9-5 Biopower vs BMW

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
MMF
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2012 20:04

9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja MMF »

Terve, perheauto pitäisi päivittää uudempaan ja Saabit alkanut houkutella. Kokoa ja kulkua samassa paketissa ja jos Saabin haluaa joskus omistaa niin taitaa olla korkea aika hommata.

Tällä hetkellä alla -03 530d touring bemari, erittäin kova peli mutta ei vaan toi dieselillä rutkuttaminen oikein sytytä. Bensakoneissa taas ei oikein sopivaa verrokkia löydy.Koska kilometrejä kertyy vuodessa 25-30tkm voisi kokeilla tuota etanolilla ajamista. Etelä-suomessa kuitenkin aika kattavasti noita asemia.

Nyt muutaman illan olen foorumia selaillut ja aika hyvä käsitys syntynyt tyyppivioista ym. Se mitä olen ihmetellyt on että useimmilla etanolilla ajavilla on perus bensavehje ja jälkikäteen asennettu etanoliboksi vaikka noita tehtaalta lähteneitä biopower malleja on aika hyvin tarjolla. Ruotsista olen katsellut 06---> malleja ja tosi hyvin ja hyvään hintaan noita löytyy.

Onko ne nyt jotenkin eri pelejä vai mistä johtuu? Hintaerolla ei ainakaan tuota selitä.

Ja jos jollain on kokemuksia sekä Bemareista että Saabeista niin olisi kiva kuulla mielipiteitä ja ajatuksia näiden eroista.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Miksi vaihtaa uuteen kun vanhankin voi vaivattomasti muuttaa biopoweriksi?

Alkuperäisessä BioPowerissa on muistaakseni ainakin ruostumattomasta teräksestä valmistetut polttoainelinjat, eri pa-pumppu ja olikohan venttiilienkin materiaalissa jotain eroa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja TTH »

Veikkaampa että aika moni niin mainostettu Biopower on jälkeenpäin muutettu, taitaa vasta loppupään Suomi viirusilmä-femmat olemaan tehdas Biopowereita. Oliko vielä '06-'07 edes RE85 myyntiä Suomessa?

Tosiaan, ainakin NG-kolkki Biopowerissa on rosteriset bensalinjat, taitaa olla femmassakin? Näkeekös femmassa mitenkään bensakiskoon kun ottaa sen öljykorkin ympärillä olevan muoviläpyskän pois, siitä ainakin tietäisi heti että onko kyseinen auto ns. aito Biopower.

Ootkos muuten tutustunu tohon Trionic 7-moottorinohjaukseen, mietin kun puhut tuosta etanoli-boksista. Kun nääs tuo kaikissa, siis todellakin kaikissa, femmoissa oleva moottorinohjausboksi pystyy oikealla ohjelmalla kulkemaan oikeastaan kaikennäköisellä bensan ja viinan sekoituksella, ilman mitään ebay-kiinabokseja suuttimien välissä.

Taitaa nuo normi femmojenkin bensaletkut kestää ihan hyvin tuota viinaa, ainoa vaan että bensansuodattimia saa vaihdella ainakin alkuun useammin kun tuo etanoli huuhtelee sontaa tankista pois. Ja normissa tuo bensapumppu kannattaa päivittää melkeimpä heti uuteen tai henkisesti valmistautua siihen että viinan kanssa nuo vanhat ei tahdo kauaa kestää.

Jos vaan tykkää viirun ulkonäöstä niin tietysti '06-> taitaa olla kaikilta osilta parempi auto, uusi sisustus, ei murheita huohotuksesta ainakaan niin paljoa kuin vanhemmissa jne. niin anna palaa, kyllä se Saabi ainakin omasta mielestä paremman kyydin antaa kuin biimeri :)
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja J.N »

MMF kirjoitti:Tällä hetkellä alla -03 530d touring bemari, erittäin kova peli mutta ei vaan toi dieselillä rutkuttaminen oikein sytytä.
Eikös luonnollinen jatkumo ole silloin E39 530i toukka, jos ko. teholuokka piisaa? Sähäkämpihän se disukkaan verrattuna on käytännössä ja paperilla, jos vakioita verrataan. Tosin, onhan tuo jaloviinan kanssa läträäminen monellakin tapaa ihan mukavaa touhua ja tuleehan siinä samassa paketissa sitä paljon puhuttua kivan tuntuista alavääntöä aika paljon paremmin mitä vaparikoneista, joten kyllähän lajia (siis Saabismia) voi suositella mikäli mielenkiintoa on.

E39 hiljaisempi, mitä 9-5. Myös enemmän premium, mutta tällä alueella alkavat yksilöiden omat mieltymykset ja prioriteetit tulla niin voimakkaasti kuvioihin, että aihe menee väistämättä riitelyksi mielipiteistä. Molemmissa on puolensa.
#3418
MMF
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2012 20:04

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja MMF »

TTH kirjoitti:Veikkaampa että aika moni niin mainostettu Biopower on jälkeenpäin muutettu, taitaa vasta loppupään Suomi viirusilmä-femmat olemaan tehdas Biopowereita. Oliko vielä '06-'07 edes RE85 myyntiä Suomessa?
Tämä oli hyvä pointti. Mistäs sitä tietää onko se tehtaan malli vai jälkeenpäin muutettu muutakuin kysymällä myyjältä?? Ruotsista kun meinaan hakea ja varmaan juuri 06 --> 2.3t:n. Blocketista oon tsekkaillut vaan noita Biopower malleja.
J.N kirjoitti:
MMF kirjoitti:Tällä hetkellä alla -03 530d touring bemari, erittäin kova peli mutta ei vaan toi dieselillä rutkuttaminen oikein sytytä.
Eikös luonnollinen jatkumo ole silloin E39 530i toukka, jos ko. teholuokka piisaa?
Bemareita mulla on ollut myös bensavapareina isolla koneella mutta sitten on ollut esim. Octavia RS 2.0t. Vaparissa on puolensa mutta mulla on vähän ikävä sitä kunnon turbopotkua. Ja turbo Saab on vielä omistamatta. Tosin bensa kuutosen äänimaailmaahan ei yksikään kone voita! :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Yksi syy siihen miksi jälkikäteen biopoweroituja on niin paljon, on että käytännössä alkuperäinen ja jälkikäteen muutettu eivät eroa mitenkään olennaisesti toisistaan.

Softan päivityksen jälkeen sekä softa että toiminnallisuus ovat 100% samoja kuin alkuperäisessä mallissa, mitään rautaa tulppien lisäksi ei tarvitse 9-5:n tapauksessa vaihtaa (eikä 07-> 9-3:n). Joissain komponenteissa on eroja, mutta käytännössä erot voidaan luokitella varmuuden maksimoinniksi ennemmin kuin välttämättömiksi. Ongelmia ei ole noista vielä syntynyt ja konversioilla on ajettu suuria määriä sekä useita vuosia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja Pakari »

TTH kirjoitti: Ja normissa tuo bensapumppu kannattaa päivittää melkeimpä heti uuteen tai henkisesti valmistautua siihen että viinan kanssa nuo vanhat ei tahdo kauaa kestää.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt bensapumput menevät ihan bensallakin ajettaessa keskimäärin siinä 200-250tkm nurkilla. Jos autolla on ennen konversiota ajettu vaikka 100tkm, kestänee alkuperäinen bensapumppu ihan yhtä hyvin kuten bensallakin. Ei se etanoli sitä pumppua riko. Mikäli pumppu menee konversion jälkeen rikki, olisi se erittäin suurella todennäköisyydellä mennyt rikki myös jatkettaessa bensalla ajamista. Moni vain yhdistää sen heti etanolin syyksi... monta nettiauto ilmoitusta luettu "bensapumppu vaihdettu, ei kestänyt etanolia..." ja autolla on ikää se reilu 10v ja 250-300tkm..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla on 9-5 Aero ja etanolilla toimiva 900. Tuota etanolipeliä saa olla jatkuvasti tankkaamassa, kun kaupunkiajossa viinaa kuluu aika reippaasti.
Sitten meillä on viimeisimpänä tulokkaana 530 xda, eli E61 LCI. Ollaan oltu siihenkin erittäin tyytyväisiä. Neliveto on tietenkin nannaa näillä keleillä ja puhtia kutoskoneessa on suunnilleen saman verran kuin Aerossa. Saabia tuollainen diesel ei kyllä voita lämpenemisessä. Ilman bonuksia tuollaisen bemarin vakuutusmaksut olisi aivan järjettömät.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
MMF
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2012 20:04

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja MMF »

mikan kirjoitti: Tuota etanolipeliä saa olla jatkuvasti tankkaamassa, kun kaupunkiajossa viinaa kuluu aika reippaasti.
Niin, tämä on se pohtimisen paikka. Että onko se sitten oikeasti halvempaa ajella tuolla etanolilla. Varsinaista kaupunkiajoa ei oikeastaan tule, asutaan Sipoossa joten maanteitä, motaria ja kehäteitä enimmäkseen. Bemari vie tällä hetkellä n.8-9l sataselle, mutta dieselvero on jotain 500€/v. Kolme, neljä kertaa kuussa tankkaan 90e eli n.60litraa. Jos saapin tankki on samaa kokoa niin tankillinen maksaisi n.65€.

