Uusi akku
Re: Uusi akku
Joo, "latauksessa yön yli" -tyyliin kannattaa mennä, ennen kuin ottaa akun käyttöön. Näin mulle on aina sanottu, kun akun olen ostanut.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Uusi akku
Tuli sitten hankittua Vartan E11 95€ (75Ah muistaakseni, ja 680A piikkivirta).
Katsotaan miten toimii.
Katsotaan miten toimii.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Uusi akku
Ite hankin bosch AGM 70Ah 760A viikko takaperin ja tähän astisista akuista on toiminut ylivoimasesti parhaiten.Entinen oli 75ah 620a Sznajder ja se oli vuoden vanha ja vaikka sitä latailin säännöllisesti,niin se oli täysin henkensä menettänyt,vaikka tuntui pyörittävän kohtuu hyvin ja autoa sai sen kanssa sahata kymmeniä sekuntteja käyntiin välikeleillä ja pakkasella,jos piti eberiä päällä sen vartin. Nyt lähtee kuin palmun alta:)
Re: Uusi akku
Akkuha se mullakin sit jäätyi. Ei startannut edes kaapeleilla toisesta autosta.
http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=64
Tommoinen tuli ostettua ja kyllä muuten starttaa nätisti. Takuuta 2 vuotta.
http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=64
Tommoinen tuli ostettua ja kyllä muuten starttaa nätisti. Takuuta 2 vuotta.
3.0 v6 -99
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Re: Uusi akku
Reilun vuoden kokemus tuosta paljon puhutusta sznajderin 70Ah agm akusta.
Kyllä se viime viikolla piiputti. Pitempi pakkasjakso jäädytti sen hyvin tehokkasti eikä enää ottanu virtaa vastaan.
Olin varautunut vielä pitämällä autoa yhden yön lämpymässä tallissa ja lataamalla samanaikasesti ja normaalia pitempi ajomatka.
Mutta kun sai olla illan ja yön sisällä lämpeämässä niin pikkuhiljaa latautu. Lämminvesi kylpy oli tehokas keino.
Piti vielä varmistaa että ei ole latauksen puolella hämminkiä mutta testeri antoi selvät paperit autolle sekä akulle.
Jossakin bemaripalstalla oli mielenkiintoinen teoria agm akuista kun ne on monessa vakioasenteisia. Että kun on hyvä hyötysuhde niissä niin itse lataaminen ei niitä mainittavammin lämmitä.
Audissa tuo akku sijaitsee akvaariokotelossa ja ei pääse nauttimaan lämmöstä, jäätä muodostuu akun päälle ja pysyy siinä.
Eli pitää varmaan jonkulainen "villapaita" laittaa raukalle
Kyllä se viime viikolla piiputti. Pitempi pakkasjakso jäädytti sen hyvin tehokkasti eikä enää ottanu virtaa vastaan.
Olin varautunut vielä pitämällä autoa yhden yön lämpymässä tallissa ja lataamalla samanaikasesti ja normaalia pitempi ajomatka.
Mutta kun sai olla illan ja yön sisällä lämpeämässä niin pikkuhiljaa latautu. Lämminvesi kylpy oli tehokas keino.
Piti vielä varmistaa että ei ole latauksen puolella hämminkiä mutta testeri antoi selvät paperit autolle sekä akulle.
Jossakin bemaripalstalla oli mielenkiintoinen teoria agm akuista kun ne on monessa vakioasenteisia. Että kun on hyvä hyötysuhde niissä niin itse lataaminen ei niitä mainittavammin lämmitä.
Audissa tuo akku sijaitsee akvaariokotelossa ja ei pääse nauttimaan lämmöstä, jäätä muodostuu akun päälle ja pysyy siinä.
Eli pitää varmaan jonkulainen "villapaita" laittaa raukalle
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
-
- "Turbo"
- Viestit: 290
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Uusi akku
älylatureista puheenollen. c-tek ja benton on leluja . exide on tällä hetkellä paras, tunnistaa akun lämpötilan ja ei tarvitse näppäillä mitään,lataa suuremmalla volttimäärällä akun täyteen eli on laturi eikä ylläpitolaturi. suosittelen!
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Uusi akku
sedaneiwagon kirjoitti:älylatureista puheenollen. c-tek ja benton on leluja . exide on tällä hetkellä paras, tunnistaa akun lämpötilan ja ei tarvitse näppäillä mitään,lataa suuremmalla volttimäärällä akun täyteen eli on laturi eikä ylläpitolaturi. suosittelen!
Mistä saa ja mihin hintaan?
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Uusi akku
sedaneiwagon kirjoitti:älylatureista puheenollen. c-tek ja benton on leluja . exide on tällä hetkellä paras, tunnistaa akun lämpötilan ja ei tarvitse näppäillä mitään,lataa suuremmalla volttimäärällä akun täyteen eli on laturi eikä ylläpitolaturi. suosittelen!
miksi pitää sotkea puurot ja vellit.. cetekki ja kopiot on tosiaan ylläpitolatureita.. miksi sotkea siihen.. ...
on mullakin akkumatti ja cetekki.-... cetekki siitä parempi et sen voi hylätä konehuoneeseen viikoks eikä akku kiehu....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Uusi akku
Lienee tällainen -> http://www.jn-solar.fi/index.php?main_p ... cts_id=232
Onhan tuo vähän arvokkaampikin kuin nämä pienet ctekit, mutta tuskin 300e 25A ctek ihan lelu on...
Eski
Onhan tuo vähän arvokkaampikin kuin nämä pienet ctekit, mutta tuskin 300e 25A ctek ihan lelu on...
Eski
Re: Uusi akku
Noista halvemmista CTEK -latureista ei ole kokemusta, mutta esim. tuota CTEK MULTI XS 25000 laturia en pidä leluna. Niinkuin jo aikaisemmassa viestissä kerroin, niin siinä on mm. juuri tuo lämpötilan tunnistusominaisuus, sulfatoituneen akun herättely ym., ja lataa myös täydellä teholla silloin kun tarvitsee. No eihän se tietysti ihan halvimmasta päästä ole...sedaneiwagon kirjoitti:älylatureista puheenollen. c-tek ja benton on leluja . exide on tällä hetkellä paras, tunnistaa akun lämpötilan ja ei tarvitse näppäillä mitään,lataa suuremmalla volttimäärällä akun täyteen eli on laturi eikä ylläpitolaturi. suosittelen!
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Uusi akku
Oma ctekki on ollut susi. Kyseessä on se 3600:sta seuraava malli (lataa myös isoja akkuja täyteen). Välillä ei lähde ollenkaan päälle, kun laittaa pistokkeeseen ja välillä valot menee kuin joulukuusessa. Yli takuun mennyt jo, käytetty ehkä 10 kertaa.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
-
- "Turbo"
- Viestit: 290
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Uusi akku
Exide on älylaturi, mutta parempi kuin muut.(lataa akun täyteen) Sen on näköjään ruotsalaiset testanneet. 12v4a maksaa 60-75e. voi jättää vaikka talveksi kiinni.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Uusi akku
Tjaah ... tuosta puuttuu akun elvytystoiminto = turha ostos.sedaneiwagon kirjoitti:Exide on älylaturi, mutta parempi kuin muut.(lataa akun täyteen) Sen on näköjään ruotsalaiset testanneet. 12v4a maksaa 60-75e. voi jättää vaikka talveksi kiinni.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Turbo"
- Viestit: 290
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Uusi akku
jos akku tarttee elvytystä on ehkä viisaampi ostaa uusi. Lisälämmitin käytössä laturi on hyvä jo sen takia ettei HIHNAT VINKU kylmänä (VAJAA AKKU+iso laturi)
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Uusi akku
Eipä ole hihnat vinkuneet tyhjälläkään akulla 9-5:ssa, mutta mittasin tuossa taas akun lepojännitteen ja nyt näytti 12,6V, joten vaikuttaisi että ctekin lelullakin voi saada tyhjän akun ladattua...
Eski
Eski