Öljy.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaatimukset täyttävää synteettistä ja 10tkm vaihtoväli niin yks lysti onko purkissa GM vai Mobil logo. Normi käyttösaabissa enempi tarkkuus on vaan teknistä tietämättömyyttä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

GM öljy (GM dexos1 luokitus) 10-30 (synteettinen)speksissä oli yksi tieto: leimahduspiste, muut olivat tyhjiä
"Flash point Closed cup: 200°C (392°F) [Pensky-Martens.]"
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja blair »

jcarlson kirjoitti:Vaatimukset täyttävää synteettistä ja 10tkm vaihtoväli niin yks lysti onko purkissa GM vai Mobil logo. Normi käyttösaabissa enempi tarkkuus on vaan teknistä tietämättömyyttä.
Pari vuotta foorumia lukeneena sanoisin, että taitaa olla niin, että tärkeämpää on vaihtaa öljyt usein, kuin se mitä sinne laittaa - vai olenko jotenkin hukassa?

Jos joku maksaa moninkertaisia summia jostain hifiöljystä, niin varmasti placebo-efektimäisesti löytyy kaikenlaista syy-seuraussuhdetta, mitä kalliimpi öljy sai aikaan verrattuna Dexos2 tai muu perusölppä.

Itse rullailen menemään GM-öljyllä ja komppaan JC:n linjaa. Olen täysi maallikko tämän asian edessä, mutta olen myös oikeutettu omaan mielipiteeseeni asiasta. Öljytiskillä painan lompakon otsaan, niin sen jälkeen päätös on helppo.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep. Oleellista on vaihtaa öljyt riittävän usein, riippuen ajotyylistä. Longlife väli ei sovi kuin sellaiselle joka ajaa ko. matkan alle vuoden aikana matka-ajossa.. Itse pidän öljykustannustakin tosin niin pienenä että en säästele öljyvalinnassa, joskaan en myöskään turhaan osta mitään ratakäyttöön tarkoitettuja esteriöljyjä käyttöautoon. Oikeasti tehokkaat autot on sitten ihan eri asia, parisataaheppainen Saabi ei tarvitse erikoisia öljyjä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mielestäni tarvitsee jos käyttöolosuhteet sen vaativat. Vieraillaan moottoriradoilla usein esimerkiksi, sitäkin voi harrastaa jo 200heppasella.. :wink: 0W luokituksen omaavaa öljyä tarvitsee myös jos on paljon kylmäkäynnistyksiä kovilla pakkasilla.

Normiajossa kauppaan,töihin ja mökille jne.. riittää varmasti ihan "peruskaura" siis vaatimukset täyttävä öljy lyhyemmillä vaihtoväleillä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

tuskin sillä on PALJOAKAAN eroa,onko 0w vs 5w...kylmäkäynnistyksen
osalta,kunhan öljy on hyväkuntoista eli riittäävän usein vaihdettua?
#2285
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Pakari kirjoitti:Mielestäni tarvitsee jos käyttöolosuhteet sen vaativat.
Esimerkiksi asuntovaunun vetäminen on moottorille tilanne, jossa rasitus ja lämpötilat nousevat useiden kymmenien sekuntien ajaksi tavanomaista korkeammalle.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Pola »

jykä66 kirjoitti:tuskin sillä on PALJOAKAAN eroa,onko 0w vs 5w...kylmäkäynnistyksen
osalta,kunhan öljy on hyväkuntoista eli riittäävän usein vaihdettua?
Teboililta sano laboratoriomestari että suomen pakkasissa ei ole MITÄÄN eroa onko 0w vs. 5w.
#3272
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Pola »

jykä66 kirjoitti:tuskin sillä on PALJOAKAAN eroa,onko 0w vs 5w...kylmäkäynnistyksen
osalta,kunhan öljy on hyväkuntoista eli riittäävän usein vaihdettua?
Teboililta sano laboratoriomestari että suomen pakkasissa ei ole MITÄÄN eroa onko 0w vs. 5w.
#3272
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Julle »

Jaa, tarkoitettu vissiin siperiaan, ok.
9-5 Aero - 00
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pola, ja millä perusteella? Miksi teboil myy sitten 0W luokituksen öljyä kun heidän mielestään sellaisia ei tarvita.

Suuremman viskositeetin öljy on suurempiviskoottista myös korkeammissa lämpötiloissa kuin alhaisemman viskositeetin omaava vastaavassa lämpötilassa. ts. vaikka -10c pakkasessa 5w öljyllä on suurempi viskositeetti kuin 0w luokituksen omaavalla. Mitä matalampi kylmävisco sitä parempi kylmäkäynnistysvoitelu on, ja sitä nopeampaa voitelukalvo saadaan aikaiseksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Pola »

No tarkotti varmaan käytännön merkitystä, ei varmaan sanonut että sen valmistus turhaa olisi kun näyttää ainakin ostajia riittävän :D
#3272
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Menee myös niin, että kun yksi öljyvalmistaja saa 0W-öljyn aikaiseksi ja lyö joka tuuttiin mainoskampanjan, jossa autot ajelee lapin pakkasissa, niin muiden täytyy tulla perässä, koska asiakkaat alkaa huutamaan kyseisen öljyn välttämättömyydestä Suomen oloissa. Oli sitten oikeaa käytännön tarvetta eli ei.

Tämä keskustelu on nyt sinänsä vähän hölmöä, kun suurin osa keskustelijoista ei tiedä öljyistä yhtään mitään. Käytännön järjellä ei pötki tämän tason asioissa mielestäni kovinkaan pitkälle, pitää olla osaamista ja koulutusta polttomoottoritekniikassa. Suurin osa kommenteisa perustuu mielikuviin ja toisilta kuultuihin kommentteihin, osa kommenteista on sitten asiansa osaavilta ammattilaisilta, ja osa esson baarista.

Itse ainakin myönnän, että alan koulutuksesta huolimatta en itse tiedä toimiiko kallis merkkilitku normaalikäytössä yhtään paremmin kuin Bilteman öljy. Luotan siis ammattilaisen kommentteihin. Enkä ole kuullut vielä yhdenkään alan ammattilaisen väittävän, että autossani pitäisi ehdottomasti käyttää kallista merkkiöljyä. Päinvastoin.

Ja siksipä autoni voitelee GM:n Dexos 2. Hinta on järkevä ja tavara autonvalmistajan suosittelemaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Julle »

No hinnalla tuskin suurtakaan merkitystä, jos öljyt vaihtaa pari kolme kertaa vuodessa.
9-5 Aero - 00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Juuri näin. Onhan tämä jo pari kertaa sanottu mutta.....
Tärkeintä ei ole onko siellä GM-öljyt, vai vastaavat luokitukset täyttävää Mobil, Teboil tai mikä vaan muu öljy, vaan tärkeintä on se, että öljyt vaihdellaan ajallaan ja otetaan öljynvaihtovälissä huomioon ajetaanko autolla pitkää matkaa vai pätkäajoa.

Aihetta sivuten:
Näinhän ei nykyään ole vaan ajellaan sitten kaiken maailman Long-Life öljyillä 5km pätkäajoa se yli 30tkm ja ihmetellään sitten kun jakopäät jne. porsii.

Se vaan myy niin perkuleen hyvin autoja kun mainostetaan pitkillä huoltoväleillä(muka säästöä) ja sitten kuluttajat luottavat sokeasti siihen, että kampe kyllä kestää sen öljynvaihtovälin minkälaisella ajolla vaan, kärsimättä siitä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin