Lähinnä ne heikot kytkimet on SS-mallien ongelma. Vanhemmissa on paremmat vakiokytkimet. Samanlainen vääntökäyrä se on alle 4000rpm etanolilla myös muilla suuttimilla kuin vihreillä, vihreillä vaan veto loppuu aikaisemmin suutinten loppuessa.Pakari kirjoitti:Alavääntö on se joka tappaa kytkimet ja yleensäkkin voimansiirron. Jos softaa rajattaisiin niin että huippuvääntö saavutettaisiin vasta sanotaan 2500-2800rpm kohdalla kytkin sekä voimansiirto kestäisi paremmin. Että ne TDI-mäiset alavääntökäyrät ovat kestävyyden kannalta huonoja ratkaisuja mikäli kytkin ja asetelma eivät ole alunperin tarkoitettu tälläiseen vääntömäärään alakierroksilla.
BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Nimenomaan. Eli jos ostat kunnon dieselin, niin ei niissäkään mitään 5l kulutuksia ole. Hyundai Getsit sitten erikseen.mikan kirjoitti:Risto Vee, kiitos laskelmista. Tässä olen harkinnut perheen toisen auton vaihtamista ja miettinyt joko dieseliä tai sitten RE85-farkkusaabia. +230 heppaiset dieselit tahtoo myös kuluttaa jonkin verran ja vielä kun huomioi pääomakulun saabiin verrattuna, niin jotenkin vaan houkuttaisi hankkia perheeseen toinen 9-5.
t. Mika
Eli jos verrataan tehokkaampaan ja 9-5 kokoluokan autoihin on dieseleissäkin se 8l/100km todellisempi mitä 5l/100km.
Sitten tosiaankin se isompi hankintahinta sekä käyttövoimavero... Pitää ottaa laskuihin mukaan. Sitten tosiaankin itsellä tuo kaupunkiajo tulee häiritsevästi tuohon heikentämään kokonaiskulutusta. 12l/100km moottoritie/maantieajossa voisi olla todellinen lukema jolla laskuja kannattaa tehdä. (Jos työmatka-ajoa katselee.)
Ei paha kustannus kuitenkaan isosta 2.3T Aerosta 275hp/420nm... Kyllä sillä nyt yhden Getsin jättää ruutuun seisomaan. (Paitsi jos on taas polttoainepumppu hajalla.)
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Kannattaa tosiaan vilkaista myös se, mitä vero on ensi vuonna, kun päästöpohjainen vero taas muistaakseni nousee. Trafin sivuilla pitäis olla laskuri.Risto Vee kirjoitti:Nimenomaan. Eli jos ostat kunnon dieselin, niin ei niissäkään mitään 5l kulutuksia ole. Hyundai Getsit sitten erikseen.
Eli jos verrataan tehokkaampaan ja 9-5 kokoluokan autoihin on dieseleissäkin se 8l/100km todellisempi mitä 5l/100km.
Sitten tosiaankin se isompi hankintahinta sekä käyttövoimavero... Pitää ottaa laskuihin mukaan.
Ainakin pian ex-ässäni eli V70 D5 A:ssa kulutus on seka-ajossa 8,5 ja vero nousee ensi vuonna jonnekin 700 euroon... Siitä kertyy maksettavaa jo vähän vähemmälläkin ajolla. Ainakin mun laskujen mukaan 9-5 etanolilla tulis halvemmaksi, eikä bensallakaan jäis niin kovin paljoa jälkeen.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Siis jos joku tosiaan vain kulutusta tuijottaa autossaan, niin silloin on vissiin viisainta hikoilla kopissa ja painaa econ nappia. Pitäähän sitä asennoitua siihen, että mukavuudesta tulee lisäkuluja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Mukavuudesta voi joutua maksamaan, mutta silti seuraavassakin autossa on automaattiset vaihteisto ja ilmastointi - ja molemmat päällä ajossa kesät talvet.
Mutta tuo dieselin vero on kyllä mun mielestä aika suolanen. Sen kun joutuu maksamaan, vaikka ei ajais metriäkään.
Mutta tuo dieselin vero on kyllä mun mielestä aika suolanen. Sen kun joutuu maksamaan, vaikka ei ajais metriäkään.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Joo, verolappu tuli eilen postissa. Kovasti siinä perusteltiin, että pyritään ohjaamaan ympäristöystävällisempään suuntaan auton valinnassa jne. P****t sanon minä. Mun mielestä syy on valtion tarve saada rahaa autoilijoilta (eikös myös kevyimpien autojen vuosimaksu nouse?). Pitäähän sitä nyt olla mistä lainata köyhille välimeren ihmisille.Henke kirjoitti: Kannattaa tosiaan vilkaista myös se, mitä vero on ensi vuonna, kun päästöpohjainen vero taas muistaakseni nousee. Trafin sivuilla pitäis olla laskuri.
Ainakaan itsellä ei käy mielessä, että jos saabin vuosimaksu nousee, niin alkaisin ostamaan jotain uutta vähäpäästöistä. Vuosimaksujen erolla ei paljon autolainaa maksella...
Jos joku tosiaan vain kulutusta tuijottaa autossaan, niin sitten se on jossain muualla kuin tällä foorumilla. Hyundai Getz -forum?Mertmi kirjoitti:Siis jos joku tosiaan vain kulutusta tuijottaa autossaan, niin silloin on vissiin viisainta hikoilla kopissa ja painaa econ nappia. Pitäähän sitä asennoitua siihen, että mukavuudesta tulee lisäkuluja.
Mutta kyllä ne polttoainekulutkin jotain merkitsee. Ainakin uskon, että se painaa myös monella vaakakupissa kun miettii etanoliin siirtymistä.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Kertokaapas tietämättömälle seuraavaa.
Suunnitelmissa on tulevana viikonloppuna toteuttaa tämä re85 softaus suorsan toimesta kahteen OG 9-5:seen (1999 ja 2000 vm. molemmat 2,3l)
Jos täysin jyvällä olen niin eikös tämän ohjelman muutoksen jälkeen voi kaasutella menemään niin bensalla kuin etanolilla? Nuo aiemmat kirjotukset antaa ymmärtää asian monella tapaa.
Ymmärrän toki että tuo etanoli huuhtelee konetta enemmän kun bensa, mutta onko tuo öljyjen vaihto tehtävä pikimmiten menoveden vaihdon jälkeen vai uskaltaako odottaa seuraavaan öljynvaihtoon?
Ei käynyt aiemmin pienessä mielessäkään re85:seen siirtyminen, mutta kun kerta joensuuhun semmonen asema tulee, niin miksi ei siirtyisi halvemman aineen käyttäjäksi..
Suunnitelmissa on tulevana viikonloppuna toteuttaa tämä re85 softaus suorsan toimesta kahteen OG 9-5:seen (1999 ja 2000 vm. molemmat 2,3l)
Jos täysin jyvällä olen niin eikös tämän ohjelman muutoksen jälkeen voi kaasutella menemään niin bensalla kuin etanolilla? Nuo aiemmat kirjotukset antaa ymmärtää asian monella tapaa.
Ymmärrän toki että tuo etanoli huuhtelee konetta enemmän kun bensa, mutta onko tuo öljyjen vaihto tehtävä pikimmiten menoveden vaihdon jälkeen vai uskaltaako odottaa seuraavaan öljynvaihtoon?
Ei käynyt aiemmin pienessä mielessäkään re85:seen siirtyminen, mutta kun kerta joensuuhun semmonen asema tulee, niin miksi ei siirtyisi halvemman aineen käyttäjäksi..
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
flexifuel on eli voi olla kumpaa vaan tankissa tai sekasin,twhot seoksen mukaan...
öljypohjan siivous on 100 kilsan ajon jälkeen hyvä tehdä etenkin ton ikäseen...
öljythän siinä vaihtuu samalla ja polttoainesuodatin kanssa!
öljypohjan siivous on 100 kilsan ajon jälkeen hyvä tehdä etenkin ton ikäseen...
öljythän siinä vaihtuu samalla ja polttoainesuodatin kanssa!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Sama kävi mielessä...mikan kirjoitti:Jos joku tosiaan vain kulutusta tuijottaa autossaan, niin sitten se on jossain muualla kuin tällä foorumilla. Hyundai Getz -forum?Mertmi kirjoitti:Siis jos joku tosiaan vain kulutusta tuijottaa autossaan, niin silloin on vissiin viisainta hikoilla kopissa ja painaa econ nappia. Pitäähän sitä asennoitua siihen, että mukavuudesta tulee lisäkuluja.
Mutta kyllä ne polttoainekulutkin jotain merkitsee. Ainakin uskon, että se painaa myös monella vaakakupissa kun miettii etanoliin siirtymistä.
t. Mika
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Kävimme, kolme henkilöä+ lasti, Jyväskylä-Helsinki-Tampere-Jyväskylä lenkin. Matkaa 668km, kulutus 54l (~8l/100km), nopeus sen mitä noilla pikkuteillä ja motareilla pääsee = 10-140km/h. Autossa Biopower softa, 2,3t manuaali lisäpopalla ja ajoin 95E:llä. Kulutus mielestäni kohtuullinen ja helevetin kiva ajaa . Tarkoitus on kokeilla tuota E85:sta, kunhan öljyt vähän vanhenee (ja PCS aukeaa).
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Tampereen reisulla Kokkolasta reilut 600km keskikulutus etanolilla 9,4 keskinopeus 70km ja normi maantieajoa, tosin ohituksissa ei säästelty kaasua. Softana 270hv versio 2006 aerossa, ei mielestäni paha kulutus, on laskennut hiukkasen ensimmäisistä tankillisista maantieajossa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Joo, verolappu tuli eilen postissa. Kovasti siinä perusteltiin, että pyritään ohjaamaan ympäristöystävällisempään suuntaan auton valinnassa jne. P****t sanon minä. Mun mielestä syy on valtion tarve saada rahaa autoilijoilta (eikös myös kevyimpien autojen vuosimaksu nouse?). Pitäähän sitä nyt olla mistä lainata köyhille välimeren ihmisille.
Ainakaan itsellä ei käy mielessä, että jos saabin vuosimaksu nousee, niin alkaisin ostamaan jotain uutta vähäpäästöistä. Vuosimaksujen erolla ei paljon autolainaa maksella...
Nämä paisuvat veroluontoiset maksut ovat parin viimeisen hallituksen tuotoksia. Tällä tavalla ei tarvitse nostaa progressiivistä tuloveroa. Sehän sattuu hyvätuloisiin.
Aseenkantolupa on noussut kolminkertaiseksi 10 vuodessa. Kiinteistöverosta puhumattakaan.
Mutta Suomi on demokratia, näin suomalaiset haluavat maksaa ja elää.
Ainakaan itsellä ei käy mielessä, että jos saabin vuosimaksu nousee, niin alkaisin ostamaan jotain uutta vähäpäästöistä. Vuosimaksujen erolla ei paljon autolainaa maksella...
Nämä paisuvat veroluontoiset maksut ovat parin viimeisen hallituksen tuotoksia. Tällä tavalla ei tarvitse nostaa progressiivistä tuloveroa. Sehän sattuu hyvätuloisiin.
Aseenkantolupa on noussut kolminkertaiseksi 10 vuodessa. Kiinteistöverosta puhumattakaan.
Mutta Suomi on demokratia, näin suomalaiset haluavat maksaa ja elää.
Luu on kovaa ja koppi vuotaa!!
9-5 Vector 2.3 T
9-5 Vector 2.3 T
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Jarrupolkimen kytkimeltä vihreä/harmaa johdosta otetaan haarotus ja siitä vedetään eculle pinni nro 63:een.viewtopic.php?f=14&t=91427&p=737594&hilit=lis%C3%A4johto#p737594Doomrider kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta kysyisin että mitä tobbana tarkoitti tuolla alkupään femmojen poljinkytkin muutoksella?
Suoraa ohjetta en nyt löytänyt, kun ecuprojektin sivut "räjähti" jossain vaiheessa ja paljon tietoa katosi.
-Sami
There is wire missing from J61 crimp connection to H70-1 connector.
So the brake light signal (not the one for cruise control - there are 2 switches on the pedal - one normaly open and one normaly closed) goes to MIU/DICE etc but doesnt reach the ECU on pin 63.
It seems in pre-98-99 cars the wire exists from H70-1 to ECU cable,but lacks from J61 to H70-1.
Obviously in the late software versions a double check of the switches is performed for security reasons.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Itse vaihdoin tohon biosoftaan ja huomasin heti että auto toimi sillä paremmin ajo sitten kummalla aineella hyvänsä...niin ja se on putsii koneelle
9-3.1972
Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??
Itse olen persdynolla havainnut, että moottoritiekiihdytyksessä meinaa etanolia käyttäessä olla hieman tukkoista ennen kuin pääsee sinne 2500-3000 kierroksen tuntumaan, jolloin meno alkaa maistua. Bensalla lähtee vetämään tasaisesti. Kyseessä allekirjoituksen femma Mitsulla ja 260 hv biopower -softalla. Vakiot suuttimet.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621