Vetoakselin tukilaakeri

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
myllypa
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja myllypa »

Eli mikä on koko ja miten vaihtuu oikean puolen vetoakselin tukilaakeri....? auto on 95 -00 Aero vastauksista jo etukäteen kiittäen jäsen nro 744.
myllypa
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja myllypa »

Laakeri vaihdettu ja ääni loppui siihen ja ei tainnut olla kovin tuttu juttu kun ei kerinnyt tulla yhtään vastausta....t.jäsen nro 744
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

myllypa kirjoitti:Laakeri vaihdettu ja ääni loppui siihen t.jäsen nro 744
Millainen oli ääni ja kummalta puolelta ääni tuntui kuuluvan? Tuo lienee pelkääjän puolella tuo tukilaakeri? Itsellä kuuluu molempien napojen vaihdon jälkeenkin ajoittain "vollotus". Pitäis jaksaa selvittää tuo ääni ku auto on muuten suht hiljainen niin meinaa ottaa kupoliin tuo.
Oliko paha vaihtaa ja oliko kallis?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
myllypa
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja myllypa »

Itse vaihtaen meni aikaa yksi ilta töiden jälkeen ja ääni oli kuulunut jo monta vuotta mutta nyt päätin ottaa tuon pöydälle ja tutkia loppuun ja tosiaankin ääni oli ihan selvä laakerin ääni jota haettiin mm. pyöränlaakereistakin mutta niitä ei vaihdettu kun niissä ei ollut vikaa ja ääni kuului selvästi oikealta puolelta ja kääntely ei siihen vaikuttanut eli rengas pois vetoakseli irti ja laturin jalka irti ja sitten saa loputkin vetoakselista käteen ja pöydälle ja laakeri irti ja uusi tilalle.Hintaa irto laakerilla 18e.
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja booster »

vaikuttiko vetoakselin tukilaakeri vika navan tai renkaan pyörimiseen negatiivisesti?
9-5
Ford F250
myllypa
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja myllypa »

Ei vaikuttanut renkaan pyörimiseen mitenkään käteen tuntuvasti mutta vika paljastui siten että laitettiin anturit paikoilleen ja lähdettiin ajamaan autolla niin kuulokkeisiin tuolta tuli selvästi ääni esille.
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Hei,

Onko jollain tiedossa tukilaakerin mitat tai malli? Vai onko jokin sellainen koko kyseessä ettei laakerikaupasta löydy? Omassa vetari jyrisee joten samaan vaivaan vaihtaisin laakerinkin. Autoni on vm-99 jos sillä on merkitystä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko dieselin laakeri samanlainen kuin bensakoneisessa?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=127876

EDIT: linkki korjattu
Viimeksi muokannut jus, Ma Syys 03, 2012 07:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Hei,

Linkki ei toimi...
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

jus kirjoitti:Onko dieselin laakeri samanlainen kuin bensakoneisessa?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=127876

EDIT: linkki korjattu

Kiitos, kyllä se sama taitaa olla bensassa ja dieselissä, pitää vielä kotona varmistaa homma EPC:n avulla...
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

myllypa kirjoitti:Laakeri vaihdettu ja ääni loppui siihen ja ei tainnut olla kovin tuttu juttu kun ei kerinnyt tulla yhtään vastausta....t.jäsen nro 744
Onko ääni sellainen ajoittainen jurina? Itellä on tuollainen ja se kuulostaa tulevan siltä suunnalta. Pitääpä lisätä korjauslistalle tämäkin.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuli tosiaan tuohon traktoriin se laakeri vaihdettua. Samalla meni myös uusiksi laakeripukki, koska laakeri oli syönyt pesän ihan väljäksi. onneksi uusi tuki ei maksanut kuin n.50€ Saabilta. Nyt kun on laakeri ehjä niin eron huomaa ajossakin, enää juurikaan jyristä vedättäessä matalilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä ei mitään ylimääräisi roplatuksia.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Frostgrey kirjoitti:Tuli tosiaan tuohon traktoriin se laakeri vaihdettua. Samalla meni myös uusiksi laakeripukki, koska laakeri oli syönyt pesän ihan väljäksi. onneksi uusi tuki ei maksanut kuin n.50€ Saabilta. Nyt kun on laakeri ehjä niin eron huomaa ajossakin, enää juurikaan jyristä vedättäessä matalilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä ei mitään ylimääräisi roplatuksia.
Onnistuko kuinka helposti piharanena? Vai tartteeko perinteiseen tyyliin purkaa puoli autoo...?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

JouniCSE kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Tuli tosiaan tuohon traktoriin se laakeri vaihdettua. Samalla meni myös uusiksi laakeripukki, koska laakeri oli syönyt pesän ihan väljäksi. onneksi uusi tuki ei maksanut kuin n.50€ Saabilta. Nyt kun on laakeri ehjä niin eron huomaa ajossakin, enää juurikaan jyristä vedättäessä matalilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä ei mitään ylimääräisi roplatuksia.
Onnistuko kuinka helposti piharanena? Vai tartteeko perinteiseen tyyliin purkaa puoli autoo...?
Onnistuu ihan koti oloissa aika helposti, nokka vaan hieman ylös että mahtuu kömyämään auton alle. Oikea eturengas irti, alapallo irti. Sitten saakin vetarin naputeltua irti väliakselista. Tämän jälkeen väliakselin laakerituen pultit irti, jonka jälkeen väliakseli tukineen lähtee nyppäämällä laatikosta. Tätä ennen kannattaa kyllä laatikkoöljyt valutella pois.

Itellä lähti se laakeri tosi helposti tuesta irti, kun oli se pesä ihan väljä. Laakerin lukkosokat on aika rajuja minkä takia pilipapa pihdit katkes noita vääntäessä, lopuksi sain ne ruuvareilla väännettyä pois. Vanhaa laakeria hyväksi käyttäen sain painettua uuden laakerin uuteen tukeen suht helposti.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Vetoakselin tukilaakeri

Viesti Kirjoittaja Julle »

Täällä mahtaapi olla sama vika. Eli ulommaista vetaria ei tartte irroittaa navasta? Kääntää vaan riittävän sivuun alapallo irroitettuna ok. Olikos kellään noita laakerin mittoja hakisin valmiiksi uuden, kun ei noita marmoreita täällä ole.

Tuo vissiin on ryvennyt jytisemään ja tuntuu jo rattiakin täryyttävän, kääntely ja jarrutus, vedätys, vapaalle laitto ei vaikuta mitään ääneen eli eikai se pyöränlaakerikaan ole syyllinen?
9-5 Aero - 00
Vastaa Viestiin