Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
.... vakava korroosio ongelma on löydetty Saab 9-5: n vuosimallista 1998-2010.....
http://www.saabsunited.com/2011/10/cont ... -2010.html
Itse olen suojannut alustan osia kevyellä vahamaisella suoja-aineella renkaanvaihdon yhteydessä...sekä pessyt säännöllisesti.
http://www.saabsunited.com/2011/10/cont ... -2010.html
Itse olen suojannut alustan osia kevyellä vahamaisella suoja-aineella renkaanvaihdon yhteydessä...sekä pessyt säännöllisesti.
Re: Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
No mikä perkeleen ongelma tuo on jo se nyt vasta tulee esille -98 autoissa? Mikä osa tuo suomenkielellä edes on ja onko tästä ollut jotain juttua aikaisemmin? Pelotellaan ihmisiä heti näin lauantai aamusta
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Re: Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
Perkeleen ongelma on siinä että esimerkkinä femmojen etupään alatukivarsien pintakäsittely on sitä mitä on: siis alaarvoista. Tähän samaan kategoriaan voi liittää paljon muitakin paikkoja jotka herkästi ruostuu myös tuossa "ruostumattomassa" femmassa.powder kirjoitti:No mikä perkeleen ongelma tuo on jo se nyt vasta tulee esille -98 autoissa? Mikä osa tuo suomenkielellä edes on ja onko tästä ollut jotain juttua aikaisemmin? Pelotellaan ihmisiä heti näin lauantai aamusta
Apurunko on poikkeuksetta jo muutamassa vuodessa ruosteen peittämä erityisesti hitsaussaumat. Edellisessä kulkineessa -92 CS tonnarissa sekin oli sinkitty, eikä ruosteen häivää.
Taka-akselin ympärillä löytyy esim. tunkin korvien läheisyydessä monta ruosteelle otollista paikkaa jotka kantsii tarkistaa.
Aerossa alahelmojen purku voi aiheuttaa ylimääräistä hiustenlähtöä tai pään harmaantumista sillä siellä takapyörän etupuolella löytyy hyvin todennäköisesti pahaakin ruostumista jopa niin että vaatii kemppi liimaa.
Tuo oma kulkine purettiin alustaltaan tyhjäksi siis alahelmat, sisälokarit ja jopa takapuskuri sai lähteä huoltotoimenpiteiden tieltä ja hiottavaa ja maalattavaa kyllä löytyi, yhteen paikkaan piti laitta tuota erinomaista "kemppi liimaa" ryyditettynä pikku peltipaikalla.
Etutukivarret ja samoin takaiskarikasetit ja apurungon olin jo ennen puhaltanut- maalannut ja massannut ja nyt auto sai täydellisen Tectyl käsittelyn joten pitäisi näillä metodeilla olla autoa pitkäksi aikaa.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
No tuopa olikin uutta että femman alusta olisi jotenkin erikoinen ruostumaan. Mulla on varmaan käynyt sitten tuuri kun -98 ja -00 vuosimallien kulkineissani alusta on näyttänyt juuri siltä kuin mielestäni 13 ja 11 vuotta vanhassa autossa se sopii näyttääkkin. Silti jotenkin omistuista että 13vuotta vanhan auton tukivarsista päätetään vasta nyt tehdä uutinen että ne hapertuu käsiin.. Täytyypä kurkkia omat kulkineetkin vielä astetta tarkemmin. Tosin noita helmoja en ole vielä uskaltanut edes avata koska tiedän että sielä suurella todennäköisyydellä hommaa vähän enemmänkin
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Re: Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
Tuossa oman sigun laitteessa oli ollut myös ruostetta, kun ruostesuojauksessa autoa käytin...
Ei kuulemma yhtään liian aikaisin tullut auto suojaukseen...
Ja oli kyseessä mikä merkki tahansa, niin tehtaan "ruostesuojaus" on lähinnä vitsi, näissä 2000-luvun autoissa...
Ei kuulemma yhtään liian aikaisin tullut auto suojaukseen...
Ja oli kyseessä mikä merkki tahansa, niin tehtaan "ruostesuojaus" on lähinnä vitsi, näissä 2000-luvun autoissa...
Re: Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
Minäkin ihmettelin miten hyvin ruostuminen oli jo aluillaan juurikin noissa alatukivarsissa, kun nykyisen femman, joka oli silloin noin viisi vuotias, hankin. Putsailin ne sitten niin hyvin kuin mahdollista ja vedin Rostexin ja mustan pintamaalin päälle. Nyt tarkistan tilanteen joka renkaanvaihdon yhteydessä. Ei tarvinnut ennen Saabin tukivarsia maalailla ...
Viimeksi muokannut karihai, Su Touko 25, 2014 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
Kyllä Saabin ruostesuojaus aiheuttaa ainakin minussa säälinsekaista murinaa. Kynnyspalkkien ulkosyrjistä löytyi jotain valkoista emulssiota ja sitäkin hyvin niukasti.Juhaska kirjoitti:Tuossa oman sigun laitteessa oli ollut myös ruostetta, kun ruostesuojauksessa autoa käytin...
Ei kuulemma yhtään liian aikaisin tullut auto suojaukseen...
Ja oli kyseessä mikä merkki tahansa, niin tehtaan "ruostesuojaus" on lähinnä vitsi, näissä 2000-luvun autoissa...
Ehdottomasti pohjolan vaihtelevissa oloissa jossa suolaa kylvetään runsaasti ja suruitta kuten johtajille osinkoja niin täydellinen huolellellisesti tehty suojaus olisi varsinainen ympäristöteko. Jokaiseen maahan tuotuun autoon ennen kun päästetään myyntiin.
Mutta pelkään ettei se markkinataloudessa millään muotoa käy sillä uutta kärryä pitää myydä milloin minkin verukkeen avulla! Niinkuin nykyhallitus nostaessaan energia ja muita käyttäöveroja ilmoittaa että se on ympäristöystävällinen teko!!??
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
Terve,
Kaikkiin muihin saapikkaan huolto- ja korjauskustannuksiin suhteutettuna ammattilaisenkin tekemän ruostesuojauksen hinta on lopulta melko pieni. Ruotsalaisten oman "ruosterekisterin" perusteella 9-5:ssa on muutamia ruostumiselle alttiita paikkoja, joten jälkikäsittely ei ole pahitteeksi - ei ainakaan, jos saapikkaalla meinaa marssia pitkään.
Kaikkiin muihin saapikkaan huolto- ja korjauskustannuksiin suhteutettuna ammattilaisenkin tekemän ruostesuojauksen hinta on lopulta melko pieni. Ruotsalaisten oman "ruosterekisterin" perusteella 9-5:ssa on muutamia ruostumiselle alttiita paikkoja, joten jälkikäsittely ei ole pahitteeksi - ei ainakaan, jos saapikkaalla meinaa marssia pitkään.
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
..
Viimeksi muokannut pilkkitikka, Su Loka 16, 2011 05:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
Niin kauan kun katsastuksessa ei löydy reikiä annan itse ainakin asian olla
Omassa pohja kyllä päällisin puolin näyttää tosi siistiltä. Toki jotain pientä pintaruostetta saumoissa on, mutta eihän -00 mallinen suomen suolakylvyissä talvet viettänyt auto ole uusi. Ei kuitenkaan viitsi ruveta mihinkään massiivisiin ruostesuojauksiin kun ei ole loppuelämää tarkotus tällä autolla ajaa. Viisivuottakin on pitkä aika tämänikäiselle autolle, jos sen ajan kestää niin kyllä se sitten on hommansa hoitanut autona ja joutaa vaikka kuusakoskelle.
Omassa pohja kyllä päällisin puolin näyttää tosi siistiltä. Toki jotain pientä pintaruostetta saumoissa on, mutta eihän -00 mallinen suomen suolakylvyissä talvet viettänyt auto ole uusi. Ei kuitenkaan viitsi ruveta mihinkään massiivisiin ruostesuojauksiin kun ei ole loppuelämää tarkotus tällä autolla ajaa. Viisivuottakin on pitkä aika tämänikäiselle autolle, jos sen ajan kestää niin kyllä se sitten on hommansa hoitanut autona ja joutaa vaikka kuusakoskelle.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
Aamen. :)99 GL kirjoitti: Viisivuottakin on pitkä aika tämänikäiselle autolle, jos sen ajan kestää niin kyllä se sitten on hommansa hoitanut autona ja joutaa vaikka kuusakoskelle.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
Mistä löytyisi kunnollinen kartta / ohjeistus 9-5:n ruostesuojaukseen, mitä pitää purkaa, mihin ei ehdottomasti saa ruostesuojausta laittaa jne.? WIS:stä löytyy jonkinlainen kartta, mutta on mielestäni sangen alkeellinen versio esim. A4 Audeista näkemiini vastaaviin.pilkkitikka kirjoitti:Terve,
Kaikkiin muihin saapikkaan huolto- ja korjauskustannuksiin suhteutettuna ammattilaisenkin tekemän ruostesuojauksen hinta on lopulta melko pieni. Ruotsalaisten oman "ruosterekisterin" perusteella 9-5:ssa on muutamia ruostumiselle alttiita paikkoja, joten jälkikäsittely ei ole pahitteeksi - ei ainakaan, jos saapikkaalla meinaa marssia pitkään.
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä mieltä ruostumis-asiasta ?
Sorry, en pysty tuossa auttamaan. Kun oma kärryni ruostesuojattiin 8-vuoden iässä, oli jo ehkä hiukan myöhäistä. Pintaruosteet hiekkapuhallettiin pois pohjasta sieltä sun täältä, jonka jälkeen pohjaan ja muuallekin (en tarkkaan tiedä minne) levitettiin ruosteenestoaineet. Pohjaan ei ole ilmaantunut ruostumisen merkkejä, mutta takalokareiden etureunat ja apparin oven sivusauma on ruostekorjaamon toimesta siistitty. Siellä ruostuminen oli ilmeisesti päässyt jo liian pitkälle.kooamas kirjoitti:Mistä löytyisi kunnollinen kartta / ohjeistus 9-5:n ruostesuojaukseen, mitä pitää purkaa, mihin ei ehdottomasti saa ruostesuojausta laittaa jne.? WIS:stä löytyy jonkinlainen kartta, mutta on mielestäni sangen alkeellinen versio esim. A4 Audeista näkemiini vastaaviin.pilkkitikka kirjoitti:Terve,
Kaikkiin muihin saapikkaan huolto- ja korjauskustannuksiin suhteutettuna ammattilaisenkin tekemän ruostesuojauksen hinta on lopulta melko pieni. Ruotsalaisten oman "ruosterekisterin" perusteella 9-5:ssa on muutamia ruostumiselle alttiita paikkoja, joten jälkikäsittely ei ole pahitteeksi - ei ainakaan, jos saapikkaalla meinaa marssia pitkään.
Googlen kökkökäännös asiasta
google chromen automaatti kökkökäännöksenä tällä tapaa
Äskettäin vakava korroosio ongelma on löydetty Saab 9-5: n vuosimallista 1998-2010. Se on etu: oikea ja vasen valvoa aseiden, jotka hyökkäsivät korroosion ja kustannukset korjata tämä voisi olla merkittävä. Ongelma on niin merkittävä, että jotkut omistajat vanhempi malli 9-5: n mielestä se on ollut liian kallista korjata ja ovat joutuneet romuttamaan autoja.
Ruotsissa autot tätä ongelmaa annetaan drive-kiellon valvonta-ageny joka tarkistaa jokaisen auton tiellä, joka on vanhempi kuin 3 vuotta vuosittain. Emme vielä tiedä, onko tämä ongelma myös olemassa 9-3 alueella.
Etu oikea ja vasen ohjaus-arm myydään joko erikseen tai parina ja hintalappu voisi olla reilusti yli 300 euroa puolelta ilman työtä tarvitaan joka on noin 3-5 tuntia riippuen määrästä korroosion auton, lopullinen hintalappu voisi hyvinkin laskeutua summa yli 1500 euron.
" ja täällä Michiganissa, ne suolaa tiet raskaasti"
Näyttä olevan ongelma autoilun ihmemaassakin.
Äskettäin vakava korroosio ongelma on löydetty Saab 9-5: n vuosimallista 1998-2010. Se on etu: oikea ja vasen valvoa aseiden, jotka hyökkäsivät korroosion ja kustannukset korjata tämä voisi olla merkittävä. Ongelma on niin merkittävä, että jotkut omistajat vanhempi malli 9-5: n mielestä se on ollut liian kallista korjata ja ovat joutuneet romuttamaan autoja.
Ruotsissa autot tätä ongelmaa annetaan drive-kiellon valvonta-ageny joka tarkistaa jokaisen auton tiellä, joka on vanhempi kuin 3 vuotta vuosittain. Emme vielä tiedä, onko tämä ongelma myös olemassa 9-3 alueella.
Etu oikea ja vasen ohjaus-arm myydään joko erikseen tai parina ja hintalappu voisi olla reilusti yli 300 euroa puolelta ilman työtä tarvitaan joka on noin 3-5 tuntia riippuen määrästä korroosion auton, lopullinen hintalappu voisi hyvinkin laskeutua summa yli 1500 euron.
" ja täällä Michiganissa, ne suolaa tiet raskaasti"
Näyttä olevan ongelma autoilun ihmemaassakin.