Automaattivaihteiston öljynvaihto
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Sehän tässä hauskaa onkin, kun laatuja, vaatimusluokituksia, öljymerkkejä jne. on aika paljon ja nesteet kehittyy vuosien saatossa. Lisäksi huoltokirjoissa on aika huonosti mainittu mitä nestettä missäkin vaihdossa on käytetty, ja automaattivaihteistossa varsinkin olisi tärkeää käyttää samaa mitä siellä on ollutkin, koska normaalivaihdossa vaihtuu luokkaa puolet (tai vähemmän) laatikossa olevista nesteistä.
Huoltokirjoissahan on yleensä vain rasti-ruutuun-tyyppisesti merkintä vaihteistoöljynvaihdoille. Itse merkkaan aina huoltokirjaan mitä öljyä olen koneeseen tai vaihteistoon laittanut tai laitattanut, ja toivoisin myös edellisten omistajien toimineen näin. Lähtökohtaisesti seuraavalla vaihdolla sitten täysin samaa nestettä sisään. Ja jos ketju jatkuisi näin uudesta asti, ei olisi huolta siitä, että vaihteistossa on väärät nesteet tai sellaiset, jotka ei sekoitu oikein vanhoihin.
Huoltokirjoissahan on yleensä vain rasti-ruutuun-tyyppisesti merkintä vaihteistoöljynvaihdoille. Itse merkkaan aina huoltokirjaan mitä öljyä olen koneeseen tai vaihteistoon laittanut tai laitattanut, ja toivoisin myös edellisten omistajien toimineen näin. Lähtökohtaisesti seuraavalla vaihdolla sitten täysin samaa nestettä sisään. Ja jos ketju jatkuisi näin uudesta asti, ei olisi huolta siitä, että vaihteistossa on väärät nesteet tai sellaiset, jotka ei sekoitu oikein vanhoihin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
No johan nyt, application engineer Dietmar Saksasta vastasi kyselyyni noista synteettisistä ja Liqui Molyn suosituksista samana päivänä. Kysyin että jos heidän Top Tec ATF 1100 on synteettistä, niin miksi suosittelevat sitä Saabiini kun WIS:ssä kielletään synteettisten lootaöljyjen käyttö automaatissa. Vastaus oli tällainen:
"Our Liqui Moly TOP TEC ATF 1100 is by us recommended for your Saab 9-5 Aero 2,3 , because it includes all from Saab therefore recommended specification and necessary characteristics for this automatic gear box. And further it is based on hydrocrack oil and hydrocrack oils are mineral based. But a lot of people didn´t know this.
Thus, from the TOP TEC ATF 1100 all the requirements are met and the application is therefore without hesitation. So there is no risk to applicate it and there was till today no damage by the use of TOP TEC ATF 1100 in this case.
Also this is a Liqui Moly recommendation and for thus we give warranty by the right application!!! "
Luokitusten vastaamisesta voi varmaan keskustella, mutta tuo synteettisenä myytävä Top Tec ATF 1100 on siis hydrokrakattua eli käsittääksei luokitellaan mineraaliöljyksi, vaikka sitä synteettisenä markkinoidaankin. Jos nyt nämä hydrokrakatut mineraalipohjaiset ja oikeasti synteettiset ei sekoitu keskenään hyvin, niin täytyy todeta että hyvä etten ole sattunut tekemään osaöljyvaihtoa millään oikeasti synteettisellä.. Eli purkin kyljestä ei voi ilmeisesti tietää mitä on ostamassa, täytyy kysyä firman insinööreiltä.
"Our Liqui Moly TOP TEC ATF 1100 is by us recommended for your Saab 9-5 Aero 2,3 , because it includes all from Saab therefore recommended specification and necessary characteristics for this automatic gear box. And further it is based on hydrocrack oil and hydrocrack oils are mineral based. But a lot of people didn´t know this.
Thus, from the TOP TEC ATF 1100 all the requirements are met and the application is therefore without hesitation. So there is no risk to applicate it and there was till today no damage by the use of TOP TEC ATF 1100 in this case.
Also this is a Liqui Moly recommendation and for thus we give warranty by the right application!!! "
Luokitusten vastaamisesta voi varmaan keskustella, mutta tuo synteettisenä myytävä Top Tec ATF 1100 on siis hydrokrakattua eli käsittääksei luokitellaan mineraaliöljyksi, vaikka sitä synteettisenä markkinoidaankin. Jos nyt nämä hydrokrakatut mineraalipohjaiset ja oikeasti synteettiset ei sekoitu keskenään hyvin, niin täytyy todeta että hyvä etten ole sattunut tekemään osaöljyvaihtoa millään oikeasti synteettisellä.. Eli purkin kyljestä ei voi ilmeisesti tietää mitä on ostamassa, täytyy kysyä firman insinööreiltä.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Olenko tomppeli? Auto 9-5 2.3A -07. Vaihteistoööliä pitäisi vaihtaa, mutta ei löydy lootan mittatikkua. Vanhemmissa olen ollut näkevinäni, mutta tästä ei löydy vaikka kuinka tihrustan. Auttakkee viisaammat miestä mäessä. Eli jos ei ole niin miten vaihdetaan. Lauhduttimen letku irroittamalla, vai..?
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Huumoriveikot Saabilla poisti tikun. WIS apuun, luulisi sieltä löytyvän ohje tason mittaukseen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Jaa, nyt en kyllä. Kysymyshän oli öljyn vaihdosta. Luulisi poistetun tikun tilasta löytyvän joku tulppaus. Kaikkea h.....tiä ne insinöörit kaikessa viisaudessaan keksivätkin.Mertmi kirjoitti:Huumoriveikot Saabilla poisti tikun. WIS apuun, luulisi sieltä löytyvän ohje tason mittaukseen?
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Onko nyt niin, että kukaan ei ole itse vaihtanut mittatikuttomaan a-lootaan öljyjä? No enpä taida minäkään, mutta ajattelin lisätä RVS:t ennen tulevaa öljynvaihtoa, kun vaan tietäs mistä reijästä ne tyrkätään laatikkoon.
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Täällä pitäis kans vaihtaa automaattiin öljyjä. Sama vika kun ei laatikossa ole öljytikkua. WIS kyllä kertoo laatikon päällä olevan tulpan josta öljyn tasokin mitataan erillisellä tikulla. Tämän mitoista ei ole mitään tietoa, muutenhan sen voisi tehdä itsekin.
9-5 2009 1.9 TiD Vector Griffin
(Ex)9-5 2004 Aero
(Ex)900S -91 3d
(Ex)9-3 -03 2.0t Vector
(Ex)9-5 2004 Aero
(Ex)900S -91 3d
(Ex)9-3 -03 2.0t Vector
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Minkälainen laatikonpropun tiiviste on? Ei löydy tietoa varaosaliikkeistä.. siis 5 lovinen automaatti 2003
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Omassa autossani se on samankokoinen ulkohalkaisijaltaan kuin moottoriöljypropun tiivistekkin. Sisähalkaisija on hieman isompi.
Sisähalkaisija: 18mm
Ulkohalkaisija: 24mm
Paksuus: 2mm
Hopeinen ja kevyt. Veikkaan että jotain alumiinia tms.. varmaan kuparinenkin käy.
Tälläinen siis omassa 2005 2.0t 5v automaatissa
Sisähalkaisija: 18mm
Ulkohalkaisija: 24mm
Paksuus: 2mm
Hopeinen ja kevyt. Veikkaan että jotain alumiinia tms.. varmaan kuparinenkin käy.
Tälläinen siis omassa 2005 2.0t 5v automaatissa
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Otin propun auki ja sieltä tuli 4,5 litraa öljyä! Onko toi ollut liian täynnä?
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Ei pitäs olla. Kokonaistilavuus tais olla jtn 7 litraa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=156445
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=156445
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
4,5 l propun kautta kuulostaa melko paljolta. Ite olen saanut sen 3,5 l propun kautta. Loput sitten kierrättämällä pihalle. Sullahan on autossa mittatikullinen loota, joten oikea määrä on helppo tarkastaa.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Niinhän se oli! Laatikossa oli yli 0.5 l liikaa öljyä..
Tälläiset ohjeet löysin täältä ja on muuten hyvän tuntuinen laatikko nyt
0. Aja etupää rampeille. Ryömi alle pesuvadin kanssa
1. laatikon tyhjennysproppu auki ja ulos tulee 4 litraa vanhaa öljyä
2. proppu kiinni ja täytetään 4 litraa uutta öljyä mittatikun reiästä
3. sitten lauhduttimen banjopultti auki (se alempi). Työnnä jengan reikään suppiloletkun kärki ja muutaman litran astia lyhyen letkun toiseen päähän
4. auto käyntiin P-asennossa. Pysäytä kone kun kaveri sanoo n. 2 litraa öljyä valuneen astiaan (pysäyttämisen jälkeen tulee vielä reilu desi)
5. lisätään 2 litraa uutta öljyä
6. auto käyntiin P-asennossa ja otetaan taas ulos 2 litraa vanhaa öljyä
7. kierrä banjopultti takaisin paikalleen (27 Nm)
8. lisätään 2 litraa uutta öljyä.
Tälläiset ohjeet löysin täältä ja on muuten hyvän tuntuinen laatikko nyt
0. Aja etupää rampeille. Ryömi alle pesuvadin kanssa
1. laatikon tyhjennysproppu auki ja ulos tulee 4 litraa vanhaa öljyä
2. proppu kiinni ja täytetään 4 litraa uutta öljyä mittatikun reiästä
3. sitten lauhduttimen banjopultti auki (se alempi). Työnnä jengan reikään suppiloletkun kärki ja muutaman litran astia lyhyen letkun toiseen päähän
4. auto käyntiin P-asennossa. Pysäytä kone kun kaveri sanoo n. 2 litraa öljyä valuneen astiaan (pysäyttämisen jälkeen tulee vielä reilu desi)
5. lisätään 2 litraa uutta öljyä
6. auto käyntiin P-asennossa ja otetaan taas ulos 2 litraa vanhaa öljyä
7. kierrä banjopultti takaisin paikalleen (27 Nm)
8. lisätään 2 litraa uutta öljyä.
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Mulla tuli propusta viimeksi mittakannu mukaan aika tarkkaan 4,2 l. Tuntuu vaihtelevan desin sinne tänne.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Automaattivaihteiston öljynvaihto
Sigun pirssillä on nyt veivattu 247tkm ei missään mitään merkintää että onko tomaattiöljyjä vaihdettu. Napakasti vaihtaa, ehkä turhankin ärhäkkäästi, ei luista. Mutta huomion on kiinnittänyt jonkinlainen ujelluksentapainen vaihteella kuin vaihteella. Ne normaalit ujelluksethan tulee ykkösellä ja kakkosella mutta tuosta kuuluu jotain ylimääräistä myös 90km/h vauhdissa turbiinilukko päällä. Öljy näyttää hyvältä eikä haise pahalle. Kannattaisiko vaihtaa ensi tilassa?
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT