BENSA VS. E85 JA MIKSI??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Ihan normaalisti vedon pitäisi olla parempi kaikilla kierrosalueilla, johtuen suuremmasta sytytysennakostakin. Ainakin itsellä vetää kaikissa tilanteissa paremmin etanolilla kuin bensalla.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saman allekirjoitan. Hyvin on vetoja e85:llä. Niin 9-3:ssa kuin 9-5:ssäkin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Oon omaan softaan tuunannu yhtä sun toista, esim lisänny syttyy, muuttannu t5 nokille jutut, jnejne.
9-3.1972
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Henke kirjoitti:Mukavuudesta voi joutua maksamaan, mutta silti seuraavassakin autossa on automaattiset vaihteisto ja ilmastointi - ja molemmat päällä ajossa kesät talvet. :)

Mutta tuo dieselin vero on kyllä mun mielestä aika suolanen. Sen kun joutuu maksamaan, vaikka ei ajais metriäkään.
Kolme edellistä autoani oli mersuja dieselillä. En kehu enkä moiti mersuja mutta kulutus oli pieni varsinkin maantiellä eikä kaupunki kulutuskaan ollut paljoa maantietä isompi. Kilometrejä tuli tosi vähän kun työmatkatkin pääasiassa pyöräilin.
Mersuissa oli katsastukseen yleensä joku pallonivel aina kulunut.
Mersuissa kyllästyin käyttöveron suuruuteen.

No nyt on pitkästä aikaa taas Saab 9-5 2.3 2005 215000 ajettu automaatti ja etanolilla tulee ajeltua pääasiassa.
Saabissa kulutus on toista luokkaa kuin mersuissa.Olen nykyään eläkeläinen mutta kilometrejäkin tullut kuitenkin enemmän kuin ennen.
Saabi on mennyt läpi katsastuksesta ilman merkintöjä mutta muuten on ollut varsinainen harraste auto kun jakopään kotikonsteilla kone paikallaan vaihdoin. Öljypohja pariin kertaan putsattuna ja laakerit varmuuden vuoksi vaihdoin alakautta. Luonnollisesti sytkäkasettikin meni uusiksi.
Vieläkin ihmettelen tuota etanolilla ajettaessa moottorin mielestäni pitämää murinaa joka kuulostaa kuin runkolaakereissa olisi vikaa..
No kuulemma etanolin palaminen on äänekkäämpää..Mersut oli paljon hiljaisempia kuin Saabini.
Olen tutustunut saabiini enemmän konepelti pystyssä tai alla kontaten kuin edellisiin autoihini yhteensäkään. Jotenkin vain ei ole luottamustani auto vielä minulta onnistunut saamaan.. Tuntuu kuin vanha 900 saabini olisi ollut parempi ja varmempi kuin nykyiset 9-5 saabit.
-Arska-
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Miksi vertaat etanolin ja dieselin kulutusta keskenään? Eihän siinä ole mitään ideaa. Tottakai dieseliä kuluu litramääräisesti vähemmän jo pelkästään dieselprosessin korkeamman hyötysuhteen vuoksi verrattuna ottoprosessiin. Etanolin heikompi energiasisältökin on otettava huomioon... Vertaa polttoainekuluja euroina ja ota myös dieselin käyttövoimavero huomioon...

En ymmärrä myöskään jakopäästä valittamista. Jos ketju pitää 250tkm välein vaihtaa niin entä sitten? Moniin hihnajakopäisiin vaihdetaan tuohon kilometrimäärään mennessä vähintään 2 kertaa ellei jopa 3 kertaa.. Kun lasketaan taas eurot yhteen niin kappas taas saadaan kustannukset samalle viivalle.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Sitä en joo ymmärrä miksi tuosta jakopäästä jankataan jatkuvasti, että on "tyyppivika". Kovin moni ketjukone kestä avaamatta 300tkm. Toki niitäkin on. Tuntuu, että Saabin kanssa koetaan, että vikoja tulee paljon vastaan kun kilsoja kertyy niin valtavasti. Moni kiesi on jo paalissa ennenkuin tarvii vaihtaa jakoketju, bensapumppu, vaihdelaatikko, turbo ja lopulta koko pata. Oikeastaan ainoa asia josta voi valittaa on tuo paska huohotus ja sihtiongelma joka on koitunut tuomioksi hyvinkin nuorille T7 koneille. Sekään ei toki nykyään pitäisi enää olla kellekkään yllätys.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin