2.3t pihinää ja ahtopaineen vajetta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

2.3t pihinää ja ahtopaineen vajetta

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Vuoden 2005 automaattivaihteinen 2.3t siis kyseessä.

Kertokaas tietäjät mistä johtuu se että aina välillä tuntuu ettei paineet nouse, ja usein siinä yhteydessä kuuluu sellaista pientä pihinää konehuoneen puolelta. Päällisin puolin katsellen (ja olen joitain letkuja nykinytkin :wink: ) vaikuttaisi että kaikki isommat ja pienemmät letkut ovat paikoillaan ja kiinni. Juuri pitemmälle ei kajakki-troubleshoottausmenetelmillä pääse :lol:

Joskus kylmästartissa käy niin että moottorin käynnistyttyä kierrokset nousee likemmäs pariin tuhanteen, putoavat sieltä nopeasti alle tyhjäkäyntikierrosten, joskus jopa sammuu, kierrokset seilaa siinä välillä muutaman kerran, kaasupolkimeen ei vastaa tai saattaa sammahtaa jos polkee kaasua. Joskus sammahtaa myös kun vetää pykälän silmään.

Arveluttaa ne pikku letkut takaiskuineen mitä konetilassa risteilee, vaikeahan niistä on varmaksi sanoa joten ajattelin josko laittaisi ne kaikki uusiksi. Ainakin tuohon ensinmainittuun pihinähommaan saattaisi nämä vaikuttaa, vai? Näiden yhteydessä on esiintynyt vinkkiä, jossa ahtopaineen säätöventtiililtä otetaan se EVAP-systeemiin liittyvä ylin letku irti ja tulpataan. Tällä saadaan aikaan ilmeisesti se että eevappisysteemin häiriöt eivät vaikuta ahtopaineeseen? EVAP ilmeisesti jää sitten joko toimimaan tai toimimattomaksi riippuen takaiskujen tilasta. No, se oma ajatus olisi jättää se kyseinen ahtojensäätöventtiilin liitin tyhjilleen, ehkä joku filtteri päähän ettei mene zittaa sinne, ja vetää se eevappisysteemi ilman alkuperäistä ahtoventtiilille tulevaa T-haaraa.

Kysymyksiä:
1. Olenko tulkinnut haulla löytämäni tiedot oikein?
2. Minkä verran ja minkä kokoista letkua kannattaisi hankkia? Ilmeisesti ne 2 takaiskua ja jokunen jatkopala/T-haara kannattaa hommata myös (vinkkejä hankintapaikoista Tampereella?).
3. Voisiko tuo toinen vika, eli startissa rötääminen johtua näistä vai onko siellä läppärungon seutuvilla tai jossain joku hemmetin kallis säätövärkki porsimassa justiinsa?
4. Haaveissa on siirtyä E85-softaan, kannattaako/tarviiko tässä vaiheessa jo modata jotain näihin liittyen?
5. Ja yksi näihin liittymätön, mikä on se pyöreä värkki pakonokan takapäässä, siis venttiilikopassa kiinni sellainen alumiinivalukappale?
6. Mistäs sais WIS-romput kätevimmin?

Niin, check engine joskus harvoin syttyy startissa vaikka ei mitään ihmeempää häiriötä olisikaan, ja yleensä tuo starttiröpötys taasen ei sytytä valoa :? Vikamuistista tuli "misfire 1-2 pytyssä" kun viimeksi luettiin.

Kiitokset jo etukäteen :)
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 2.3t pihinää ja ahtopaineen vajetta

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Olisko näistä jotakin apua vaivoihin:

huohotuksen takaisku

alipaineletkuista

Se alumöhkäle on alipainepumppu

WIS romppuja on myynissä mm. tälläkin foorumilla myynti osio puolella toki hiukan guuklettamalla löytyy kyllä lisää vaihtoehtoja.

Ja käyttämällä tuota kuuluisaa Etsi ominaisuutta tälläkin foorumilla löytyy kyllä tietoa ... :roll:
Saab 9-5 2.0t 1998
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 2.3t pihinää ja ahtopaineen vajetta

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Jees, WIS asia on ns kunnossa eli kaupat sovittu.

Vaakkumipumpuksi veikkasin sitä purkkia itsekin, varma en ollut kun en hämärässä nähnyt mihin kaikkiin paikkoihin tuostakin letkut lähtee. Jotain rapinaa se piti, mutta jarrut pelaa kuten Saabissa kuuluukin.

Alipaineletkukeskustelussa ilmeisesti sitten puhuttiin myös EVAP-systeemistä? Silmämunaan vaan näyttivät hieman suuremmilta ne letkut kuin 3-4mm, onkos ne jotain erikoiskamaa? Ja se eevapin tulppauskin neuvotaan tekemään jollain 8-10mm pultilla (etsillä löysin tämän tiedon :wink: ), mahtaa olla hankala tunkea 3,4 mm letkuun kasimillistä pulttia? Pisti siis eppäilemään että eri asioista puhutaan.

Huohotuksen takaisku mulla prakasi toissa suvena, oli varmaan ollut poikki jo pitkään, ja se vaikutti monella tavalla auton käytökseen. Sen lisäksi että se oli poikki, se ei myöskään pitänyt kunnolla kun kokeeksi eri päistä puhaltelin. Kiitos tästäkin vinkistä, tämä pihisi kyllä vielä voimakkaammin kuin tuo mitä se nyt pitää :) Uuden asennelman hommasin ihan merkkiliikkeestä, ei ollut kalliskaan, 35 ehkä.

Etsillä löytyy tosiaan paljon tietoa, hakusanalla EVAP esmes löytyi 271 juttua, joista aika monessa suositeltiin että "Käytä Etsiä niin löydät" :D Mutta kohtapa on mullakin oma WIS, sieltä se graalinmalja ja viisastenkivi varmaan löytyy niin ei tartte sitten ensin "Etsiä", sitten lukea silmät ristissä jotain kinastelua 22 sivua ja sen jälkeen täällä kysellä perusasioita ku ei vaan jummarra :lol: Mm. sitä mistä kaikista paikoista se vakuumipumppu ilmaa imee kun taisi siitäkin lähteä letkuja vähän sinne sun tänne :) Ja sitä että mitä kummaa se turpomittari näyttää, ei ainakaan ahtopainetta :)
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 2.3t pihinää ja ahtopaineen vajetta

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kannattaa lähteä helpoimmasta eli lukee auton vikamuistissa olevat mahdolliset vikakoodit ensimmäiseksi ...



EVAP:sta hiukan kirjoitettua ja kuviakin löytyy ainakin noista:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=evap

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... hilit=evap



Ainakin alkupään autoissa EVAP:n muoviputket on kooltaan tuumasia eli 3/8.

Mutta liittimet - imusarjassa ja turbon imukaulassa - siis ne jotka halutessaan voi tukkia ovat sitten eri kokoa ...

Sulla voi olla jotakin muuta kokoa mutta se selvinnee kyllä enemmin tai sitten myöhemmin ...

Letkua ja liittimiä saa ainakin Korja-Kumista ...

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 2.3t pihinää ja ahtopaineen vajetta

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Juu ainahan ne letkut ja liittimet jotain kokoa on mutku jos tietäisi etukäteen niin vois iloisena poiketa AD(HD)-tarvikkeessa ja ladella listan, ja sitten mennä asentamaan. Nyt tarttee sitten mennä enste tonkimaan, purkamaan, kuikuilemaan, hyvässä lykyssä särkeä jotain ja sitten toisella autolla kiertelemään niitä kauppoja...

Toisessa linkissä olikin juttua että letkut ovat 6,3mm. Joku myös suositteli polttoainelinjaan tarkoitettuja takaiskuja, niitä en itse laittaisi koska niiden avautuminen/sulkeutuminen ei välttämättä toimi ilmalla kunnolla. Että niinku ristiriitaista tiatoo ja montaa mielipidettä niissäkin. Toisen linkin kuvassa ei ollut selitetty mikä osa on mikäkin ja kun fyysisesti yksikään osa ei esim muistuttanut omaa ahtopaineensäätöventtiiliä, niin en osannut tulkita :oops: Tekstissä myös vilisee slangisanoja kuten imukobra, mankkuvena ym, toiset kehottaa tulppaamaan koko pskan jne. Ku ei tiijjä ni ei tiijjä :? Ehkä siinä WISsissä sitten puhutaan kieltä jota minäkin ymmärrän. On toi saabi mulla ollut 3 vuotta ja viimeiset 23 vuotta on aina joku Saabi ollu mutta tää on vasta toka turbo-ruiskumalli ja eka GM-malli mitä mulla on. Eli vähän niinkuin olisi hypännyt eri merkkiin tai eri planeetalle kokonaan. Ja tää on eka "remontti" minkä aattelin itte tehdä tähän autoon kun kerran on tällainen mystiikkavika jonka ettiminen tuossa paikallisella Boschilla veisi aikaa ja kävisi kalliiksi.

