Aero Wagon takajouset
Aero Wagon takajouset
Terve,
Hommattiin Aero wagon, jonka takajouset ovat väsähtäneet
Navasta-kaareen mitta on takana 2-3 cm alempana kuin edessä.
Voikos tuohon asentaa normi wagonin kuormajouset, esim HD lesjöt?
Sporttisuutta ei niinkään tarvita, enemmänkin kuormankantokykyä.
COIL SPRING REAR SAAB H/D Rear axle
Coil spring
Heavy Duty
Without self levelling suspension
Not for cars with sport chassis
Equipment variant:Not for Aero/Viggen
42 778 15
Vai mitä jousia suosittelette, budjettiratkaisu mielellään. Korotusholkkien sorvaustakin on harkittu..
Taka-camberia on myös tuplasti liikaa, tunkilla kun nostaa perää 2-3 cm, niin menee camberit kohdilleen.. joten sikälikin jousitus on syytä korjata.
Hommattiin Aero wagon, jonka takajouset ovat väsähtäneet
Navasta-kaareen mitta on takana 2-3 cm alempana kuin edessä.
Voikos tuohon asentaa normi wagonin kuormajouset, esim HD lesjöt?
Sporttisuutta ei niinkään tarvita, enemmänkin kuormankantokykyä.
COIL SPRING REAR SAAB H/D Rear axle
Coil spring
Heavy Duty
Without self levelling suspension
Not for cars with sport chassis
Equipment variant:Not for Aero/Viggen
42 778 15
Vai mitä jousia suosittelette, budjettiratkaisu mielellään. Korotusholkkien sorvaustakin on harkittu..
Taka-camberia on myös tuplasti liikaa, tunkilla kun nostaa perää 2-3 cm, niin menee camberit kohdilleen.. joten sikälikin jousitus on syytä korjata.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Aero Wagon takajouset
Vieläköhän olisi Merkkiliikkeissä Tasonsäätö-sarjaa kampanjassa. On ihan ehdoton peli. Sporttialustaan on omansa. Kun ostin vuosi sitten hinta oli muistaakseni 525€. Sarjassa on jouset ja tasonsäätö-iskarit.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Aero Wagon takajouset
Vahvistan tuon, vaikka hommasin jo aikanaan edesmenneestä Elkpartsista kyseisen satsin peräti 700 egellä. Ainoa huono puoli on, ettei tunnista kauempaa "sporttialustaiseksi/aeroksi" edes täyslastilla, kun perä ei enää laahaa maata .
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Aero Wagon takajouset
Minun ysifemmassani takarenkaat ovat myös pystysuunnassa selvästi lähempänä lokasuojaa kuin edessä. Voisi olla juuri tuo pari senttiä, mutta en ole mitannut. Autossa on Hirschin alusta, joka on 1cm matalampi kuin Aeron alusta. Tilanne ei parantunut juuri ollenkaan vaikka taakse laitettiin uudet iskarit ja jouset (Hirsch) sekä puslat. Takarenkaat ovat siis edelleen lähempänä lokasuojaa kuin eturenkaat. Camber oli ennen remottia noin -3 astetta. Remontin jälkeistä lukemaa en tiedä, kun ei ole käynyt vielä suuntauksessa. Näyttää kuitenkin samanlaiselta.A_K_O kirjoitti:Hommattiin Aero wagon, jonka takajouset ovat väsähtäneet
Navasta-kaareen mitta on takana 2-3 cm alempana kuin edessä.
Taka-camberia on myös tuplasti liikaa, tunkilla kun nostaa perää 2-3 cm, niin menee camberit kohdilleen.. joten sikälikin jousitus on syytä korjata.
Aikaisemmin suuntauksen tehnyt kaveri sanoi, että liiallinen camber on kuulemma ongelma Aeroissa johtuen madalletusta alustasta. Normaalisti camberia ei voi säätää, mutta on tähän jotain kikkoja. Itse ostin säätöpultit, joita ajattelin tarjota suuntaajalle. Ongelmaksi voi tulla liian lähellä lokasuojaa oleva rengas. Ei saa käännettyä rengasta tarpeeksi pystyyn, kun ottaa lokasuojaan kiinni.
Olisi hauska kuulla mihin lukemaan takapään camber asettuu muiden Aeroissa.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Re: Aero Wagon takajouset
Camberia mittasin karkeasti ihan kotikonstein vesivaa'alla ja mitalla:
-Vatupassi pystysuoraan renkaan viereen
-Mitat passin reunasta vanteen "ylähuuleen" ja "alahuuleen"
-Mittaustulos: vanne on yläpäästään 2,5 cm sisempänä, kuin alapäästä.
-17" vanteen huulen halkaisija on 46cm (mittauspisteet)
-camber-kulma: sin^(-1) 2,5/46 = 3,1°
-Tunkkasin perää ylös noin kolme senttiä, tällöin vanteen yläpää on sentin sisempänä kuin alapää.
-Camber: sin^(-1) 1/46 = 1,2° elikkäs ohjearvoa lähellä (sport alustalle -1,1° +/- 0,25°)
Mittauksissa on varmasti useamman millin heittoja, mutta tulos on selkeä
Tollasilla simmeillä sais cambereita kanssa säätymään, noitahan voisi leikata pellistä itekkin: http://photo.platonoff.com/Auto/2008092 ... .Shims.jpg
edit: Tilasin sitten uudet tarvikejouset, Lesjöfors/Kilen merkkiset Wagonin sporttialustalle. Reilulla satasella koitetaan saada persettä vähän ylös, katotaan sitten uudestaan, jos ei auta
-Vatupassi pystysuoraan renkaan viereen
-Mitat passin reunasta vanteen "ylähuuleen" ja "alahuuleen"
-Mittaustulos: vanne on yläpäästään 2,5 cm sisempänä, kuin alapäästä.
-17" vanteen huulen halkaisija on 46cm (mittauspisteet)
-camber-kulma: sin^(-1) 2,5/46 = 3,1°
-Tunkkasin perää ylös noin kolme senttiä, tällöin vanteen yläpää on sentin sisempänä kuin alapää.
-Camber: sin^(-1) 1/46 = 1,2° elikkäs ohjearvoa lähellä (sport alustalle -1,1° +/- 0,25°)
Mittauksissa on varmasti useamman millin heittoja, mutta tulos on selkeä
Tollasilla simmeillä sais cambereita kanssa säätymään, noitahan voisi leikata pellistä itekkin: http://photo.platonoff.com/Auto/2008092 ... .Shims.jpg
edit: Tilasin sitten uudet tarvikejouset, Lesjöfors/Kilen merkkiset Wagonin sporttialustalle. Reilulla satasella koitetaan saada persettä vähän ylös, katotaan sitten uudestaan, jos ei auta
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Aero Wagon takajouset
Omaan Aeroon menossa parhaillaan Monroe reflexit alle, kun ei Bilsteinia ollut saatavilla tähän hätään. Perä roikkui todella pahasti (34,5 cm pyörän navasta lokarin kaaren),joten jotain täytyi tehdä. No homma on vielä kesken, kun samalla tuli aloitettua mätä-kohtien korjaaminen kaarista/ helmoista...
Paljonkos sulla oli mitta navasta kaareen uusilla jousilla?
Paljonkos sulla oli mitta navasta kaareen uusilla jousilla?
9-3 2,0t MY01,
9-5 2,3T Aero Wagon MY00
9-5 2,3T Aero Wagon MY00
Re: Aero Wagon takajouset
Takajouset ja iskarit vaihdettu. Navasta-kaareen mitat:
-edessä 365 mm (vanhat kamppeet)
-takana 355 mm (uudet)
Silmä sanoo, että perä olisi nyt korkeammalla, vaikka nousi vain sentin. Camber korjaantui vähän myös. 10mm korotusholkki iskarin ja jousen vähliin voisi olla paikallaan, varmaan tuo vetokoukkukin laskee perää sen verran. Jouset aero wagoniin tarkoitetut Kilen 63015 ja Iskarit Sachs 312708, näistä tuli kustannuksia 250€.
edit:
Remontti vähän venähti, kun piti ottaa sisälokarit pois ja putsata ruostekukan alut pois. Hiotut kohdat saivat päälleensä: 2k epoksipohjaa, 2k pur pintaa ja lopuksi dinitrol combiwaxia.. josko ruoste pysyisi noista kohtia poissa
-edessä 365 mm (vanhat kamppeet)
-takana 355 mm (uudet)
Silmä sanoo, että perä olisi nyt korkeammalla, vaikka nousi vain sentin. Camber korjaantui vähän myös. 10mm korotusholkki iskarin ja jousen vähliin voisi olla paikallaan, varmaan tuo vetokoukkukin laskee perää sen verran. Jouset aero wagoniin tarkoitetut Kilen 63015 ja Iskarit Sachs 312708, näistä tuli kustannuksia 250€.
edit:
Remontti vähän venähti, kun piti ottaa sisälokarit pois ja putsata ruostekukan alut pois. Hiotut kohdat saivat päälleensä: 2k epoksipohjaa, 2k pur pintaa ja lopuksi dinitrol combiwaxia.. josko ruoste pysyisi noista kohtia poissa
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Aero Wagon takajouset
Pääsit helpolla... Oma remontti on vieläkin kesken kun tuli "hieman" pitsiä vastaan pyöränkoteloista ja helmojen alta....A_K_O kirjoitti: ...Remontti vähän venähti, kun piti ottaa sisälokarit pois ja putsata ruostekukan alut pois. Hiotut kohdat saivat päälleensä: 2k epoksipohjaa, 2k pur pintaa ja lopuksi dinitrol combiwaxia.. josko ruoste pysyisi noista kohtia poissa
9-3 2,0t MY01,
9-5 2,3T Aero Wagon MY00
9-5 2,3T Aero Wagon MY00
Re: Aero Wagon takajouset
Onko kukaan laittanut Aeroon tavallisen Wagonin takajousia, tai vaikka vetojousia? Omassa Aerossa perä laahaa turhan matalalla, vaikka edellinen omistaja oli vaihtanut uudet originaali jouset/iskarit. Tiedän että tasonsäädölliset on olemassa, mutta liian kalliit tällä hetkellä. Kun lukenut näitä juttuja vastaavista ongelmista, niin Aero Wagoniin tarkoitetuilla jousilla ei kuitenkaan perä ole noussut tarpeeksi. Pitääkö tässä vain lähteä kylmänviileästi kokeilemaan...
Re: Aero Wagon takajouset
Ex femmaan tein korokerenkaat paksusta kumista. Laitoin kumirinkulat jousen yläpäähän alkuperäisen jousen kumin ja korissa olevan vastakappaleen väliin. Ehkä kokonaisuudessaan siistimpi ratkaisu olisi sorvata korokerengas jousen alapäähän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Aero Wagon takajouset
Minkä verran oli mittaa niillä korokepaloilla? Mulla tarvis sellasen 3 senttiä saada vähintään ylös. Sorvi ja materiaalia kyllä löytyy, mutta kyllä se sopiva jousi olis silti paras vaihtoehto.
Re: Aero Wagon takajouset
Onpa paljon. 10mm korotukset tuli tohon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Aero Wagon takajouset
Taidan aikanikuluksi kokeilla joku päivä nuita normi Wagonin jousia, niin sittenpähän on varma tieto tästäkin asiasta
Re: Aero Wagon takajouset
http://www.topautoosat.fi/auto-merkki/v ... situs.html
Itse laitoin nuo pikkubutjetin Mapcot >> Vahvistettu malli, kaveriksi tuli monroen iskarit.
Tyhjänä ehkä hieman pintanyppivät, ei mielestäni mitenkään ylihäiritsevästi. Viikonloppumatka kuormalla sitten jo ihan sopivat....
Itse laitoin nuo pikkubutjetin Mapcot >> Vahvistettu malli, kaveriksi tuli monroen iskarit.
Tyhjänä ehkä hieman pintanyppivät, ei mielestäni mitenkään ylihäiritsevästi. Viikonloppumatka kuormalla sitten jo ihan sopivat....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Aero Wagon takajouset
Nuo tavan Mapcot vois mennä mulla ihan täysin. Ei myöskään mitään pahan hintaisia.