Kannentiiviste

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
wepetus
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:32
Paikkakunta: Kajaani

Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja wepetus »

Moikka!
Eilen aamulla latauksen merkkivalo alkoi palamaan kun autoa käynnistelin.
Korjaamolle siirto ja tänään ilmoittivat että kannentiiviste palanut? tms kun koko se pääty öljyssä. Hinta arvio: kannenoikaisu, jakopäänketju,tiivisteet,työt yms useampi tuhat €....... Käskin vain laittaa uuden hihnan ja palikat paikoilleen kun ei tähänkään asti ole menoa haitannut. Eilen kylmästä käyntiin, pakitusta 10m ja takaisin paikoilleen ajo, ei varmasti siinä kärähtänyt. Öljyt vaihdettaessa ovat olleet ihan niinkuin pitääkin, vaihtoväli 9000 km ja tälle välille 0,5l lisätty, samalla suodatin vaihdettu... Viimeksi vaihdettiin heinäkuussa ja kaikki OK.. Lämmöt ihan normaalit ja vetoja on koneessa.
Olisiko vaihtokoneen paikka.....
Onko Kajaanin seudulla ketään joka hieman halvemmalla tekis???? Jos hommaan koneen vain vaihto olisi. Minulla on vain tuo Pohjolan talli, korkea katto ja seinät kaukana.
Auto on 95 farkku vm 2000 ja automaatti.
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Pola »

Kuikahan öljyinen se on. Ainahan nuo vähän tihkuttaa. Itse en omaan autoon kävis ihan noin vähällä konetta vaihtamaan, kannattaa koittaa kuitenkin onko kannenpultit kireellä.
#3272
wepetus
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:32
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja wepetus »

Käskin kokeilla laittaa pultteja kireämmälle ja uusi hihna paikoilleen.. En oikein jaksa uskoa että olisi ja JOS on niin sitten kajahtaa kone jossain.....
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja melberi »

Kansipulttien jälkikiristykseen on olemassa tarkka ohje, löytyy foorumilta etsimällä. Ettei korjaamon pojat tee väärin ja oikeat ongelmat alkavat.
wepetus
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:32
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja wepetus »

Delta-autossa on mun saab ja se joka osaa/tietää eniten Saabeista, onkin sairastunut tälle päivälle.Sairaudelle ei tietysti voi mitään mutta kun auto PITI olla valmis tänään aamulla ja tarvitsen sitä illalla..... Kampiakselin stefaa epäili yksi tuttu asentaja eikä mitään kansijuttua, sama asentaja on vaihtanut öljyt/suodattimet ja muutenkin huoltanut, nyt vain en saanut aikaa siihen korjaamoon niin piti viedä deltaan....
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

wepetus kirjoitti:Delta-autossa on mun saab ja se joka osaa/tietää eniten Saabeista, onkin sairastunut tälle päivälle.Sairaudelle ei tietysti voi mitään mutta kun auto PITI olla valmis tänään aamulla ja tarvitsen sitä illalla..... Kampiakselin stefaa epäili yksi tuttu asentaja eikä mitään kansijuttua, sama asentaja on vaihtanut öljyt/suodattimet ja muutenkin huoltanut, nyt vain en saanut aikaa siihen korjaamoon niin piti viedä deltaan....
Mä käytin hiljan Fixuksella omaani, kun hokattiin nosturilla, että öljyinen on koneen vasen kylki. Kaveri diagnosoi sen kampiakselin stefan korkkaamiseksi. Sehän se olikin. Mutta viedessäni autoa korjaamolle, huoltoneuvoja sanoi, että toinen vaihtoehto on kannentiiviste siin kohtaa. Heillä on Saab-kokemusta paljoltikin.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja melberi »

Siellä päässä takapuolella on myös ketjunkiristin ja sen mahdollisesti vuotava tiiviste. Siellä kohtaa on kunnon öljynpaineetkin eli paljon ei vaadita, että sotkee paikkoja.
wepetus
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:32
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja wepetus »

Auto kotona ja melkoiset madonluvut sai... Jakopää kuulema sökö ja kaikki muukin koneessa alkaa olla out...
Onko täällä kellään myynnissä hyväkuntoista, halpaa 2,0 moottoria??
Kuitenkin tuossa on kori ehjä ja minun ajot vuodessa on n 8-9000 km ei viitsisi aivan älyttömästi rahaa autoon laittaa....
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Julle »

Onko diagnoosista tarkempaa tietoa?
9-5 Aero - 00
wepetus
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:32
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja wepetus »

Kuulema öljyä valuu lohkon vasemmasta reunasta.. kiristäneet ne kaksi näkyvillä olevaa pulttia ja laitteneet silikoni tms. kaikki muu on "arvailua" koneen kunnosta kun vetää ja "laulaa" ihan OK mutta epäilyson kylvetty....

Tarjosivat uutta konetta 2500 € + asennus = n 4000€
Kumarsin ja poistuin paikalta...
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Julle »

No kokeile kiristää kansi ensitöikseen, jossain täällä oli ohjeet. Itse en ainakaan rupeaisi tilanteessasi konetta vaihtelemaan. Itsellä oli kansi tosi löysällä, kiristys tuli viime hetkellä.
9-5 Aero - 00
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja melberi »

Ainakaan sylinterikannen pultteihin eivät siis ole koskeneet. Liekö jakopäänkotelon moottorin ulkopuolella olevia pultteja kiristelleet. Näissä alkupään (98-01) koneissa on kansipulttien löystymistä, mikä aiheuttaa noita vuotoja ulospäin. Suosittelen etsimään kiristysohjeet ja asiallisen korjaamon hoitamaan homman. Nopeasti tehty juttu ja voi estää pysyvän vuodon tulemisen.

Jakopää sökö? Tiedätkö miten asia todettiin? Ketjun venymisen voi mitata ketjunkiristimen ulkonemasta. Virallisissa ohjeissa 14mm = ketju vaihtokunnossa. Mutta siinäkin on vielä reilusti kiristysvaraa jäljellä, muistaakseni 20 tai 21mm asti. Ja autohan toimii ihan normaalisti tuolla maksimiin venyneellä ketjullakin. Pientä alaväännön puutetta voi ehkä olla, kun nokkien ajoitus ei ole enää ihan alkuperäinen. Toki asialle kannattaa tehdä jotain ajoissa. Joissain tapauksissa voi uittaa sisään pelkän ketjun, jos laahaimet ja ketjupyörät eivät ole kuluneet liikaa. Tästäkin on keskustelua olemassa foorumilla.
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja YoC »

Jos päätät moottorin vaihtaa niin kannattaa kysellä tuolta :
http://www.atracco.se/?id=11404

Pari mottia tilannut ja on ollut juuri sitä mitä luvattu.
|parsakaali|
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Helmi 22, 2012 18:00

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja |parsakaali| »

Soitahan Auto ja Konehuolto Seppäselle viasta, on siinä syväojankadulla. Tekeepi aika edullisesti ja hommatkin hoituu aika hyvin.
wepetus
"Ruisku"
Viestit: 144
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 10:32
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja wepetus »

Eivät ehtineet käyttää venttiilikoppaa auki ja siellä olevia pultteja kiristää. Tarvitsin auton viikonlopuksi ja heillä yksi asentaja sairaana.
Ensi viikolla varaankin ajan jonnekkin jossa aikataulu pitää ja hinta-arvio. Nyt oli arvio 200-230 € menikin 336 €.... Noo parhaansa tekivät työvoiman ja ajan puitteissa....
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Vastaa Viestiin