9-5 ei starttaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Termos »

white9-5 kirjoitti:Voihan se startti olla niin paskanen että jumii.
Kyllä, mutta se oireilee silloin jo ennen totaalijumia esmes pyörittämällä laiskasti konetta.
miksuli kirjoitti:Eilen aamulla starttasi normaalisti - päivällä ei inahdustakaan noin viiteen starttiin ja sitten starttasi normaalisti.
Kyllä tuo oire vahvasti siihen viittaa, että jokaisella avaimen käännöllä starttimoottorille ei mene sähköä.

Minähän laiskana kärsin tuosta samasta ongelmasta vuoden verran :lol:
Välillä meni viikkoja, että aina laakista käyntiin, sitten oireet palasivat ja pahenivat kevättä lähestyttäessä. Keväällä jokainen käynnistys vaati sen 5-30 starttausyritystä. Vaimokin alkoi jo kyllästyä avaimen turhaan kääntelyyn, niin pakkohan se oli remonttiin ryhtyä :oops:

Omalla tyypillisellä tuurilla auto käynnistyi parisenkymmentä kertaa peräkkäin täysin normaalisti, kun keväällä käytin sitä pajalla oireen takia. Hankalaa löytää vikaa ehjästä autosta :mrgreen:

Edit: Kehaistaan vielä tuota Vaasalaista, Saabeihin erikoistunutta perheyritystä.
Kun vikaa ei pystytty tuolloin todentamaan, Peter antoi veloituksetta testikäyttöön ehjän starttimoottorin "kokeile tuota pari-kolme vikkoa, tuo takaisin jos vika ei ole startissa".
Viimeksi muokannut Termos, La Marras 29, 2014 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Jep, mutta tuossa kyseisessä fjoordissa se kuoli kerrasta ja seuraavana päivänä lähtikin kerran käyntiin, jonka jälkeen ei enää. Startin kun otin irti ja yritin laturilla suoraan, niin ei pyörinyt sittenkään. Tämä puhdistus olikin vain ehdotus, josta ei ainakaan haittaa ole vanhalle startille.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Termos »

Niinpä, arvailuahan nämä foorumidiagnoosit pakosti ovat.

[Offtopic]
fjoordien startit eivät ilmeisesti ole kehittyneet evoluution saatossa 8O
Itse aloittelin autoiluni mkI Escorteilla aikoinaan (7 kpl) ja yhtenään niitä startteja sai olla vaihtamassa/remppaamassa. Oli sitten Boschin tai apostolin sähköt. OHC - Taunuksessa ja 2,6 V6 - Granadassa toimivat hitusen luotettavammin.
[/offtopic]
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja KäXä »

Kyllähän tuo ongelma vahvasti viittaa starttimoottoriin. Voip olla hiilet jo niin kuluneet/likaiset, että vaikka solenoidi naksahtaa, niin moottori ei pyöri.

Hyvä konsti on kopsauttaa startin kupeeseen vaikka rengasraudalla samalla kun starttaa. Jos lähtee siinä vaiheessa pyörimään, niin vika on selvä.

Näistä vioista tuo startti on kaikista halvin vaihtoehto. Jos ei halua alkaa hiilten vaihtoon, niin motonetistä vaihtostartti 119 euroa. Startin vaihdossa sain kulumaan sellasen reilun tunnin.

Virtalukon pohjan vaihdossa voi tuhlata useita tunteja, jos ei ole aikaisemmin operaatiota tehnyt. PCS olisi veloittanut kyseisestä hommasta noin parin tunnin verran. Itsellä meni sellasen 4 tuntia ekalla kerralla. Lisäksi se pieni muovinpala, mitä kutsutaan virtalukonpohjaksi, maksaa lähelle 200 euroa. Virtalukonpohja on myöskin täysin purettavaa mallia. Omassa vanhassa pohjassa ei ollut mitään vikaa, paitti että oli vähän likainen. Joku edellinen omistaja oli läärännyt öljyä virtalukkoon, ja kaikki valunu sitten pohjaa paskaamaan.
nrissanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Elo 20, 2014 21:54
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja nrissanen »

Ajattelin kysyä tässä, kun omassa samankaltainen vika. Eli kahdesti tässä talven aikana tehnyt seuraavaa: startti ei pyöritä, rele kyllä naksahtaa startatessa ja valot sammuu ja mittariston valot himmenee kun kääntää avaimen startti asentoon virtaa tuntuis siis ottavan. Molemmat kerrat ajon jälkeen vähän aikaa seisonut ja sitten tehnyt kyseisen. Koitettu koputtaa starttia startatessa ei vaikutusta. Noin 15 minuutin kuluttua starttaa normaalisti. Tekee ilmeisesti juuri tietyn lämpöisenä. Olisko vika startissa vai onko solenoideissa ollut vikaa? En ihan varmaksi muista naksahtiko solenoidi startatessa. Ajettu 250000km. Voihan olla että startti jää juuri siihen "huonoon" kohti eli on kulunut. Automaatti niin ei saa konetta yhtään pyöräytettyä vaihteella, kun tekee tämän tulee jokseenkin avuton olo.
# 6474
9-5 SE 2.3t -99
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 196
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Hei, täällä myös ongelmia startin kanssa, 9-5 -00 automaatti.

-Ajoittain startatessa naksahtaa ohjaamossa joku rele, mutta startti ei reagoi
-Mielestäni edes startin solenoidi ei naksahda

Minkäslainen starttipiirin kytkentä on, onko virtalukon pohja ja vaihdevalitsimen kytkin ehjät jos releet naksuu?
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

A_K_O kirjoitti:Hei, täällä myös ongelmia startin kanssa, 9-5 -00 automaatti.

-Ajoittain startatessa naksahtaa ohjaamossa joku rele, mutta startti ei reagoi
-Mielestäni edes startin solenoidi ei naksahda

Minkäslainen starttipiirin kytkentä on, onko virtalukon pohja ja vaihdevalitsimen kytkin ehjät jos releet naksuu?
Kyllä se rele joka naksahtaa jalkatilassa, syöttää virtaa suoraan startille.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Vitalukon pohjan kontakteista +54 (ON-asento) ja +50 (käynnistys) toimii jompi kumpi tai molemmat, jos naksahtaa starttiasentoon kääntäessä ja sieltä palatessa. +54-syöttö katkeaa käynnistysasentoon siirtyessä, joten releen naksahdus voi kuulua, vaikka startin rele ei vetäisikään käynnistysyrityksessä.

Pitäisi ensin varmistaa mikä rele siellä naksuu, jotta voisi äänen perusteella päätellä mitään vaihdeasentokytkimestä.

Startin rele ja virtalukon rele ovat vierekkäin kojetaulussa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JaPe
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Maalis 16, 2009 16:01

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja JaPe »

Täällä olis yksi saab lisää, joka ei halua käynnistyä. Välillä saattaa useamman starttauksen jälkeen käynnistyä. Käynnistyy kylmänä ja kuumana yhtä huonosti. Pysyy kyllä käynnissä käynnistyttyään. Ajossa ei ongelmia.
Autosta on tarkastettu/uusittu:
- akun maadoitus
- bensapumppu ääntää
- rele naksuu käynnistäessä
- starttimoottori uusittu
- akku uusittu keväällä
- sytytyskasetti ja tulpat uusittu
- ei ylinmääräisiä merkkivaloja

Mitähän sitä seuraavaksi uusis/vaihtais/korjais? Onko kellään ideoita?

Auto on saab 9-5 vm 2003, manuaali, ajettu 215 tkm.
Viimeksi muokannut JaPe, La Elo 29, 2015 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Tulpat vaihdettu pari vuotta sitten???
Vaihda ne ny heti oikeisiin uusiin halvat kun ovat!!!!
#2285
Weccumus
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Kesä 29, 2015 12:32
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Weccumus »

Kannattaa myös maadoitusjohdot (akku ja startti) tarkistaa myös, mikäli oireilee silleen että startatessa valot sammuu, solenoidi naksahtaa mutta ei pyöritä.
Ja kampiakselin asentotunnistinanturi oireilee siten että pyörittää, mutta ei käynnisty. Tällöin yksi hyvä merkki on se, että kierroslukumittarin viisari ei yleensä liikahda yhtään startatessa.
"Exhaust gases go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens, and you go faster"
- Jeremy Clarkson
Saab 9-5 Aero -03 "Wagon Mafia"
Suzuki GSX-R 1000 K7
JaPe
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Maalis 16, 2009 16:01

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja JaPe »

Käynnistys ongelma jatkuu. Tarkistin maadoitus piuhat, vaihdoin tulpat, polttoainesuodattimen, virtalukonpohjan ja kampiakselin anturin. Edelleen auto käynnistyy vaihtelevasti: välillä käynnistyy useamman kerran ongelmitta, välillä pitemmän starttauksen jälkeen ja välillä startti pyörähtää vain hetken ja eikä yritä edes käynnistyä
Juhokall
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Marras 09, 2012 23:45
Paikkakunta: Satakunta

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Juhokall »

Terve,

Minun 9-5 2001 2.3t aut. ei nyt myöskään starttaa. Startti kyllä kieputtaa, vaan moottori ei hörähdä käyntiin. Ongelmaa on edeltänyt "check engine"-valo, jota olen muutamaan otteeseen (3-4 (?) kertaa puolen vuoden sisän) nollannut (engine management-sulake pois... :oops: ). CE-valo pysyi poissa välillä viikkoja.

Nyt se syttyi taas ja kohta saappi ei enää käynnistynyt. OBDII luki tänään P1110, joka viittaisi by-pass-venttiiliin, eikö? Alipaineletkutkin on aika rupuisen oloiset... MUTTA, herää kysymys: Voiko vikakoodilla P1110:lla ja auton käynnistymättömyydellä olla yhteys?? En ole tälläistä mielestäni vielä foorumeilta löytänyt, joten onko P1110 vain vanha herja ja käsillä on uusi ongelma. Mikä?

Mukavaa, kun pääsee taas paneutumaan Saabin saloihin! Kenties jopa korjaamaan sitä itse. :)

Kiitokset etukäteen reaktioistanne!

EDIT:

13.9.15
Hyvä oli arvaus tuossa alla (kiitos siitä!), koska oli siellä kaksi alipaineletkua löystynyt ja liukunut natsastaan. Vaihdoin kaikki, tai ainakin siinä ryppäässä niitä löysin 6 kpl.

Noh, koneen käynnistymättömyydestä puolestaan vastasi bensapumppu. Meni kyllä laakista sököksi. Ei siis ollut mitään yhteyttä käynnistysongelman kanssa ja P1110-vikailmolla.
Pari käyntiä Motonettiin ja jo löytyi oikea pumppu :roll: . Oli muuten ko. Walbron pumppu 9000:n saabin listoilla (autoni on siis 9-5) ja oli edullisempikin. Nyt on uusi, identtinen pumppu tankissa ja heti lähti käyntiin :mrgreen:
Hyvää syksyä kaikille!
Viimeksi muokannut Juhokall, Su Syys 13, 2015 08:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2001 2.3t ja melkein 300tkm
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Seuraa sitä ohutta letkua by-pass venttiililtä tulipeltiä kohti. On lähtenyt sieltä päästä irti. Yleensä syynä vanhuuttaan pehmennyt letku, eikä pysy enää kiinni. Letku yleensä roikkuu siinä liittimensä alapuolella tulipellin edessä.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja balanced »

Itellä jatkui tihenevään tahtiin ei-starttaus puolilämpimällä koneella, ajon ja hetken pysäköinnin jälkeen. Ei ollu ajonesto syynä ja naksaus kuului hytissä ja valot himmeni avainta kääntäessä. Saattoi lähteä yhtäkkiä starttaamaan kun piti avainta kauemman käännettynä pohjaan. Vaihdoin akun kun entinen alkoi olla ehtoopuolella, toistaiseksi ei sen jälkeen ole ongelmaa ilmennyt.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Vastaa Viestiin