Noniin. Analyysit ja korjaustoimenpiteet seuraa:
Öljytikun tuubassa näytti tältä
Autossa oli jokunen vuosi sitten asennettu viimeisin huohotinpäivitys ja komponentit olivat ehjiä lukuunottamatta venttiilikoppaan tulevan pienen imuletkun tapsia joka oli muovivalusta ummessa, eli ei koskaan ollut toiminutkaan. Vettä tuli loukosta ja huohotinputkista vähän joka paikasta joten kosteutta koneessa on ollut.
Päällepäin asiat vaikutti olevan kunnossa tuota smetanaa lukuunottamatta.
Eli otetaan konepaketti pois femman nokalta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=121884
ja avataan hieman konetta:

Imusihdissä oli lakritsitoffeeta muistuttava mälli joten syy voitelun vähyyteen on selviö

Kampuran kaulat ja laakerit: Kolmosen runkolaakeri on reilusti läpi laakerimetallista ja nelonen alkamassa. Muut on vielä more or less ok

Ykkösen pytty on kamalan näköinen (puristuspaineet puuttui, kävi kolmella) ja nelonen alkanut hinkkauksen
Mutta eipä hätää, koneenvaihto ja takaisin liikenteeseen, josta kuvatarina täällä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=121884
Muistakaa nyt hyvät ihmiset näillä pakkasilla antaa toisinaan moottorin lämmetä pidempään ja hengittää kondenssivedet pois.
Öljynvaihtoa tiheämpään tahtiin jos ajo on pelkästään lyhyttä matkaa.
Huohotusjärjestelmän päivitys ja letkujen kunnon tarkastus.
Jos moottori kuluttaa normaalia enemmän öljyä eikä se katoa turbosta savuna niin useimmiten se männärenkaiden ohipuhallus on totta, ja ohipuhallus vain kiihdyttää männänrenkaiden jumittumista likaisessa koneessa.
Koskee alkupään T7 moottoreita varsinkin (1998-2003) mutta takuulla ankarat olosuhteet ei ole hyväksi millekkään moottoriversiolle