BENSA VS. E85 JA MIKSI??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pakari kirjoitti:Alavääntö on se joka tappaa kytkimet ja yleensäkkin voimansiirron. Jos softaa rajattaisiin niin että huippuvääntö saavutettaisiin vasta sanotaan 2500-2800rpm kohdalla kytkin sekä voimansiirto kestäisi paremmin. Että ne TDI-mäiset alavääntökäyrät ovat kestävyyden kannalta huonoja ratkaisuja mikäli kytkin ja asetelma eivät ole alunperin tarkoitettu tälläiseen vääntömäärään alakierroksilla.
Lähinnä ne heikot kytkimet on SS-mallien ongelma. Vanhemmissa on paremmat vakiokytkimet. Samanlainen vääntökäyrä se on alle 4000rpm etanolilla myös muilla suuttimilla kuin vihreillä, vihreillä vaan veto loppuu aikaisemmin suutinten loppuessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

mikan kirjoitti:Risto Vee, kiitos laskelmista. Tässä olen harkinnut perheen toisen auton vaihtamista ja miettinyt joko dieseliä tai sitten RE85-farkkusaabia. +230 heppaiset dieselit tahtoo myös kuluttaa jonkin verran ja vielä kun huomioi pääomakulun saabiin verrattuna, niin jotenkin vaan houkuttaisi hankkia perheeseen toinen 9-5.

t. Mika
Nimenomaan. Eli jos ostat kunnon dieselin, niin ei niissäkään mitään 5l kulutuksia ole. Hyundai Getsit sitten erikseen.

Eli jos verrataan tehokkaampaan ja 9-5 kokoluokan autoihin on dieseleissäkin se 8l/100km todellisempi mitä 5l/100km. ;)

Sitten tosiaankin se isompi hankintahinta sekä käyttövoimavero... Pitää ottaa laskuihin mukaan. Sitten tosiaankin itsellä tuo kaupunkiajo tulee häiritsevästi tuohon heikentämään kokonaiskulutusta. 12l/100km moottoritie/maantieajossa voisi olla todellinen lukema jolla laskuja kannattaa tehdä. (Jos työmatka-ajoa katselee.)

Ei paha kustannus kuitenkaan isosta 2.3T Aerosta 275hp/420nm... Kyllä sillä nyt yhden Getsin jättää ruutuun seisomaan. (Paitsi jos on taas polttoainepumppu hajalla.)
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Henke »

Risto Vee kirjoitti:Nimenomaan. Eli jos ostat kunnon dieselin, niin ei niissäkään mitään 5l kulutuksia ole. Hyundai Getsit sitten erikseen.

Eli jos verrataan tehokkaampaan ja 9-5 kokoluokan autoihin on dieseleissäkin se 8l/100km todellisempi mitä 5l/100km. ;)

Sitten tosiaankin se isompi hankintahinta sekä käyttövoimavero... Pitää ottaa laskuihin mukaan.
Kannattaa tosiaan vilkaista myös se, mitä vero on ensi vuonna, kun päästöpohjainen vero taas muistaakseni nousee. Trafin sivuilla pitäis olla laskuri.

Ainakin pian ex-ässäni eli V70 D5 A:ssa kulutus on seka-ajossa 8,5 ja vero nousee ensi vuonna jonnekin 700 euroon... :!: Siitä kertyy maksettavaa jo vähän vähemmälläkin ajolla. Ainakin mun laskujen mukaan :saab: 9-5 etanolilla tulis halvemmaksi, eikä bensallakaan jäis niin kovin paljoa jälkeen.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis jos joku tosiaan vain kulutusta tuijottaa autossaan, niin silloin on vissiin viisainta hikoilla kopissa ja painaa econ nappia. Pitäähän sitä asennoitua siihen, että mukavuudesta tulee lisäkuluja. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Henke
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2007 15:57
Paikkakunta: Kemi

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Henke »

Mukavuudesta voi joutua maksamaan, mutta silti seuraavassakin autossa on automaattiset vaihteisto ja ilmastointi - ja molemmat päällä ajossa kesät talvet. :)

Mutta tuo dieselin vero on kyllä mun mielestä aika suolanen. Sen kun joutuu maksamaan, vaikka ei ajais metriäkään.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja mikan »

Henke kirjoitti: Kannattaa tosiaan vilkaista myös se, mitä vero on ensi vuonna, kun päästöpohjainen vero taas muistaakseni nousee. Trafin sivuilla pitäis olla laskuri.
Joo, verolappu tuli eilen postissa. Kovasti siinä perusteltiin, että pyritään ohjaamaan ympäristöystävällisempään suuntaan auton valinnassa jne. P****t sanon minä. Mun mielestä syy on valtion tarve saada rahaa autoilijoilta (eikös myös kevyimpien autojen vuosimaksu nouse?). Pitäähän sitä nyt olla mistä lainata köyhille välimeren ihmisille.
Ainakaan itsellä ei käy mielessä, että jos saabin vuosimaksu nousee, niin alkaisin ostamaan jotain uutta vähäpäästöistä. Vuosimaksujen erolla ei paljon autolainaa maksella...
Mertmi kirjoitti:Siis jos joku tosiaan vain kulutusta tuijottaa autossaan, niin silloin on vissiin viisainta hikoilla kopissa ja painaa econ nappia. Pitäähän sitä asennoitua siihen, että mukavuudesta tulee lisäkuluja. :roll:
Jos joku tosiaan vain kulutusta tuijottaa autossaan, niin sitten se on jossain muualla kuin tällä foorumilla. Hyundai Getz -forum? :P

Mutta kyllä ne polttoainekulutkin jotain merkitsee. Ainakin uskon, että se painaa myös monella vaakakupissa kun miettii etanoliin siirtymistä.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

Kertokaapas tietämättömälle seuraavaa.

Suunnitelmissa on tulevana viikonloppuna toteuttaa tämä re85 softaus suorsan toimesta kahteen OG 9-5:seen (1999 ja 2000 vm. molemmat 2,3l)
Jos täysin jyvällä olen niin eikös tämän ohjelman muutoksen jälkeen voi kaasutella menemään niin bensalla kuin etanolilla? Nuo aiemmat kirjotukset antaa ymmärtää asian monella tapaa. :oops:

Ymmärrän toki että tuo etanoli huuhtelee konetta enemmän kun bensa, mutta onko tuo öljyjen vaihto tehtävä pikimmiten menoveden vaihdon jälkeen vai uskaltaako odottaa seuraavaan öljynvaihtoon?

Ei käynyt aiemmin pienessä mielessäkään re85:seen siirtyminen, mutta kun kerta joensuuhun semmonen asema tulee, niin miksi ei siirtyisi halvemman aineen käyttäjäksi.. :)
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

flexifuel on eli voi olla kumpaa vaan tankissa tai sekasin,twhot seoksen mukaan...

öljypohjan siivous on 100 kilsan ajon jälkeen hyvä tehdä etenkin ton ikäseen...
öljythän siinä vaihtuu samalla ja polttoainesuodatin kanssa!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

mikan kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Siis jos joku tosiaan vain kulutusta tuijottaa autossaan, niin silloin on vissiin viisainta hikoilla kopissa ja painaa econ nappia. Pitäähän sitä asennoitua siihen, että mukavuudesta tulee lisäkuluja. :roll:
Jos joku tosiaan vain kulutusta tuijottaa autossaan, niin sitten se on jossain muualla kuin tällä foorumilla. Hyundai Getz -forum? :P

Mutta kyllä ne polttoainekulutkin jotain merkitsee. Ainakin uskon, että se painaa myös monella vaakakupissa kun miettii etanoliin siirtymistä.

t. Mika
Sama kävi mielessä... :roll: :saab:
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Sepek »

Kävimme, kolme henkilöä+ lasti, Jyväskylä-Helsinki-Tampere-Jyväskylä lenkin. Matkaa 668km, kulutus 54l (~8l/100km), nopeus sen mitä noilla pikkuteillä ja motareilla pääsee = 10-140km/h. Autossa Biopower softa, 2,3t manuaali lisäpopalla ja ajoin 95E:llä. Kulutus mielestäni kohtuullinen ja helevetin kiva ajaa :P . Tarkoitus on kokeilla tuota E85:sta, kunhan öljyt vähän vanhenee (ja PCS aukeaa).
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Tampereen reisulla Kokkolasta reilut 600km keskikulutus etanolilla 9,4 keskinopeus 70km ja normi maantieajoa, tosin ohituksissa ei säästelty kaasua. Softana 270hv versio 2006 aerossa, ei mielestäni paha kulutus, on laskennut hiukkasen ensimmäisistä tankillisista maantieajossa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Carmen
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Maalis 02, 2006 15:21

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja Carmen »

Joo, verolappu tuli eilen postissa. Kovasti siinä perusteltiin, että pyritään ohjaamaan ympäristöystävällisempään suuntaan auton valinnassa jne. P****t sanon minä. Mun mielestä syy on valtion tarve saada rahaa autoilijoilta (eikös myös kevyimpien autojen vuosimaksu nouse?). Pitäähän sitä nyt olla mistä lainata köyhille välimeren ihmisille.
Ainakaan itsellä ei käy mielessä, että jos saabin vuosimaksu nousee, niin alkaisin ostamaan jotain uutta vähäpäästöistä. Vuosimaksujen erolla ei paljon autolainaa maksella...

Nämä paisuvat veroluontoiset maksut ovat parin viimeisen hallituksen tuotoksia. Tällä tavalla ei tarvitse nostaa progressiivistä tuloveroa. Sehän sattuu hyvätuloisiin.
Aseenkantolupa on noussut kolminkertaiseksi 10 vuodessa. Kiinteistöverosta puhumattakaan.
Mutta Suomi on demokratia, näin suomalaiset haluavat maksaa ja elää.
Luu on kovaa ja koppi vuotaa!!
9-5 Vector 2.3 T
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Doomrider kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta kysyisin että mitä tobbana tarkoitti tuolla alkupään femmojen poljinkytkin muutoksella?
viewtopic.php?f=14&t=91427&p=737594&hilit=lis%C3%A4johto#p737594

Suoraa ohjetta en nyt löytänyt, kun ecuprojektin sivut "räjähti" jossain vaiheessa ja paljon tietoa katosi.

-Sami
Jarrupolkimen kytkimeltä vihreä/harmaa johdosta otetaan haarotus ja siitä vedetään eculle pinni nro 63:een.
There is wire missing from J61 crimp connection to H70-1 connector.
So the brake light signal (not the one for cruise control - there are 2 switches on the pedal - one normaly open and one normaly closed) goes to MIU/DICE etc but doesnt reach the ECU on pin 63.
It seems in pre-98-99 cars the wire exists from H70-1 to ECU cable,but lacks from J61 to H70-1.
Obviously in the late software versions a double check of the switches is performed for security reasons.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Itse vaihdoin tohon biosoftaan ja huomasin heti että auto toimi sillä paremmin ajo sitten kummalla aineella hyvänsä...niin ja se on putsii koneelle :)
9-3.1972
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: BENSA VS. E85 JA MIKSI??

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itse olen persdynolla havainnut, että moottoritiekiihdytyksessä meinaa etanolia käyttäessä olla hieman tukkoista ennen kuin pääsee sinne 2500-3000 kierroksen tuntumaan, jolloin meno alkaa maistua. Bensalla lähtee vetämään tasaisesti. Kyseessä allekirjoituksen femma Mitsulla ja 260 hv biopower -softalla. Vakiot suuttimet.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin