kakkosvaihteen ongelma 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Joukku kirjoitti:Samperi, piti tänään tulla tuon auton samalla kun velipoika matkaa pääsiäiseltä takaisin etelään vaan eipäs suostunut auto yhteistyöhön. Akku varmaan sökö, epäilen pahasti myös laturia kun ei jaksanut pysyä käynnissä.

Mistä näitä varaosia kannattaa lähteä metsästämään? Akkuja kyllä löytyy mutta tuo laturi ja muut mahdolliset vaihto-osat? Hyväksi havaittuja toimittajia kaipaillaan.
nettipuolella kysyisin PCS Jyväskylä
sitten Fixukset, ad-varaosamaailmat jne. kävisin läpi ja tarjousta kyselemään.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja Joukku »

130A laturi 190,- Keminmaassa Paakkarilla. Just viime viikolla vm2003 3BG passattiin laturin vaihtaneena sanoisin, että tuo on suht maltillinen hinta. Nyt vaan vaihto-ohjeita metsästämään..
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Ebay: stä saattaa löytyä kohtuu hintaisia.

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_trksi ... &_from=R40
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Joukku kirjoitti:130A laturi 190,- Keminmaassa Paakkarilla. Just viime viikolla vm2003 3BG passattiin laturin vaihtaneena sanoisin, että tuo on suht maltillinen hinta. Nyt vaan vaihto-ohjeita metsästämään..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... o&start=15

tuolla sivulla 2 tarinoita "laturi pois ylä- vai alakautta -vaihtoehdoista"
yläkautta pois taitaa olla kuin ollakin helpompi reitti, vaikkakin WIS neuvoo alakautta...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Juu, ja minäkun luulin että tuo passatin laturin vaihto oli hankala. Tässähän on ihan eri kulmakerroin.. Odotellaan tässä tovi ja tuumitaan miten auton saisi tänne etelämpään. Katotaan sit mitä vaihdetaan.

Tuo WIS, on vissiin puhtaasti waretettava juttu?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

WISsejäkin löytyy ebaysta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

tsaarela kirjoitti:WISsejäkin löytyy ebaysta.
mut nehän maksaa 8O :wink:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja smeq »

mienkoiv kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:WISsejäkin löytyy ebaysta.
mut nehän maksaa 8O :wink:
... Ja on ihan yhtä piraatteja, kuin itse ladatut :D
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Noniin, viikonloppuna tuli ajettu tämä projekti kotiin. Pari huomiota.

Kakkonen ei mene silmään kun tullaan isommalta vaihteelta pienemmälle, eli yleensä risteyksissä aiheutti harmaita hiuksia. Suht tärkeä vaihde näyttää näemmä olevan. Sitä oppii arvostamaan vasta kun se ei toimi.. Ykköseltä kakkoselle menee hienosti. Vitosen poisotto tuntuu myös hieman siltä että joutuu turhan paljon voimaa käyttämään. Ei irronnut silleen nätisti.

Toinen juttu oli moottorivalo. Vinkkinä matkalle sain, että polkemalla yli 3500 RPM moottorivalo syttyy. En siis nostanut kierroksia tuon yli ja homma meni kuin elokuvissa. Kotopuolessa sitten uskalsin kokeilla ja valo sytty hieman alta 3500 RPM. Vikakoodi P1110. Foorumilta löytyi loistavaa materiaalia tuota vikaa koskien. Silikoniletkua hankkimaan ja bypassia tutkimaan. Sen huomasin, että moottorivalon ilmaannuttua ei tahtonut kiesi pysyä käynnissä. Tyhjäkäynti pyöri 800-850 RPM lukemissa ja kone tuntui kokoajan siltä että se tukehtuu.

Tästä tää sitten lähtee. Vielä en projektitopiccia avaa mutta kohta on senkin aika!

ps. jos jossain on nähty liikkeellä ylimääräisiä WIS:jä niin vinkkejä otetaan vastaan. :wink:
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Itse itselleni kommentoiden kun ei muilla näytä olevan vastaavaa ongelmaa.

Olen poissulkenut mekaanisen vian vaihdekepillä. Eli välyksistä tai keskitysongelmista ei mielestäni tässä tapauksessa voi puhua. Tänään kun kokeilin pyörittää tuota kakkosta niin ongelma tulee esiin tosiaan, kun tullaan isommalta vaihteelta kakkoselle. Kakkonen ei mene silmään kun nopeutta on oli 15-10 km/h. Heti kun mennään tuon alle niin kakkonen menee sisään. Pään puhki tuota mietin ja samalla huomasin, että voisiko koneen epätasainen käynti vaikuttaa asiaan?

Kun auto on seisoksissa kaikki vaihteet toimivat kuten pitääkin.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Sama ongelma itellä. Mitä todennäköisimmin 2vaihteen synkat paskana. (itellä ei pakkikaan mene päälle ilman että nytkäyttää eteenpäin ykkösellä jarrupoljin alas painettuna)
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Varmaan on vaan helpoin tipauttaa tuo vaihdehässäkkä kokonaan pöydälle ja tutkia paremmin.. Pään saa pohtia vaikka puhki mutta ei sillä tavalla hullua hurskaammaksi tuu.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei siis välikaasullakaan mene päälle? voisi hiukan kytkin viallekin haiskahtaa jos vitonenkaan ei hanki kunnolla tulla pois..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Voi voi.. Tätä vähän olen pelännytkin; tuo kytkin on vuosi pari sitten vaihdettu kyläseppien toimesta. Tutkitaan ja tuumaillaan. Olisiko tuohon mitään simppeliä kytkin vian poissulkevaa kikkaa tiedossa vai pitääkö mennä yritys - erehdys periaatteella?
FlyingPan
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Tammi 07, 2010 21:39
Paikkakunta: Lempäälä

Re: kakkosvaihteen ongelma 9-5

Viesti Kirjoittaja FlyingPan »

Itellä vaivasi tuo pakin käytös joka oli samaa kuin jeipolla. Lisäksi vitonen oli hankala laittaa päälle (autto jos nosti sitä pakkilukitusta, että keppi pääsi enemmän oikeelle). Lisäksi kakkonen rusahti joissain tilanteissa jos kiihdytteli nopsaa ykköseltä kakkoselle.

Alko sitte kytkin luistaa eli kytkimen vaihto edessä ja samalla mietin mitä tolle lootalle pitäs tehdä siinä samalla. Mietin sitä pakinkorjauskittiä mutta kun vesalta löyty sopuhintaan laatikko niin nakkasin sen paikalleen ennemmin ku aloin avaamaan lootaa.

Ja lopputulos: Kyllä kannatti. Empä tajunnu kuinka löysä se vanha loota oli ollu. Välykset on nyt paljon pienemmät kokonaisuudessaan, pakki toimii niinkun kuuluuki (pitää vaan opetella jättämään se vanha tapa että käyttää muulla vaihteella...), vitonen menee päälle siten kun pitää ja kun ikkunoita pitää auki niin ei kuulu sellasta pientä rallatusta jota kuului vanhalla lootalla. Ja kiihdytyksissä ei enää oo rusahdellu.

Se, että olisi korjannut pelkästään sen pakin korjauskitillä ei olisi tuonyt apua noihin muihin vaivoihin, pelkästään vaan pakkiin. Tai sitte olisi joutunu vaihtaa enemmän kamaa mutta olisi tullut kalliimmaksi/työläämmäksi.

Auto 9-5 Aero -00
Vastaa Viestiin