Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jorma Tapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52

Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja Jorma Tapio »

Kävin vaihtamassa öljyt niin huomasin että öljynlauhdutin oli kylmä voiko öljyntermostaatti olla jumissa vai missä vika?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Se aukee vasta 105 asteessa joten saat löylyttää aikalailla että alkaa siellä öljy kiertämään.
Jorma Tapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja Jorma Tapio »

Minkälainen homma on tarkistaa se öljynpaineenventtiili, mitä kaikkea pitää irroittaa?
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Huuhtele lauhdutin, heitä sisälle tuoretta öljää. Aja päivän, aukaise, ja katso onko öljy mustunut? Jos on niin kaitpa se kiertää. Jos on prima, niin ei. :lol:
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Jorma Tapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja Jorma Tapio »

No nyt lämpenee lauhdutinkin mutta öljyt siltikin aika lirua laitoin 0w40 mobilit koneeseen pitäskö kuitenkin vaihtaa 5w50 öljät? tilasin 82 asteisen termostaatinki nii jospa ne moottorin lämmöt vähän putoais ja sitä kautta oljynlämpötila vai olenko väärässä?
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Jorma Tapio kirjoitti:No nyt lämpenee lauhdutinkin mutta öljyt siltikin aika lirua laitoin 0w40 mobilit koneeseen pitäskö kuitenkin vaihtaa 5w50 öljät? tilasin 82 asteisen termostaatinki nii jospa ne moottorin lämmöt vähän putoais ja sitä kautta oljynlämpötila vai olenko väärässä?
Hmm no pitäiskö ne olla paksuja? Kuuma öljy on aika litkua tavaraa joo. Mä ainakin oon sitä mieltä että 0w40:llä ei tee mitään Kesällä. 5w50 sopivampi. Mutta talvella (ainakin meillä Lapissa) ehkä olisi järkevää käyttää 0w40.

No jos jäähdytysnesteen termarista kyse, niin..ei kait termari vaikuta. Se aukeaa 82 asteessa ja jatkaa rauhassa lämpeämistä. Turha leikki.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Jorma Tapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja Jorma Tapio »

Juup taijampa laittaa nuo 5w50 öljyt koneeseen kesäksi.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

oisko kuiten 10w40 parempi?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja Coltti »

ei, ovat yleensä semisynteettisiä, tai täyssynteettinen on helvetin kallista.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Jorma Tapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja Jorma Tapio »

Vai oisko näin kesällä 10w60 parempi?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jos ei kummosesti ole viritetty, ni miksei laittaisi gm longlife 5w30, 25e/5l ja menee saabin spekseihin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jorma Tapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja Jorma Tapio »

Kuumana ainakin tuo 0w40 on kuin vettä ku käytin venttiilikopan irti nii mietin et ois parempi kuumanpään viskositeetti.Öljynpaineet tahtoo laskea tosi matalalle ku lämpenee tarpeeksi vaikka kaikki osat koneessa on vaihdettu uusiin Paitsi jakopäänkoppa kuulemma oli vähän väliä mutta vaikuttaisiko tuo niin paljon paineisiin?
Jorma Tapio
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Touko 26, 2012 23:52

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja Jorma Tapio »

nii ja viritys aste on aeron softa ja t5 männät(en tiiä vaikuttaako männät tehoihin miten paljon)

Alkaa menemään into koko autosta :(
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Öljynlauhdutin ei lämpene/kuumene

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kuumana ainakin tuo 0w40 on kuin vettä ku käytin venttiilikopan irti nii mietin et ois parempi kuumanpään viskositeetti.Öljynpaineet tahtoo laskea tosi matalalle ku lämpenee tarpeeksi vaikka kaikki osat koneessa on vaihdettu uusiin Paitsi jakopäänkoppa kuulemma oli vähän väliä mutta vaikuttaisiko tuo niin paljon paineisiin?
Miten matalalle ja millä kierroksilla?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin