-01 2,3t automaatti ja nollapää ratin takana

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kaalto
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 21:21
Paikkakunta: Kurikka

-01 2,3t automaatti ja nollapää ratin takana

Viesti Kirjoittaja kaalto »

Mikähän nyt tuli kun auto ei meinaa lähteä R-pykälällä peruuttamaan. Pikkuisen enemmän kun antaa kaasua niin kolahtaa ikävästi ja auto lähtee peruuttamaan. Asennossa D laatikosta kuuluu joku matala ääni ja auto lähtee jotenkin vaikean oloisesti eteenpäin. Kakkoselle vaihtaessa ääni katoaa.

Auto on ollut talossa vasta pari päivää enkä ole uskaltanut kertoa ongelmasta edes vaimolle. Tappaa vielä... :oops:
Viimeksi muokannut kaalto, Ke Syys 19, 2012 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Flexi 2001, Chrysler Neon 2000, Suzuki SJ410 1983
Jäsennro. 5681
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: -01 2,3t automaatti *ISO ONGELMA VAIHDELAATIKOSSA*

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

akka pihalle ja vaiha manuaali aeroon
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: -01 2,3t automaatti *ISO ONGELMA VAIHDELAATIKOSSA*

Viesti Kirjoittaja baasenar »

:lol: :lol: :lol: No on teillä jutut...! :wink: Näitä on joskus mukava lueskella. :D Just kun traagisuus ja komiikka yhdistyvät. :mrgreen:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: -01 2,3t automaatti *ISO ONGELMA VAIHDELAATIKOSSA*

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Mulla ysikolmonen teki tuota samaa, kun laatikosta oli päässyt vuotamaan öljyä, ja sitä oli siellä liian vähän. Heti kun lisäsin öljyn mittatikun mukaan oikeaan määräänsä, ongelma poistui. Eli tarkasta nyt ainakin öljyt, jos et ole vielä sitä tehnyt. :)
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: -01 2,3t automaatti *ISO ONGELMA VAIHDELAATIKOSSA*

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Tuota hidasta pakin kytkeytymistä on tavattu likaisilla öljyillä, saattaa olla että ongelma korjaantuu öljynvaihdolla hyvällä tuurilla.
kaalto
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 21:21
Paikkakunta: Kurikka

Re: -01 2,3t automaatti *ISO ONGELMA VAIHDELAATIKOSSA*

Viesti Kirjoittaja kaalto »

Tuo öljynvaihto/lisääminen tuli itsellekin mieleen. Siitä se on korjaaminen varmasti järkevin ja helpoin aloittaa. Pelotti vain niin jumalattomasti että heti pitää levittää laatikko pöydälle. Ei ole mikään kiva homma. Kokemusta yhdestä bemun zf-laatikosta. Hermot meinasi mennä ainakin kolme kertaa. Kuntoon se kuitenkin tuli. 8O

Ei ole tarkoitus heittää akkaa pihalle ja tuskin tuota autoakaan mihinkään aeroon tuosta noin vaan vaihdeta.

Enempiä lässyttämättä painelen tästä katsomaan laatikon öljytilanteen.

Typerä kysymys: Onko :saab: n automaattilaatikon öljylle jäähdytintä?
Saab 9-5 Flexi 2001, Chrysler Neon 2000, Suzuki SJ410 1983
Jäsennro. 5681
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: -01 2,3t automaatti *ISO ONGELMA VAIHDELAATIKOSSA*

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

kaalto kirjoitti:Typerä kysymys: Onko :saab: n automaattilaatikon öljylle jäähdytintä?
Mitäpäs typerää tuossa, on sille ja se on sisäänrakennettu varsinaiseen moottorin jäähdyttimeen, seuraa nestepaineputkia- ja letkuja laatikolta ja löydät. Automaattilaatikon öljythän tarkastetaan moottori käynnissä ja vaihteet läpikäytynä ja sen jälkeen keppi P:llä tai N:llä, mutta kun kertomasi mukaan olet yhden askin levittänyt ja koonnut niin varmaan tiesitkin tämän.
kaalto
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 21:21
Paikkakunta: Kurikka

Re: -01 2,3t automaatti *ISO ONGELMA VAIHDELAATIKOSSA*

Viesti Kirjoittaja kaalto »

Joo tuo oli tiedossa. Niin yritin tehdä mutta homma tyssäsi siihen ettei tuolla pimeässä ja vesisateessä nähnyt oikein mitään. Joku ledilamppu oli mukana mutta sillä mitään nähnyt. Siirrän kliinisemmät tutkimukset huomiseen.
Saab 9-5 Flexi 2001, Chrysler Neon 2000, Suzuki SJ410 1983
Jäsennro. 5681
kaalto
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 21:21
Paikkakunta: Kurikka

Re: -01 2,3t automaatti *ISO ONGELMA VAIHDELAATIKOSSA*

Viesti Kirjoittaja kaalto »

Mitäs tälläinen teksti tarkoittaa? "second adapt M=0% A=33%"
Saab 9-5 Flexi 2001, Chrysler Neon 2000, Suzuki SJ410 1983
Jäsennro. 5681
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: -01 2,3t automaatti *ISO ONGELMA VAIHDELAATIKOSSA*

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

olikos tossa automaatissa sitten hyvä tsekata öljyn laatusuosituksen vaihto..
-02 vaihtu öljysuositus ainakin manuaalissa,itse tein huuhtelun,kun kesäkuussa vaihdettiin lootaan öljyt...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
kaalto
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 21:21
Paikkakunta: Kurikka

Re: -01 2,3t automaatti ja nollapää ratin takana

Viesti Kirjoittaja kaalto »

No niin. Vika on korjattu. Toisin sanoen vika katosi mystisesti. Auto toimii kuin ennenkin. Öljyt olivat terveen punaiset ja maximissa oli.

Onko tuollaiset jäähdyttimeen tungetut automaattilaatikon jäähdyttimet ikinä pettäneet? Vaimon autoon laitoin erillisen kennon keulalle koska kyseinen ongelma on chryslereissä tyyppivikana. Satasen jutulla säästi monta sataa ja hermot.
Saab 9-5 Flexi 2001, Chrysler Neon 2000, Suzuki SJ410 1983
Jäsennro. 5681
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: -01 2,3t automaatti ja nollapää ratin takana

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Itselle on yhden kerran käynyt vastaava, eli auto ei lähtenyt jarrua nostaessa liikkeelle pakilla. Käytin keppiä P:llä ja takaisin R:lle niin lähti taas jarrun nostolla liikkeelle, säikäytti kyllä kovasti, mistä lie johtuikaan. Öljyt näytti omassa kolkissa tikusta ihan puhtaille, mutta jouduin vaihtamaan öljyt neljästi että uloslaskettu tavara rupesi näyttämään edes punaiselle. :?

Kaverilla teki huonoilla öljyillä tuota että pakin kytkeytyminen kesti lähes puoli minuuttia kylmänä ja liikkeellelähdössä luisti D:llä huolella. Vaihdatti öljyt ja on ainakin 100tkm mennyt ongelmitta sen jälkeen, ilmeisesti lujin voimansiirto mitä femmaan saa tuo 4-vaihteinen automaatti.
kaalto
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 21:21
Paikkakunta: Kurikka

Re: -01 2,3t automaatti ja nollapää ratin takana

Viesti Kirjoittaja kaalto »

Tänään taas tuli tuo ongelma vastaan. Aivan kuin laatikko yrittäisi pitää pakin ja "ykkösen" yhtä aikaa päällä. Lisäksi laatikosta kuuluu ykkösellä samanlainen ääni kuin olisi rauta rautaa vasten. Pakilla auto ei liiku ennen kun antaa enemmän kaasua ja sitten auto lähteekin aika äkäisesti peruuttamaan.

Onko vika öljyissä, laatikossa, johdoissa vai käyttäjässä? 8O
Saab 9-5 Flexi 2001, Chrysler Neon 2000, Suzuki SJ410 1983
Jäsennro. 5681
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: -01 2,3t automaatti ja nollapää ratin takana

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Kokeile vaihtaa ne öljyt nyt ensiksi, kuulostaa sille että joku solenoidi jumittaa siellä. Ykkösellä nuo lootat ulisee aina.
kaalto
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 21:21
Paikkakunta: Kurikka

Re: -01 2,3t automaatti ja nollapää ratin takana

Viesti Kirjoittaja kaalto »

Selvä homma.

Lueskelin illalla Haynesin kirjaa ja sieltä löytyi yksi mahdollinen juttu. Vaihdekepin säätö voisi olla pikkuisen sivussa. Tuntuu aina käynnistäessä että auto yrittää P:llä eteenpäin.
Saab 9-5 Flexi 2001, Chrysler Neon 2000, Suzuki SJ410 1983
Jäsennro. 5681
Vastaa Viestiin