Enihjuu, voiskos joku selittää mulle sen EVAP (huom oikea termi että "ETSI" toiminto löytää tämänkin jutun) synsteemin sielunelämää? Kun tuon linkin takana luuraavan kuvan

http://saabworld.net/attachments/f9/303 ... iagram.gif

mukaan nuot epäonnen numerolla 13 merkityt harmilliset takaiskuthan lähinnä taitavat olla sitä varten että jakavat evap-hiilipurkista (15) tulevat höyryt sinnepäin missä on kovempi alipaine. Imusarjassahan on alipainetta startissa ja silloin kun ahdin huilii, kun taas tuolla turbaanin imupuolella alipainetta on lähes jatkuvasti. Tällainen kaappiviherpiiperö joka ei halua bensahöyryjä ilmakehään vaan moottoriin (jossa tuottavat lisäksi liike-energiaakin :wink: ), voisi kuvitella poistavansa purge-valvelta (14) ja hiilikanisterilta (15) tulevan letkun T-haaran siitä takaiskujen välistä sekä imusarjalle menevän tuubin, ja vetää siitä suoraan letkun turbon imupuolelle. Samalla deletoidaan kytkös ahtopaineen säätöön ja päästään eroon T-kappaleista. Viherpiiperön lisäksi minussa asuu pieni luotettavuusinsinööri joka jäkättää liioista osista ja etenkin eri järjestelmien välisistä turhista kytköksistä :D

Pelaiskos se sillai vai tarvitaanko siihen takaiskuventtiili? Takaiskuahan käytetään monesti hydrauliikassa luomaan paine-eroa, sellainen saattaisi olla hyödyllinen tässäkin? Sehän estäisi suoran yhteyden hiilipurkista atmosfääriin silloin kun kones ei käy, ja näiltä osin systeemi toimisi kuten alunperin on suunniteltukin.

Vai onko tuolla purge-imusarja-linjalla joku syvällisempi merkitys jota en tajunnut? Olisiko sittenkin parempi jättää se imusarjalle menevä linja ja poistaa turbon imupuolelle menevä linja?

Niinjuu, vikakoodit herjailivat misfireä joko 1-2 tai 3-4 pytyissä, en muista kumpi oli, mutta eivät taida olla letkustosta lähtöisin :? Kauankos tuo Di-kasetti sitten tyypillisesti reistaa ennenkuin prakaa?
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.3t pihinää ja ahtopaineen vajetta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo se on ihan turha hifistely se kytkös R-letkuun purge-systeemistä eikä siihen kannata lukea Saabin inssiltä mitään liian korkealentoisia ajatuksia. Siihen se on ollut vaan helppo ja halpa kytkeä eikä mahdollinen takaiskuvika ole ollut mielessä suunnittelupöydällä. Ei ne suunnittelijat yleensä kovin pitkälle osaa ajatella ongelmia, enemmin sitä että mistä helpoiten joku kytkentä tehdään ja mikä näyttää kuvassa nätiltä. :)

Myöhemmissä malleissa (muistaakseni 04 tai 05-> tms. alkaen) se liitäntä R-letkuun on jo tehtaalta poistettu ja purgeventtiili purkautuu vain läppäkoteloon. Käytännössä siellä on kuitenkin valtaosan moottorin käyntitunneista alipaine, ahtopaineella mennään aika pieni osa normiajosta.

Jos sen purgesysteemin haluaa toimivan niin riittää että sillä on edes yksi reitti johonkin kohtaan mihin tulee edes joskus alipaine.

Takaiskuvenathan siellä on sen takia kun ilmaa virtailisi muuten eri tilanteissa vähän miten sattuu, ts. läppäkotelossa ahtopaine kun ajetaan ahdoilla, r-letkuun puolestaan purkautuu hukkaportin säätöpainetta kun ahtoja nostetaan yli peruspaineen sekä mahdollisesti imuputkesta tuleva ilmavirta kun bypass aukeaa ja päästää ahdot ahtimen imupuolelle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 2.3t pihinää ja ahtopaineen vajetta

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Juu aikamoinen "fakiiri" saa olla välillä että ottaa selvää mitä täällä aina kirjoitellaan ... :mrgreen:

Mutta maalais- ... eikun tarkoitin siis arkijärjellä täälläkin - sekamelskassa - kyllä pärjää kun ei ota "kirjoitettua" tekstiä niin kovin kirjaimellisesti :o

Valitettavasti ei tälläkään foorumilla voi vielä korjata autoaan vaikka onkin yksi parhaimmista alallaan 8O

Mutta tosiaan hiukan "suodattaen" lukemaansa ja nöyrästi vaan lähestyen ongelmaa eli yleensä autoaan niin monesti asia selviää niin kuin varmaan tässäkin tapauksessa suorastaan "kouriintuntuvasti"

Juu eikä siellä mitään särki mene niin että kannatas sitä niin kauhiasti peljätä :D

Elämää se vaan on tääkin sairaus :saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 2.3t pihinää ja ahtopaineen vajetta

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Nonysse tais selvitä. Turbon imupuolella oli se alumiinivalutorvea kiinnipitävä klemmari huonosti, ja imutorvi (onkstää nyt se "koobra"?) pääsi hölskymään. Se vihellys mitä ilmeisemmin aiheutui siitä että torvi aina välillä liikahti huonoon asentoon ja turbo imi "väärää ilmaa" ohi IMMUn. Raasu sitten koitti parhaansa mukaan säätää seosta ilmeisesti lambdan perusteella, ihme vaan kun ei CE valo syttynyt?

No, enihuu, sain klemmarin asennettua oikein ja putki on nyt jämäkästi kiinni. Yllättävän työläs homma, tottamooses lämpösuojan mutteri oli jumissa ja pultti katkesi jne.

Koeajon perusteella vika taisi olla tuossa, koska kulkupuoli parani, vihellys ja nykiminen sekä viisarin heiluminen hävisi. Lisäksi vaihdeloodakin tuntuu taas toimivan sivistyneemmin sekä tyhjäkäyntikin putosi ja tasoittui hieman. Saapas nähdä häviääkö se startin jälkeinen käynnin vaeltelu ja ajoittainen sammahtelukin.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
KvL
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 10:20
Paikkakunta: Turku

Re: 2.3t pihinää ja ahtopaineen vajetta

Viesti Kirjoittaja KvL »

Kartsa kirjoitti:Nonysse tais selvitä. Turbon imupuolella oli se alumiinivalutorvea kiinnipitävä klemmari huonosti, ja imutorvi (onkstää nyt se "koobra"?) pääsi hölskymään. Se vihellys mitä ilmeisemmin aiheutui siitä että torvi aina välillä liikahti huonoon asentoon ja turbo imi "väärää ilmaa" ohi IMMUn. Raasu sitten koitti parhaansa mukaan säätää seosta ilmeisesti lambdan perusteella, ihme vaan kun ei CE valo syttynyt?

No, enihuu, sain klemmarin asennettua oikein ja putki on nyt jämäkästi kiinni. Yllättävän työläs homma, tottamooses lämpösuojan mutteri oli jumissa ja pultti katkesi jne.

Koeajon perusteella vika taisi olla tuossa, koska kulkupuoli parani, vihellys ja nykiminen sekä viisarin heiluminen hävisi. Lisäksi vaihdeloodakin tuntuu taas toimivan sivistyneemmin sekä tyhjäkäyntikin putosi ja tasoittui hieman. Saapas nähdä häviääkö se startin jälkeinen käynnin vaeltelu ja ajoittainen sammahtelukin.
Lainaanpa tätä topikkia. Eli mulla 03 - 2.3t 9-5 etanolisoftalla. Nyt muutaman kerran ilmennyt vika, jonka aikana paineet ei nouse kuin turbomittarin keltaiselle alueelle. Liikennevaloissa kun käyttää virrat pois päältä niin vika häviää. CEL ei syty ja vikakoodeja en ole ehtinyt vielä katsoa. Mistähän mahtaisi olla kyse?
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 2.3t pihinää ja ahtopaineen vajetta

Viesti Kirjoittaja oju »

Veikkaisin EVAP-takaiskujen takeltelua, välillä toimii ja välillä ei. Hieman ovat likaisia tms. ja vaihtamalla paranee. Tämä ei siis selity tai korjaannu sammuttamalla eikä aiheuta vikavaloa.
On yksinkertainen ja halpa vika kokeilla/korjata joten aloittaisin tästä.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.3t pihinää ja ahtopaineen vajetta

Viesti Kirjoittaja 3J »

Se kannattaa vielä tiedostaa että se mittariston "turbomittari" ei näytä painetta. Jos on virisofta, niin siihen on voitu vieläpä laittaa mikä tahansa skaalaus mittarille. Jos SID-info on päällä, niin sieltä näet paineet.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: 2.3t pihinää ja ahtopaineen vajetta

Viesti Kirjoittaja Nxi »

3J kirjoitti:Se kannattaa vielä tiedostaa että se mittariston "turbomittari" ei näytä painetta. Jos on virisofta, niin siihen on voitu vieläpä laittaa mikä tahansa skaalaus mittarille. Jos SID-info on päällä, niin sieltä näet paineet.
Mutta jos se yleensä menee punaisen puolelle niin ei ole tuosta kyse.. evap takaiskun vuoto tekee juuri noin, saatta kesken kiihdytyksenki hypätä mittari "tappiin" kun takaisku alkaa taas pitää.
* 9-5 Aero MY03 *
Vastaa Viestiin