Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Lyhyin kommentein varustettu tarina miten femmaan vaihdetaan kone ilman pylväsnosturia ja miten käytetystä mutta ehjästä moottorista tehdään uuden veroinen.
Yksityiskohdat, momentit jne löytyy WISsistä ja avuliailta saabistikavereilta

Ensin rakennetaan kone valmiiksi, purkuhan on helppoa joten sitä ei ole kuvattu :)

Puhtaita ja koneistettuja osia:
Kuva
Kuva

öljysuuttimet paikoilleen
Kuva

Kampuran laakerointi
Kuva
Kuva

Ilman mäntiä...
Kuva

ja hupsista mäntien kanssa
Kuva

Jakopään osat, huomaa tp akselien merkit kampuran loveen nähden, ykk asennossa
Kuva

Koppa laippatiivisteliiman kanssa paikalleen ja sen jälkeen pumpun rattaat öljyn kera
Kuva
Kuva

Tässä vaiheessa kone roikkumaan ja vaihteiston pään päätylevy paikalleen ja takaisin moottoripukkiin
Kuva

Pyöräytys ja öljynsiirtoputki paikalleen
Kuva

Jakopään sarjan mukana tulevaa laippatiivistettä levitettynä puhtaaseen öljypohjaan ja kiinni
Kuva
Kuva

Tässäpä kansi on jo mennyt paikoilleen hytikoineen
Kuva

ja nokkakepit
Kuva

termostaatti
Kuva

jakopään ketjun kiristimen runko ja sen sisäosa
Kuva
Kuva

Ajoitusmerkinnät: hihnapyörä, rattaat ja nokkapukit
Kuva
Kuva
Kuva

Venttiilikoppa ja pakosarja paikoilleen ja kuva toiselta puolelta
Kuva
Kuva

Tässä vaiheessa alkaakin odottamaan jo apulaitteita, johtosarjaa, imusarjaa ja muita härpäkkeitä luovuttavasta koneesta, eli siirrytään konepaketin siirtelyvaiheeseen:

Auton etupää tollaselle kätevälle nostimelle ja muutama tunti nesteiden valutusta, letkujen, johtojen ja kiinnitysten irrottelua.
Bensatukki jää rungon puolelle, johtosarja irtoaa Eculta saakka näppärästi.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ohjaustehostimen letku pitää irrottaa koneen pudotusta varten
Kuva

Kaikkipa taitaa olla irti, kennot roikkuu hihnojen varassa ja kunhan apurunko lasketaan lavetin päälle voi irrottaa apurungon pultit. Muista erottaa kuskin jalkatilasta ratin akseli ohjausvaihteesta.
Kuva

Keula nousee ja paketti rullataan pois
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Seuraa apulaitteiden sun muiden osien siirtelyä
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vanha kone nousee pois apurungolta
Kuva

Turbiinia pitelee tuollainen omatekemä kynsi
Kuva

Ja uusi kone löytää paikkansa apurungolla. Ketjuvinssi katossa + rullalavetti on kätevä
Kuva

Suunta kohti keulaa, korin alaslaskua pikkuhiljaa ja apurungon pultit kiinni
Kuva
Kuva
Kuva

Sekavan näköistä mutta kaikki löytää paikkansa kyllä
Kuva

Valmis
Kuva
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Voi hyvänen aika, mutta olipa hieno setti.
Ne tekee, jotka osaavat ja toiset sitten ihmettelevät.
Teetkö noita hommia muillekin, kun näyttää noin hyvin käyvän?
# 419 Vesa Pohjalainen
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kiitos, suurin haaste oli muistaa räpsiä noita kuvia tuon tuosta.
Ja kyllä näitä koneenvaihtoja ja muitakin spesiaalioperaatioita pystyy muillekin tarjoamaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja mikan »

Aivan loistava juttu, kiitos kuvista!
Sellainen pieni kommentti, että mulla on ollut yleensä tapana ennen hommiin ryhtymistä pestä moottori, laatikko ja konehuone liuottimella ja painepesurilla. :wink:

Kauanko meni aikaa siihen, että vanha mosa oli irti ja uusi kiinni?

t. Mika

ps. Nopeampi tapa? :)
Viimeksi muokannut mikan, Ma Maalis 12, 2012 10:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Hienoa, että joku viitsii nähdä näin paljon vaivaa! Kiitokset!
är.jii
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 17:48
Paikkakunta: Parkano

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja är.jii »

Onneksi löytyy :saab: klubilaisista näitä "guruja", onnistuu homma kuin homma :wink:
nimim: kokemusta on, suosittelen :mrgreen:
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

mikan kirjoitti:Aivan loistava juttu, kiitos kuvista!
Sellainen pieni kommentti, että mulla on ollut yleensä tapana ennen hommiin ryhtymistä pestä moottori, laatikko ja konehuone liuottimella ja painepesurilla. :wink:

Kauanko meni aikaa siihen, että vanha mosa oli irti ja uusi kiinni?

t. Mika
Joo näyttäis paremmilta kuvissa mutta kun auto on konevikainen niin sitä ei voi oikein ajaakaan kunnon pesupaikalle. Lisäksi läppäkotelon ja DI kasetin kanssa kannattaa olla varovainen painepesurin kanssa.

Karkeasti olen varannut aikaa tollaselle hommalle 1. pvä paketti ulos, 2. pvä apulaitteiden siirtelyä ja mosien paikan vaihtoa ja muuta nyssäämistä 3. pvä paketti takas. Apukäsien kanssa ei tule kiirekään.
Koneen purku, koneistukset ja kasaus on useampana kalenteripäivänä tapahtuvaa hommaa joten siihen uppoaa tehollista aikaa 1-2 pvä.
Mielenrauhan säilyttämiseksi monet asiat tulee katseltua kahteen kertaan ettei tule vahinkoja ja useimmiten toimii sanonta "tee oikoen, tee uusiksi"
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

Erittäin hienoa jälkeä, ja todella hyvä homma että joku jaksaa kuvata näitä projekteja. ja kuten tästä huomaa niin ei sitä nosturia aina tarvita ;) nimimerkillä tehnyt saman homman lattialla ja kone autossa paikallaan. en tee toiste. suurin haaste oli se jakopään "kansi" laittaa liiman kanssa paikkalleen. iso kiitos Vesalle tästä, ja uskon että moni muukin haluaa lisää tällaisia kuvasarjoja.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Hyvät ohjeet. Kesällä edessä sama homma omaan Aeroon varmuuden vuoksi. Öljypohjan puhdistuksessa laitoin iivisteliimaa hieman vähemmän öljypohjaan ja silti pursusi asennuksessa aika paljon.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja blair »

Wau 8O . Hienoa työtä Vesa!
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Näköjään ranteet-auki työkalu ollu hollilla pettymyksien varalta :lol:
Kuva
#1730
500whp.net member
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pakko kysyä.. mikä helv tuo kiiltävä limppu kampuran päässä on...

ja ot:nä perään millä nimellä googlesta löytyy tuollaisia vesan "nostureita" eli auto ylös...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

nalleolut kirjoitti: ja ot:nä perään millä nimellä googlesta löytyy tuollaisia vesan "nostureita" eli auto ylös...
Oisko tuollainen?
http://www.fspec.fi/tuotteet.html?id=40/204
# 419 Vesa Pohjalainen
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

nalleolut kirjoitti:pakko kysyä.. mikä helv tuo kiiltävä limppu kampuran päässä on...

ja ot:nä perään millä nimellä googlesta löytyy tuollaisia vesan "nostureita" eli auto ylös...
Limppu ? Jossa reikiä ? Siihen tulee vaihtipyörä kiinni.
Toinen pää on sitten jakopää ja sieltä löytyy öljypumppu ja hihnapyörä (se kuuluisa jonka torxit pitäis tarkistaa, tähänkin vedin ruuvilukitteella kiinni)

Nostolaite on keinutunkki ja niitä löytyy netistä tai minulta

Vigge: raaputi raaputi ja toinen varalla toisella työpöydällä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Näin rakennat ja vaihdat 9-5:seen moottorin, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja tami »

Tällaisesta keinutunkista en ole aikaisemmin kuullutkaan.
Olen jonkin aikaa harkinnut jonkinnäiköistä nostoapuvälinettä hankittavaksi mutta kotitalli on niin pieni järeämmille nostureille että homma on melkolailla tyssännyt siihen.
Tämä vaihtoehto taitaa nyt olla tähän mennessä kärkipaikoilla.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Vastaa Viestiin