Mutta kuinka paljon 2.3t oikeasti sitä ainetta vie?

Mutta ei tämä pelkästään sniiduilua ole, osasyy vaihtoon on nimenomaan siirtyminen pöllö-öljystä bensaturboon... Ja siitä kerrasta kun olen tuommoista Saabia kokeillut jäi niin hyvät muistot että mielellään tuommoisen omaksi hankkisi.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla oli M2007 9-5 automaagi 2-litraisella koneella Aeron TD04-ahtimella biopoweriksi softattuna (~260hv etanolilla). Arkipäivien seka-ajossa (50/50 "kaupunkiajoa"/maantietä) kulutus pyöri kesäkelissä 12 litran tuntumassa ja syksykelissä nousi 13-14 kieppeille. Tasaisessa maantieajossa mentiin kympillä. Kovemmilla pakkaskeleillä tankkasin suosiolla bensaa... Manuaalilla kulutus toki pysyy jonnin verran maltillisempana. Bensaan verrattuna etanolilla ajaminen oli kannattavaa, tosin pätkäajossa tankilla sai käydä tiheästi. Täällä periferiassa on etanolin hinta melko korkealla (1,185e/litra), joka söi homman kannattavuutta ja mielekkyyttä. Itse vaihdoin auton äskettäin diisseliin (180hv 9-3TTiD A6), jolla kulutus on pyörinyt vastaavassa seka-ajossa 8 litran kieppeillä (tosin nyt on ollut enimmäkseen pakkaskeliä ja eberiä tulee käytettyä esilämmitykseen jne).

Eski
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla siis 900, jossa on T5 moottorinohjain joka toimii ainoastaan joko bensalla tai etanolilla. Mutta koska olet ostamassa 9-5:sta, niin siinä on T7 jossa ei ole tuota ongelmaa, eli voit tankata kumpaa tahansa. Mun Aero automaatilla vie vähimmillään matka-ajossa seiskan pintaan ja kaupungissa pahimmillaan 13-14 bensaa. Bemarin kulutus on ollut kasin paikkeilla.
Itse olen ajatellut niin, ettei noissa polttoainekuluissa niin suurta eroa ole, joten muut asiat sen valinnan ratkaisee. Muuten kait meillä olis joku 1.6tdi octavia. :)

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

2,3 kulutuksista en osaa sanoa, mutta 2,0t etanolilla nielee Sipoosta Pitäjänmäelle ja takaisin -tyyppisessä ajossa näillä keleille about 12 litraa. Etanolin hinnan ollessa Nikkilässä 1,119 Euroa per litra tarkoittaa sitä, että bensalla pitäis päästä kulutuslukemaan 8,4 litraa laskettuna bensan hinnalla 1,60 litra. 98 on vielä kalliimpaa, joten hyöty on siis vieläkin suurempi.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
MMF
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2012 20:04

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja MMF »

9000 automaatilla kirjoitti:2,3 kulutuksista en osaa sanoa, mutta 2,0t etanolilla nielee Sipoosta Pitäjänmäelle ja takaisin -tyyppisessä ajossa näillä keleille about 12 litraa. Etanolin hinnan ollessa Nikkilässä 1,119 Euroa per litra tarkoittaa sitä, että bensalla pitäis päästä kulutuslukemaan 8,4 litraa laskettuna bensan hinnalla 1,60 litra. 98 on vielä kalliimpaa, joten hyöty on siis vieläkin suurempi.
No aikalailla samanlaista matkaa tuollakin taitettaisiin. Vallilan st1 näyttää myyvän 1,09 ja osuu hyvin duunimatkalle.

Kai se pitää keskittyä nyt tuohon Bemarin hävittämiseen, Blocket käy jo kuumana!

Ei ketään kiinnosta hyvä Baijerilainen? :)
Northern_Cruiser
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Elo 23, 2011 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja Northern_Cruiser »

Tuossa kun joku ohimennen mainitsi femman äänekkääksi, niin tuli mieleen että joku varmaan on parantanut äänieristystä esim. Laittamalla eristemattoa oviin. Kuinka huomattavasti tuo vaimennusmaton laittaminen vaikuttaa sisälle tuleviin ääniin?
Saab 9-3 2.0t "Jubilee"
Ex: Saab 9-5 2.3T Vector, Stage1
Ex: Saab 900
MMF
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2012 20:04

Re: 9-5 Biopower vs BMW

Viesti Kirjoittaja MMF »

Saako noihin viirusilmiin jotain updatea? Siis noi kromiset osat vaihdettua vähän huomaamattomiin? Vai pitääkö purkaa ja maalata itse?

Kyllä ne vähän on tökerön näköiset...
Vastaa Viestiin