Pakkanen ja E85

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Fakiiri kirjoitti:Olisi tietysti ollut hyvä tarkentaa miten ei toimi?

Nykyautoissahan on kyllä paljon juurinkin jotain kaasuläppä ja asentoanturi
tyyppisiä vikoja jotka sitten kaadetaan vaikkapa Retanoolin syyksi...

Mutta jos ei oikeesti toimi polttoaineen takia , jonka käyttöön auto on jopa
suunniteltu ,niin ei kyllä anna kovin vakuuttavaa kuvaa tutkimus ja kehitysosaston
toiminnasta. Varsinkin kun toimivan pontikkavaunun voi tehdä jopa jälkiasennuksena.
Tarkennus olisi tosiaan tarpeen. Nykyautoilijallehan jo se, että auto ei starttaa heti ensimmäisellä on vika, ja varsinkin jos auto käy epätasaisesti muutaman sekunnin jälkeen, on auto monien mielestä täysin kelvoton. Kauas on tultu 80-luvun kaasariautoilusta.

Sitten toinen asia on se, minkälaisiin olosuhteisiin autotehtaat suunnittelevat autonsa. Eli muutan siperiaan ja koitan startata autoa ilman lohkolämmitintä auton seistyä kolme vuorokautta 60 asteen pakkasessa, eikä auto käynnisty, onko vika autotehtaan?

En muista lukeneeni yhdenkään auton manuaalista pakkasrajaa, jonka alle mentäessä valmistaja ei enää takaa auton toimivuutta. Käytännössä sellainen on varmasti olemassa. Suomalainen olettaa, että auton tulee olla toimiva vielä normaalissa 40 asteen pakkasessakin, italialainen autoinsinööri voi olla vähän eri mieltä siitä mikä on normaalia.

Fordin kohdalla voisin hyvin kuvitella, että ovat ajatelleet biopowerautojen minimikäyttölämpötilaksi etanolilla lohkolämmittimen kanssa vaikka -20 astetta. Se saattaa jopa lukea manuaalissa pienellä präntillä, mutta autokauppias ei tosiaan tätä muistanut kertoa. Eikä sitäkään, että jo lämpimämmällä on syytä käyttää lohkolämmitintä.

Eivätkä tosiaan ole välttämättä voineet säätää karttoja käynnistyksessä yhtä hyviksi kuin SAAB-harrastelijat, koska joutuvat noudattamaan lakeja ja säädöksiä, joita me biopower-anarkistit emme tee :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Säilyykö E85 miten hyvin tankissa talven yli (ja kestääkö paikat tuollaista). Vai olisiko parempi vaihtaa bensaa tankkiin jos auto seisoo parkissa talven yli?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pakkanen ja E85

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hyvin säilyy ja kestää, ei mitään ongelmia ole ollut. Itellä femma ollut parina vuonna seisonnassa lokakuun alusta maaliskuun loppuun ulkona. Nykybensa herkemmin "pilaantuu" kuin etanoli, joten säilytykseen ennemmin etanolia kuin bensiiniä. Nykybensa säilyy, jos sinne laittee bensiinin säilytysainetta. Mutta ite laitan RedLinen SI-Alcoholit etanolin sekaan ja n. puoli tankkia etanolia olen jättänyt talveksi seisonnan ajaksi. Välistä olen käynyt talviseisonnan aikana käyttelemässä plussakeleillä lämpimäksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin