Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja Termos »

Sledge kirjoitti:
Pe Joulu 30, 2022 21:55
Tuli tämä jumppa tehtyä joulupäivänä kun muksut oli kipeänä ja aika kävi pitkätksi :D

...Sihdin pinta-alasta noin puolet tukossa, osa karstasta niin jumissa että nuppineulalla tökin pois. ja hyvä niin.
Nää on niin yksilöitä :lol: Vaimo halusi keväällä paikalliseen kotimaiseen autoliikkeeseen myyntiin tulleen -09 femman. 2,3t AT tehtaan biopower, piiitkä reikä huoltokirjassa ja jotenkin omituisesti päätynyt ruotsista saksaan. Mittarissa 188tkm
Sledge kirjoitti:
Pe Joulu 30, 2022 21:55
Etanolitulpat oli paikassa mutta olin skeptinen.
Sama meillä. Ei mitään varmaa tietoa käytetystä polttoaineesta. Ajeltiin muutama tankillinen viinalla, softakin päivitettiin JC:n Stage 1 -versioon, että saa SID-infon käyttöön.
Sledge kirjoitti:
Pe Joulu 30, 2022 21:55
Kylmäharjoittelussa ennen tiivisteliiman (Loctite 510) laittamista totesin, että eipäs se sinne ihan niin vain menekään ja päädyin ottamaan hantin puolelta koneen korvan löysään ja tunkata vähän ylös (öljypohja oli siis jo pois tunkatessa) niin, että "kakkosnelosen" pätkä istui nätisti siihen apurungon viereen ja naapuri napautti kiilan paikkaan. Vaikka DP on pois on niin ainakin tässä mallissa on ahdas sieltä apurungon puolelta joten yhdyn Vesa67 kommentteihin täysin, että tilaa vaatii.
Jep, Samat jumppaukset tein itsekin. Paitsi että itse nostin konetta yläkautta omatekoisella, lokasuojien päälle sovitetulla nostovehkeellä. Eikä sekään ihan riittänyt, piti sitä moottori+vaihteistopakettia vielä jokunen sentti siirtää suurella "vinkalla"
Sledge kirjoitti:
Pe Joulu 30, 2022 21:55
Hyvin pitää ja onneksi tuli tehtyä. Vuosimallista ja öljyjen vaihtovälistä sanoisin, että ei pysty päättelemään lainkaan onko sihti tukossa vai ei.
Samaa mieltä. Tuon Griffinin sihti oli puhdas, eikä öljypohjassakaan ollut poikkeuksellisen paljoa sinne yleensä kertyvää muhjua. Noin 189tkm ajettu mosa, kun öljypohjan aukaisin. Ei viitteitä siitä, että tuon olisi joku joskus jo putsannut.

Kuva

Kuva

Jaaritusta, sopii ohittaa :mrgreen:

Niin, se omituinen huoltohistoria: Tuskin tuota autoa olisi uskaltanut ostaa (kieltämättä hurjaan hintaan vieläpä), mutta ruotsin rekisteröintitiedoista löytyi historia ja viimeisin pitkäaikainen omistaja. Kyseinen rouva vastaili iloisesti uteluihin, miehensä oli autoharrastaja ja femma oli hyvin huollettu, mutta Garrett oli poksahtanut lomamatkalla sveitsissä. Meni sitten jonkinsortin lunariin ja sitä kautta asintuntevaan huoltoon (siitä kuitit) ja jälleenmyyntiin saksassa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja torque »

^Ehkäpä aiemmin ajettu kuitenkin jonkinverran RE85 niin pysynyt "puhtaana" tuo sihti&öp.
Jos öp avattu aiemmin, ehkä siitä tiivistepinnasta saattaa nähdä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
ECE
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Marras 30, 2014 21:33

Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Viesti Kirjoittaja ECE »

Olen pahassa jumissa viirun 1.9 tidin kanssa. Öljypohja roikkuu apurungon ja automaattivaihteiston välissä eikä tule millään pois. Jos saisin vaihteistoa vielä sentin tai pari syrjään vedettyä niin homma onnistuis. Sentin ehkä sain jo ruuvipuristimella, mutta enemmän tarttis.

Olen nostanut moottoria kartturin päädystä niin paljon kuin suostuu nousemaan. Olen löysyttänyt tuentoja vaihteiston ja tulipellin välistä, vaihteiston ja apurungon etuosan välisen tuennan ja sulakelaatikon alta.

En osaa enkä uskalla alkaa tiputtamaan apurunkoa maassa maaten. Kartturin puolelta olen kahta pulttia kyllä pari senttiä löysyttänyt, mutta en tiiä oliko mitään merkitystä.

Tämä kuva on kuvattu maassa maaten ylöspäin. Nuo kaksi hahloa on laatikossa öljypohjan ruuveille. Tekisi mieli sahata niiden välinen osuus kokonaan pois.

Kuva

Mitähän tässä seuraavaksi löysyttäis? Alanko irrottelemaan moottorin ja vaihteiston välisiä pultteja?
Kuva
Vastaa Viestiin