon yhteydessä viime marraskuussa kiristettiin kantta ja vaihdettiin rikkoutunut huohotusletkuhässäkkä. Tämän jälkeen on ajettu 5000 km ja tikussa taso tänä aikana tippunut puoleen. Tuprauttelua ei ole esiintynyt. Teetin nyt ylimääräisen öljynvaihdon ja siinä yhteydessä Forte-käsittelyn poissulkeakseni karstoittuneet öljyrenkaat. Nyt sitten kylmällä moottorilla käynnistettäessä tuprauttaa siniseen vivahtavat tummahkon harmaat savut. Ajossa ei kuitenkaan tuprauta.

Onko tämä ihan normaalia öljytilan pesun jälkeen vai olikos tämä se kuuluisa viimeinen niitti kukkopillille?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

tsaarela kirjoitti:Allekirjoituksen Femma on jonkin verran syönyt öljyä omistuksessamme. Huollon yhteydessä viime marraskuussa kiristettiin kantta ja vaihdettiin rikkoutunut huohotusletkuhässäkkä. Tämän jälkeen on ajettu 5000 km ja tikussa taso tänä aikana tippunut puoleen. Tuprauttelua ei ole esiintynyt. Teetin nyt ylimääräisen öljynvaihdon ja siinä yhteydessä Forte-käsittelyn poissulkeakseni karstoittuneet öljyrenkaat. Nyt sitten kylmällä moottorilla käynnistettäessä tuprauttaa siniseen vivahtavat tummahkon harmaat savut. Ajossa ei kuitenkaan tuprauta.

Onko tämä ihan normaalia öljytilan pesun jälkeen vai olikos tämä se kuuluisa viimeinen niitti kukkopillille?
Jos motissa kaikki kunnossa, niin ei pitäis tuprautella. Onkos femmassa mikä ahdin? Vakio?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Saabisti -77 kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:Allekirjoituksen Femma on jonkin verran syönyt öljyä omistuksessamme. Huollon yhteydessä viime marraskuussa kiristettiin kantta ja vaihdettiin rikkoutunut huohotusletkuhässäkkä. Tämän jälkeen on ajettu 5000 km ja tikussa taso tänä aikana tippunut puoleen. Tuprauttelua ei ole esiintynyt. Teetin nyt ylimääräisen öljynvaihdon ja siinä yhteydessä Forte-käsittelyn poissulkeakseni karstoittuneet öljyrenkaat. Nyt sitten kylmällä moottorilla käynnistettäessä tuprauttaa siniseen vivahtavat tummahkon harmaat savut. Ajossa ei kuitenkaan tuprauta.

Onko tämä ihan normaalia öljytilan pesun jälkeen vai olikos tämä se kuuluisa viimeinen niitti kukkopillille?
Jos motissa kaikki kunnossa, niin ei pitäis tuprautella. Onkos femmassa mikä ahdin? Vakio?
Vakio Garrettin T17.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

tsaarela kirjoitti:
Saabisti -77 kirjoitti:
Jos motissa kaikki kunnossa, niin ei pitäis tuprautella. Onkos femmassa mikä ahdin? Vakio?
Vakio Garrettin T17.

Vahva epäily kohdistuu tuohon Garretin fööniin juuri tuon öljynkulutuksen suhteen jota ei Forte käsittelyn mielestäni pitäisi ainakaan lisätä.

Oliko muuten kansipultit löystyneet?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Ääni Garretille.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pultit oli löysällä ja ne kiristettiin huollossa marraskuussa. Forten vaikutusta öljynkulutukseen ei vielä osaa sanoa, kun on niin vähän aikaa kulunut.

Vaatii tosiaan tyyliin yön yli seisotuksen ja kylmän koneen, jotta tuprauttaa. Lämpimänä käynnistettäessä ja ajossa ei tuprauta. Minne se tuota öljyä pitempään seistessä tuolla turbossa kerryttää?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

tuohon voisin sanoa että jos tuprauttelee kylmänä niin venttiilinvarren kumet falskaa. miksei se turbokin voi olla, mutta tuo että kylmänä pölläyttää niin kuulostaa enemmän venakumilta.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saanen huomauttaa että katalysaattori polttaa myös ne öljyn käryt silloin kun se on kuuma. Turbo on melko varma syyllinen. Sitä öljyä kertyy ahtoputkiin. Yksi hyvä tarkastuskohde on ottaa kulkusuunnassa vasen välijäähdytimen letku irti ja katsoa valuuko öljyä ulos...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Termos »

Wanha winkki: Ota downpipe irti ahtimesta ja koita heiluttaa ahtimen akselia.
Ehtoopuolella olevasta Garretista klapin tunnistaa helposti sormituntumalla, sitä on pahimmillaan senttitolkulla :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mertmi kirjoitti:Yksi hyvä tarkastuskohde on ottaa kulkusuunnassa vasen välijäähdytimen letku irti ja katsoa valuuko öljyä ulos...
Elikäs kuskinpuoleinenko ja ilmeisesti sieltä IC:n päästä?

Edelleen tässä mietin, että jos turbo menee vaihtoon, niin laittaisiko Mitsun sitten saman tien vai tyytyisikö edelleen Garrettiin. Meinaan, että jos ihan aikuisten oikeasti aidon Mitsun saa tähän hintaan, niin samahan se olisi laittaa. Toisaalta haluaisi pitää kyllä kiinni siitä periaatteesta, että käyttöauto pidetään vakiona ja ropaamiset keskitetään harrastepeliin. Ihan suit saithan tuo Mitsu ei ilmeisesti paikalleen mene. Enpä varmaan omilla ajoilla ehtisi toista Garrettia loppuun ajamaan, mikäli ei aivan susikappale kohdalle osu.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

itse laittaisin Mitsun, vaikka vakiona pitäisikin niin olisi sitten potenttiaalia lisätä tehoja jos joskus tästä perjaatteesta hiukan lipsuisikin... :D

Mutta onhan noita hajonnut jo todella pienillä kilometreillä joten ehkä se mitsu olisi järkevämpi... ?
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kyllähän tuo Mitsu heikentää käyttöominaisuuksia, jos haluat auton pitää vakiokuosissa.

Rene taas höpisee joutavia 8)
Viimeksi muokannut Termos, Su Heinä 10, 2011 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Termos kirjoitti:Kyllähän tuo Mitsu heikentää käyttöominaisuuksia, jos haluat auton pitää vakiokuosissa.
Niin no, on siinä nytkin jo tehtaan 185 hv softa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Termos »

tsaarela kirjoitti:
Termos kirjoitti:Kyllähän tuo Mitsu heikentää käyttöominaisuuksia, jos haluat auton pitää vakiokuosissa.
Niin no, on siinä nytkin jo tehtaan 185 hv softa.
Ei tuo softa hanskaa Mitsua.
Ja kun sulla on 2.0T femma, niin softa Mitsulle käsittääkseni viilataan 9-3 Aeron softan pohjilta.

Emmää näistä mitään oikeesti tiedä, kysäse jcarlsonilta, se tietää kyllä 8)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuprauttaa kylmänä Forte-käsittelyn jäljiltä

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tuo neobrothersin mitsu on uudemman mallin aeron joten vaatii "cobran" = uudemman mallin imuputken. Muutenhan Garrettin vaihto Mitsuun on plug&play mutta banjot on M14 vs M12. Pihimpi laittaa vain isot prikat mutta uudet öljyputket banjoineen ei maksa kuin reilun satasen.

185hv softa kyllä toimii mitsun kanssa mutta ei optimaalisesti. Lähinnä vääntö alle 2 tonnin kärsii mutta automaatin kanssa se ei niinkään haittaa. Tosin softaushan on puoli-ilmaista ja 250hv femma on paaaljon hauskempi kuin n.200 heppanen BTDT :mrgreen:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Vastaa Viestiin