Ratkaisu smetanaan?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
skygazer
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 22:06
Paikkakunta: Lieto

Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja skygazer »

smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja smeq »

Saattaapi. "hieman" sotkea imupuolta. Ei varmaankaan kyllä tuhoa mitään. Huohotus ainakin pelaa :lol:
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tämä malli alkaa mennä jo siihen ikään, että kaikenlaista viritelmää näkee. Kohta varmaan pakorööristä tulee letku takaisin koneeseen.
9-5 Aero - 00
sairas
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Joulu 18, 2011 13:25

Re: Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja sairas »

Kokemusta n 30000 km, hyvin toimii. Nyt vesi yms huurut ei valu öljypohjaan, luulisi öljyn kestävän pitempään kunnossa.
Saapilla 1987.........
skygazer
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 22:06
Paikkakunta: Lieto

Re: Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja skygazer »

Tuntuu toimivan, ainakin toistaiseksi.
Pohdin että pätkäajo talvella ja vesihöyry metalliputken sisällä (siis ohipuhalluskaasut) ei tule pitemmänpäälle toimimaan.
Katkaisin metalliputken niin lyhyeksi, että kumiletkun saa vielä kiinni siihen ja kytkin irroitetut öljyloukun letkut yhteen muoviputken pätkällä.
En tiedä miten katsastuksessa käy, mutta keväällä sekin selviää.

Rupesi yhtenä päivänä puskemaan savua pakoputkesta , niinpä avasin öljyntäyttökorkin ja siellä oli aikamoinen paine sisällä.
Se kuitenkin helpotti kun kone lämpesi kunnolla( putkessa ollut jää suli ???)
En tiedä mitä kautta paine työntää öljyn palotilaan, mutta ilmeisesti siitä oli kyse.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Eikös ton huohotuksen voi vetää vaikka auton alle. Muistaa vaan tukkia kaikki ylim. reiät...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja oju »

Niiden valkoisten takaiskuventtiilien tulee olla kunnossa jotta huohotus toimisi. Ne takeltelevat vanhemmiten ja saamme taas lukea kuinka on uusin päivitys mutta smetanaa kertyy silti.
Tältä pohjalta ratkaisut joissa nuo takaiskuventtiilit poistetaan kuvioista toimivat varmaan paremmin kuin alkuperäinen systeemi (pakkasella) takeltelevilla takaiskuventtiileillä.
Itse olen päivitellyt noita venttiilejä tarpeen mukaan eikä smetanaa ole näkynyt vuosiin.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tuohan on niinkuin vanhaan aikaan, ottaa vaikka og satkusta vielä sen huohotusputken missä kiertää vesi niin ei pitäisi jäätyä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Eino
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Tammi 27, 2007 11:43

Re: Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja Eino »

Hei olen jo 10v sitten tehnyt ekan vastaavan muutoksen. ihan saabilla töissä ollessani. jonka jälkeen oon muuttanut varmaan 20kpl. modifioitiin vaan omasta metalliputkesta. mitään ongelmia havaittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sen öljyloukun perimmäinen tarkoitus on palauttaa huohotuksen mukana tulevaa öljysumua takaisin öljytilaan. Tietenkin osa tuosta on myös vettä. Tuo ratkaisu on tosiaan vanhemmista Saabeista tuttu. Itseä ehken eniten arvelluttaa, voiko tuon takia mennä ilmamassamittari likaiseksi, kun imuputkeen menee "likaisempaa" matskua. Ainakin vanhemissa turbosaabeissa huohotushöyryt tuhri määräjakajan läpän melkoiseen möhnään, vaikka huohotusputken liitoskohtaan oli liki 40cm etäisyys vasten ilmavirtauksen suuntaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja Pola »

Kylhän se bypassi vähän räkii sitä tonne ilmamassamittarin suuntaan, mut samal taval sitä mosoo tuntus sinne tulevan orkkishuohotuksellakin.
#3272
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

skygazer kirjoitti:Tuntuu toimivan, ainakin toistaiseksi.
Pohdin että pätkäajo talvella ja vesihöyry metalliputken sisällä (siis ohipuhalluskaasut) ei tule pitemmänpäälle toimimaan.
Katkaisin metalliputken niin lyhyeksi, että kumiletkun saa vielä kiinni siihen ja kytkin irroitetut öljyloukun letkut yhteen muoviputken pätkällä.
En tiedä miten katsastuksessa käy, mutta keväällä sekin selviää.

Rupesi yhtenä päivänä puskemaan savua pakoputkesta , niinpä avasin öljyntäyttökorkin ja siellä oli aikamoinen paine sisällä.
Se kuitenkin helpotti kun kone lämpesi kunnolla( putkessa ollut jää suli ???)
En tiedä mitä kautta paine työntää öljyn palotilaan, mutta ilmeisesti siitä oli kyse.
Mulla oli alipaineletku lytyssä valkoisentakaiskun vierestä aiheuttaen paineen kampikammioon, tuloksena oli garretin tiivisteiden hajoamisen päästäen öljyn ahtoilmapuolelle.
Tiedän tapauksen toisen merkkisestä autosta oli jäätynyt huohotin ja sen jälkeen kampiakselinstefa pettäny ja öljyt valui mukavasti kytkinkopan välistä.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
skygazer
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 22:06
Paikkakunta: Lieto

Re: Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja skygazer »

Nyt kovien pakkasten jälkeen totean, että ei ole smetanaa öljyntäyttöputkessa, kuten ennen oli. Savutustakaan ei ole ollut.

Eikös tuo ilmamassamittarin lanka kuumenneta hehkuvaksi ennen tai jälkeen ajon? Siinä kyllä mahdolliset öljyt palaa pois langasta.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Ratkaisu smetanaan?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kaikki lika/karsta eristää ilmamassamittarin lankaa ja näinollen vääristää mittaustulosta. Tyypillisin itseaiheutettu ilmamassamittarin rikkominen aiheutetaan hyvin öljytyllä vapaavirtaus suotimella.. Jonka seurauksena on koneita rikottu....
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin