BENSA VS. E85 JA MIKSI??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
suoabbi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2012 23:34

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja suoabbi »

Niin. Jos nyt pystyttäisi pysymään edes hieman otsikon mukaisessa aaiheessa, ei pahalla ;)
9-5 2.3(T) + 3"db+mitsu+yms....
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

Olen itse tehnyt semmoisen havainnon että aika iso osa joka tällä autolla mallilla/merkillä ajaa on jotenkin päin teknisesti suuntautuneita. Tämä selittäisi osaltaan myös sen miksi foorumimme "taso" on hyvä verrattuna moniin muihin.

Jos on ongelmia niin täällä saa oikeasti esim. apua heti eikä kettuilla asian vierestä ja vertailla siinä ohessa että kenellä on isoimmat vanteet :)

joten luonnollisesti tuo E85 konversio kiinnostaa tälläistä porukkaa..
Sehän on vain hyvä jos tämän kieroutuneen harrastuksen(saab) :lol: voi selittää muille siten että se säästää rahaa ja luontoa. ehkä tälle näin saa hiljaisen hyväksynnän ja jatkokysymyksiä ei enää tule :o
suoabbi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2012 23:34

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja suoabbi »

Tuo on kyllä ihan totta, erittäin asiallinen foorumi ja täällä oikeasti tuntuu olevan tietoa asioista. Itse haluaisin ehdottomasti ajaa biobowerilla jo ihan siitä syystä että litrahinta miellyttää ja auton käyttäytyminen kyseisellä aineella on tosi makeaa... huolestuttaa vain moottorin osien kesto (venttiilit+mannät yms. ) ei niinkään kytkimen kesto tai turbo, koska ne ovat vaihtumassa joka tapauksessa laadukkaampiin palikoihin mutta koneremontti ei oikein houkuta vain e85:n takia...
9-5 2.3(T) + 3"db+mitsu+yms....
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Moottorin osat kestää E85:lla ajamisen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suoabbi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2012 23:34

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja suoabbi »

jcarlson kirjoitti:Moottorin osat kestää E85:lla ajamisen.

Kohtalaisen vakuuttavasti sanottu ;) tankki täynnä pelkkää re85:ta ja sillä mennään...päivittelee sitten tekniikkaa sitä mukaa kun joku paikka luovuttaa: turbo-> turbo+downpipe+suuttimet+uudelleen ohjelmointi. kytkin->aeron kytkin, jne jne... :)
9-5 2.3(T) + 3"db+mitsu+yms....
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

suoabbi kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Moottorin osat kestää E85:lla ajamisen.

Kohtalaisen vakuuttavasti sanottu ;) tankki täynnä pelkkää re85:ta ja sillä mennään...päivittelee sitten tekniikkaa sitä mukaa kun joku paikka luovuttaa: turbo-> turbo+downpipe+suuttimet+uudelleen ohjelmointi. kytkin->aeron kytkin, jne jne... :)
no näinhän se itsellänikin menisi , mutta tuossa sulaa nyt nuo taloudelliset perusteet ajaa e85:llä aika paljon ts. kuinka helvetisti bensaa ostaa noilla rahoilla jotka menvät vaihtoon osaksi jo e85 VUOKSI...

tietysti oravilla riittää pesäpuita jatkossa enemmän :|
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Itsellä Turbo+tarvikkeet,suuttimet,koko putkisto, bensapumppu, tulpat,ecu,virisofta ja vielä
välijäähy ja kytkin pitäisi hommata. Se on sellaiset vajaa 3k€, kun ruetaan omanlaista biopower autoa rakentamaan :lol:
2-3kk hommailtu osia, asenneltu, säädetty ja vielä olisi kasa kysymysmerkkejä jäljellä
niin pirusti. Vasta Uusien osien asennuksessa huomaa helvetisti uusia heikkoja, kuluneita
osia, mitkä on myös pakko uusia myös ja niihin uppoo taas seteleitä pirusti. :wink:

Tämä on harrastus, harrastukset maksaa kaikki aika helvetisti, kaikki rahat niihin menee ja hyvän lopputuloksen
saamiseksi pitää aina harrastuksessa nähdä verta, hikeä ja itkua.

Siihen kyllä tähdätään että E85:lla tullaan ajamaan, eikä bensaksi enää muutu! :evil:
Viimeksi muokannut Loyal, La Heinä 07, 2012 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tähän mennessä etanoliin siirtyminen maksanut ohjelmointikaapelin, virtalähteen ja juotosaseman. Alle 200e siis reippaasti.
Kuluvien osien porsimisia turha itkeä, harva osa hajoaa suoraan etanolin takia, korkeintaan hieman nopeuttaa porsimista.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

Eihän tuosta nyt niin paljon kustannuksia tule,ainakaan uudemmissa femmoissa,varsinkin jos haluaa pelkällä etanolisoftalla ajaa,ilman suuttimien tai ahtimen vaihtoa.Ja tietysti sekin kannattaa huomioida,että itse halusin ainakin vähän lisää"paukkua" autooni,niin sehän tuli tuossa etanolisoftan myötä vähän niin kuin kylkiäisinä.

-Softaajalle korvaus
-Tulpat
-Polttoainesuodatin
-Öljyn vaihto
yht.noin 200-250e(riippuu paljonko softaaja ottaa työstä)

Öljyt,tulpat ja pa-suodatin nyt täytyy kumminkin jossain vaiheessa vaihtaa!

Eräs asiansa omaava softaaja sanoi,että etanolilla ajaessa säästää noin 4-5e/100km verrattuna bensaan,niin johan se softaus+tarvikkeet maksaa itsensä 2,5 kertaisena takaisin jos ajaa tyypilliset 15000 km/vuosi!

Itse olen ollut erittäin tyytyväinen etanolikonversioon ja ajanut ilman minkäänlaisia ongelmia/ylimääräisiä kustannuksia siihen liittyen,tietysti kylmissä olosuhteissa nyt auto hetken röpöttelee kylmäkäynnistyksen yhteydessä,mutta eipä sekään hirviästi haittaa.Myös autossani oleva Eberi ei ainakaan viime talvena tykännyt "kyttyrää",vaikka sitä etanolilla käytin päivittäin.
Nämä on sitten vaan minun kokemuksia/tuntemuksia,jokaisella on varmaan hyviä ja huonoja puolia,mutta mä olen toistaiseksi säästynyt niiltä huonoilta...
Saab 95 2.3t autom.-06
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Ei mullakaan yksikään osa ole hajonnut etanolin takia. 2,5kk autoa rakentanut (konetta ja korisarjaa) ja vasta eilen tankkasin ensimmäiset etanolit ja hienostihan tuo auto toimi!
Kyllä tossa E85 softassa halvalla pääsee, jos tosiaan ei halua muuta.
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Tobbana kirjoitti:Tähän mennessä etanoliin siirtyminen maksanut ohjelmointikaapelin, virtalähteen ja juotosaseman. Alle 200e siis reippaasti.
Kuluvien osien porsimisia turha itkeä, harva osa hajoaa suoraan etanolin takia, korkeintaan hieman nopeuttaa porsimista.

-Sami
no ei tässä itku autakaan...mutta kun on kiesi vm. 99, enkä todellakaan ota nykyisestä stage1 tehoista pudotusta vihreillä suuttimilla, vaan tottakai hommaan ne punaiset ja sehän tietää sitä että tuon ikäinen kytkin ei sitä arvosta, no mutta se on sen ajan huoli ja laitetaan kuntoon sitten!
etenkin tämänikäisissä ei etanoliin siirtyminen ole mitään automaattista rahan säästöä pienin kustannuksin, kuten varmasti uudehkossa aerossa, jossa palikat on valmiina...

riippuen tietysti millä kokoonpanolla haluaa mennä
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2644
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Nythän ei pidä laittaa = merkkiä e85 ohjelmoinnin ja viriohjelman välille :idea:
Kokenut ohjelmoija laittaa sinulle e85 ohjelman ja vaikka mopoauton tehot siihen niin ei tarvitse vinkua että Saappi kuluu :wink:
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Niin, e85-softa ei tarvitse rautamuutoksia (pl. alkupään femmojen poljinkatkaisijajohdotuksia) ja mikäli rautaa menee vaihtamaan virisoftaa ajatellen, niin samalla tavalla se kytkin tai ahti porsisi bensalla ja bensasoftalla.
Eli rahaa saa palamaan, jos niin haluaa. Tulpat, öljyt, suodattimet jne. kuuluvat huolto-ohjelmaan joka tapauksessa. Ehkä ne tulpat voi laskea kulueräksi etanoliin siirtymisessä, jos on orjallisesti pitänyt platinatulppia siihen asti koneessa. Tihennettyä öljynvaihtoväliäkään en oikein osaa laskea lisäkuluksi, koska näissä smetananvatkaimissa se on fiksua joka tapauksessa.

Kohta toki joku vetää öljypohjakortin, ellei jo vetänyt, mutta sen paskan saa irtoamaan koneesta myös tekemällä muutaman forte- tai vastaavan huuhtelun, etanoli vaan tekee sen nopeasti ja huokealla. ;)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Oletuksenahan on tosiaan näiden softausten kanssa ollut että laitetaan vähintään sen verran lisätehoa mitä vakiopalikat tarjoavat, vaikka alkuperäinen versio olisikin 150 hv tjsp.

Kysymys kuuluu, jos laitettaisiin sellainen E85-softa, jolla vääntö on maksimaalista mutta huipputehoa on rajoitettu, eikös tällaisella autolla kulutus olisi pienin mahdollinen ja kulusäästö suurin? Itsellä satkussa kiihdytyksissä bensaa kuluu urakalla koska poljin täytyy pitää pohjassa ellei ole lehmän hermoja, vastaavasti 9-3:ssa bensaa kuluu enemmän kuin ideaalitilanteessa koska tietoisuus siitä, että polkimen alla on 220 hevosvoimaa, aiheuttaa jalan raskautta. Näin jos kiihdytykset sujuisivat ripeästi pienemmilläkin kierroksilla mutta kuskille ei tulisi lisähupia polkimen pohjaan pistämisestä, olettaisin että kulutus on pienempi...miten on?

Tehoa ei ole koskaan liikaa -ihmiset, älkää ristiinnaulitko mahdollisimman pienillä kuluilla saabeilusta nauttimaan pyrkivää pienituloista :oops:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No siis miehän laitatin ecuun softan, jossa ei ole otettu enempää irti tehoja etanolilla, mitä bensapuolella. Hyvähän siitä tuli. Kukin esittäköön softaajalle omat toiveensa ja pätevät kaverit kuten tuo jcarlson laittaa sinne vaikka matalapaineturbon tehot.

Omissa laskelmissani tuo e85:llä ajaminen pistää aikahyvin kampoihin dieselautoilulle. Ei ole mikään iso ero esim. matka-ajossa isäukon VW bora tdi:n kuluissa / 100km mitä meidän 9-5:llä reissua ajaessa.

Bensalla ajamiseen verrattuna huonona puolena joutuu käymää useammin tankilla, mutta ei tuo kulutuksen nousu nyt mitään dramaattista kuitenkaan ole ollut ainakaan 9-5:ssä. Hyvänä puolena ihan naurattaa kun katsoo niitä hintoja, mitä se maksaa.

Tokihan näistäkin omista päivitysprojekteista tuli lisäkuluja, kun femmassa paljastui luistava kytkin jonka vaihdoin eilen. Se todellakin oli loppu, eli olisi kuitenkin alkanut luistamaan jossain vaiheessa. Ehkä vuoden päästä. Siellä melko varmasti oli originaali kytkin sisällä, koska työsylinterin valussa oli -98 leimat. 300tkm samalla kytkimellä on kyllä hyvä saavutus. :)

9-3:sta löytyi sid-infon tietojen tulkinnan ansiosta viallinen ilmamassamittari. Tuo voi jopa olla syynä, miksi auto on mennyt edellisellä omistajalla vaihtoon. Muutamia kertoja auto käyttäytyi minulle ja vaimollekin oudosti, mutta mitään vikavaloahan tuo immun vika ei tietenkään sytytä. Huono juttu niille, joilla ei ole sid-info käytössä. No, jos tuon vian takia tuli 140tkm ajettu kolkki myyntiin, niin miehän olen siihen tyytyväinen. Siisti peli arvatenkin. ;)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin