Kysymyksiä pikkuviasta ja huolto-ohjelmasta
Kysymyksiä pikkuviasta ja huolto-ohjelmasta
Kun autoon kytkee virrat tai kun ilmastoinnin kytkee päälle, niin kuluu noin 10 sekuntia hiljaista pörinää. Kun ilmastoinnin sammuttaa, niin pörinä kuuluu taas n. 10 sekuntia. Välillä ajaessakin kuuluu pieniä pörhädyksiä. (Ilmeisesti silloin tapahtuu säätöä.)
Onkohan tämä merkki siitä että jokin ilmastointiin liittyvän läpän säätömoottori vetelee viimeisiään? Vai onkohan siellä vain roskaa sopivassa paikassa?
Nyt mietityttää että tekisikö pelkän öljynvaihdon vai oikein kunnon vuosihuollon ja korjauttaisi tuon vian samalla. Edellinen huolto oli 170000 km ja se oli tasan vuosi sitten. Sen jälkeen olen ajanut vain 10000 km.
Huolto-ohjelman mukaan 20000 km välein tai kerran vuodessa pitäisi tehdä tiettyjä toimenpiteitä. Tähän toimenpideluetteloon kuuluu mm. tulppien vaihto. Miksi tulpatkin pitäisi vaihtaa kerran vuodessa, vaikka kilometrejä ei olisi kovin paljoa? Eihän ne kulu silloin kun auto seisoo.
Yleensäkin listassa on paljon asioita joiden luulisi olevan pelkästään km-riippuvia eikä ollenkaan aikariippuvia. Ei kuitenkaan kaikki. Esim. akustahan voi haihtua nestettä vaikka ei ajaisi yhtään. Listassa on myös aika paljon omalta kannalta turhaa, esim. turvavöiden tarkastus tai lasinpyyhkijät. Jos vyöt ei toimi, niin kyllä sen voi itsekin todeta. Sama juttu lasinpyyhkijöiden kanssa ja polttimoiden kanssa. (Pyyhkijät vaihdoinkin äskettäin kun olivat niin kuluneet.) Eli pitkälti turhaa paapomista josta joutuu maksamaan.
Eli huoltoon vai pelkkä öljynvaihto? Mitä itse tekisit?
Onkohan tämä merkki siitä että jokin ilmastointiin liittyvän läpän säätömoottori vetelee viimeisiään? Vai onkohan siellä vain roskaa sopivassa paikassa?
Nyt mietityttää että tekisikö pelkän öljynvaihdon vai oikein kunnon vuosihuollon ja korjauttaisi tuon vian samalla. Edellinen huolto oli 170000 km ja se oli tasan vuosi sitten. Sen jälkeen olen ajanut vain 10000 km.
Huolto-ohjelman mukaan 20000 km välein tai kerran vuodessa pitäisi tehdä tiettyjä toimenpiteitä. Tähän toimenpideluetteloon kuuluu mm. tulppien vaihto. Miksi tulpatkin pitäisi vaihtaa kerran vuodessa, vaikka kilometrejä ei olisi kovin paljoa? Eihän ne kulu silloin kun auto seisoo.
Yleensäkin listassa on paljon asioita joiden luulisi olevan pelkästään km-riippuvia eikä ollenkaan aikariippuvia. Ei kuitenkaan kaikki. Esim. akustahan voi haihtua nestettä vaikka ei ajaisi yhtään. Listassa on myös aika paljon omalta kannalta turhaa, esim. turvavöiden tarkastus tai lasinpyyhkijät. Jos vyöt ei toimi, niin kyllä sen voi itsekin todeta. Sama juttu lasinpyyhkijöiden kanssa ja polttimoiden kanssa. (Pyyhkijät vaihdoinkin äskettäin kun olivat niin kuluneet.) Eli pitkälti turhaa paapomista josta joutuu maksamaan.
Eli huoltoon vai pelkkä öljynvaihto? Mitä itse tekisit?
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: Kysymyksiä pikkuviasta ja huolto-ohjelmasta
Ilmastoinnin voi osittain tarkastaa painamalla AUTO ja OFF painikkeen yhtäaikaa
pohjaan, niin ilmastointi tekee kalibroinnin ja ilmoittaa sen jälkeen jos on havaittavaa vikaa. Eri säädöistä kuuluu kyllä pörinää, mutta ainakaan omassa ei niin paljoa että ajossa sen kuulisi.
Vuoden sisällä keräämäsi kilometrit viittaavat ainakin osittain pätkäajoon.
Tuossatapauksessa vaihdattaisin vaan kiltisti öjyt+suodatin vuosittain ja mahdollisesti tulpat ja ilmanputsari jokavuosi tai vähintään jokatoinen.
Itse huollan pääsääntoisesti kaksikertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä, jolloin kilometrejä on kertynyt vuodestariippuen n 9 -12 tkm ennen huoltoa.
ja vastataampa tuohon kysymykseenkin, en pelkkää öljyn vaihtoa tms perushuoltoa
kyllä merkkipuolella yleensä teetä,koskapa itselläkin jo melkeen 200tkm mittarissa. Itse tai paikallisella kyläsepällä...
Edit. Niin korjaukset sitten erikseen...
Lisää dittiä. Jos autossasi virisofta niin jotkut tahot suosittelvat nuo tulpat vaihtamaan 10tkm välein...
pohjaan, niin ilmastointi tekee kalibroinnin ja ilmoittaa sen jälkeen jos on havaittavaa vikaa. Eri säädöistä kuuluu kyllä pörinää, mutta ainakaan omassa ei niin paljoa että ajossa sen kuulisi.
Vuoden sisällä keräämäsi kilometrit viittaavat ainakin osittain pätkäajoon.
Tuossatapauksessa vaihdattaisin vaan kiltisti öjyt+suodatin vuosittain ja mahdollisesti tulpat ja ilmanputsari jokavuosi tai vähintään jokatoinen.
Itse huollan pääsääntoisesti kaksikertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä, jolloin kilometrejä on kertynyt vuodestariippuen n 9 -12 tkm ennen huoltoa.
ja vastataampa tuohon kysymykseenkin, en pelkkää öljyn vaihtoa tms perushuoltoa
kyllä merkkipuolella yleensä teetä,koskapa itselläkin jo melkeen 200tkm mittarissa. Itse tai paikallisella kyläsepällä...
Edit. Niin korjaukset sitten erikseen...

Lisää dittiä. Jos autossasi virisofta niin jotkut tahot suosittelvat nuo tulpat vaihtamaan 10tkm välein...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Tuleeko ääni sisäilmankierron moottorista? Kyseinen moottori ainakin pitää rauhallista pörinää muutamien sekuntien ajan kun sulkee tai avaa sisäilmankierron läppää. Jos sen automatiikka on päällä niin läppä menee kiinni/auki aina tietyssä nopeudessa. Ja jos läpän automatiikka on käytössä niin myös sammutettaessa avaa aina läpän, eli siis virtojen katkaisun jälkeen pörisee aina hetken.
Saab 9-5 Aero XWD -11
jos pörinä muuttuu kun puhallinta säätää kovemmalle niin siellä on jotain silppua raitisilmasuodattimessa.
Tuota kalibrointiasiaa en tiennyt. Täytyy kokeilla. Kiitos tiedosta.Fakiiri kirjoitti:Ilmastoinnin voi osittain tarkastaa painamalla AUTO ja OFF painikkeen yhtäaikaa
Ääni on aivan uusi selvästi kuuluva pörinä eikä sitä ole ennen ollut.
Pätkäajoa... ehkä 2 x 22 km on pätkäajoa joka on se matka jota ajan säännöllisesti. (En läheskään joka päivä.) Ajan erittäin vähän alle 5 km ajoja. Ja hyvin vähän myös yli 50 km ajoja. Kävelen tai pyöräilen jos vaan sää sallii.Fakiiri kirjoitti: Vuoden sisällä keräämäsi kilometrit viittaavat ainakin osittain pätkäajoon.
Öljyt ja suodatin, ilman muuta aina. Edellinen huolto sattui olemaan päivälleen vuosi sitten ja se oli melko laaja huolto eli 170000 km huolto. Viime vuosina olen tyytynyt pelkkään öljy+suodatin vaihtoon joka toisena vuonna jos km-määrä ei muuta edellytä. Mutta ei koskaan kahta pelkkä-öljy huotoa peräkkäin peräkkäsinä vuosina.Fakiiri kirjoitti: Tuossatapauksessa vaihdattaisin vaan kiltisti öjyt+suodatin vuosittain ja mahdollisesti tulpat ja ilmanputsari jokavuosi tai vähintään jokatoinen.
Niin myös minä olen mentellyt. Varsinkin kun se "kyläseppä" on todella lähellä. Eli en ole vaihtanut öljyjä+suodatinta itse. Sen sijaan polttimot + pyyhkimet yms olen vaihtanut itse.Fakiiri kirjoitti: ja vastataampa tuohon kysymykseenkin, en pelkkää öljyn vaihtoa tms perushuoltoa
Ei ole virityksiä.Fakiiri kirjoitti: Edit. Niin korjaukset sitten erikseen...
En tiedä mistä moottorista se tulee. Kokeilin painella sisäilmankierron nappia mutta se ei vaikuttanut mitenkään ääntelyyn. Vain on/off vaikuttaa.kello kirjoitti:Tuleeko ääni sisäilmankierron moottorista? Kyseinen moottori ainakin pitää rauhallista pörinää muutamien sekuntien ajan kun sulkee tai avaa sisäilmankierron läppää. Jos sen automatiikka on päällä niin läppä menee kiinni/auki aina tietyssä nopeudessa. Ja jos läpän automatiikka on käytössä niin myös sammutettaessa avaa aina läpän, eli siis virtojen katkaisun jälkeen pörisee aina hetken.
Tuo on tuttu vika joka minulla on jokus aiemmin ollut. Tällä kertaa kyse on jostain muusta.Pola kirjoitti:jos pörinä muuttuu kun puhallinta säätää kovemmalle niin siellä on jotain silppua raitisilmasuodattimessa.
Äänessä on vielä se ominaisuus että se on hiukan erilainen silloin kun ilmasoinnin kytkee päälle kuin silloin kun sen kytkee pois. Sekä päälle että pois pörinä kestävät suunnilleen 10 sekuntia. Aivan kuin jokin läppä tms käännettäisiin päälle tai sitten pois.
Kokeilin vielä uudelleen painella nappeja. Nyt vasta huomasin että myös tämä moottori ääntelee, mutta se ääntelee niin hiljaa, että äänen kuulee vain, jos auton moottori on sammuksissa. Se toinen on huomattavasti voimakasäänisempi. Se kuuluu myös ajaessa.kello kirjoitti:Tuleeko ääni sisäilmankierron moottorista? Kyseinen moottori ainakin pitää rauhallista pörinää muutamien sekuntien ajan kun sulkee tai avaa sisäilmankierron läppää.
Kävin kokeilemassa tuotakin. Kun painoin niitä yhtä aikaa, niin SID ilmoitti että käynnistä moottori. Kun tein sen, niin ilmastoinnin näyttöön ilmestyi kirkas keltainen valo ja nolla. Myöhemmin näyttöön tuli numero 11. Kun yritin samaa myöhemmin uudelleen, niin ei tapahtunut enää mitään.Fakiiri kirjoitti:Ilmastoinnin voi osittain tarkastaa painamalla AUTO ja OFF painikkeen yhtäaikaa
pohjaan, niin ilmastointi tekee kalibroinnin ja ilmoittaa sen jälkeen jos on havaittavaa vikaa.
Tosi outo tuo kirkas keltainen valo. Mistäköhän se tuli. Ihan kuin näytön takana olisi jotain ylimääräisiä lamppuja. Tai sitten taustavalo on säädettävä.
Se "valoilmiö" tulee aina kun kalibroi ilmastointia.
http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... door-loose Siinä vähän linkkiä mikä vois olla ilmastoinnissa vikana.
http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... door-loose Siinä vähän linkkiä mikä vois olla ilmastoinnissa vikana.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Mikäs koodi on tuossa ilmastoinissa 08? Itselläni kun painaa Auto ja off samaan aikaan niin apparin puolelle tuolee tuo 08 koodi.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/
Sama vika itselläkin mutta ei ainakaan vielä vaikuta mitenkään mihinkään kylmää ja kuumaa tulee
Sama vika itselläkin mutta ei ainakaan vielä vaikuta mitenkään mihinkään kylmää ja kuumaa tulee
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Huoltokoodit näyttää olevan täällä:JanisHell kirjoitti:Mikäs koodi on tuossa ilmastoinissa 08? Itselläni kun painaa Auto ja off samaan aikaan niin apparin puolelle tuolee tuo 08 koodi.
http://www.saabservices.com/9-5%20ACC%20codes.htm
Sekä sulla että mulla näyttää olevan sama vika, sulla vasemmalla, mulla oikealla:
08 = left blend door loose loose
11 = right blend door loose
Aiemmin täällä vinkatulta keskustelupalstalta:
http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... door-loose
"Confirmed: Error Code 11 means the shaft is broken."

Jos akseli on poikki täältä, niin sillä voi olla ikävät seuraukset, mikäli ymmärsin oikein:

Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Eli tuon voisi varmaan korjata itsekin. Mutta jos teettää, niin paljonkohan tulisi maksamaan? Vaihteleeko tällaisten korjausten hinnat paljonkin, ja osaako joku ei-merkkihuolto yleensä tehdä tuollaisia korjauksia?JanisHell kirjoitti:Näyttäis tuohon olevan korjaus sarja.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 04701.html
Osaahan ne kun aikansa harjoittelevat asiaao--o kirjoitti:osaako joku ei-merkkihuolto yleensä tehdä tuollaisia korjauksia?JanisHell kirjoitti:Näyttäis tuohon olevan korjaus sarja.
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 04701.html

Mutta kyllä täällä useimmat ovat osanneet tuon korjata netin antamien ohjeiden ja kanssa harrastajien avulla laittaa kuntoon.

Saab 9-5 2.0t 1998
Kyselin yhdestä autokorjaamosta tätä asiaa. (Ei merkkihuolto.) Kuulema homma menee niin että jos sen haluaa korjata, niin siihen on olemassa joku korjaussarja jossa on uudet alumiiniset osat ja ne ei käy vanhojen paikalle. Joutuu vaihtamaan enemmänkin kamaa ja pelkkiin töihin menisi 10-15 tuntia eli n. 1000-1500 euroa. Plus osat päälle.
Onko ylläoleva todellakin ainoa vaihtoehto vai voisiko hommaa viritellä jotenkin niin että yksi puhallin + säätö olisi kokonaan pois ja olisi vain toisen puoliskon varassa tai jotain muuta vastaavaa?
Ei millään viitsisi alkaa purkailemaan autoa nyt kun ei ole varma kauanko siihen menee ja missä ajassa homman saa kondikseen ja jääkö puuttumaan jotain varaosia ja mistä niitä saa ja milloin. En sentään ole alan harrastaja vaikka onnistuinkin itse korjaamaan SID:in.
Onko ylläoleva todellakin ainoa vaihtoehto vai voisiko hommaa viritellä jotenkin niin että yksi puhallin + säätö olisi kokonaan pois ja olisi vain toisen puoliskon varassa tai jotain muuta vastaavaa?
Ei millään viitsisi alkaa purkailemaan autoa nyt kun ei ole varma kauanko siihen menee ja missä ajassa homman saa kondikseen ja jääkö puuttumaan jotain varaosia ja mistä niitä saa ja milloin. En sentään ole alan harrastaja vaikka onnistuinkin itse korjaamaan SID:in.
Tuo arvio työstä ja sen määrästä viittaisi siihen että aikovat merkkikorjaamon tapaan purkaa lämmityslaitepaketin kokonaan pois sieltä autosta. EI NÄIN...o--o kirjoitti:Kyselin yhdestä autokorjaamosta tätä asiaa. (Ei merkkihuolto.) Kuulema homma menee niin että jos sen haluaa korjata, niin siihen on olemassa joku korjaussarja jossa on uudet alumiiniset osat ja ne ei käy vanhojen paikalle. Joutuu vaihtamaan enemmänkin kamaa ja pelkkiin töihin menisi 10-15 tuntia eli n. 1000-1500 euroa. Plus osat päälle.
Puhaltimia on vain yksi, mutta lämmönsekoitusläppä kummallekkin puolelle omansa. Niitä ei voi viritellä toimimaan ainoastaan toisen puolen säädön varassa.o--o kirjoitti:Onko ylläoleva todellakin ainoa vaihtoehto vai voisiko hommaa viritellä jotenkin niin että yksi puhallin + säätö olisi kokonaan pois ja olisi vain toisen puoliskon varassa tai jotain muuta vastaavaa?
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/ Noilla ohjeilla homma onnistuu varmasti parissa tunnissa ilman kiirettä, ja jos olet onnistunut SID:n korjaamaan onnistunee tämänkin korjaus sinulta varmasti.o--o kirjoitti:Ei millään viitsisi alkaa purkailemaan autoa nyt kun ei ole varma kauanko siihen menee ja missä ajassa homman saa kondikseen ja jääkö puuttumaan jotain varaosia ja mistä niitä saa ja milloin. En sentään ole alan harrastaja vaikka onnistuinkin itse korjaamaan SID:in.
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)