Kuskin jalkoja palelee
Kuskin jalkoja palelee
Onko muille ilmaantunut kylmää jostain polkimien yläpuolelta?
Jokunen viikko takaisin ihmettelin ekan kerran, kun Helsingistä tullessa oli jaloilla kylmä, vauhdin laskiessa alle 100, kylmyys hävisi.
Suuntausläpän akseli on ehjä ja läppä liikkuu ilman ongelmia. ACC:tä en ole kalibroinut, mutta alle satasen vauhdissa lämmöt toimii ihan ok. Samoin tuolla yli 100 vauhdissa lämppärin kanavista tulee kyllä lämmintä, mutta sieltä muovin päältä tulee jostain kylmää. Apparin puolelle ei tuntuisi olevan vaivaa.
Kattelin läpivientejäkin sieltä kuskin jalkatilasta, mutta kaikki vaikuttivat näkösin puolin olevan ok. Tuo etsiminen ei vaan ajaessa ole kovin helppoo...
Jokunen viikko takaisin ihmettelin ekan kerran, kun Helsingistä tullessa oli jaloilla kylmä, vauhdin laskiessa alle 100, kylmyys hävisi.
Suuntausläpän akseli on ehjä ja läppä liikkuu ilman ongelmia. ACC:tä en ole kalibroinut, mutta alle satasen vauhdissa lämmöt toimii ihan ok. Samoin tuolla yli 100 vauhdissa lämppärin kanavista tulee kyllä lämmintä, mutta sieltä muovin päältä tulee jostain kylmää. Apparin puolelle ei tuntuisi olevan vaivaa.
Kattelin läpivientejäkin sieltä kuskin jalkatilasta, mutta kaikki vaikuttivat näkösin puolin olevan ok. Tuo etsiminen ei vaan ajaessa ole kovin helppoo...
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Re: Kuskin jalkoja palelee
Kannattaa tarkastaa sisäilmankierron läppä/läpän moottorin akseli. Jos se akseli on irti läpästä, saattaa läppä päästä heilumaan vapaasti jonka takia ilmaa tulee ahtopaineella lämmittimen kennon ohi kovissa vauhdeissa.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Kuskin jalkoja palelee
Ylitit autosi rakenteellisen talviolosuhteisin tarkoitetun ajonopeuden, laske ajonopeus maltillisemmaksi niin johan lämpöäkin piisaa ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Kuskin jalkoja palelee
Jep, tämän takia omat varpaat paleli viime talvena kotvasenkello kirjoitti:Kannattaa tarkastaa sisäilmankierron läppä/läpän moottorin akseli. Jos se akseli on irti läpästä, saattaa läppä päästä heilumaan vapaasti jonka takia ilmaa tulee ahtopaineella lämmittimen kennon ohi kovissa vauhdeissa.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Läpät kiinni:
http://photo.platonoff.com/Auto/2006020 ... _cover.jpg
Läpät auki (=tuulee koiville):
http://photo.platonoff.com/Auto/2006020 ... 4g.Fan.jpg
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Kuskin jalkoja palelee
Ystävällisesti tuttavallisesti kiittää hän! Nam.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Re: Kuskin jalkoja palelee
No nih, sepä se oli, läpät ihan lemppana. Suurin homma tuossa tarkistamisessa oli saada kuskinpuoleinen pyyhkijän varsi irti, oli ihan pikkiriikkisen kovassa.
Huomenna sitten tutustumaan siihen läppien akseliin/kiinnitykseen. Moottori ainakin pelaa, kun hurisee. Eikös se läppien moottori siellä kojetaulun alla ole?
Huomenna sitten tutustumaan siihen läppien akseliin/kiinnitykseen. Moottori ainakin pelaa, kun hurisee. Eikös se läppien moottori siellä kojetaulun alla ole?
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Re: Kuskin jalkoja palelee
Sieltäpä löytyi joo.kello kirjoitti:Juu hanskalokeron takana.
Se moottorin akselilta lähtevä varsi sieltä on poikki.
Ei vaan löytynyt sitten sopivaa työkalua, millä saa sen moottorin kannakkeen toisen ruuvin sieltä reiän pohjalta pois. Pistin sitten takaisin läjään, ajetaan hiljempaa ja korjataan myöhemmin.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Re: Kuskin jalkoja palelee
Eihän sitä välttämättä korjata tarvi tähän hätään, ei sitä sisäilmankiertoa talvella tarvi kuitenkaan. Ne läpät saa käsin lukittua ala-asentoon jolloin ei jalat palele (toivottavasti näin teitkin ennen kun koko roskan kasasit
).
Ja tosiaan jos laitat/laitoit ne läpät käsin johonkin asentoon, niin termoksen kuviin sen verran selvennystä, että ehdottomasti tuohon alemman kuvan näyttämään ala-asentoon. Jos läpät nostaa ylös niin sisäilmankierto pysyy jatkuvasti päällä, ja se taas tuppaa huurruttamaan ikkunat suht nopsaan.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ja tosiaan jos laitat/laitoit ne läpät käsin johonkin asentoon, niin termoksen kuviin sen verran selvennystä, että ehdottomasti tuohon alemman kuvan näyttämään ala-asentoon. Jos läpät nostaa ylös niin sisäilmankierto pysyy jatkuvasti päällä, ja se taas tuppaa huurruttamaan ikkunat suht nopsaan.
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Kuskin jalkoja palelee
Sepä siinä onkin, kun siellä vivustossa lienee jotain välissä, eikä ne läpät mene sinne ala-asentoon asti. Kierrätysasentoon menee kyllä nätisti (ja läpät liikkuu hyvin yhtä aikaa), mutta ala-asentoon (ulkoilmasta otto) ei sitten millään.kello kirjoitti:Eihän sitä välttämättä korjata tarvi tähän hätään, ei sitä sisäilmankiertoa talvella tarvi kuitenkaan. Ne läpät saa käsin lukittua ala-asentoon jolloin ei jalat palele (toivottavasti näin teitkin ennen kun koko roskan kasasit).
Ja tosiaan jos laitat/laitoit ne läpät käsin johonkin asentoon, niin termoksen kuviin sen verran selvennystä, että ehdottomasti tuohon alemman kuvan näyttämään ala-asentoon. Jos läpät nostaa ylös niin sisäilmankierto pysyy jatkuvasti päällä, ja se taas tuppaa huurruttamaan ikkunat suht nopsaan.
Ennen laitan villasukat jalkaan ja/tai ajan alle satasta, kun laittasin sisäkierron pysyvästi päälle. "Kyllä minä hullu olen, mutta onneksi en ihan tyhmä", sano entinen Keuruun asukkikin.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Re: Kuskin jalkoja palelee
No voi nyt perseensuti sentään, muistinko tuonkin asian väärinkello kirjoitti: Ja tosiaan jos laitat/laitoit ne läpät käsin johonkin asentoon, niin termoksen kuviin sen verran selvennystä, että ehdottomasti tuohon alemman kuvan näyttämään ala-asentoon. Jos läpät nostaa ylös niin sisäilmankierto pysyy jatkuvasti päällä, ja se taas tuppaa huurruttamaan ikkunat suht nopsaan.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Pannaan dementian piikkiin, jouduin noiden läppien kanssa askartelemaan pariin otteeseen lämppärin puhallinta vaihtaessa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Kuskin jalkoja palelee
Aihetta läheltä liipaten modasin omasta 9-5:stä sitä jalkatilan ilman puhallusta. Koko meillä olo ajan on tuntunut kesällä ja talvella että kuskin jaloille tuleva puhallus menee väärään paikkaan. Käsituntumalta arvioin että etenkin kaasujalalle ei tule suoraan puhallusta. Talvella sen on etenkin huomannut. Lisäksi olen aina ihmetellyt miksi pihalletaan ilmaa kovalla vauhdilla vasemmassa reunassa olevasta aukosta siten että ilmavirta menee oven viereen ja siitä ohi takapenkkiläisille.
Otinkin sen kojelaudan alaosan irti, jossa se ilmakanavakin on. Porasin koteloon 13mm reikiä siten että puhallusta tulee kaasujalalle ja myös muutamia reikiä kytkinpolkimen kohdille. Jos tämä juttu herätti mielenkiintosi, niin pitää käydä valokuvamassa tuon. Lopputulos on ollut miellyttävä. Reiät eivät ole muuttaneet toimintaa liian rajusti, mutta kuitenkin tasanneet jalkatilan lämpötilaa niin kesällä kuin talvellakin.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Otinkin sen kojelaudan alaosan irti, jossa se ilmakanavakin on. Porasin koteloon 13mm reikiä siten että puhallusta tulee kaasujalalle ja myös muutamia reikiä kytkinpolkimen kohdille. Jos tämä juttu herätti mielenkiintosi, niin pitää käydä valokuvamassa tuon. Lopputulos on ollut miellyttävä. Reiät eivät ole muuttaneet toimintaa liian rajusti, mutta kuitenkin tasanneet jalkatilan lämpötilaa niin kesällä kuin talvellakin.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kuskin jalkoja palelee
En oo ite huomannut mitään vikaa femman ilmastoinnin puhallussuunnissa. Jos liikaa puhaltaa sieltä sivusta niin liekö tuulilasille tuleva ilmantulo osittain tukossa?
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Kuskin jalkoja palelee
Niin siis puhallus sivusta ilmauksella tarkoitin sitä että jalkatilan vasemmanpuoleisesta reiästä puhaltaa kinttujen ohi lämpimän penkin viertä takapenkkiläisten iloksi. Tässä kuva siitä meikän modista. Voi olla että reiät olikin 11mm.
![Kuva](http://www.kivisointu.net/mikko/kuvagalleria/d/3692-1/jalkatilapuhallusmodi.jpg)
![Kuva](http://www.kivisointu.net/mikko/kuvagalleria/d/3692-1/jalkatilapuhallusmodi.jpg)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kuskin jalkoja palelee
Mertmi kirjoitti:Niin siis puhallus sivusta ilmauksella tarkoitin sitä että jalkatilan vasemmanpuoleisesta reiästä puhaltaa kinttujen ohi lämpimän penkin viertä takapenkkiläisten iloksi. Tässä kuva siitä meikän modista. Voi olla että reiät olikin 11mm.
Näköjään on noiden jalkatilan suuttimien paikat muuttunu. Mulla on tuossa MY2002:ssa suutin tuossa diagnoosipistokkeen takana. Sillä lienee korjattu tuota havaitsemaasi ongelmaa.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2