9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Hei :?:

Tänä aamuna se sitten tapahtui. Saabi ei lähtenyt käyntiin, ei edes luvannut!

Akku on kunnossa ---> startti pyörittää kunnolla. Mielestäni myös poltoainepumppu käynnistyy ja nostaa paineet, surisee hetken kun avaimesta kääntää. Tankissa on bensaa (aivan täynnä).

Eilen ajelin töistä kotiin, ikä mitään epänormaalia tullut huomattua.

Mistähän lähtisi vikaa etsimään. Bensa tai kipinä se noin ärjellä ajateltuna on vai onkohan tässä jokin käynnistyksen esto mahdollisesti?

Katselin sulakkeet läpi ja kaikki oli ehjinä.


Voiko sytkäkasetti hajota ilman varoitusta?




-Timppa
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: 9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Kahden kasetin kokemuksella kyllä voi hajota täysin yllättäen ilman minkäänlaisia ennakko-oireita.

Kärähtäneen kasetin pystyy itse asiassa haistamaan. Nenä kiinni kasettiin ja jos haisee kitkerän palaneelta, niin vika taisi löytyä.

E
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Eikös se kampuran asentotunnistinkin voi mennä laakista? Itsellä tosin tontussa juurikin DI kassu teki noin, kuoli laakista.

Lainakasetilla ainakin helppo sulkea toi DI kassu pois.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Saabistin pyhä kolmio, eli di-kasetti, bensapumppu tai kampiakselin asentoanturi. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Hei

Latasin vielä akun varmuuden vuoksi yön aikana ja koitin vielä toisella avaimella. Sama homma, ei lupaile. Polttoainepumppu mielestäni pitää ääntä alussa.

Miten tuosta SID:stä näkee vikakoodeja tai pitäisikö siinä näkyä jotain automaattisesti jos järjestelmä tunnistaa jonkun vian? Mitään vikoja ei näy. Joskus olen nähnyt jonkun polttimo herjan. Polttimo vaihdettu.

Yritin haistella kasettia, mutta minun nenäni ei huomannut mitään palaneen käryä. Tosin ulkona oli satanut ja sen jälkeen voi olla vaikea erottaa hajuja?


Sitten mistä noita osia kannattaa hakea?

Motonetti ei tunnista tuota asentoanturia. Biltemakaan ei vissiin tuota myy. Muissakaan varaosaliikkeissä tuota tuskin löytää hyllystä (yleensä mitään mitä minä haen ei ikinä ole hyllyssä). Mistä ja mihin hintaan tuon olettaa löytävän?

Entä DI-kasetti. Motonet vai Saab ja mitähän nuo maksaa. No maanantaina voi soitella Saabille.


Eli pitää vissiin varmuudeksi ostaa tuo anturi ja kasetti ja lähteä liikkeelle anturista, sitten kasetti...

Ehkä tuo kasetti on hyvä olla muutenkin varalla vaikka se olisikin vielä ehjä.


Ja sain tarjouksen käytetystä kasetista, mutta jos saan MA uuden niin sitten kaadun siihen, koska auto olisi pakko saada liikenteeseen...

-Timppa
powder
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Pe Touko 07, 2010 08:47

Re: 9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja powder »

Kasetti on sama motonetissä ja merkkitiskillä. Tosin tiskillä taitaa olla halvempi kuin motonetin.

Anturi marmorilla reilut 150euroa. Motonetti myi jotain ooppelin anturia jota jotkut on muokanneet saabiin sopivaksi. Tosin antureita taitaa löytyä useista bosch service putiikeista.

Takapenkin istuin osan kun nostaa pois niin pitäisi ihan selvästi kuulua pitääkö pa-pumppu mökää.

Edit: Sid ei näytä vikakoodeja jos siihen ei ole erikseen ohjelmoitu sid-infoa (huoltovalikkoa?) näkyviin.
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

timolaasonen kirjoitti: Yritin haistella kasettia, mutta minun nenäni ei huomannut mitään palaneen käryä. Tosin ulkona oli satanut ja sen jälkeen voi olla vaikea erottaa hajuja?
Oliko kasetti paikoillaan kun haistelit? Helpoiten hajun huomaa, kun käyttää kasetin irti. Eli sähköliitin sieltä kasetin päästä auki ja neljällä Torxilla / pultilla kasetti irti ja nostaa suoraan pois.

Yleensä kärähtäneen kasetin irroituksen jälkeen huomaa jo väristä, mikä puola on tullut tiensä päähän. Haju varmistaa asian. Kasetin kestoon vaikuttaa sitten myös tulpat, eli jos vaihdat kasetin, vaihda samalla tulpat. Ovat melko halpa henkivakuutus kasetille.

Kampuran asentotunnistimen saat tilattua myös Pro-Carserviceltä Jyväskylästä, hinta muistaakseni jossain 90 Euron paikkeilla ja on orkkis. Tarvikkeena muutaman kympin halvempi.

Jos ostat uuden kassun, niin ainakin Järvenpään Mäkelän autosta saa kai jonkin Klubialennuksen, kun ilmoitat tilattaessa ja ennen maksua.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

9000 automaatilla kirjoitti:
timolaasonen kirjoitti: Yritin haistella kasettia, mutta minun nenäni ei huomannut mitään palaneen käryä. Tosin ulkona oli satanut ja sen jälkeen voi olla vaikea erottaa hajuja?
Oliko kasetti paikoillaan kun haistelit? Helpoiten hajun huomaa, kun käyttää kasetin irti. Eli sähköliitin sieltä kasetin päästä auki ja neljällä Torxilla / pultilla kasetti irti ja nostaa suoraan pois.

Yleensä kärähtäneen kasetin irroituksen jälkeen huomaa jo väristä, mikä puola on tullut tiensä päähän. Haju varmistaa asian. Kasetin kestoon vaikuttaa sitten myös tulpat, eli jos vaihdat kasetin, vaihda samalla tulpat. Ovat melko halpa henkivakuutus kasetille.

Kampuran asentotunnistimen saat tilattua myös Pro-Carserviceltä Jyväskylästä, hinta muistaakseni jossain 90 Euron paikkeilla ja on orkkis. Tarvikkeena muutaman kympin halvempi.

Jos ostat uuden kassun, niin ainakin Järvenpään Mäkelän autosta saa kai jonkin Klubialennuksen, kun ilmoitat tilattaessa ja ennen maksua.
Hei

Otin kasetin irti ja ei se mitenkään kärähtäneeltä haise. Värikin on jokaisessa sama "musta". Vai pitäisikö tuo kasetti purkaa vielä atomeiksi?

Voikohan tuota kasettia mitenkään kotikonstein mitata, esim resistanssi tiettyjen pinnien välillä? Mistähän tuon kasetin pinnijärjestyksen saisi selville?

Taitaa olla parasta kokeilla tuota asentoanturin vaihtoa ennenkuin pistää tuon kasetin palasiksi jos se on kuitenkin ehjä.

Missähän tuon asentoanturin liitin sijaitsee konehuoneessa? Yritin ulkona pimeässä selvittää, mihin johto lähtee lohkolämmittimen takaa, mutta en löytänyt piuhan päätepistettä.


-Timppa
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

timolaasonen kirjoitti:
9000 automaatilla kirjoitti:
timolaasonen kirjoitti: Yritin haistella kasettia, mutta minun nenäni ei huomannut mitään palaneen käryä. Tosin ulkona oli satanut ja sen jälkeen voi olla vaikea erottaa hajuja?
Oliko kasetti paikoillaan kun haistelit? Helpoiten hajun huomaa, kun käyttää kasetin irti. Eli sähköliitin sieltä kasetin päästä auki ja neljällä Torxilla / pultilla kasetti irti ja nostaa suoraan pois.

Yleensä kärähtäneen kasetin irroituksen jälkeen huomaa jo väristä, mikä puola on tullut tiensä päähän. Haju varmistaa asian. Kasetin kestoon vaikuttaa sitten myös tulpat, eli jos vaihdat kasetin, vaihda samalla tulpat. Ovat melko halpa henkivakuutus kasetille.

Kampuran asentotunnistimen saat tilattua myös Pro-Carserviceltä Jyväskylästä, hinta muistaakseni jossain 90 Euron paikkeilla ja on orkkis. Tarvikkeena muutaman kympin halvempi.

Jos ostat uuden kassun, niin ainakin Järvenpään Mäkelän autosta saa kai jonkin Klubialennuksen, kun ilmoitat tilattaessa ja ennen maksua.
Hei

Otin kasetin irti ja ei se mitenkään kärähtäneeltä haise. Värikin on jokaisessa sama "musta". Vai pitäisikö tuo kasetti purkaa vielä atomeiksi?

Voikohan tuota kasettia mitenkään kotikonstein mitata, esim resistanssi tiettyjen pinnien välillä? Mistähän tuon kasetin pinnijärjestyksen saisi selville?

Taitaa olla parasta kokeilla tuota asentoanturin vaihtoa ennenkuin pistää tuon kasetin palasiksi jos se on kuitenkin ehjä.

Missähän tuon asentoanturin liitin sijaitsee konehuoneessa? Yritin ulkona pimeässä selvittää, mihin johto lähtee lohkolämmittimen takaa, mutta en löytänyt piuhan päätepistettä.


-Timppa

Liittimen sijainti löytyikin täältä linkkejä seurailemalla :D

-Timppa
powder
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Pe Touko 07, 2010 08:47

Re: 9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja powder »

9000 automaatilla kirjoitti: Kampuran asentotunnistimen saat tilattua myös Pro-Carserviceltä Jyväskylästä, hinta muistaakseni jossain 90 Euron paikkeilla ja on orkkis. Tarvikkeena muutaman kympin halvempi.
Kuinkahan PCS voi myydä "orkkis" anturia noin halvalla kun marmori ja suorat boschin jälleenmyyjät pyytävät helposti kolmasosan enemmän?

OT: Mulla meni putiikkiin usko kun myivät kuluttajille kiinanmitsuja aitona.

Ja mistä nuita tarviketunnistimia saa?
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Onpa ahtaassa paikassa tuo anturi. Yläkautta yritän vaihtaa, kunhan saan uuden anturin.

Lähteeköhän se anturin suoja/lämpöpelti pois vetämällä vai onko se jollain ruuvilla kiinni?



-Timppa
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

se pelti on sillä samalla ruuvilla kiinni millä anturikin.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
timolaasonen
Matalapaineturbo
Viestit: 159
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja timolaasonen »

Nyt käy ja kukkuu.

Sain ostettua klubilaiselta kasetin ja anturin.

Etenin työjärjestyksessä:uudet tulpat, uusi kasetti ja viimeisenä anturi. Vika oli tietysti viimeisessä kohdassa eli anturissa.

Mutta onpa mahtavaa, kun ei tarvitse ajella "ranskiksella" enää, pari päivää riitti.

Onneksi täältä saa hyviä neuvoja niin ei tarvitse viedä autoa valohoitoon ja saa viat korjattua pienellä vaivalla ihan itse :D


-Timppa
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5,2.3t 2000vm ei vaan käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Hienoa, että sait kuntoon!

Ostitko uuden kasetin? Jos ostit, niin aja sillä ainakin kaksi vuotta. Takuun on näet orkkis varaosissa kaksi vuotta... Toinen toimiva kannattaa pitää varatulppien kanssa koko ajan kyydissä, niin on yksi homma minkä voi ekana testata, jos jättää tielle. Edellytyksellä, että on myös tarvittavat kalut mukana :-).
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin