Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja melberi »

No niin, tulihan viimein asenneltua tuo ennätyshalpa 3" DP. Hieno on putki ja lambdan reikiäkin löytyy ihan riittävästi.

Vinkkinä ja huomiona muille, sen kattiputken kannake tuntuu olevan väärässä kohdassa ainakin omaan autoon sovittaessa. Toinen puoli piti ihan amputoida, koska tässä vuosimallissa (1999) on vaihdelaatikon takanakin vääntötuki, joka siis oli törmäyskurssilla kannakkeen kanssa. Toinen puoli jäi myös toimettomaksi, koska se jäi muutaman sentin alemmas kuin kumiripustin olisi vaatinut.

Muuten ei pahaa sanottavaa DP:stä ole. Suunnittelussa on todennäköisesti ollut tuoreemman vuosimallin femma mallina.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja Termos »

Höhheh, jotenkin tutun kuuloista tekstiä :lol:
Elokuussa 2008 kerroin asennuskokemuksia Streetgearin 3" downpipestä, kohteena -98 9-5 manuaaliaskilla:
Termos kirjoitti: Downpipe sopi paikoilleen todella hyvin ja istui tismalleen 2,5" Simons catbackiin. Ainoa murhe oli etummaisen kannakkeen kanssa, se otti kiinni vaihteiston tukeen toiselta puolelta, kun oli hitsattu muutaman sentin liian eteen. Katkaisin kannakkeen ja hitsasin sen ylimääräiseen pakoputkiklemmariin, siten ei tarvinnut tuhertaa tavallisella miggilangalla rosteriputkea.
Kiitoksia tämän kimppatilausversion asennusvinkeistä, näköjään kiinalaisilla pysyy hitsausjigit pitkään käytössä :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
1000r
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 14:53
Paikkakunta: E-P

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja 1000r »

Asentelin kans jokuaika sitten ton 3"dp omaan aeroon -00 eipä tarvinnut muutakuin otta vanha pois ja laittaa uusi tilalle. Helppoa kuin heinän teko :D
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nyt harmittaa ettei ollu varaa lähtee mukaan tuohon tilaukseen....

Mites käyttökokemukset?
Vastaako kone paremmin kaasuun tms? Mites äänet, tuliko räyhäkkäämpi ääni?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
1000r
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 14:53
Paikkakunta: E-P

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja 1000r »

Saab.96 kirjoitti:Nyt harmittaa ettei ollu varaa lähtee mukaan tuohon tilaukseen....

Mites käyttökokemukset?
Vastaako kone paremmin kaasuun tms? Mites äänet, tuliko räyhäkkäämpi ääni?
Äänet on kovat kun..... vaimentimessa reikä 8) Odotellaan uutta rst-putkia.
Lambda-anturi otti ilmeisesti itteensä kun vika valoa ilmoittelee, mutta kun nekin on vaihtoikääsiä 160tkm niin laitetaan uudet anturit myös.
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

1000r kirjoitti:
Saab.96 kirjoitti:Nyt harmittaa ettei ollu varaa lähtee mukaan tuohon tilaukseen....

Mites käyttökokemukset?
Vastaako kone paremmin kaasuun tms? Mites äänet, tuliko räyhäkkäämpi ääni?
vaihtoikääsiä 160tkm niin laitetaan uudet anturit myös.
Lues tuo , softamuutoksella varmaan tokenee http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... =fcod+1056
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja melberi »

Jahka kun ilmat lauhtuu, niin ottanen logia turbon (TD04) käyttäytymisestä uuden putken kanssa. Toivomuksena olisi tietty, että lagi pienenisi edes vähän tuolla alle 2000 kierroksella. EGT-antureita ei ole, mutta eiköhän niissäkin tapahdu jokin muutos positiiviseen suuntaan etteivät pakoventtiilit joudu aivan niin kovalle lämpöhoidolle :?

Äänistä en lyhyen koeajolenkin jälkeen osaa sanoa varmuudella mitään. En niihin edes toivonut muutosta, mutta olisikohan siinä kovan kuormituksen ärjynnässä pientä eroa sävyssä pehmeämpään suuntaan, mutta hitusen kovemmalla volyymillä? Osaan tosin muiden harrastusten ja koulutuksen vuoksi epäillä suuresti aistejani, etenkin kuuloaistia ja -muistia.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja mikan »

Olis ollut ihan kiva, jos laipatkin olisi ollut rosteria. Vähän tyhmää, että on ruostumaton putki, josta sitten kuitenkin osa ruostuu. Kestää toki varmaan "ikuisesti", mutta ulkonäkö ei pysy niin nättinä.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Lynkataankohan mut jos edes avaan suuni? :-D Saatika jos kommentoin negatiivisesti, mutta tässä sitä menen taas:

Aika näyttää miten itse putken materiaali kestää ja mitä kiiltävän pinnan alta paljastuu. Kiinan rosteri on eri kuin rosteri. En olisi kovinkaan yllättynyt jos noi putket olisi vaan pinnoitettu kiiltäväksi (nikkelillä?).

Mitä magneetti sanoo putkistosta?

terv. nimim. mitä minä sanoin :-D


ps. Sanoinko jo, en halua edelleenkään moittia noita putkia vaan uskoa ja toivoa että halvalla saa hyvää ja nämä olisi vähintäänkin hintansa arvoisia.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja G-mies »

On olemassa magneettistakin rosteria, että ei se magneetin tarttumattomuus ole ainoa autuaaksi tekevä asia.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1800
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja mikan »

f-19 kirjoitti: Aika näyttää miten itse putken materiaali kestää ja mitä kiiltävän pinnan alta paljastuu. Kiinan rosteri on eri kuin rosteri. En olisi kovinkaan yllättynyt jos noi putket olisi vaan pinnoitettu kiiltäväksi (nikkelillä?).

Mitä magneetti sanoo putkistosta?
No magneetilla mä kokeilinkin ja sen perusteella päättelin, että putki on rosteria mutta laipat ei.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei muuten Ferritankaan putkissa ole laipat rosteria, melko yleinen käytäntö näyttää olevan. Tonnarin vanhoja Ferritan puolisarjoja on joskus näkynyt myynnissä lähes ilman laippoja. Putki on kyllä muuten kestänyt.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ok.

Toi on kyllä hölmöä yleisestikin että noin tehdään. Toinen ja ehkä jopa pahempi on sitten vielä kun laipat sekä putket on rosteria, mutta hitsauksessa käytetään täyteaineena ruostuvaa tavaraa. Tosi fiksua, muutenkin kaikkein kriittisin kohta ja se tehdään heikoiten. Hukkaan menee kalliit kestävät materiaalit jos kokonaisuutena tuote ei voi kuitenkaan olla kestävä.
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

Dp asennettu 9-5 1998 automaatti eikä mitään ongelmia ja jatkona 2,5 tuuman rosteriputki Avgassysteemiltä :lol: ja kivasti murisee ei liian kovaa ja turbo herää ihan eri tavalla kuin orkkisputkistolla :wink:
Arska Saab Klubijäsen no:5106
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Asennuskokemuksia 3" kiina-DP

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

Dp asennettu 9-5 1998 automaatti eikä mitään ongelmia ja jatkona 2,5 tuuman rosteriputki Avgassysteemiltä :lol: ja kivasti murisee ei liian kovaa ja turbo herää ihan eri tavalla kuin orkkisputkistolla :wink:
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Vastaa Viestiin