Öljyn laatu vs öljyn kulutus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Niko »

Kuten täältä on saanut usein lukea, niin öljyn vaihto on suotavaa tehdä kohtalaisen usein vanhaan 9-5:een. Omani tykkää syödä öljyä suhteellisen paljon, vaikka tehty jakopään remppa, turbon vaihto + huohotinpäivitys. Kulutus on n.1l/3000km, joten siitä tuleekin näin maallikkona mieleen, että mahtaako öljyn laatu pysyä moottorissa keskimäärin parempana kun sitä kuitenkin lisätään jatkuvasti verrattuna siihen, että auto ei söisi öljyä lainkaan. Eihän öljyn lisäys tietenkään öljyn vaihtoa korvaa, mutta haluaisinpa nyt kuitenkin ajatella että tässäkin autoni "ominaisuudessa" on positiviinen puoli!! Vai liekkö asialla mitään merkitystä?

Kunhan lämpimikseni kyselen, en muista asiasta koskaan lukeneeni.. Voipi olla sarjassa tyhmiä kysymyksiä :lol:
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)

Jäsen 3384
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Niin kuinka paljon sitä kerrallaan lisäilet sinne?
Kokonaistilavuushan on 5,4 litraa niin eipä se kura siitä mitään parane jos sinne sekaan lisäät vain vajaan viidenneksen uutta öljyä :roll:

Halvemmalla pääset kun avaat sen moottorin ennen kuin on myöhäistä :!:

Vielä saatat selvitä rengastuksella ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Niko »

ysifemma kirjoitti:Halvemmalla pääset kun avaat sen moottorin ennen kuin on myöhäistä :!:

Vielä saatat selvitä rengastuksella ...
Kerrotko miksi se moottori pitäisi avata? Tuo on nääs kuluttanut tasaisesti tuon verran jo viimeiset 5 vuotta.. olen asiasta maininnut useasti eri huoltoliikkeisiin (myös kahteen eri merkkiliikkeeseen), mutta eivät ole pitäneet asiaa minään.. Eli 5 vuotta sitten tehty ne mainitsemani huollot merkkiliikkeessä (jakopään ketju+sihti,turbo,huohotinpäivitys). Sanoneet oikeastaan kaikista korjaamoista vain sen, että kunhan muistaa lisäillä öljyä, niin se riittää toimenpiteeksi. Jotkut epäilleet muistaakseni venttilivarren kumeja..

Lisäilen about 0,5l kerralla, joskus joutuu lisäämään sen litran.. Tätä on alkanut pitämään jo auton normaali ominaisuutena, vaikka tympiihän se.

Ei ne öljyt ole koskaan olleet kovin pahan näköisetkään, mitään 'smetanaa' tms. ei ole näkynyt, jotka ilmeisesti kielivät huohotin ongelmasta. Eikä auto savuta (kuten savutti turbovikaisena käynnistyksessä), eikä öljyä valu myöskään maahan asti.

Käytännössä jos vaihdatan öljyt 15tkm:n välein, niin siinä välissä ehtii lisätä sen 5 litraa öljyä yhteensä...
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)

Jäsen 3384
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5260
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Niko kirjoitti:Käytännössä jos vaihdatan öljyt 15tkm:n välein, niin siinä välissä ehtii lisätä sen 5 litraa öljyä yhteensä...
Eli sama vaihtaa vain suodatin 15tkm välein. ;)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jarkkosakar1
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Kesä 12, 2011 08:44
Paikkakunta: Lappajärvi

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja jarkkosakar1 »

ysifemma kirjoitti:Niin kuinka paljon sitä kerrallaan lisäilet sinne?
Kokonaistilavuushan on 5,4 litraa niin eipä se kura siitä mitään parane jos sinne sekaan lisäät vain vajaan viidenneksen uutta öljyä :roll:

Halvemmalla pääset kun avaat sen moottorin ennen kuin on myöhäistä :!:

Vielä saatat selvitä rengastuksella ...

Itse en ainakaan viiti laittaa 5.4 litraa öljyä kun kirjakin ilmoittaa tilavuudeksi suodattimen kans 4.3 litraa ja tuolla määrällä on ylämerkissä öljyt. Ei sinne enempää menny ku tonnariin tehtiin remppa vaikka väittävät ettei valuttamalla saa tyhjäksi. no kuitenkin jos moottori on nappuloina niin onko se silloin tyhjä öljystä? mielestäni on... mut silti meni 4.3 litraa ja oli ylämerkissä...
Saab 9-5 Estate Wagon 2.0t -02
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

jarkkosakar1 kirjoitti:
Itse en ainakaan viiti laittaa 5.4 litraa öljyä kun kirjakin ilmoittaa tilavuudeksi suodattimen kans 4.3 litraa ja tuolla määrällä on ylämerkissä öljyt. Ei sinne enempää menny ku tonnariin tehtiin remppa vaikka väittävät ettei valuttamalla saa tyhjäksi. no kuitenkin jos moottori on nappuloina niin onko se silloin tyhjä öljystä? mielestäni on... mut silti meni 4.3 litraa ja oli ylämerkissä...
Ymmärtääkseni nyt puhutaan B2X5 moottorista eikös niin :?:

Jos olet samaa mieltä niin mitenkä se tonnarin moottorin öljytilavuus liittyy tähän topikkiin :?:

No niin ei mitenkään :!:

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Niko kirjoitti:
Kerrotko miksi se moottori pitäisi avata? Tuo on nääs kuluttanut tasaisesti tuon verran jo viimeiset 5 vuotta.. olen asiasta maininnut useasti eri huoltoliikkeisiin (myös kahteen eri merkkiliikkeeseen), mutta eivät ole pitäneet asiaa minään.. Eli 5 vuotta sitten tehty ne mainitsemani huollot merkkiliikkeessä (jakopään ketju+sihti,turbo,huohotinpäivitys). Sanoneet oikeastaan kaikista korjaamoista vain sen, että kunhan muistaa lisäillä öljyä, niin se riittää toimenpiteeksi. Jotkut epäilleet muistaakseni venttilivarren kumeja..

Lisäilen about 0,5l kerralla, joskus joutuu lisäämään sen litran.. Tätä on alkanut pitämään jo auton normaali ominaisuutena, vaikka tympiihän se.

Ei ne öljyt ole koskaan olleet kovin pahan näköisetkään, mitään 'smetanaa' tms. ei ole näkynyt, jotka ilmeisesti kielivät huohotin ongelmasta. Eikä auto savuta (kuten savutti turbovikaisena käynnistyksessä), eikä öljyä valu myöskään maahan asti.

Käytännössä jos vaihdatan öljyt 15tkm:n välein, niin siinä välissä ehtii lisätä sen 5 litraa öljyä yhteensä...


Kunnossa oleva :saab: :n moottori ei kuluta öljyä noin paljon kuin sun saappisi moottori tapaa tehdä. :!:

Moottorista on siis korjattu vain varsinaisen vian aiheuttamia oireita ... jotta säästyisit remontti kierteeltä niin suosittelen avaamaan sen moottorin ja laittamaan kuntoon.
Saab 9-5 2.0t 1998
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Niko kirjoitti:Kuten täältä on saanut usein lukea, niin öljyn vaihto on suotavaa tehdä kohtalaisen usein vanhaan 9-5:een. Omani tykkää syödä öljyä suhteellisen paljon, vaikka tehty jakopään remppa, turbon vaihto + huohotinpäivitys. Kulutus on n.1l/3000km, joten siitä tuleekin näin maallikkona mieleen, että mahtaako öljyn laatu pysyä moottorissa keskimäärin parempana kun sitä kuitenkin lisätään jatkuvasti verrattuna siihen, että auto ei söisi öljyä lainkaan. Eihän öljyn lisäys tietenkään öljyn vaihtoa korvaa, mutta haluaisinpa nyt kuitenkin ajatella että tässäkin autoni "ominaisuudessa" on positiviinen puoli!! Vai liekkö asialla mitään merkitystä?

Kunhan lämpimikseni kyselen, en muista asiasta koskaan lukeneeni.. Voipi olla sarjassa tyhmiä kysymyksiä :lol:
Pöläyttääkö käynnistettäessä?
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Tekisin ensimmäiseksi Forte- tms. pesun huolellisesti. Ohjeet löytyy "Etsi" -toiminnolla.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Passi »

Nyrkkisääntönä voi pitää, että sekoitettujen öljyjen ominaisuudet määrää "huonoin" öljy, jos nyt esim. 25% lisää parempaa öljyä. Ja mikä on hyvää ja huonoa niin onkin sitten asia erikseen ja siihen en ota kantaa. :)

Noihin muihin kommentteihin, muuta en uskalla suositella kuin biopower conversiota ja E85:sella cruisailua. E85 saattaa auttaa, jos liotushoidoilla jotain vaikutusta yleensäkkään voi olla.

Itsellä on -00 136tkm ajettu 9-5 2.0t. Oireina oli pölläyttely parin päivän seisonnan jälkeen ja joskus harvoin yönkin jälkeen. Lisäksi öljyä kului ~1l/10tkm vaihtovälillä.
* Huohotinpäivitys -> ei vaikutusta. Vanha oli vielä ehjä ja koneessa ei skeidaa sisällä.
* Turbo vaihdettu -> ei vaikutusta pöllyttelyyn.
* E85:sella ajettu muutama tonni -> ei muuta mitattavaa vaikutusta kuin mäntien putsautuminen.
* Jakopään puoleisen stefan o-rengas vuoti -> vaihdosta liian vähän aikaa tehdäkseni arvioita vaikutuksesta.

Eli öljynkulutus on omassa tapauksessa ollut todennäköisesti osittain tuosta o-renkaasta. Muualtakin näkee että hikoilee öljyä. Eli ei kannata näitä perinteisiä öljyvuotoja unohtaa, kun ihmettelee T7:kan sielunelämää.

edit: ja lisäksi en ainakaan itse pidä venttiilinvarren kumeja minään ikuisina öljytiivisteinä. Varmasti kuluvat/kovettuvat tässäkin moottoridesignissä, aina kun olen asiasta kysynyt viisaammiltani, niin ei ne voi olla ne ... Tämä kun on asia jolla on tuhottu monta konetta, tälläkin foorumilla oli juttu jossa selitetty V6 mallin lopputulema kun ajettu vuotavilla venanvarrenkumeilla. Siitä voin olla viisaampieni kanssa samaa mieltä, että ei ehkä ole se ensimmäinen juttu mitä miettiä. Mielenkiintoista kumminkin olisi saada tästäkin faktaa.
99T-museopeli
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sellanen kysymys, että mitä öljyä käytät? Jos vastaus on jotain longlife öljyä, sen tarkoitus onkin kulua jotta sitä lisätään ja "öljy paranee" kunnes se taas kuluu. Vaihda seuraavaksi "ei longlife" eli normaaliöljyt ja katso kuluttaako sitten. Tällöinhän öljynvaihtoväli on lyhyempi..

Forte käsittely ei välttämättä tee hyvää turbolle.. käsittelyssä irtoava lika saattaa hajottaa turbon.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pakari kirjoitti:Jos vastaus on jotain longlife öljyä, sen tarkoitus onkin kulua jotta sitä lisätään ja "öljy paranee" kunnes se taas kuluu.
Kiva teoria mutta ei pidä paikkaansa. Longlife- öljyjä ei ole suunniteltu mitenkään muista öljyistä poiketen erityisesti kuluviksi.
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Niko »

ysifemma kirjoitti:Kunnossa oleva :saab: :n moottori ei kuluta öljyä noin paljon kuin sun saappisi moottori tapaa tehdä. :!:

Moottorista on siis korjattu vain varsinaisen vian aiheuttamia oireita ... jotta säästyisit remontti kierteeltä niin suosittelen avaamaan sen moottorin ja laittamaan kuntoon.
Itsellänikin tullut tämä sama epäilys mieleen usein, mutta kukaan ei oikein osaa arvata että mikä siinä sitten oikeestaan on vikana.. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin varsinainen ongelma johtuu toimimattomasta huohotuksesta, johon ainoa korjaus on se huohotinpäivitys joka siis tehty jo 5v sitten.. Ja ongelman seuraus on siis se jakopään ennenaikainen kuluminen ja öljysihdin tukkeutuminen + turbon poksahdus usein jälkiseurauksena..

5 vuotta sitten kun auton ostin paikallisesti merkkikorjaamosta, sille oli tehty se jakopään kunnostus tehdastakuuna (sain laputkin nähtäväksi). Silloin auto oli iältään 6v ja ajettu 125tkm. Nyt aikaa kulunut tuosta 5v ja 105tkm, joten ajallisestihan sama korjaus olisi edessä pian jos huohotus ei vieläkään pelaa!? Mutta toisaalta jakopää ei mielestäni äännä erityisemmin ja auto tuntuu kulkevan hyvin. Eikä edes pölläyttele käynnistyksessä. Öljyä on kulunut koko ajan reippaasti. En tiedä kuluttiko öljyä ennen remppoja kun en silloin omistanut autoa.

Jos kyse olisi venttiilivarren kumeista, niin kannattaako kyseistä remonttia teetättää ja jos niin miksi? Varmasti maksaa maltaita.. Mikä muu siinä voisi olla? Tietty nyt joku sanoo, että avaamalla selviää.. Mielenkiintoista että edes korjaamoiden mielestä ei maksa vaivaa avata vanhaa autoa, vaan tyytyä lisäilemään öljyä..
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)

Jäsen 3384
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja Niko »

Pakari kirjoitti:Sellanen kysymys, että mitä öljyä käytät? Jos vastaus on jotain longlife öljyä, sen tarkoitus onkin kulua jotta sitä lisätään ja "öljy paranee" kunnes se taas kuluu. Vaihda seuraavaksi "ei longlife" eli normaaliöljyt ja katso kuluttaako sitten. Tällöinhän öljynvaihtoväli on lyhyempi..

Forte käsittely ei välttämättä tee hyvää turbolle.. käsittelyssä irtoava lika saattaa hajottaa turbon.
Olen käyttänyt long lifea (5W-30:stä), mutta myös tavallista 0W-40:stä. En ole huomannut eroa öljyn kulutuksessa näiden välillä. Öljyt on tullut vaihdatettua vähintään vuoden välein (n.15tkm vaihtoväli) tai sitten joskus jopa kaksi kertaa vuodessa jos ajoja kertynyt >20tkm vuoteen.

Mihin ongelmaan tuo Forte voisi auttaa? Tuo turbon hajoaminen ei kuulosta kivalle..
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)

Jäsen 3384
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Öljyn laatu vs öljyn kulutus

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Eikö se ole tullut vieläkään selväksi tämä T7 moottoreiden tyyppivika :?:

Jos T7 moottori kuluttaa öljyä jota se ei muuten tee jos on KUNNOSSA niin yleisin vika on kuoleentuneet männärenkaat.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin