Öljy.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Mertmi kirjoitti:Nämä T7 -koneet on semmosia karstan kehittimiä, että vikatikki voi tulla pesevämmän öljyn vaihdolla ja/tai etanolisoftalla. Koneet on pahimmillaan sisältä paksun karstakerroksen vuoraamia ja ne kun lähtee irti, loput on helppoa arvata. Minun mielestäni hyvä ohjenuora on pysytellä samassa öljymerkissä ja laadussa, eikä vaihdella sitä vaihtojen välillä.
Ovat varmasti useammat koneet karstan kehittimiä, jos öljynvaihtovälit ovat liian pitkiä. Vaihtoväli max. 10 tkm, niin tuskimpa kuvatun kaltaisia ongelmia tulee. Jossakin topicissa täällä joku esitti kuvat n. 15 tkm vaihtovälillä ajetun Saabin öljypohjasta => liettynyt/karstoittunut pahasti ja taas vastaavasti alle 10 tkm vaihtovälillä ajetusta => puhdas, ei karstaa. Kyllä pisti ajattelemaan...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Niin pisti ajattelemaan ja vähensin ratkaisevasti T7:ssa hiilivetypohjaisten polttoaineiden käyttöä eikä ole kaduttanut yhtään ... :mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^ No kerro ihmeessä millä sitten ajelet
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13213
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Veikkaan: etanolila, joka ei kemiallisen määrityksen mukaan ole hiilivety, vaikka lähinnä hiilestä ja vedystä koostuukin (lisänä happi)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aika röhnäinen oli tuon 9-3:n kone sisältä, on vaihdettu tiuhaan huoltokirjan mukaan ja 160tkm ajettuna piti jo jumiin karstautuneet öljyrenkaat jumpata uusiin. Ei vanhempien Saabien koneet menneet näin surkeaan kuntoon edes 500tkm ajettuna. Noh, tulipa taas avauduttua. Muutenhan nää on kivoja pelejä ajella. :-)

Kymppitonni samoilla öljyillä on ihan hyvä juttu ja männänrengasjumppa 150-200tkm välein. Samalla voi uusia jakopään ja tp-ketjun rojut, heh heh. :?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Joo-o, kyllähän nämä T7 motit on erittäin pommeja näin vanhemmiten. Varsinkin jos kohdalle sattuu sellainen yksilö josta alkaa mennä turboa, jakopäätä, männänrengasta, immua, sytkäkassua jne.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä öljyn pitää kymppitonnin kestää ajamista. Jos ei kestä niin merkki vaihtoon. Öljymerkki nimittäin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Markkanenn kirjoitti:Joo-o, kyllähän nämä T7 motit on erittäin pommeja näin vanhemmiten. Varsinkin jos kohdalle sattuu sellainen yksilö josta alkaa mennä turboa, jakopäätä, männänrengasta, immua, sytkäkassua jne.
Hmm. tosiaan Di onkin vielä vaihtamatta. No, kuluvia osiahan ne vain on. Vaihdetaan ja sitten taas ajetaan näkymättömiin. Mieluummin kuitenkin apulaitteita jne. vaihtaa, kuin koko moottoria. Tulee äkkiä kova hinta longlife -huolto-ohjelmalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Vai olisko sittenkin niin, että jossain ostohinnaltaan arvokkaammassa oljyssä olisi jotain muutakin eroa halvempaan kuin se hinta...hmmm.

Mutta tuolle Mikon mainitsemalle ja tuhoon tuomitulle longlife-huolto-ohjelmalle ei luultavasti voi mikään öljy yhtään mitään. Paitsi jos ajosuorite (30 000km) tehdään max. vuodessa, niin silloin EHKÄ.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13213
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Paraskaan öljy ei kestä sitä jos moottorin ohivuodot on kuin tuulitunneli ja huohotusjärjestelmä kuin ilmapalloon puhaltelisi.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

duuduu kirjoitti:^ No kerro ihmeessä millä sitten ajelet
No :saab: :lla tulee pääasiassa ajettua teitä pitkin.

Vähensin olennaisesti :saab: :ssa ryssän öljyn käyttöä korvaamalla sen kotimaisella vaihtoehdolla.
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja CDTA »

AZP kirjoitti:Paraskaan öljy ei kestä sitä jos moottorin ohivuodot on kuin tuulitunneli ja huohotusjärjestelmä kuin ilmapalloon puhaltelisi.
Mutta paras öljy voi vaikuttaa siihen ettei männänrenkaat pala kiinni uriinsa jolloin sitä tuulitunneli huohotusta silloin edes tule. Parempi öljy ei ehkä tee kylmälimaa joka tukkii huohotusjärjestelmän ja paremmin pesevä öljy ei päästä karstaa kertymään.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pesevä öljy uudesta asti olisi ideaali tilanne. Jossakin aiemmassa keskustelussa spekuloitiin diesel -moottoreille tarkoitettujen öljyjen käyttöä e85-konvertoidussa autossa. Puhdistuminen on tehokasta, mutta jo karstautuneessa moottorissa lian irtoaminen ja lulkeutuminen laakereihin tuo pahimmillaan sen konevaurion...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Juu tietenkin on myöhäistä pyristellä kun paskat on jo housussa. Kunnolla karstoituneeseen T7 ei auta muu kuin koneen purku ja osat Teijoon vuorokaudeksi :lol:

Mutta... http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6#p1015316
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Öljy.

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Frostgrey kirjoitti:
Toinen esim. Minun papalla (R.I.P) oli Taunus -1976. Ajoi vuosia, vaihtoi öljyn 4tkm välein. Kerran kysyin, että vaihdatka usein suodattimen..."minkä suodattimen?" Hän oli ajanut vuosia vaihtamatta öljyn suodatinta! Auto toimi 30 vuotta ihan ok. Öljy on Mobil mineraali 10-40w (se keltainen kanisteri). Ilman hyvää öljyä vahinko olisi ollut pahempi! Eli öljyssä on eroa
Mistä tiedät että ei olisi kestänyt "huonommallakin" öljyllä??

Itse ainakin haluisin oikeeta faktaa pöytään miksi Mobili on parempaa kuin GM:n öljy? Ja onko oikeasti tutkittu kuluuko kone esim 10tkm vaihtovälillä jommalla kummalla öljyllä enemmän? 8)
Öljyjä wikipedian mukaan valmistetaan euroopassa ainoastaan naantalissa ja ranskassa..lisäaineistus sitten on vähän eri juttu..
Vastaa Viestiin