Alipainetta ja tukittuja letkuja?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Alipainetta ja tukittuja letkuja?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eli kadonneiden ahtojen metsästys päättyi siihen, että magneettiventtiililtä otettiin R -letku irti ja tulpattiin. Ahdot (nekin vähäiset :lol:) palasi. Viittaa ilmeisesti takaiskujen laukeamiseen, ainakin niistä alkaa remppa. Piruuttani kysyin Mäkelän autosta letkun hintaa (alipaineventtiiliähän ei myydä erikseen) ja kerroin, että uskaltaako hintaa edes kysyä. Myyjä nauroi ja sanoi, että uskaltaako edes kertoa. No, kertoi se, about 460 Euroa :!:

Eli Dunlop Hiflexin osilla joudutaan menemään.

Vaan kysymys kuuluu, että onko koneen kannalta turvallisempaa ajaa R -letku irti ja tulpattuna (ei magn. venaa kuitenkaan), vai tyrkkäänkö sen takaisin liittimeen, kunnes saan uudet osat rakenneltua?

Etsillä hain ja koitin lukea juttuja läpi, vaan juuri tuohon en selkeää vastausta löytänyt. Osa väestä on ottanut letkut irti läppäkotelon päästä ja tulpaneet sinne...

Mikä olisi siis paras tapa ennen korjausta? Ajettava olisi kuitenkin.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Alipainetta ja tukittuja letkuja?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

9000 automaatilla kirjoitti:Eli kadonneiden ahtojen metsästys päättyi siihen, että magneettiventtiililtä otettiin R -letku irti ja tulpattiin. Ahdot (nekin vähäiset :lol:) palasi. Viittaa ilmeisesti takaiskujen laukeamiseen, ainakin niistä alkaa remppa. Piruuttani kysyin Mäkelän autosta letkun hintaa (alipaineventtiiliähän ei myydä erikseen) ja kerroin, että uskaltaako hintaa edes kysyä. Myyjä nauroi ja sanoi, että uskaltaako edes kertoa. No, kertoi se, about 460 Euroa :!:

Eli Dunlop Hiflexin osilla joudutaan menemään.

Vaan kysymys kuuluu, että onko koneen kannalta turvallisempaa ajaa R -letku irti ja tulpattuna (ei magn. venaa kuitenkaan), vai tyrkkäänkö sen takaisin liittimeen, kunnes saan uudet osat rakenneltua?

Etsillä hain ja koitin lukea juttuja läpi, vaan juuri tuohon en selkeää vastausta löytänyt. Osa väestä on ottanut letkut irti läppäkotelon päästä ja tulpaneet sinne...

Mikä olisi siis paras tapa ennen korjausta? Ajettava olisi kuitenkin.
itse sain nämä ohjeet herra carlsonilta kun ei ahdot nousseet (vaihdoin by-passin/alipaineletkuja)

-R-letku kiinni mankkuvenaan (antaa hengittää vapaasti ahtoilmaan)
-EVAP-systeemiltä tuleva kova letku tulee sieltä etuvalon takaa T-haaraan -> se irti haarasta ja 10mm pultilla letkun pää tulppaus siinä on pikkuklemmari käytä varqmistuksessa sitä
-T-haara tulppaus sopivalla ruuvilla esim.

itse tein näin eikä siltikään ahdot nousseet....noo tänään tuli postissa uus turbo...se siellä tehottomana vittuili... :twisted:

näin EVAP-systeemi on poissa pelistä...
jos on rahamies niin marmoritiskille ja osta uusi EVAP-letkuhässäkkä (yli 300€)
jos on tekijämies mene hydrauliikkaliikkeeseen ja osta sieltä letkuja/takaiskuja ja rakenna niistä uusi EVAP-systeemi halvalla
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Alipainetta ja tukittuja letkuja?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kiitos ohjeista! Tänään juurikin reitti suuntautuu Hiflexille tarvikkaiden ostoon. Jos tekis ton väliaikaiskorjauksen ennen varsinaista letkuston uusimista. Nyt on niin hyvä keli (varjossa +31 Cels.), että pitää mennä raivaussahan kanssa anopin mökille auton ropaamisen sijaan :lol:.

Kiitos ja kömmähdys :oops:.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Alipainetta ja tukittuja letkuja?

Viesti Kirjoittaja NoNI »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=107140

tulppaa tai askartele, ruattin sivuilla oli ohjeita
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Alipainetta ja tukittuja letkuja?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Alipaine letkuksi kannattaa valita PUR teflon letku, PA on ehdottomasti liian kovaa.
http://www.aquatuning.fi/product_info.p ... ninen.html

Erittäin taipuisa ja elastinen putki pneumatiikkaan, polttoaineille ja
teollisuusrobotteihin sekä instrumentointiin.
Polyuretaaniputket valmistetaan elintarvikehyväksytyistä raaka-aineista.
Värilliset putket ovat UV- suojattuja.
PUR- putkia saa myös yhteenhitsattuina kaksois-, kolmois- ja neloisputkina.
Käyttölämpötila: -40 º...+60 ºC
Varastovärit: natural ja sininen
Tilausvärit: musta, punainen, kirkas, valkoinen ja hopea


Tätä herkkua kyllä pitäisi löytyä kaikista hydrauliikka liikkeistä jotka myyvät
pneumatiikkaa myös.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin