Aero Wagon takajouset

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Terve,

Hommattiin Aero wagon, jonka takajouset ovat väsähtäneet :)
Navasta-kaareen mitta on takana 2-3 cm alempana kuin edessä.

Voikos tuohon asentaa normi wagonin kuormajouset, esim HD lesjöt?
Sporttisuutta ei niinkään tarvita, enemmänkin kuormankantokykyä.

COIL SPRING REAR SAAB H/D Rear axle
Coil spring
Heavy Duty
Without self levelling suspension
Not for cars with sport chassis
Equipment variant:Not for Aero/Viggen
42 778 15


Vai mitä jousia suosittelette, budjettiratkaisu mielellään. Korotusholkkien sorvaustakin on harkittu..

Taka-camberia on myös tuplasti liikaa, tunkilla kun nostaa perää 2-3 cm, niin menee camberit kohdilleen.. joten sikälikin jousitus on syytä korjata.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Vieläköhän olisi Merkkiliikkeissä Tasonsäätö-sarjaa kampanjassa. On ihan ehdoton peli. Sporttialustaan on omansa. Kun ostin vuosi sitten hinta oli muistaakseni 525€. Sarjassa on jouset ja tasonsäätö-iskarit.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1460
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja HEV »

Vahvistan tuon, vaikka hommasin jo aikanaan edesmenneestä Elkpartsista kyseisen satsin peräti 700 egellä. Ainoa huono puoli on, ettei tunnista kauempaa "sporttialustaiseksi/aeroksi" edes täyslastilla, kun perä ei enää laahaa maata ;) .
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Juspu
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 11:54
Paikkakunta: Turku

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja Juspu »

A_K_O kirjoitti:Hommattiin Aero wagon, jonka takajouset ovat väsähtäneet :)
Navasta-kaareen mitta on takana 2-3 cm alempana kuin edessä.

Taka-camberia on myös tuplasti liikaa, tunkilla kun nostaa perää 2-3 cm, niin menee camberit kohdilleen.. joten sikälikin jousitus on syytä korjata.
Minun ysifemmassani takarenkaat ovat myös pystysuunnassa selvästi lähempänä lokasuojaa kuin edessä. Voisi olla juuri tuo pari senttiä, mutta en ole mitannut. Autossa on Hirschin alusta, joka on 1cm matalampi kuin Aeron alusta. Tilanne ei parantunut juuri ollenkaan vaikka taakse laitettiin uudet iskarit ja jouset (Hirsch) sekä puslat. Takarenkaat ovat siis edelleen lähempänä lokasuojaa kuin eturenkaat. Camber oli ennen remottia noin -3 astetta. Remontin jälkeistä lukemaa en tiedä, kun ei ole käynyt vielä suuntauksessa. Näyttää kuitenkin samanlaiselta.

Aikaisemmin suuntauksen tehnyt kaveri sanoi, että liiallinen camber on kuulemma ongelma Aeroissa johtuen madalletusta alustasta. Normaalisti camberia ei voi säätää, mutta on tähän jotain kikkoja. Itse ostin säätöpultit, joita ajattelin tarjota suuntaajalle. Ongelmaksi voi tulla liian lähellä lokasuojaa oleva rengas. Ei saa käännettyä rengasta tarpeeksi pystyyn, kun ottaa lokasuojaan kiinni.

Olisi hauska kuulla mihin lukemaan takapään camber asettuu muiden Aeroissa.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Camberia mittasin karkeasti ihan kotikonstein vesivaa'alla ja mitalla:
-Vatupassi pystysuoraan renkaan viereen
-Mitat passin reunasta vanteen "ylähuuleen" ja "alahuuleen"
-Mittaustulos: vanne on yläpäästään 2,5 cm sisempänä, kuin alapäästä.
-17" vanteen huulen halkaisija on 46cm (mittauspisteet)
-camber-kulma: sin^(-1) 2,5/46 = 3,1°

-Tunkkasin perää ylös noin kolme senttiä, tällöin vanteen yläpää on sentin sisempänä kuin alapää.
-Camber: sin^(-1) 1/46 = 1,2° elikkäs ohjearvoa lähellä (sport alustalle -1,1° +/- 0,25°)

Mittauksissa on varmasti useamman millin heittoja, mutta tulos on selkeä :)

Tollasilla simmeillä sais cambereita kanssa säätymään, noitahan voisi leikata pellistä itekkin: http://photo.platonoff.com/Auto/2008092 ... .Shims.jpg

edit: Tilasin sitten uudet tarvikejouset, Lesjöfors/Kilen merkkiset Wagonin sporttialustalle. Reilulla satasella koitetaan saada persettä vähän ylös, katotaan sitten uudestaan, jos ei auta :)
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Blade
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja Blade »

Omaan Aeroon menossa parhaillaan Monroe reflexit alle, kun ei Bilsteinia ollut saatavilla tähän hätään. Perä roikkui todella pahasti (34,5 cm pyörän navasta lokarin kaaren),joten jotain täytyi tehdä. No homma on vielä kesken, kun samalla tuli aloitettua mätä-kohtien korjaaminen kaarista/ helmoista...

Paljonkos sulla oli mitta navasta kaareen uusilla jousilla?
9-3 2,0t MY01,
9-5 2,3T Aero Wagon MY00
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Takajouset ja iskarit vaihdettu. Navasta-kaareen mitat:
-edessä 365 mm (vanhat kamppeet)
-takana 355 mm (uudet)

Silmä sanoo, että perä olisi nyt korkeammalla, vaikka nousi vain sentin. Camber korjaantui vähän myös. 10mm korotusholkki iskarin ja jousen vähliin voisi olla paikallaan, varmaan tuo vetokoukkukin laskee perää sen verran. Jouset aero wagoniin tarkoitetut Kilen 63015 ja Iskarit Sachs 312708, näistä tuli kustannuksia 250€.

edit:
Remontti vähän venähti, kun piti ottaa sisälokarit pois ja putsata ruostekukan alut pois. Hiotut kohdat saivat päälleensä: 2k epoksipohjaa, 2k pur pintaa ja lopuksi dinitrol combiwaxia.. josko ruoste pysyisi noista kohtia poissa :D
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Blade
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja Blade »

A_K_O kirjoitti: ...Remontti vähän venähti, kun piti ottaa sisälokarit pois ja putsata ruostekukan alut pois. Hiotut kohdat saivat päälleensä: 2k epoksipohjaa, 2k pur pintaa ja lopuksi dinitrol combiwaxia.. josko ruoste pysyisi noista kohtia poissa :D
Pääsit helpolla... Oma remontti on vieläkin kesken kun tuli "hieman" pitsiä vastaan pyöränkoteloista ja helmojen alta....
9-3 2,0t MY01,
9-5 2,3T Aero Wagon MY00
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja KäXä »

Onko kukaan laittanut Aeroon tavallisen Wagonin takajousia, tai vaikka vetojousia? Omassa Aerossa perä laahaa turhan matalalla, vaikka edellinen omistaja oli vaihtanut uudet originaali jouset/iskarit. Tiedän että tasonsäädölliset on olemassa, mutta liian kalliit tällä hetkellä. Kun lukenut näitä juttuja vastaavista ongelmista, niin Aero Wagoniin tarkoitetuilla jousilla ei kuitenkaan perä ole noussut tarpeeksi. Pitääkö tässä vain lähteä kylmänviileästi kokeilemaan... :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10436
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ex femmaan tein korokerenkaat paksusta kumista. Laitoin kumirinkulat jousen yläpäähän alkuperäisen jousen kumin ja korissa olevan vastakappaleen väliin. Ehkä kokonaisuudessaan siistimpi ratkaisu olisi sorvata korokerengas jousen alapäähän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja KäXä »

Minkä verran oli mittaa niillä korokepaloilla? Mulla tarvis sellasen 3 senttiä saada vähintään ylös. Sorvi ja materiaalia kyllä löytyy, mutta kyllä se sopiva jousi olis silti paras vaihtoehto.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10436
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onpa paljon. 10mm korotukset tuli tohon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja KäXä »

Taidan aikanikuluksi kokeilla joku päivä nuita normi Wagonin jousia, niin sittenpähän on varma tieto tästäkin asiasta :D
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1876
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

http://www.topautoosat.fi/auto-merkki/v ... situs.html

Itse laitoin nuo pikkubutjetin Mapcot >> Vahvistettu malli, kaveriksi tuli monroen iskarit.

Tyhjänä ehkä hieman pintanyppivät, ei mielestäni mitenkään ylihäiritsevästi. Viikonloppumatka kuormalla sitten jo ihan sopivat....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aero Wagon takajouset

Viesti Kirjoittaja KäXä »

Nuo tavan Mapcot vois mennä mulla ihan täysin. Ei myöskään mitään pahan hintaisia.
Vastaa Viestiin